Naapurin lapsi on alkanut muodostua ongelmaksi
Naapurissa asuu alakouluikäinen lapsi, jonka käytös on alkanut muodostua tänä kesänä ongelmaksi. Alkukesästä omat lapsemme leikkivät tämän lapsen kanssa, mutta melko pian tuli ilmi, ettei kemiat oikeasti kohtaa. Lisäksi omat lapsemme raportoivat tämän naapurin "oudosta" käytöksestä. On liian tunkeileva ja takertuva eikä usko jos sanotaan ettei jakseta olla jne. Saman olemme huomanneet me aikuiset. Nyt kesällä kun olemme paljon ulkona ja terassin ovi on auki, olisi tunkemassa meille joka päivä ja viettäisi meillä aikaa aamusta iltaan (välillä vain käy nopeasti kotona syömässä). Mitkään normaalit sanomiset "hei nyt voisit mennä kotiin" tms. eivät auta. Esim. eilen meille tuli juhannusvieraita ja oli työn ja tuskan takana saada lähtemään. Kun lähtee, tulee vartin päästä takaisin. Jos tiukkasävyisestikin ajaa kotiinsa, jää tontin rajalle pyörimään ja kyttäilemään. Ja mainittakoon, että tunkee meille, vaikka lapsetkaan eivät olisi kotona! Tuolloin seurailee meitä aikuisia ja kommentoi koko ajan jotakin.
Vanhempansa vaikuttavat ihan ns.normaaleilta. Mutta liekö ovat kuitenkaan, kun eivät ymmärrä yhtään rajata lastaan? Naapureihin haluaisi säilyttää myös asialliset välit, joten miten saada tämä lapsen käytös loppumaan ilman riitaa? Oikeasti emme haluaisi tuota lasta meille ollenkaan. Nätisti olemme vanhemmillekin jo yrittäneet sanoa "ei taida leikit mennä meidän lapsilla ihan yksiin", "viikonloppuna meillä onkin vieraita, joita ei olla nähty pitkään aikaan" jne. Ei mitään vaikutusta.
Kommentit (578)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Miksi ovet ovat auki? Laittakaa ovet lukkoon älkääkä päästäkö sisälle. Ensin voisi kyllä lapselta kysellä kodin tilanteesta onko siellä joku ongelma? Miksi kotona ei voi olla? Korkea koulutus ei mitenkään kerro sitä etteikö kotona voisi olla ongelmia. Jos huolestuttavaa ilmenee, niin sitten pitää tehdä lastensuojeluilmoitus.
Ei olisi asiallista epäsuorasti väittää, että kotona ei VOI olla.
Vierailija kirjoitti:
Meillä on hiukan vastaavanlainen tapaus lasten ollessa pieniä. Naapurin tyttö lähes asui meillä, mutta tyttö oli tosi kiva ja fiksu, kotona ongelmia isän takia, äiti sitten erosi ja muutti pois ja kontakti katosi.
Sinuna pyytäisin isältä tytön yhteystiedot. Jos olette yhä naapureita.
Ei ole myöskään asiallista antaa omien lasten olla jatkuvasti naapurissa. Käsittääkseni tällä mainitsemallani perheellä oli myös kontakti lastensuojeluviranomaisiin, joten itseni ei tarvinnut ilmoitusta tehdä. Tästä on niin paljon aikaa, että tuo tyttö on jo aikuinen kuten omatkin lapseni.
Onko vanhemmat paljon poissa kotoa ja joutuu olemaan yksin?
Onko vanhemmat koko ajan töissä ja joutuu olemaan yksin?
Kotona ei ole mitään eikä ketään yksinäiselle lapselle?
Vierailija kirjoitti:
Mikä on ongelma?
