Naapurin lapsi on alkanut muodostua ongelmaksi
Naapurissa asuu alakouluikäinen lapsi, jonka käytös on alkanut muodostua tänä kesänä ongelmaksi. Alkukesästä omat lapsemme leikkivät tämän lapsen kanssa, mutta melko pian tuli ilmi, ettei kemiat oikeasti kohtaa. Lisäksi omat lapsemme raportoivat tämän naapurin "oudosta" käytöksestä. On liian tunkeileva ja takertuva eikä usko jos sanotaan ettei jakseta olla jne. Saman olemme huomanneet me aikuiset. Nyt kesällä kun olemme paljon ulkona ja terassin ovi on auki, olisi tunkemassa meille joka päivä ja viettäisi meillä aikaa aamusta iltaan (välillä vain käy nopeasti kotona syömässä). Mitkään normaalit sanomiset "hei nyt voisit mennä kotiin" tms. eivät auta. Esim. eilen meille tuli juhannusvieraita ja oli työn ja tuskan takana saada lähtemään. Kun lähtee, tulee vartin päästä takaisin. Jos tiukkasävyisestikin ajaa kotiinsa, jää tontin rajalle pyörimään ja kyttäilemään. Ja mainittakoon, että tunkee meille, vaikka lapsetkaan eivät olisi kotona! Tuolloin seurailee meitä aikuisia ja kommentoi koko ajan jotakin.
Vanhempansa vaikuttavat ihan ns.normaaleilta. Mutta liekö ovat kuitenkaan, kun eivät ymmärrä yhtään rajata lastaan? Naapureihin haluaisi säilyttää myös asialliset välit, joten miten saada tämä lapsen käytös loppumaan ilman riitaa? Oikeasti emme haluaisi tuota lasta meille ollenkaan. Nätisti olemme vanhemmillekin jo yrittäneet sanoa "ei taida leikit mennä meidän lapsilla ihan yksiin", "viikonloppuna meillä onkin vieraita, joita ei olla nähty pitkään aikaan" jne. Ei mitään vaikutusta.
Kommentit (578)
Vierailija kirjoitti:
Lapsi luultavasti vain yksinkertaisesti kaipaa seuraa ja tekemistä, ihan normaalia tuon ikäiselle. Syystä tai toisesta vanhemmat eivät järjestä tälle lapselle mitään tekemistä. Perheiden ongelmat harvemmin näkyvät ulospäin.
Jostain kertoo toki sekin, jos alakouluikäisellä ei ole omia kavereita, joiden luokse voi mennä tai joita voi pyytää kotiinsa.
Itse tuossa tilanteessa kyselisin vähän kotipuuhista, lomasuunnitelmista ja vaikka siitä miten koulussa sujuu. Ihan ns ohimennen jutustelisin, enkä tenttaisi.
Lapsen asiat ei kuulu naapurille pätkääkään. Jos vanhemmat ei huolehdi niin lastensuojelu hoitelee asian.
Vierailija kirjoitti:
Olen seurannut tätä ketjua vähän ihmeissäni. Täällä on väitetty, että häiritsevästi käyttäytyvä lapsi on täysin normaali ja lapsen perhe on täysin normaali. Vielä on esitetty, että ap:n pitäisi toivottaa häiriköivä lapsi tervetulleeksi ja pakottaa omat lapsensa leikkimään tämän kanssa. On myös syyllistetty ap:ta huonoista kommunikointitaidoista, nössöydestä ja ties mistä.
Onko niin, että osa vanhemmista uskoo sinisilmäisesti muiden ihmisten ja koko maailman hyvyyteen? Vai onko niin, että osa ei vain jaksa olla omien lastensa kanssa, joten lapset jätetään naapurien vaivoiksi? Koko kylä kasvattaa, niinkö?
Ollessani nuorempi naapurin lapsista tuli minulle varsinainen riesa. Lapset soittelivat ovikelloa jatkuvasti ja olivat tulossa kylään puoliväkisin, "kissaa katsomaan". Muutaman kerran päästin heidät meille, mutta lapset olivat hiton kovaäänisiä ja rasittavia, joten en enää yksinkertaisesti avannut ovea heille.
