Naapurin lapsi on alkanut muodostua ongelmaksi
Naapurissa asuu alakouluikäinen lapsi, jonka käytös on alkanut muodostua tänä kesänä ongelmaksi. Alkukesästä omat lapsemme leikkivät tämän lapsen kanssa, mutta melko pian tuli ilmi, ettei kemiat oikeasti kohtaa. Lisäksi omat lapsemme raportoivat tämän naapurin "oudosta" käytöksestä. On liian tunkeileva ja takertuva eikä usko jos sanotaan ettei jakseta olla jne. Saman olemme huomanneet me aikuiset. Nyt kesällä kun olemme paljon ulkona ja terassin ovi on auki, olisi tunkemassa meille joka päivä ja viettäisi meillä aikaa aamusta iltaan (välillä vain käy nopeasti kotona syömässä). Mitkään normaalit sanomiset "hei nyt voisit mennä kotiin" tms. eivät auta. Esim. eilen meille tuli juhannusvieraita ja oli työn ja tuskan takana saada lähtemään. Kun lähtee, tulee vartin päästä takaisin. Jos tiukkasävyisestikin ajaa kotiinsa, jää tontin rajalle pyörimään ja kyttäilemään. Ja mainittakoon, että tunkee meille, vaikka lapsetkaan eivät olisi kotona! Tuolloin seurailee meitä aikuisia ja kommentoi koko ajan jotakin.
Vanhempansa vaikuttavat ihan ns.normaaleilta. Mutta liekö ovat kuitenkaan, kun eivät ymmärrä yhtään rajata lastaan? Naapureihin haluaisi säilyttää myös asialliset välit, joten miten saada tämä lapsen käytös loppumaan ilman riitaa? Oikeasti emme haluaisi tuota lasta meille ollenkaan. Nätisti olemme vanhemmillekin jo yrittäneet sanoa "ei taida leikit mennä meidän lapsilla ihan yksiin", "viikonloppuna meillä onkin vieraita, joita ei olla nähty pitkään aikaan" jne. Ei mitään vaikutusta.
Kommentit (578)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mikä on ongelma?
Se ap:n naapurin tenava.
Kuinka niin?
Selitän muinaisen laulun sanoin: "Hän mahtuu joka raosta, hän ehtii joka paikkaan
Kun käännät hänelle selkäsi hän seisoo edessäsi...".
Välähtääkö sinulla?
Vierailija kirjoitti:
Meillä taas tunki naapurin rouva liian lähelle. Oli pää autossa kuskin (miehen) puolella jopa silloin kun hän kävi jotain hakemassa autokatoksesta tai purki ostoskasseja. Esitteli hiusvärejään jotka kuulemma pitää laittaa uusiksi muutaman viikon välein, muuten haalistuvat. Tähän mies sitten totesi että hän on ostanut puolisolle lahjakortin kasvohoitoon, oliko muuta? Puuskutti vähissä vaatteissa kottikärryjen kanssa, muksun pyörä vaati huoltoa eikä mies ole kotona, you name it.
Etelä-Euroopassa vaimoja ei haittaa, että mies nähdään miehenä (jos nyt edes on sitä, eikä vain yksinäisyyttä) eikä miehet pelkää vaimojaan.
Värjätäänkö kasvohoidossa naama?
Minulla oli tuollainen ahdistava takertujakaveri. Asuimme vierekkäisissä omakotitaloissa eli olimme todellakin NAAPUREITA emmekä ainoastaan asuneet lähekkäin. Hänelle ei auttanut selitellä mitään, alkoi vain kauhea vänkäys vaikka yritin sanoa "ei."