Se ap:n naapurin tenava.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ainakaan mitään riitaa, ryyppäämistä tms.ei ole, sillä kuuluisi ja näkyisi meille. Perheessä pari isompaa lasta, jotka lietsuavat paljon kavereillaan (mikä onkin normaalia, kun ovat teinejä). Vanhemmat ainakin hyvissä ammateissa, että sen puolestakin kapasiteettia luulisi löytyvän. Kun olemme vanhemmille lapsesta sanoneet eivät sano oikein juuta eikä jaata vaan ovat tyyliin "aijaa". Tulee mieleen, että nauttivatko nyt omasta ajasta ja rauhasta MEIDÄN KUSTANNUKSELLA, kun isommatkin jo teinejä. Lapsella saattaa hyvinkin olla joku diagnoosi ja on hyvin rasittava. Mutta kuuluisiko olla meidän ongelma?
ApHe saattavat olla vaativissa asiantuntija-ammateissa, jolloin pää on täynnä vaativaa asiantuntijuutta myös työpäivän jälkeen, koska vaativaa asiantuntijatyötä tekevä on "aina" töissä, vaikka lapsetkin olisivat sairaita. Silloin näet otetaan etäpäivä.
Mutta kuten sanottua, ehkä heillä on tosiaan niin vaativat asiantuntija-ammatit ettei aivokapasiteeettia riitä enää tämän iltatähden täysimääräiseen hoitoon.
Suosittelen LaSua ja heti.
Tämä teidän lasujen tehtailunne on jo aivan sairasta ja todella vaarallista.
Lasuja ei pidä tehdä turhasta. Sosiaalipuolella on valtava työvoimapula. Teidän turhat lasunne työllistävät sitten tätä liian vähäistä työntekijäjoukkoa, joka ei teidän vuoksenne ehdi lainkaan hoitamaan niitä tapauksia, joissa on kyse ihan oikeasta lastensuojelun tarpeesta.
Täällä ei kukaan lasuja tehtaile. Tulee mieleen pakosti Vilja Erika, siinä lasuja tehtailtiin urakalle, eikä se lasta pelastanut.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Minä teen lasun välittömästi välittämästä naapurin aikuisten elämästä jos lapsi heitteillä enkä suojele aikuisia vaan lasta.
Aiheettomat lasut eli lastensuojeluilmoitukset kuormittavat sosiaalityöntekijöitä ja poliiseja kohtuuttomasti, joten niistä voisi laittaa laskun ilmoituksen tekijälle ja sakot aiheettomasta ilmiannosta.
Tässähän ei ole kyse aiheettomasti lasista. Vanhemmat eivät huolehdi lapsestaan. Ei ole naapureiden tehtävä keksiä tuolle muksulle tekemistä ja kavereita . Se onhänen vanhempiensa tehtävä.
Kuka on sanonut että apn pitäisi keksiä lapselle tekemistä saati hoitaa? Jos lapsi on hoidettu ja huollettu, ei se ole lasun asia jos lapsi on mielummin ulkona tai naapurissa kuin kotonaan.
Lapsi ei päätä tätä asiaa. Seljeästi vanhemmat jättävät kakaransa heitteille mikäli se jatkuvasti pyörii naapuriperheen riesana.
Ei se nyt vielä ole heitteille jättöä jos lasta ei lukita häkkiin. Jotkut lapset vaeltelee ja tuokin lapsi vaeltaa pihapiirissä ja naapurissa, ei sen kauempana.
"Jotkut lapset vaeltelee ja tuokin lapsi vaeltaa pihapiirissä ja naapurissa, ei sen kauempana."
Jos lapsi vaeltaa naapureilla ja näiden pihapiirissä riesaksi asti, niin eihän se ihan normaalia ole, ja pakkohan siihen on jossain vaiheessa reagoida.
Kyllä joku asia mättää kodin ilmapiirissä aika pahasti, jos lapsi liimautuu naapureidensa huusholliin ja suorastaan häiritsee näiden kodin arkea ja ilmapiiriä jatkuvalla syötöllä, eikä viihdy yhtään omassa kodissaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Laita selvät rajat. Kun tunkee tänään, sano jämäkästi ettei nyt käy ja vedä ovi kiinni. Turhaa sinne on omia ahdistuksia kaataa. Jokainen päättää itse ketä päästää kotiinsa.
