Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Soitin aamulla töihin ja ilmoitin äkillisestä sairaslomastani ja puhelimesta kuului suoraa huutoa

Vierailija
24.06.2022 |

Ilmeisesti joku ei halua jäädä tekemään tuplavuoroa ja pyhiä päälle. Minkäs sille, mutta ei se minulle kirkuminen minua paranna. Hoitoala.

Kommentit (353)

Vierailija
41/353 |
24.06.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olin kerran juhannuksena kipeä, voi sitä kettuilun määrää. En edes välitä juhannuksesta, vaan olisin mieluummin ottanut pyhälisät.

Vierailija
42/353 |
24.06.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ei kenenkään ole pakko jäädä tekemään tuplavuoroa. Hoitakoot johto uutta henkilökuntaa hätätyöhön. On potilasturvallisuusriski, jos työntekijä ei saa levätä välillä.

Meillä henkilökunta joutuu hoitamaan pyhisin nuo sijaisten hommaamiset, olen siis tällaisessa asumispalveluyksikössä. Jos sijaista ei löydy, kuten juhannuksena ei satavarmasti löydy, se onneton joka siellä töissä on aamuvuorossa joutuu jäämään sinne väkisin koska niitä asiakkaita ei voi jättää hoitamatta. Ehkä hän siksi kilahti, kun omat juhannussuunnitelmat meni mönkään. Mutta sellaista se on hoitoalalla.

Sellaisessa tilanteessa voi hälyttää esimiehen töihin. Mikään laki ei pakota itse jäämään. Esimies vastaa viimekädessä yksikön toiminnasta ja tulee itse paikkaamaan jos sijaisia ei saada. Vaikka miten inttäisi vastaan, niin hänelle se kuuluu.

Näin varmaan teoriassa, mutta eihän se käytännössä onnistu mitenkään. 

Miten niin ei onnistu? Esimies on velvollinen vastaamaan puhelimeen ja ottamaan asian hoitaakseen. Muuten hän on se jonka pää on pölkyllä jos jotain tapahtuu. Hänelle maksetaan sen vastuun ottamisesta joten hoitakoon hommansa! Jos ei vastaa, niin puhelu sitten korkeammalle taholle kunnes joku vastaa. Ja jos kerään ei oikeasti saa kiinni niin yhteys mediaan ja pyyntö tehdä juttu asiasta. Tällaisesta on nostettava meteli. On väärin että esimiehet on esimiehiä vain ja ainoastaan palkan osalta, mutta katoavat jonnekin kun oikeasti pitäisi ottaa vastuuta asioista.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
43/353 |
24.06.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ei kenenkään ole pakko jäädä tekemään tuplavuoroa. Hoitakoot johto uutta henkilökuntaa hätätyöhön. On potilasturvallisuusriski, jos työntekijä ei saa levätä välillä.

Meillä henkilökunta joutuu hoitamaan pyhisin nuo sijaisten hommaamiset, olen siis tällaisessa asumispalveluyksikössä. Jos sijaista ei löydy, kuten juhannuksena ei satavarmasti löydy, se onneton joka siellä töissä on aamuvuorossa joutuu jäämään sinne väkisin koska niitä asiakkaita ei voi jättää hoitamatta. Ehkä hän siksi kilahti, kun omat juhannussuunnitelmat meni mönkään. Mutta sellaista se on hoitoalalla.

Hänenä lähtisin vaan ja teeskentelisin ettet koskaan ilmoittanut poissaolostasi. Se on sana sanaa vastaan.

Minä taas ilmoittaisin esimiehelle että tilanne on nyt tämä, ja itse joudun lähtemään heti kun oma sovittu työvuoro päättyy. Silloin olen oman osuuteni tehnyt, ja loppuvastuu on esimiehellä kuten kuuluukin.

Työsopimuksissa on usein kohta, jonka perusteella työvuorolaisen on pakko jäädä töihin esimiehen määräyksellä ainakin sen seuraavan vuoron loppuun mikäli tilanne edellyttää. Kannattaa lukea ne työsopimukset, että ei tule ongelmia myöhemmin.

Ei ole ainakaan mun sopparissa tuollaista kohtaa. Vastuu kuuluu esimiehelle. Piste.

