Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

3000€ palkka ei riitä omakotitalon ylläpitokustannuksiin

Vuokrallekko takaisin?
23.06.2022 |

Annatteko talon vain rapistua vai millä kaiken maksaa?

Molemmilla hyvät tulot (jos tuo 3000 € per hlö on hyvä?)

Me ei tosiaan kuluteta merkittävästi rahaa kuin vain terveelliseen ruokaan ja lapsiin. Lämmityskin on puoli-ilmaista vesi-ilma -lämpöpumpulla.

150 neliötä, rakennettu 2007, eli kalliit remontit ovat vasta edessä.

Kommentit (84)

Vierailija
61/84 |
24.06.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mitähän taas. Meillä toisella 3150€ bruttopalkka, toinen työtön. Omakotitalo 230m2, rakennusvuosi 2002. Ja rahaa jää autoon remontteihin ja ulkomaan matkoihin.

Jotain jää kertomatta. Ei tuollaisilla tuloilla hankita tonttia ja taloa. Onko perittyä rahaa ja/tai omaisuutta takana?! Meillä myös toinen työtön ja toisella tulot 2800e/netto kuussa eikä mitään jakoa hankkia isoa taloa tai matkustella ulkomailla ainakaan ilman kovaa säästöä tai luottokorttia. Lapsikin on.

Lainat varmaan maksettu.

Vierailija
62/84 |
24.06.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ap:n talo on kuvattujen ongelmien perusteella pommi. Oletteko ostaneet sen tee-se-itse rakentajalta? Itse asumme 2007 tehdyssä okt-talossa ja vain astianpesukone on vaihdettu.

Okt-kulut per kk n.500e, lämmin ala 240m2.

Jos talo rakennettu v. 2007 niin teillä on suuremmat remontit vielä edessä.

Kaikilla on elinkaarensa

Esim. ikkunat ja ulko-ovet 20-30v

Katto 30-35v

Eristeet 20-30v

Julkisivu 20-30v

Putkityö 20-30v

Sähkötyöt 30v

Jne.

Esim. Katto, hintaluokka 50.000-80.000€.

Mitä ihmettä? Katto kullasta ja mirhamista vai? Meidän peltikatto maksoi 13 000 euroa alle viisi vuotta sitten.

Kuparikatto 50.000-80.000, peltikatto 13.000.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
63/84 |
24.06.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Perusta Onlyfans tili ja ala tienata niin ei tarvii ulista ettei palkka riitä.

Vierailija
64/84 |
24.06.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ap:n talo on kuvattujen ongelmien perusteella pommi. Oletteko ostaneet sen tee-se-itse rakentajalta? Itse asumme 2007 tehdyssä okt-talossa ja vain astianpesukone on vaihdettu.

Kaikilla on elinkaarensa

Katto 30-35v

Eristeet 20-30v

Julkisivu 20-30v

Putkityö 20-30v

Sähkötyöt 30v

Jne.

Kuule, noi riippuu tosi monista asioista. Ei kukaan normaalisti uusi seinien eristeitä 20-30 vuoden välillä.

Aivan hyvin nuo voi kestää 50 vuottakin, kun huoltaa, huolehtii, seuraa.

Esim 30 vuotiaassa talossa peltikattonaulat vaihdettiin, ruostesuojattuihin peltikattoruuveihin ja katto pinnoitettiin. Homman hinta 4500€, pinta-ala n. 180 m2.

Kun aluskate oli vielä hyvä, niin veikkaan, et kunnossapidolla synty 25 vuotta elinkaarta lisää.

Tärkeintä on huolehtia, että katto on ehjä ja perustukset kunnossa.

Suhtautuisin varauksella 30 vuotiaan katon kunnostukseen. Meille yksi urakoitsija olisi vain pessyt ja käsitellyt vanhan katon. Kaksi muuta totesi, että koko katto kannattaa tehdä uusiksi ja osasi perustella tarkasti miksi näin. Katosta löytyi useita saumakohtia, josta oli vesi tulossa läpi.