Ei, ap tahtoo pitää ovet auki.
Ap:lla on oikeus pitää kaikki kotinsa ovet ja ikkunat sepposen selällään vaikka vuorokaudet ympäriinsä, jos hän niin tahtoo. Se on hänen kotinsa.
Kenelläkään ei silti ole lupaa tulla tuosta vaan sisään ap:n kotiin silloin kuin sattuu huvittamaan ja asettautua sinne taloksi. Piste.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Joskus yksinäisillä lapsilla on vaan tylsää yksinään ja hakeutuvat sinne, missä ei ole tylsää. Myös ajantajua ei välttämättä ole. Vartti voi tuntua usealta tunnilta.
Onhan tällä lapsella käsittääkseni oma koti, jossa vanhemmat, joilla kai ajantaju. Lpasi käy välillä kotona syömässä. Siis lapsi viskataan heti naapurin pihalle pois silmistä.
Alakouluikäisen kaipaa kavereita. Kesäloma-aikaan tutut kaverit eivät välttämättä ole kotona koko kesänä ollenkaan.
Vanhempien siis huoltajien tehtävä on huolehtia siitä, että lapsi on turvassa lomillakin, vai jättääkö monikin lapsensa koko kesäloman ajaksi haahuilemaan naapureiden pihoille. En tiedä jaetaanko puistoissa vielä velliä, lautanen vaan mukaan ja jonoon, lapsi ei sentään nälkään kuole.
Täällä kyllä naapuriston lapset leikkivät toistensa kanssa. Usein ulkona, kun säät ovat näin hyviä. Käyvät kotonaan syömässä, kuten ap:kin mainitsema lapsi.
Rauhallinen omakotitaloalue.Täysin rajatonta. Meillä ainakaan ei ole mitään jatkuvaa päivystystä vietaiden kakaroille. Vanhemmat sopivat lasten kyläilyt ja niiden kestot. Omat muksut eivät roiku naapureiden riesana eikä muiden roiku meillä.
Oho 🤣 toivottavasti teillä ei ole lapsia.
On kolme. Eikä yksikään ole roikkunut naapureiden luona ilman, että on vanhempien kanssa vierailusta ja sen kestosta sovittu . Sama toisin päin. Leikkipuistoon ja isompana koulun kentälle menosta myös sovitaan joka kerta erikseen. On kyllä taas niin w t- meininkiä mikäli kakarat kulkee pitkin ja poikin miten lystää.
Onko teidän lapsilla kavereita vai vahtiiko vanhin nuoremmat?
Käytetäänkö jossain tosiaan naapuria ja tämän lapsia tai kavereita vahtimaan omat lapset. Esikoisen syntyessä olin opiskelija ja pystyin vahtimaan itse hänet. Kaksi nuorempaa on kaksoset ja olin kotona 3 vuotta hoitamassa ja vahtimassa kaikkia kolmea. Sen jälkeen olen tehnyt etätöitä joten olen lähes aina kotona. Vanhempien sisarusten eikä naapuruston lapsien ei tule joutua vahtimaan ja hoitamaan yhtään kenenkään lapsia.
Tietenkin omilla lapsilla on kavereita. Koulusta ja harrastuksista. Eikä heillä ole koskaan ollut aikaa roikkua naapureiden vastuksina.
Vahditko ihan oikeasti alakouluikäisen leikkejä?
Tietenkin. Minkälaiset ihmiset antaa muksunsa luuhata valvomatta ympäri naapurustoa ?
Normaalit ihmiset antavat lasten käydä kysymässä kavereita leikkimään. Näin toimittiin 70-luvulla ja niin toimittiin vielä 2000-luvullakin ainakin meidän naspuristossa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mikä on ongelma?
