Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Miksi joillekin keski-ikäisille oma ikä on niin vaikea asia?

Vierailija
25.06.2022 |

Heti alkuun: kaikille keski-ikäisille oma ikä ei ole vaikea asia, mutta olen törmännyt moniin, joille on. Sekä naisiin että miehiin. On tullut vastaan mm. seuraavaa:

-Ei suostuta kertomaan omaa ikää tai mitään iän paljastavaa yksityiskohtaa. Ei suostuta vaikka kertomaan, minä vuonna on pääsy ripille/kirjoitettu ylioppilaaksi tms, mistä voisi laskea ihmisen iän. Loukkaannutaan, jos joku kysyy ikää.
-Eräs nelikymppinen nainen loukkaantui, kun hänelle ihmeteltiin, miten hänellä voi olla jo aikuinen tytär. Nainen oli saanut esikoisensa 23-vuotiaana, mikä on ihan tavallinen ikä lapsen saamiseen.
-Painotetaan, kuinka nuoria ja viriilejä vielä ollaan. Monet kuvailevat, miten ovat paljon paremmassa kunnossa kuin nuorena ja jaksavat paljon paremmin. Ei myönnetä, että keho ei enää pystyisi kaikkeen/kaikkea ei enää jaksa. Minusta on luonnollista, että keho ikääntyy eikä iän karttuessa enää taivu kaikkeen, mihin nuorempana taipui.
-Osa painottaa olevansa nuori ja seksikäs. Pukeudutaan paljastavasti, vihjaillaan aktiivisesta seksielämästä jne. Kuvaillaan, kuinka nuoremmat ovat varmasti kiinnostuneita heistä vielä seksuaalisessa mielessä ja osa yrittää löytää huomattavasti itseään nuorempaa seuraa.
-Vaihdevuodet ovat osalle täysin tabu: kärsitään voimakkaista oireista esim. viisikymppisenä, mutta täysin kielletään asia. Tämä on minusta todella surullista, että asiaa pitää jotenkin peitellä. Omalla äidilläni oli vaikeat vaihdevuodet ja suhtaudun empaattisesti tuohon elämänvaiheeseen. Yhtä luonnollinen vaihe kuin murrosikä, en ymmärrä, miksi sitä pitäisi peitellä.

Olen itse kolmekymppinen ja en ymmärrä, miksi osalle keski-ikäisistä oma ikä on niin vaikea asia. Kaikille tulee ikää ja ei sitä loputtomiin asti kukaan ole nuori eikä tarvitsekaan olla. En minäkään miellä itseäni enää nuoreksi, olen ihan aikuinen ja hyvä niin. En loukkaannu, jos minua joku sanoo rouvaksi, sitähän minä olen. Ei iän karttuminen silti tarkoita, että olisi jotenkin huono. Kyllä vanhemmallakin ihmisellä voi olla energiaa, intoa uusiin asioihin ja seksielämää. Vaikka viisikymppinen ei ole nuori, niin ei viisikymppinen ole mitenkään vanha, monella on vielä vuosikymmeniä elämää edessä. Keski-ikä tuntuu olevan osalle kuin kirosana, vaikka minusta tuossa elämänvaiheessa on paljon hyvää: on elämänkokemusta, viisautta ja jaksamista.

Mistä johtuu, että monelle keski-ikäiselle oma ikä on niin vaikea asia? Entä voiko tuon joidenkin keski-ikäisten vaikean suhtautumisen omaan ikäänsä jotenkin välttää? En haluaisi itse suhtautua ikääni noin.

Kommentit (81)

Vierailija
21/81 |
25.06.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

En ymmärrä tuota "lapset tehty, vapaus koittaa" kun en ole koskaan vanki ollutkaan.

T. Vela 40v.

Vierailija
22/81 |
25.06.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen 48 vuotias ja olen hyvin mielelläni juuri tämän ikäinen. Takana on hyvä elämä, tykkään tästä hetkestä ja odotan mielenkiinnolla tulevaa. Olo on hyvä, samoin terveys ja kunto, lähellä on paljon rakkaita ihania ihmisiä, pidän työstäni paljon ja taloudellinen puolikin on erittäin hyvä, joten mikäs tässä on ollessa.

Lähelläni olevat ihmiset ovat myös samanhenkisiä ihmisiä ja en oikeastaan edes tunne katkeria keski-ikäisiä.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/81 |
25.06.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä nautin. Olen saanut elää hyvän elämän, joka toivottavasti jatkuu. On mukava sanoa, että olen 67 v ja kuunnella kun ihmiset päivittelee ja sanoo luulleensa 10-15 v nuoremmaksi kauniina on kiva elää.

Vierailija
24/81 |
25.06.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

En ymmärrä tuota "lapset tehty, vapaus koittaa" kun en ole koskaan vanki ollutkaan.

T. Vela 40v.

?