Vierailija
65/84 |
24.06.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mitähän taas. Meillä toisella 3150€ bruttopalkka, toinen työtön. Omakotitalo 230m2, rakennusvuosi 2002. Ja rahaa jää autoon remontteihin ja ulkomaan matkoihin.

Jotain jää kertomatta. Ei tuollaisilla tuloilla hankita tonttia ja taloa. Onko perittyä rahaa ja/tai omaisuutta takana?! Meillä myös toinen työtön ja toisella tulot 2800e/netto kuussa eikä mitään jakoa hankkia isoa taloa tai matkustella ulkomailla ainakaan ilman kovaa säästöä tai luottokorttia. Lapsikin on.

Lainat varmaan maksettu.

Jep, tässähän puhuttiin vain ylläpidosta, ei lainoista tai ostamisesta. Tosin pelkkä tulojen kertominen ei hirveästi anna tähän keskusteluun, koska jollain voi mennä lainanlyhennyksiin päälle tonni kuussa joillain ei mitään. Tottahan sitä velattomassa/halvassa talossa pärjää pienemmillä tuloilla kuin 300te velan kanssa (eri asia onko järki ottaa noin isoa velkaa noilla tuloilla).

Vierailija
66/84 |
24.06.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miten omakotitalon asuminen ja vuokralla asuminen muka ovat ainoat vaihtoehdot? Vai tarkoittiko ap nimenomaan omakotitalon vuokraamista? Jos asunnon vuokraamista miettii, niin yhtälailla sen asunnon voi ostaa omaksi.

Vierailija
67/84 |
24.06.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Odottakaahan kun sähkö on halvimmillaankin 50 senttiä kilowattitunnilta ja bensa yli kolme euroa. Monessa talossa pitää tiivistää ja viettää talvi keittiössä.

Vierailija
68/84 |
24.06.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Millaisia juttuja teette itse? Talon pitämiseen saa kulumaan omaisuuden jos kaikkiin remonttihommiin palkataan ulkopuolinen työntekijä.

Omasta mielestä omakotiasuminen on varsin edullista - jonkin verran aktiivisuutta siihen tarvitaan mutta silloin saa mitä haluaa.

Ap

Rakennusalan osaaminen käsittää pienet pintaremontit, mutta isommat on sekä ajanpuutteen sekä osaamattomuuden vuoksi teetettävä ulkopuolisella.

Nyt vuoden aikana on kulut ainakin:

3000€ lattian uusimiseen (koko alakerta vesivahingon jäljiltä, osa vakuutuksesta takaisin)

1000 € muihin pieniin pintaremontteihin (työt itse),

600€ ilmastoinnin 10-vuotisnuohoukseen ja säätöön (säätöä tuskin osaa tehdä juuri kukaan ilman koulutusta),

800 € lumivahinkojen korjaamiseen katolla (ei olla lvi osaajia),

800€ oravan tuhojen korjaamiseen ja jyrsijäverkotuksiin (kattotyö valjailla meni ulkopuoliselle, maastakäsin tehtävät itse),

2600€ lumiesteisiin estämään uudet lumivahingot tulevinavuosina, tekemään katto turvallisemmaksi ja päivittämään palotikkaat lapsille turvalliseksi

600€ rikki menneen induktiolieden uusinta sähkötöineen (ei otettu halvinta induktiota kuitenkaan, ois päässyt halvemmalla)

200€ vianetsintä ja sähkökaapin osan vaihto (puolet talosta sähköttä)

Vielä pitäisi ennen talvea ainakin

maalata kaikki terassit ja rappuset, ehkä 100-200€ välineineen/ työ itse

Korjata ikkunoiden tiivisteet, hinnasta ei tietoa vielä (osaan ehkä itse)

Maalata ikkunanpuitteet jne. Ehkä 200€ maaleineen ja välineineen

Korjauttaa kodinhoitohuoneen lattian vesieristeen vauriot ehkä 3000-5000€ riippuen, onko vesivaurioita