Sanoisin, että ap itse.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mikä on ongelma?
Sanoisin, että ap itse.
Ai, ap:ko se mielestäsi onkin, joka vaeltelee naapurin tenavan kotiin ja asettautuu sinne taloksi harva se päivä?!
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mikä on ongelma?
Sanoisin, että ap itse.
Nimenomaan! 😂
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Joskus yksinäisillä lapsilla on vaan tylsää yksinään ja hakeutuvat sinne, missä ei ole tylsää. Myös ajantajua ei välttämättä ole. Vartti voi tuntua usealta tunnilta.
Onhan tällä lapsella käsittääkseni oma koti, jossa vanhemmat, joilla kai ajantaju. Lpasi käy välillä kotona syömässä. Siis lapsi viskataan heti naapurin pihalle pois silmistä.
Alakouluikäisen kaipaa kavereita. Kesäloma-aikaan tutut kaverit eivät välttämättä ole kotona koko kesänä ollenkaan.
Vanhempien siis huoltajien tehtävä on huolehtia siitä, että lapsi on turvassa lomillakin, vai jättääkö monikin lapsensa koko kesäloman ajaksi haahuilemaan naapureiden pihoille. En tiedä jaetaanko puistoissa vielä velliä, lautanen vaan mukaan ja jonoon, lapsi ei sentään nälkään kuole.
Täällä kyllä naapuriston lapset leikkivät toistensa kanssa. Usein ulkona, kun säät ovat näin hyviä. Käyvät kotonaan syömässä, kuten ap:kin mainitsema lapsi.
Rauhallinen omakotitaloalue.Täysin rajatonta. Meillä ainakaan ei ole mitään jatkuvaa päivystystä vietaiden kakaroille. Vanhemmat sopivat lasten kyläilyt ja niiden kestot. Omat muksut eivät roiku naapureiden riesana eikä muiden roiku meillä.
Oho 🤣 toivottavasti teillä ei ole lapsia.
On kolme. Eikä yksikään ole roikkunut naapureiden luona ilman, että on vanhempien kanssa vierailusta ja sen kestosta sovittu . Sama toisin päin. Leikkipuistoon ja isompana koulun kentälle menosta myös sovitaan joka kerta erikseen. On kyllä taas niin w t- meininkiä mikäli kakarat kulkee pitkin ja poikin miten lystää.
Onko teidän lapsilla kavereita vai vahtiiko vanhin nuoremmat?
Käytetäänkö jossain tosiaan naapuria ja tämän lapsia tai kavereita vahtimaan omat lapset. Esikoisen syntyessä olin opiskelija ja pystyin vahtimaan itse hänet. Kaksi nuorempaa on kaksoset ja olin kotona 3 vuotta hoitamassa ja vahtimassa kaikkia kolmea. Sen jälkeen olen tehnyt etätöitä joten olen lähes aina kotona. Vanhempien sisarusten eikä naapuruston lapsien ei tule joutua vahtimaan ja hoitamaan yhtään kenenkään lapsia.
Tietenkin omilla lapsilla on kavereita. Koulusta ja harrastuksista. Eikä heillä ole koskaan ollut aikaa roikkua naapureiden vastuksina.
Vahditko ihan oikeasti alakouluikäisen leikkejä?
Tietenkin. Minkälaiset ihmiset antaa muksunsa luuhata valvomatta ympäri naapurustoa ?
Normaalit ihmiset antavat lasten käydä kysymässä kavereita leikkimään. Näin toimittiin 70-luvulla ja niin toimittiin vielä 2000-luvullakin ainakin meidän naspuristossa.
Kyllä. Juuri näin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mikä on ongelma?
Sanoisin, että ap itse.
Nimenomaan! 😂
Onneksi et kuitenkaan vastaile itsellesi! 👍
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mikä on ongelma?
Sanoisin, että ap itse.