Vierailija
44/353 |
24.06.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kun on vain pientä kurkkukipua ja vähän lämpöä ja pitää turvavälejä muihin niin voi mennä rannalle ottamaan aurinkoa?

-ap

Vierailija
45/353 |
24.06.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tietyt ihmiset sairastuu aina juhlapyhinä. Mutta ei se tarkoita sitä, että toisten pitää tehdä tuplavuoroja. Sitten mennään vaan kylmästi vajaalla miehityksellä.

Mutta aina joku tuplavuoron tekijä ilmoittautuu. Olettaisin, että ihan omasta vapaasta tahdostaan.

Vierailija
46/353 |
24.06.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ihanko oikeasti muka joku töissä sillä hetkellä joutuu paikkaamaan hoitoalalla??! En ikinä suostuis esim juhlapyhinä :O arkena ehkä menis jos ei on menoja.. Entä jos vaan lähtee menemään ja sanoo että pakko lähteä?

Vierailija
47/353 |
24.06.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Sellaisessa tilanteessa voi hälyttää esimiehen töihin. Mikään laki ei pakota itse jäämään. Esimies vastaa viimekädessä yksikön toiminnasta ja tulee itse paikkaamaan jos sijaisia ei saada. Vaikka miten inttäisi vastaan, niin hänelle se kuuluu.

juu, ei se pomo vastaa sen enempää kuin muutkaan

sivu

Vierailija
48/353 |
24.06.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei nyt voi ketään pakottaa jäämään ylitöihin tai tupalavuoroihin joten turha tuosta huutoa on päästää. Imoitataa vai esimiehelle että nyt tilanne on tämä ja hän päättää miten tilanne ratkaistaan.

Vierailija
49/353 |
24.06.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Moneenko alkot on tänään auki.

Ap

9-12 eli sinullä on 1h5min aikaa.

Vierailija
50/353 |
24.06.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Oletko oikeasti niin kipeä, ettet voi tehdä työvuoroasi tai korvaavaa työtä? On eri asia olla työkuntoisena lievillä oireilla kuin työkyvyttömänä sairas. Hoitoalan työ on raskasta ja alipalkattua, Helsinki ei edes maksa palkkaa kaikille sovitusti tällä hetkellä, joten houkutus jäädä saikulle matalalla kynnyksellä on varmasti olemassa.

Kurkku kipeä, pientä lämpöä.. voi olla koronaa eikä voi riskeerata asiakkaita. Muuten menisin. 

ap

Huijari olet.

Vierailija
51/353 |
24.06.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

sivu

Siteen pomaolla on varmaan joku sijainen (viranhaltija) jonka viravastuuseen puheluihin vastaaminen kuuluu.

Vierailija
52/353 |
24.06.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Meillä eräs lähihoitaja saikuttaa koko ajan. Jos joku on poissa, se on tämä yksi tietty. Tälläkin hetkellä työkaveri tekee tuplavuoroa, kun tämä saikuttaja makaa kotona. Tai ei kotona, viimeksi näin hänet paikallisessa supermarketissa pyörimässä hyväkuntoisen näköisenä. En ymmärrä miksi tälläisen työntekijän sopparia jatketaan!? Määräaikaisena kun on.

Älkää paikatko hänen poissaolojaan. Antakaa esimiehen itse hoitaa joka kerta sijaisen hankkiminen tai tulla itse tekemään hänen vuoronsa. Voi olla ettei enää seuraavan kerran sopparin umpeutuessa sitten palkata. Ylipäätään, pitäkää puolenne älkääkä aina venykö kaikkeen mitä esimies keksii pyytää. Riittää kun teette sen työn mistä on sovittu ja mihin olette sitoutuneet palkkanne eteen.

Vierailija
53/353 |
24.06.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

En ikinä jättäis työkavereita pulaan noin pienillä oireilla. Ja kotitestin ois voinu tehdä. Kuulostat todella lusmulta ja kurjalta työkaverilta. Onneks et oo mun työkaveri. T.lähihoitaja/kotihoito ja töissä nyt

Ilmankos vanhuksia kuolee paljon koronaan. Ei sairaana töihin.

Vierailija
54/353 |
24.06.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

sivu

Siteen pomaolla on varmaan joku sijainen (viranhaltija) jonka viravastuuseen puheluihin vastaaminen kuuluu.