En muista miksi sitten lopulta VUOSIA, VUOSIA, VUOSIA myöhemmin katkoin välit, mutta se oli elämäni paras päätös. Välillä nykyäänkin huokaisen helpotuksesta, kun tajuan, ettei hän enää pommita ja roiku oven takana. Ihan kamalaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Meillä taas tunki naapurin rouva liian lähelle. Oli pää autossa kuskin (miehen) puolella jopa silloin kun hän kävi jotain hakemassa autokatoksesta tai purki ostoskasseja. Esitteli hiusvärejään jotka kuulemma pitää laittaa uusiksi muutaman viikon välein, muuten haalistuvat. Tähän mies sitten totesi että hän on ostanut puolisolle lahjakortin kasvohoitoon, oliko muuta? Puuskutti vähissä vaatteissa kottikärryjen kanssa, muksun pyörä vaati huoltoa eikä mies ole kotona, you name it.
Etelä-Euroopassa vaimoja ei haittaa, että mies nähdään miehenä (jos nyt edes on sitä, eikä vain yksinäisyyttä) eikä miehet pelkää vaimojaan.
Värjätäänkö kasvohoidossa naama?
Mutta mitä mieltä olet itse aiheesta?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jos ei sanominen auta, minä tekisin lasun. Lapsi on selvästi heitteillä.
ei ihme että lastensuojelu on ylikuormittunut
Kyllä. Jos kaikenmaailman ap:t yrittäisivät säilyttää kommunikointiongelmansa JA kotirauhansa virkavalloin...
Vierailija kirjoitti:
Onko epämääräiset häätöyritykset (lapseen kohdistuvat) ja/tai vihjailut (lapsen vanhemmille) lisänneet lapsen tunkeilevuutta?
Aloituksesta ei ilmennyt, että kukaan olisi kertonut lapselle tarvitsevansa kotirauhaa - siis huom. huolehtinut omista "rajoistaan"!
Jos lapsi sanoi kaverille "en jaksa", se on yritys siirtää vastuuta itsestä toiselle. Ei mikään kehoitus, käsky tai ilmoitus. Kaveri voi ehkä ajatella: "harmi - mutta minä jaksan". Hän ei sinänsä ole vastuussa lapsesi jaksamisesta. Kun sinä et lapsesi jaksamisesta huolehdi, eikä lapsesikaan siihen kykene, vahvin voittaa.
Voisit unohtaa itsestäänselvyyksien latomisen: kaveri varmasti tietää, että VOISI lähteä JOS haluaisi.
Samaten voisit unohtaa aggressiivisuuden kaveria kohtaan: ei ole kaverin vika, että teillä ei kyetä omaa rauhaa puolustamaan. Kotirsuhsn tarvetta ei tarvitse hävetä... Siksi ei myöskään tarvitse olla aggressiivinen.
Lopeta myös outojen kommenttien sanominen kaverin vanhemmille, kuten joku "yksiin meno". Ota vastuu kotirauhasta, sen sijaan että odotat muiden sitä tahtovan.
Tämä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mikä on ongelma?
Sanoisin, että ap itse.
Ai, ap:ko se mielestäsi onkin, joka vaeltelee naapurin tenavan kotiin ja asettautuu sinne taloksi harva se päivä?!
Jostain syystä meille ei asetutaan, kun sanon ettei sovi. Ap on aikuinen ja se toinen on lapsi.
Ap ei ole puhunut mitään tutkintapyynnöstä (liittyen lastensuojeluun). Vaan ongelma on, että ongelma alkaa muodostua.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mikä on ongelma?
Sanoisin, että ap itse.
Ai, ap:ko se mielestäsi onkin, joka vaeltelee naapurin tenavan kotiin ja asettautuu sinne taloksi harva se päivä?!
Jostain syystä meille ei asetutaan, kun sanon ettei sovi. Ap on aikuinen ja se toinen on lapsi.
Ap:n on pakko olla joko trolli, tai todella ongelmainen.
-eri
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mikä on ongelma?
Kuinka niin?
Selitän muinaisen laulun sanoin: "Hän mahtuu joka raosta, hän ehtii joka paikkaan
Kun käännät hänelle selkäsi hän seisoo edessäsi...".
Välähtääkö sinulla?