Elin silloin hieman erikoista elämänvaihetta. Silloinen avomieheni käytti runsaasti alkoholia. Yksi noista lapsista sanoi minulle: "Meidän iskä sanoi, että sun mies juo kaljaa." Asia oli siis tiedossa, mutta silti noiden lasten vanhemmat antoivat lasten käydä meillä. Minä en heitä olisi meille halunnut. Muistan sen häpeän tunteen, kun tuo pikkutyttö sanoi tuon jutun minulle.
Suhde päättyi, ja minä muutin pois.
Siis: hyvät ihmiset, katsokaa lastenne perään. Minä en kasvata ketään, eikä ap:lla ole mitään velvollisuutta kasvattaa vierasta lasta.
Siis koko aloitushan on trolli. Siksi sitä myös väkisin ylläpidetään.
Vierailija kirjoitti:
Laita selvät rajat. Kun tunkee tänään, sano jämäkästi ettei nyt käy ja vedä ovi kiinni. Turhaa sinne on omia ahdistuksia kaataa. Jokainen päättää itse ketä päästää kotiinsa.
Ei, ap tahtoo pitää ovet auki.
Harvemmin se vastuullinen työ vie kaiken ajan ja ällin, ettei lapsiaan ehdi hoitaa. Jos ei itse ehdi, otetaan lastenhoitaja, siivooja ja muita apuja. Johan tämä yhteiskunta olisi mallillaan, jos työnteko estäisi jälkikasvun hoidon ja hoivaamisen.
Vierailija kirjoitti:
Onko ap samaa tyyppiä, jonka kotiin kävelee ovelta ovelle kauppiaat suoraan sisälle ja ap vain huokailee?
Luultavasti.
Vierailija kirjoitti:
Mikä on ongelma?
Ei tietoa.
Vierailija kirjoitti:
Mikä on ongelma?
Ongelma on kai se, että ap ei edes tiedä, mikä ongelma tarkalleen ottaen on.
Miten olisi huumori? Ap:n lapsille, ettei ole niin ryppyotsaista...
"Mummi koiria pelkäävälle lapselle, kun äiti kertoo, että lapsi on onnistunut silittämään koiraa:
Ihanko totta? Oliko elävä vai täytetty?"
Kirjasta Olen ylpeä sinusta! Ben Furman, s. 27
No niin, me täälä ratkaisimme jo Rydmanin jutun ja nyt ovat naapurin kakaratkin ojennuksessa.
Seuraava aihe, kiitos.
Meillä oli aikoinaan naapurit joiden lapset kirjaimellisesti heitteillä! vanhemmat töissä ja vanhin oli ns angtaava teini ikäinen joka viihtyi omassa huoneessaan eikä vahtinut pienempiä joista yksi 5 vuotias ,lapsia yhteensä 5. Ainakin 2 niistä lapsista "ystävystyi" mun nuorimman siskon kanssa,mutta mutta olivat aina nälissään, kärkkyivät ruokaa,tulivat pihamaalle pomppimaan trampalle joka oltiin laitettu kesällä takapihalle, kävivät aina päivittäin nämä 2 meillä ja tiettyyn pisteeseen ok mutta alkoi mennä siihen että multa varastivat mm karkkia yms makeisia ja kävivät jääkaapilla kuin kotonaan vaikka sanottiin että vieraat ei saa koskea jääkaappiin että ei ole oikein vaan varastamista ainakin 1 lapsista haistatteli ja oli vaikea, kommentoi jatkuvasti meidän taloa negatiiviseen sävyyn ja nämä oli alle kouluikäisiä vieläpä! Naapurit (ei meidän) tekivät lasun kun sieltä kuului jatkuvaa huutoa ja parkumista,olivat likaisia ja laihoja. En tiedä miksi vanhemmat eivät välittäneet,niiden isä oli välillä kotona mutta enpä ollut huomannut että lapset ois totellut isäänsä kuulin mm kun tää vaikein lapsi haistatteli isälleen ja isä vaan hymähti....
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Koulujen kesäloma. Ei ohjelmaa, ei kavereita. Ette silti ole lapsenhoitajia. Jos sanotte asiasta tarpeeksi lujasti, että tehoaa, niin välit menevät luultavasti.
(En ymmärrä, mitä lasu voisi tuolle tehdä, vai luuletko oikeasti, että lapsella olisi laitoksessa parempi? Onko joku asia josta nykyään EI tehdä lasua?)
Hetkinen, eihän lasun tekeminen tarkoita laitokseen joutumista.