Ai, ap:ko se mielestäsi onkin, joka vaeltelee naapurin tenavan kotiin ja asettautuu sinne taloksi harva se päivä?!
Minä olisin ko. lapsen vanhempana huolissani, jos lapsrni asuisi ap:n luona. Kun ap on niin... "rajaton".
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mikä on ongelma?
Kuinka niin?
Meillä taas tunki naapurin rouva liian lähelle. Oli pää autossa kuskin (miehen) puolella jopa silloin kun hän kävi jotain hakemassa autokatoksesta tai purki ostoskasseja. Esitteli hiusvärejään jotka kuulemma pitää laittaa uusiksi muutaman viikon välein, muuten haalistuvat. Tähän mies sitten totesi että hän on ostanut puolisolle lahjakortin kasvohoitoon, oliko muuta? Puuskutti vähissä vaatteissa kottikärryjen kanssa, muksun pyörä vaati huoltoa eikä mies ole kotona, you name it.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mikä on ongelma?
Sanoisin, että ap itse.
Ongelma on, että ap käyttäytyy rumasti. Ja siitä kirjoittaminen vie täällä palstatilaa. On sanottu jo suoraan ap:lle mielipide tilanteesta, mutta ketju vaan jatkuu eli... ketju on tosiaan alkanut muodostua ongelmaksi.
-eri
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mikä on ongelma?
Sanoisin, että ap itse.
Minä olisin ko. lapsen vanhempana huolissani, jos lapsrni asuisi ap:n luona. Kun ap on niin... "rajaton".
Miten tuosta sinun kommentistasi huokuu niin voimakkaasti henkilökohtainen loukkaantuminen? Liippaako tämä aihe läheltä omaa elämäntilannettasi, vai mitä ihmettä? Ap:ko on mielestäsi rajaton, kun hän nimenomaan asettaa selkeät rajat omalle yksityisyydelleen? Selittäisitkö tarkemmin, mitä tarkoitat?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mikä on ongelma?
Sanoisin, että ap itse.
Ongelma on, että ap käyttäytyy rumasti. Ja siitä kirjoittaminen vie täällä palstatilaa. On sanottu jo suoraan ap:lle mielipide tilanteesta, mutta ketju vaan jatkuu eli... ketju on tosiaan alkanut muodostua ongelmaksi.
-eri
Ei tämä ketju ole muodostunut millään tavalla ongelmaksi, ellei joku sitten ole tunnistanut itseään ja lastaan tästä ja ottanut nokkiinsa.
Mä tunsin samanlaisen lapsen kun olin ite lapsi! Ei lähtenyt vaikka pyydettiin. Odotti kotona joskus, vaikka me lapset ei oltu kotona. Odotti vaikka menin omaan huoneeseen ja sanoin etten tahdo leikkiä. Ei tajunnut mitään. Sillä ei ollut kotona asiat hyvin. Todella ankaria ja siellä ei ollut kiva olla. Vanhemmat luotti, että jos lapsi on lähtenyt kaverille, kaverin kotona huolehditaan siitä. Eivät soitelleet perään, tms. Käytännössä siis oli laiminlyötynä. Ei vanhempia kiinnostanut mitä lapsi teki kunhan ei ollut kotona heitä häirtisemässä ja jos oli, niin piti suunnilleen olla aina omassa huoneessa hipihiljaa. Siksi oli meillä kun oli rennompaa ja oli kivempaa, vaikka vaan istui yksin olohuoneessa.
Tämä teidän lasujen tehtailunne on jo aivan sairasta ja todella vaarallista.
Lasuja ei pidä tehdä turhasta. Sosiaalipuolella on valtava työvoimapula. Teidän turhat lasunne työllistävät sitten tätä liian vähäistä työntekijäjoukkoa, joka ei teidän vuoksenne ehdi lainkaan hoitamaan niitä tapauksia, joissa on kyse ihan oikeasta lastensuojelun tarpeesta.