Korjauttaa savupiipun pellitykset hinnasta ei tietoa

Eristää tai vaihtaa lämpöä falskaavat ulko-ovet 3 kpl

Jääkaappi on menossa rikki

Uuni meni rikki, pitäisi ostaa uusi + sähkötöiden hinta

Onko teillä kokemusta omakotitalon ylläpidosta miten pitkään? Tulee tunne, että mahdatteko olla yli-innokkaita. Tuo lista mitä tekisitte ennen talvea on ihan liian pitkä noin uudelle talolle. Jos lämmityskulut kerran on pienet niin ei silloin ulko-ovia laiteta eikä kaikkia ikkunoita lähdetä tiivistämään ainakaan ostotyöllä. Mikäs pellityksissä? Terrassien ym sekä ikkunanpuitteet ym maalaus, tarviiko tosiaan tehdä heti? Vai voiko jakaa vaikka 15:a vuodelle? Mikäs kodinhoitohuoneen kosteuseristykselle on tullut? Onko kosteusvaurioita havaittavissa? Jollei akuuttia kosteusvauriota ole, lopetakaa kodinhoitohuoneen käyttö märkätilana älkääkä tehkö mitään.

Noista aiemmista kuluista jotenkin huokuu minulle yli-innokkuutta. Katon turvallisemmaksi teko on jo hätävarjelun liiottelua, ja lumiesteisiin sijoittaminen vähän siihen suuntaan. Mistä lumivahingot johtuivat? Jos tuo paikalle ammatti-ihmisen ja kysyy, että pitäisikö tämä korjata, niin vastaus on aina myönteinen.

Vierailija
69/84 |
24.06.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Toivottavasti jokainen uusavuton lukee tämän ketjun ja opettelee olemaan tyytyväinen siihen mihin rahkeet riittää. Kaiken lisäksi kiinteistöön liittyvät työt ovat kaikista voimakkaimmin sukupuolittuneita, joten kehotan miettimään työnjakoa.

Vierailija
70/84 |
24.06.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Riippuu ihmisistä kuka milläkin tuloilla pystyy pitämään omakotitaloa. Jos menee paljon rahaa palvelujen ostamiseen ja elää leveästi törsäten niin on selvääkin ettei pienillä tuloilla onnistu ja omakotitalossa asuessa pitää jäädä säästöjä niin ettei eletä kädestä suuhun mallilla. Köyhimmät eivät saa kaikkea kerralla tai jos meinaa saada kaikki niin voi konkurssi häämöttää edessä aika nopeasti. Ahneille käy yleensä huonosti.

Me olemme laskeneet että jos tulee työttömyyttä ja sairauksia niin ei joudu ihan äkkiä lähtemään. Asumismukavuus on kaikkein tärkeintä ja kaikesta muusta voi luopua ja olemme samanlaisia sen suhteen mieheni kanssa. Kumpikin tylsistyisi kerrostalossa. Haluamme itse tehdä kaikki huoltotyöt eikä meitä kiinnosta kierrellä missään kulttuuri tapahtumissa. Meille kulttuuria on oman ympäristön hoitaminen. 

Vierailija
71/84 |
24.06.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tämä tupa rakennettiin 100v sitten. Ulko-ovi ostettiin 70-luvulla, mutta sisäovet taitavat olla lähes 100v nekin! Vessa uusittiin 2000-luvun alussa. Ikkunat ovat 100v eli alkuperäiset, uskoisin. Savupiiput muurattiin 90-luv. Pönttömuurit muurattiin 50- ja 60-lukujen vaihteessa ja ovat nokikolarin mukaan hyvässä kunnossa.

Katto on tulossa tiensä päähän, kiitos hintajutuista. Tiilikatto on ehkä 50- tai 60-luv. tehty ja sen alla on pärekatto. Joitain kohtia on korjattu.

Kodinkoneet hajoaa, kun se aika tulee. Ilmalämpöpumppu kesti 11v. Näin satavuotiaan tuvan asukkaana sanoisin, että nuo uusimiset on sanottu vähän vinoon.

Maalämpö kiinnostaisi, mutta me olemme jo +60v, joten ei ehkä asuta enää vuosia tässä tai mistä sitä tietää, asun niin pitkään kunnes pois kannetaan.

Vierailija
72/84 |
24.06.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ap on joko ostanut huonosti rakennetun talon, hänellä on ollut älyttömän huono tuuri tai sitten hän on tekemässä yli-innokkaasti korjauksia.