Näin. Ja jos ei ole, niin pomohan sitten korvat punaisena selittelee miksi on laiminlyönyt velvollisuutensa ja vastuunsa kun jälkikäteen asiaa puidaan korkeimman johdon ja median välityksellä koko kansan edessä.

Vierailija
55/353 |
24.06.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Hänenä lähtisin vaan ja teeskentelisin ettet koskaan ilmoittanut poissaolostasi. Se on sana sanaa vastaan.

Minä taas ilmoittaisin esimiehelle että tilanne on nyt tämä, ja itse joudun lähtemään heti kun oma sovittu työvuoro päättyy. Silloin olen oman osuuteni tehnyt, ja loppuvastuu on esimiehellä kuten kuuluukin.

Työsopimuksissa on usein kohta, jonka perusteella työvuorolaisen on pakko jäädä töihin esimiehen määräyksellä ainakin sen seuraavan vuoron loppuun mikäli tilanne edellyttää. Kannattaa lukea ne työsopimukset, että ei tule ongelmia myöhemmin.

Hoitoalalla ei työehtosopimuksia ole voimassa.

"Tehyläiset voivat kuitenkin 1.6.–31.8.2022 välisenä aikana halutessaan sopia vuoronvaihdoista tai ylimääräisen työn tekemisestä (esim. työvuoron jatkaminen, lisätyö, ylityö tai paikallisen sopimuksen mukainen kliininen lisätyö, jononpurkutyö tai vastaava).

Työnantajalla ei ole oikeutta määrätä vuoronvaihtoon tai ylitöihin. Mikäli esihenkilö määrää sinua saapumaan työnantajan yksipuolisesti vaihtamaan työvuoroon, tulee esihenkilölle ilmoittaa noudattavansa liiton julistamaa laillista ylityö- ja vuoronvaihtokieltoa, ja ettei tule saapumaan kyseiseen työvuoroon.

Työnantaja kantaa vastuun asiakas- ja potilasturvallisuudesta työtaistelutilanteessa."

Vierailija
56/353 |
24.06.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Eiköhän vuoronvaihto tehdä ihan kasvotusten, tuskin sieltä lähdetään varmistamatta että työvuoroon tulee joku. Eli ei se mikään sana sanaa vastaan ole.

Vierailija
57/353 |
24.06.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kun on vain pientä kurkkukipua ja vähän lämpöä ja pitää turvavälejä muihin niin voi mennä rannalle ottamaan aurinkoa?

-ap

Varmasti tämä ei ole oikean ap:n kirjoittamaa, mutta sivusta totean että kyllä, oikein hyvin voisi mennä rannalle jos oma vointi ja jaksaminen sen sallii.

Vierailija
58/353 |
24.06.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

-ap

Ei todellakaan voi. Pysyt kotona lepäämässä ja huolehdit terveydestäsi, niin että et sairastu pahemmin.

Vierailija
59/353 |
24.06.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Oletko oikeasti niin kipeä, ettet voi tehdä työvuoroasi tai korvaavaa työtä? On eri asia olla työkuntoisena lievillä oireilla kuin työkyvyttömänä sairas. Hoitoalan työ on raskasta ja alipalkattua, Helsinki ei edes maksa palkkaa kaikille sovitusti tällä hetkellä, joten houkutus jäädä saikulle matalalla kynnyksellä on varmasti olemassa.

ja tästä huolimatta pitäisi mennä puolikuntoisena ja sairaana töihin? Taidat nyt aliarvioda ap:n. Jokainen täyspäinen ymmärtää nykyisin pitää itsestään ja terveydestään huolta, koska loppuviimein kukaan muukaan sitä huolta ei pidä. Jos joku välttämättä haluaa mennä sairaana töihin, se on sitten oma valinta yleensä nämä vain tahtovat pyöriä marttyyrina jaloissa saamatta aikaan yhtään mitään, koska huono vointi, kuumetta ja suuri uhrautujamieliala. Taidat olla pomon/työnantajan pussiin pelaava omaa etua paranteleva opportunisti, kun edes tuollaista vaihtoehtoa väläyttelet-tai ainakin nyt muuten parempi ihminen omasta mielestäsi.

Vierailija
60/353 |
24.06.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei ikin hoitoalalle. Ikinä.