Sen perusteella, mitä ap on kertonut, naapurin lapsella on mahdollisesti jokin diagnoosi. On ongelmia käytöksessä ja ohjeiden ymmärtämisessä ("tulee vartin päästä takaisin ja jää tontin reunalle kyttäämään ja huutelemaan"). Lastensuojelu voisi auttaa naapurin perhettä asettamaan rajat tuolle lapselle, ja kaikkien elämä helpottuisi.
Ei ole lastensuojeluasia. Kasvatusneuvola voi auttaa, JOS ongelma on tuo. Todennäköisesti vain kukaan ei tiedä, että ap kokee kyläilyn häiritsevänä. Lapsi on kouluikäinen, joten ei hän enää pysyttele metrin päässä vanhemmisra. Ennemmin se on lasun paikka, jos 10 v. ei saa leikkiä yksin kotipihalla.
Tuollaiset ihmiset, jotka kutsuu ambulanssin ja lasun joka juttuun eivät ihan ymmärrä että silloin resurssit eivät riitä oikeisiin ongelmiin.
Taas välit naapureihin menevät varmaan poikki joka tapauksessa.
Nm. 70-luvun tolkun ajan lapsi, joka sai leikkiä kirkkistä kaiket päivät.
Vierailija kirjoitti:
Ei ole ap:n velvollisuus kasvattaa vierasta lasta tai opettaa tälle sosiaalisia taitoja, eikä ap:n lasten tarvitse leikkiä tuon lapsen kanssa. Kyse on ap:n perheen kodista ja oikeudesta kotirauhaan.
Ap:na yrittäisin sanoa sekä lapselle että tämän vanhemmille vielä kerran yksiselitteisen napakasti "meille ei saa tulla". Jos tämänkin jälkeen kotirauhan häiritsemistä tapahtuu, tekisin oikeasti lasun tai uhkaisin soittaa poliisit paikalle. IHMISELLÄ ON OIKEUS KOTIRAUHAAN, PISTE.
Kapitalismissa kotirauhasta maksetaan rahaa. Maksu lapsen vanhemmille niin asia on selvä.
Vierailija kirjoitti:
Vanhemmat voivat olla ns. ihan normaaleja, mutta eivät vain välitä. Kun muutettiin tähän paritaloon, niin 5 ja 3 vuotiaat sisarukset alkoivat olla jatkuva riesa. Ei tosiaankaan olisi haitannut, jos olisivat leikkineet vaikka iltapäivälä ja iltaisin, mutta meni hermot, kun olivat soittelemassa ovikelloa jo kahdeksan jälkeen viikonloppuisin ja lomilla. Kerran sitten kysyin heiltä, että eikö vanhemmat ihmettele, kun lähdette ulos jo näin aikaisin ja ettekö syö yhdessä aamiaista, kun on kuitenkin viikonloppu. Lapset sanoivat, että äiti ja Isi vaan pukevat heidät ja laittavat ulos ja menevät sitten itse vielä takaisin nukkumaan. Eli ei viitsitä itse hoitaa lapsia, vaan laitetaan ulos naapureiden vastuulle.
Tuollaistahan se nykyään on. Nykyään on ihan "normaalia", että kakarat saattavat olla ulkona vielä yhdeksänkin jälkeen illalla. Jokainen tietää, että siitä ei seuraa mitään hyvää.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Olin varmaan lapsena rasittava mutta meillä oli kotona perhehelvetti eli arvaamaton alkoholisti-isä joka oli väkivaltainen. Yritin viettää ulkona ja kavereiden luona mahdollisimman paljon aikaa jottei kotia olisi tarvinnut mennä. Lisäksi kavereiden luona oli jotenkin rennompaa ja kivempaa. Oli omakotitalot kun itse asuin kerrostalossa.
Lisäksi takerruin kavereihin kun tuntui että olin kuin kaarnalastu tuuliajolla eli kukaan ei niin välittänyt niin hain turvaa kavereistani.
Minua edelleen kaduttaa 20 vuoden takainen tapaus kun olin lasteni kanssa puistossa ja pieni n 7-vuotias tyttö takertui meihin ja halusi tulla meille kotiin. Me sitten vaan lähdettiin kun oli jo ilta, myöhemmin mietin että olisi pitänyt jutella tytölle että saisi selville miksei halua mennä omaan kotiinsa. Siis edelleen paha mieli kun tuntuu että jätin hädänalaisen lapsen heitteille.