Tämä on hauska 😂
Kuulostaa siltä, että lapsi on autismin kirjolla. Omassa suvussa heitä jonkin verran, sekä lapsia että aikuisia. Tosi yleinen piirre tuntuu olevan jopa ihan aikuisillakin, ettei sosiaalisia konventiota tai yleisiä käytössääntöjä hahmoteta, eli toisen kotiin saatetaan jäädä jumittamaan tuntikausiksi ja jauhaa jostain asiasta, joka ei kiinnosta muita kovin paljoa.
Tällaisille ihmisille auttaa vain suora ja kiertelemätön puhe. Sinun täytyy nyt lähteä meiltä, koska meillä on muuta tekemistä. Etkä saa tulla tänään takaisin ollenkaan. Tms. Tämänkin voi sanoa ystävällisesti, mutta perustelemiseen ei tarvitse lähteä ja lapsen mahdollinen jankuttaminen pitää katkaista alkuunsa.
Ja tsemppiä. Tunnen empatiaa autisminkirjolaisia kohtaan, mutta tiedän myös, miten raskaita he saattavat olla. Itse en oikein kestä tokaluokkalaista sukulaispoikaani, koska hänen aikuiseen takertumisensa, jankuttamisensa ja kaiken kirjaimellisesti ottamisensa käy mun hermoon niin pahasti.
Jos tutkintaa (suojelun tarpeelle) halutaan ajatella, niin ap:n lapsille olisi ap:n kirjoitusten perusteella aihetta.
Vierailija kirjoitti:
Kuulostaa siltä, että lapsi on autismin kirjolla. Omassa suvussa heitä jonkin verran, sekä lapsia että aikuisia. Tosi yleinen piirre tuntuu olevan jopa ihan aikuisillakin, ettei sosiaalisia konventiota tai yleisiä käytössääntöjä hahmoteta, eli toisen kotiin saatetaan jäädä jumittamaan tuntikausiksi ja jauhaa jostain asiasta, joka ei kiinnosta muita kovin paljoa.
Tällaisille ihmisille auttaa vain suora ja kiertelemätön puhe. Sinun täytyy nyt lähteä meiltä, koska meillä on muuta tekemistä. Etkä saa tulla tänään takaisin ollenkaan. Tms. Tämänkin voi sanoa ystävällisesti, mutta perustelemiseen ei tarvitse lähteä ja lapsen mahdollinen jankuttaminen pitää katkaista alkuunsa.
Ja tsemppiä. Tunnen empatiaa autisminkirjolaisia kohtaan, mutta tiedän myös, miten raskaita he saattavat olla. Itse en oikein kestä tokaluokkalaista sukulaispoikaani, koska hänen aikuiseen takertumisensa, jankuttamisensa ja kaiken kirjaimellisesti ottamisensa käy mun hermoon niin pahasti.
Miten se ap:n orastavaan ongelmaan auttaisi?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mikä on ongelma?
Sanoisin, että ap itse.
Minä olisin ko. lapsen vanhempana huolissani, jos lapsrni asuisi ap:n luona. Kun ap on niin... "rajaton".
Miten tuosta sinun kommentistasi huokuu niin voimakkaasti henkilökohtainen loukkaantuminen? Liippaako tämä aihe läheltä omaa elämäntilannettasi, vai mitä ihmettä? Ap:ko on mielestäsi rajaton, kun hän nimenomaan asettaa selkeät rajat omalle yksityisyydelleen? Selittäisitkö tarkemmin, mitä tarkoitat?
No kun hän ei aseta.
Vierailija kirjoitti:
Mikä ap:llä on?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mikä on ongelma?
Sanoisin, että ap itse.
Sen lapsen vanhemmat ovat myös aikuisia ja päävastuussa lapsestaan. He ovat lapsensa huoltajia, ei ap heidän naapuristaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mikä on ongelma?
Sanoisin, että ap itse.
Minä olisin ko. lapsen vanhempana huolissani, jos lapsrni asuisi ap:n luona. Kun ap on niin... "rajaton".