Vierailija
25/81 |
25.06.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onhan se säälittävää. - nelikymppinen, joka tietää olevansa jo vähän vanhempi

Vierailija
26/81 |
25.06.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ap on kuitenkin keskittynyt naiiin, ei miehiin...

Vierailija
27/81 |
25.06.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jostain vanhasta tv-mainoksesta: "Kokeile itse, niin huomaat!"

Vierailija
28/81 |
25.06.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vanheneminen on vaikeaa.

Ulospäin ikä näkyy ja alkaa tulla myös erilaisia vaivoja. Kroppa vanhenee nopeammin kuin sisin. Sisällä on se sama tyttö / nainen, kuin nuorenakin.

Vierailija
29/81 |
25.06.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Termiä keski-ikäinen käytetään usein inhottavissa asiayhteyksissä. Kuten ap.

"Eikö sen ikäinen nyt jo sitä ja tätä""miksi keski-ikäinen yrittää olla seksikäs" "miksi keski-ikäisellä on pitkät hiukset ja lyhyt hame" "mitä se luulee olevansa"

Tää on aiheuttanut ainakin itselle jäätävän ikäkriisin. Tuntuu kun elämä loppuisi seinään kymmenen vuoden päästä. Koska olenhan sitten keski-ikäinen.

N31

Vierailija
30/81 |
25.06.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

No on sinullakin ongelma. Minun ongelmani taas ovat kaikkitietävät kolmekymppiset.

Vierailija
31/81 |
25.06.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei mua sinänsä haittaa olla viisikymppinen, mutta tuntuuhan se kurjalta, kun esim. töissä on tullut kivasti juttuun nuorempien tyyppien kanssa ja sitten kun mun ikä paljastuu, heidän suhtautuminen muuttuu.

Vierailija
32/81 |
25.06.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kolmekymppistä pidän vielä nuorena, ja pidin silloinkin kun olin itse 30. Yksi kolmekymppinen ystävä on tosin kriisiytynyt niin pahasti, että luulisi hänen täyttäneen vähintäänkin 60 jo. En tajua.

Olen nyt 40, ja olen... niin, en tiedä. Ei sillä, että minun olisi vaikea hyväksyä ikääni sinänsä. Minun on vain vaikea hyväksyä, miten vähän olen (osittain olosuhteiden pakosta) saanut elämässäni aikaiseksi. On niin paljon, mitä minun piti tehdä ja saavuttaa. Inhoan sitä tunnetta, että olisi kiire. Kolmekymppisenä en vielä tuntenut yhtään, että olisi kiire.

Eri asia on sitten se, että en ihan oikeasti tunne olevani yhtään erilainen nyt kuin kolmekymppisenä, enkä kolmekymppisenä tuntenut olevani yhtään erilainen kuin kaksikymppisenä. Osittain kyse on siitä, että elämäni ei ole edennyt toivotulla tavalla, ja osittain siitä, etten koskaan ole ollut kovin samanlainen kuin muut ikäiseni muutenkaan. En siis vertaa itseäni mihinkään viiteryhmään iän puolesta vaan ihan vain itseeni. En tiedä miksi minun pitäisi "hyväksyä keski-ikäisyyteni" muuttamalla itseni enemmän normaalin keski-ikäisen kaltaiseksi, kun elämäni ei muutenkaan ole samanlaista kuin keski-ikäisillä.

Muuten tuota en pidä mitenkään outona, että jotkut väittävät olevansa keski-ikäisinä paremmassa kunnossa kuin nuorempina, koska tunnen useampia ihmisiä, jotka alkoivat kuntoilla ja joissain tapauksissa laihduttaa vasta keski-ikäisinä. Enkä sitäkään, että jotkut - etenkin naiset - riehaantuvat nuoremmiltaan saamastaan seksuaalisesta huomiosta, koska on oikeasti aikamoinen shokki, miten moni nuorempi mies nykyään hakee nimenomaan vanhempia naisia. Tutuistani iso osa on pariutunut itseään nuorempien miesten kanssa.

Vierailija
33/81 |
25.06.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mitä nää "sittenpähän aikanaan näet" kommentit tässä auttaa?

Vierailija
34/81 |
25.06.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

No minulla ei ole mitään vaikeuksia kertoa ikäni jos joku kysyy. Moni luulee nuoremmaksi muttei minulla ole tarvetta yrittää olla nuorempi kuin olen. Tässä iässä huomaa (+50) että on koko ikäni harrastanut liikuntaa säännöllisesti, kremppoja toki on mutta olen silti hyvässä kunnossa ja vyötäröäkin löytyy. Pukeudun edelleen kauniisti ja en näytä mielestäni mummolta. Minulla on ihana komea ja älykäs puoliso ja lapsenlapsiakin on siunaantunut. Elämä on just nyt ihanaa! Talous on kunnossa, asumme hulppeasti, matkustamme, vietämme aikaa lasten- ja lastenlasten ja ystävien kanssa ja nautimme elämästä. Toivon rttä terveys säilyy, sitä ei pidä tässä iässä enää itsestäänselvyytenä. Osa on jo nuorena tylsiä ja mummoutuneita, minä en kuulu siihen joukkoon.