Toivottavasti ap:n tapauksessa ei ole tällaisesta kyse kun näköjään tuntee niitä vanhempia jotenkin.
Voi kun mut olisi naapuri tai muu pelastanut kun olin lapsi!
Olin helvetissä lapsena.
Kyllä mä vaan taluttaisin kädestä pitäen kotiin ja sanoisin vanhemmille. Periaatteella kolmas kerta toden sanoo. Jos eivät vaan tajua, sossuille ilmoitus. Jotain on vialla.
Jos leikit sujuisi, en itse laittaisi pahakseni lasten ja naapurien leikkejä pihalla. Ap:n pitää nyt vähän kasvattaa selkärankaa. Jos lampsitaan vaan suoraan sisälle, se ei ole ok. En haluaisi esimerkiksi tulla yllätetyksi jossain khh:ssa pikkarit ja teepaita päällä jos joku vaan lampsii sisään. Sehän saattaa olla myös ihan rikos jos tulet yllätetyksi vaihtamasta vaatteita etkä tiedä että vieraita alaikäisiä lapsia on kodissasi. Lapset kysyvät aina luvan jos joku kaveri tulee pihalta sisälle, aina.
Joskus päikyssä oli "rasittava" eskarilainen joka kysyi koko ajan "mikä sun nimi on" "mitä sä teet" ja samassa keskustelussa saattoi kysyä samoja yksinkertaisia kysymyksiä vaikka viidesti. Eli ymmärrän jos ärsyttää.
sosiaalitoimeen ja syyte niskaan kasvattajille. muuten tuo jatkuu loputtomiin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Joskus yksinäisillä lapsilla on vaan tylsää yksinään ja hakeutuvat sinne, missä ei ole tylsää. Myös ajantajua ei välttämättä ole. Vartti voi tuntua usealta tunnilta.
Onhan tällä lapsella käsittääkseni oma koti, jossa vanhemmat, joilla kai ajantaju. Lpasi käy välillä kotona syömässä. Siis lapsi viskataan heti naapurin pihalle pois silmistä.
Alakouluikäisen kaipaa kavereita. Kesäloma-aikaan tutut kaverit eivät välttämättä ole kotona koko kesänä ollenkaan.
Vanhempien siis huoltajien tehtävä on huolehtia siitä, että lapsi on turvassa lomillakin, vai jättääkö monikin lapsensa koko kesäloman ajaksi haahuilemaan naapureiden pihoille. En tiedä jaetaanko puistoissa vielä velliä, lautanen vaan mukaan ja jonoon, lapsi ei sentään nälkään kuole.
Täällä kyllä naapuriston lapset leikkivät toistensa kanssa. Usein ulkona, kun säät ovat näin hyviä. Käyvät kotonaan syömässä, kuten ap:kin mainitsema lapsi.
Rauhallinen omakotitaloalue.Täysin rajatonta. Meillä ainakaan ei ole mitään jatkuvaa päivystystä vietaiden kakaroille. Vanhemmat sopivat lasten kyläilyt ja niiden kestot. Omat muksut eivät roiku naapureiden riesana eikä muiden roiku meillä.
Oho 🤣 toivottavasti teillä ei ole lapsia.
On kolme. Eikä yksikään ole roikkunut naapureiden luona ilman, että on vanhempien kanssa vierailusta ja sen kestosta sovittu . Sama toisin päin. Leikkipuistoon ja isompana koulun kentälle menosta myös sovitaan joka kerta erikseen. On kyllä taas niin w t- meininkiä mikäli kakarat kulkee pitkin ja poikin miten lystää.
Onko teidän lapsilla kavereita vai vahtiiko vanhin nuoremmat?
Vierailija kirjoitti:
Toivottavasti jaksatte olla lapselle ystävällisiä. Jotakin on nyt tuon takana, kun vaan tietäis mitä.
Ei sulla sitten ollut mitään sanottavaa, kunhan lätiset. Se on ärsyttävää!
"ei taida leikit mennä meidän lapsilla ihan yksiin", "viikonloppuna meillä onkin vieraita, joita ei olla nähty pitkään aikaan" jne. Ei mitään vaikutusta.
Mitäs jos puhuisitte suoraan ettekä kierrellen.