Miten tuosta sinun kommentistasi huokuu niin voimakkaasti henkilökohtainen loukkaantuminen? Liippaako tämä aihe läheltä omaa elämäntilannettasi, vai mitä ihmettä? Ap:ko on mielestäsi rajaton, kun hän nimenomaan asettaa selkeät rajat omalle yksityisyydelleen? Selittäisitkö tarkemmin, mitä tarkoitat?
No kun hän ei aseta.
Niinpä. Tämä ketju on tekohengitystä, joku ylläpitää sitä väen väkisin ja pitää meitä tyhminä.
-eri
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Joskus yksinäisillä lapsilla on vaan tylsää yksinään ja hakeutuvat sinne, missä ei ole tylsää. Myös ajantajua ei välttämättä ole. Vartti voi tuntua usealta tunnilta.
Onhan tällä lapsella käsittääkseni oma koti, jossa vanhemmat, joilla kai ajantaju. Lpasi käy välillä kotona syömässä. Siis lapsi viskataan heti naapurin pihalle pois silmistä.
Alakouluikäisen kaipaa kavereita. Kesäloma-aikaan tutut kaverit eivät välttämättä ole kotona koko kesänä ollenkaan.
Vanhempien siis huoltajien tehtävä on huolehtia siitä, että lapsi on turvassa lomillakin, vai jättääkö monikin lapsensa koko kesäloman ajaksi haahuilemaan naapureiden pihoille. En tiedä jaetaanko puistoissa vielä velliä, lautanen vaan mukaan ja jonoon, lapsi ei sentään nälkään kuole.
Täällä kyllä naapuriston lapset leikkivät toistensa kanssa. Usein ulkona, kun säät ovat näin hyviä. Käyvät kotonaan syömässä, kuten ap:kin mainitsema lapsi.
Rauhallinen omakotitaloalue.Täysin rajatonta. Meillä ainakaan ei ole mitään jatkuvaa päivystystä vietaiden kakaroille. Vanhemmat sopivat lasten kyläilyt ja niiden kestot. Omat muksut eivät roiku naapureiden riesana eikä muiden roiku meillä.
Oho 🤣 toivottavasti teillä ei ole lapsia.
On kolme. Eikä yksikään ole roikkunut naapureiden luona ilman, että on vanhempien kanssa vierailusta ja sen kestosta sovittu . Sama toisin päin. Leikkipuistoon ja isompana koulun kentälle menosta myös sovitaan joka kerta erikseen. On kyllä taas niin w t- meininkiä mikäli kakarat kulkee pitkin ja poikin miten lystää.
Onko teidän lapsilla kavereita vai vahtiiko vanhin nuoremmat?
Käytetäänkö jossain tosiaan naapuria ja tämän lapsia tai kavereita vahtimaan omat lapset. Esikoisen syntyessä olin opiskelija ja pystyin vahtimaan itse hänet. Kaksi nuorempaa on kaksoset ja olin kotona 3 vuotta hoitamassa ja vahtimassa kaikkia kolmea. Sen jälkeen olen tehnyt etätöitä joten olen lähes aina kotona. Vanhempien sisarusten eikä naapuruston lapsien ei tule joutua vahtimaan ja hoitamaan yhtään kenenkään lapsia.
Tietenkin omilla lapsilla on kavereita. Koulusta ja harrastuksista. Eikä heillä ole koskaan ollut aikaa roikkua naapureiden vastuksina.
Vahditko ihan oikeasti alakouluikäisen leikkejä?
Tietenkin. Minkälaiset ihmiset antaa muksunsa luuhata valvomatta ympäri naapurustoa ?
Normaalit ihmiset antavat lasten käydä kysymässä kavereita leikkimään. Näin toimittiin 70-luvulla ja niin toimittiin vielä 2000-luvullakin ainakin meidän naspuristossa.
No ei todellakaan anna. Lapset ovat kotona/ omalla pihalla ja mikäli leikkitovereita halutaan niitä kysytään tekstarilla tai whatsappissa . Ei nykyisen vaelleta ympöri naapurustoa häiritsemässä ihmisiä.
USA:lla/NATO:lla taitaa mennä huonosti...
ei ihme että lastensuojelu on ylikuormittunut