Vierailija
35/81 |
25.06.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Niin, ollakseen hyvä ja muille kelpaava keski-ikäinen pitäisi olla vain kaikenlaista ihanaa, eli viisas, lempeä, hyväksyvä, hyväitsetuntoinen, oman rapistumisensa kanssa sinut mutta silti aktiivinen ja jaksava, pukeutua kuin mummo mutta olla silti seksuaalisesti aktiivinen kunhan ei vaan tuo sitä mitenkään esiin koska sehän olisi noloa...nuoremmat sen sijaan saa olla miten hukassa vain ja sekoilla ja potea huonoa itsetuntoa ja pukeutua vaikka pelkkiin henkseleihin, ei aseteta mitään mauttoman, hajuttoman, harmittoman äititeresan vaatimuksia.

Vierailija
36/81 |
25.06.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ihan hyvin keski-ikäinen voi olla paremmassa kunnossa kuin oli parikymppisenä, jos nuorena oli ylipainoinen sohvaperuna ja vanhempana löysi sitten vaikka bikinifitneksen.

Sanot, että "kyllä vanhemmallakin ihmisellä voi olla energiaa, intoa uusiin asioihin ja seksielämää", mutta sitten sitä ei saisi ollenkaan tuoda ilmi. Miksei? Tai eikös se ole paljon enemmän oman ikänsä hyväksymistä, että vaikka sanoo, että näin keski-ikäisenä seksi on paljon parempaa, koska tunnen itseni paremmin kuin se, ettei voi puhua seksistä, koska mä olen niin vanha?

Keski-ikäisenä pitäisi/saa olla omaitsensä, mutta sitä saa olla oma itsensä vaan muiden määrittämällä tavalla. Keski-ikäinen, joka haluaa pukeutua napapaitaan, on väärällä tavalla omaitsensä ja keski-ikäinen, ja hänen täytyisi pukeutua muiden hyväksymällä tavalla, jotta hän olisi kunnollinen keski-ikäinen.

Toimiiko tuo muuten myös toiseen suuntaan? Teinit, jotka pukeutuu konservatiivisesti ja "mummomaisesti" eivät hyväksy omaa ikäänsä, koska he eivät pukeudu nuorten suosimaan tyyliin?

Vierailija
37/81 |
25.06.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Yhteiskunnassa hehkutetaan nuoruutta niin paljon. Suurin synti on ikääntyminen.

Eipä sitä oikeastaan muut hehkuta kuin mainostoimistot. Eli öö joo kyllähän sitä aika hemmetin paljon sinänsä hehkutetaan. About jokaisen kadun varrella, internetin kuvassa ja televisiossa 15 minuutin välein.

Vierailija
38/81 |
25.06.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Termiä keski-ikäinen käytetään usein inhottavissa asiayhteyksissä. Kuten ap.

"Eikö sen ikäinen nyt jo sitä ja tätä""miksi keski-ikäinen yrittää olla seksikäs" "miksi keski-ikäisellä on pitkät hiukset ja lyhyt hame" "mitä se luulee olevansa"

Tää on aiheuttanut ainakin itselle jäätävän ikäkriisin. Tuntuu kun elämä loppuisi seinään kymmenen vuoden päästä. Koska olenhan sitten keski-ikäinen.

N31

Mulla sama. Oon elänyt kuin viimeisiä vuosiani 30-39v. Ens vuonna sitten täytän 40v. Mitään en ole vielä saavuttanut mitä halusin ja pelkään, että kun 40v nainen vielä yrittää niin katsotaan vinoon ja nauretaan.

Olen ihan sama ihminen kuin 25-vuotiaana vaikka henkisesti vähän kypsempi. Mutta sama vaatemaku ym. Enkä aio ens vuonna yhtäkkiä muuttaa itseäni " keski-ikäiseksi."

VMP.

Vierailija
39/81 |
25.06.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mitä nää "sittenpähän aikanaan näet" kommentit tässä auttaa?

Ketä tässä pitäisi auttaa? Osa vastaajista on niitä aloittajan toivomia aktiivisia ja voimaantuneita keski-ikäisiä, heillä näyttää yhdistävänä tekijänä olevan suuri varallisuus eli se on kai se hyvän keski-iän salaisuus. Sitä kohti vaan.

Vierailija
40/81 |
25.06.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Varsinkin kolmekymppisten on vaikeaa myöntää itselleen että sitä ollaan jo keski-ikäisiä eikä mitään nuoria..

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yhdeksän yhdeksän neljä