Me olemme asuneet 32 vuotta vuonna 1985 rakennetussa talossa. Tänä aikana tässä on tehty

- kattoremontti (joka sekään ei olisi ollut vielä tarpeen, ellei talon rakentaja olisi jättänyt aluskatetta pois)

- talon ulkomaalaus kahdesti, jälkimmäisellä kerralla täysin ulkopuolisilla teetettynä

- kylpyhuoneen kosteusvaurion korjaus ja täydellinen kylppäriremontti

- lämminvesivaraajan vaihto kahdesti

- ilmanvaihtokoneen moottorin vaihto kerran

- ilmanvaihtokanavien nuohous muutaman kerran

- wc-pytyn ja kahden hanan vaihto

Kun lasken näiden kustannukset asumiskuukautta kohti, tulee siitä selvästi alle 100 euroa / kuukausi. Kodinkoneiden vaihtoa en ole ottanut huomioon, koska ne pitäisi maksaa myös kerrostaloasunnossa.

Lähivuosina on tulossa putkiremontti, mutta siihen menee omakotitalossa muutama tonni. Keittiöremontin teetämme varmaan myös lähivuosina, mutta oikeastaan keittiön kunnossa mikään ei vaatisi sitä.

Vierailija
73/84 |
24.06.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kovin on uusavutonta. Itse asuimme omakotitalossa ja tein _kaiken_ ylläpidon itse. Kaikki kulut kirjasin ylös. Vuosien lukiessa totesimme, ettei ole vaivan väärttiä meille siinä elämäntilanteessa ja ostimme uuden kerrostaloasunnon ja purjeveneen.

Eläkeiässä todennäköisesti paluu jonkinlaiseen omakotitaloasumiseen, niin kauan kuin terveys kestää harrastaa ylläpitoa. Pienehkö ja helppohoitoinen tulee taloni olla. Mihinkään hifistelyyn en aio aikaani tuhlata.

Ap

Miten, kun ei aika kertakaikkiaan riitä, vaikka haluaisi, tehdä kaikkea itse? Nipistitkö yöunista? Jäikö vapaa-aikaa? Oliko sinulla sähkö- ja muihin luvanvaraisiin töihin luvat kunnossa? Muualla kuin rakennusalalla työskentelevillä tuskin on.

Itse tarvitsen sen 8-9 tuntia unta ja illasta on 30 min - 1 tunti olemista varten (ja suihkussa käyntiä ym. kuuluu tuohon olemiseen usein miten).

Sitten täytyy antaa vähän rapistua. Ylläpito oli harrastusta eli vapaa-aikaa. Pidemmän päälle rupesi ainainen rakennustarvikeliikkeissä rasittamaan. Omin luvin tein, sähkökaappiin en tosin koskenut, osaava kaveri kävi laittamassa sitä. Isoimmat oppirahat olin jo aiemmassa talossani maksanut, kun en tietenkään osannut priorisoida järkevästi.

Asioiden opiskeluun meni aina paljon aikaa, nuo lehtien nikkarointiniksit eivät minusta vastaan rakennusmääräysten lukemista ja ymmärtämistä.

Tuo kymmenisen tuntia itsellesi ei riitä, muutakin on. Pari tuntia pitäisi varata parisuhteen ylläpitoon, ja laatuaikaa pitäisi olla myös. Olisi eduksi jos talon ylläpito on yhteinen harrastus. Lapsillekin pitäisi omistaa aikaa. Minun suositteluni olisi, että tähtäät helpompaan asumiseen kun lapset täyttää 18, nuoremmille lapsille omakotitaloasuminen on hyvä, mutta ei siitä pidä tehdä itselleen työleiriä eikä vaarantaa parisuhdetta. Jospa sitä pientä rapistumista ei niin huomaisi kynttilän valossa vaimon kanssa viiniä siemaillen viikonloppuiltana, kun lapset on jo nukkumassa.

"Suo kuokka ja Jussi" -mentaliteettia, mikä minulla on, en suosittele. Onnellisempi varmaan olet vaikka hiukan uusavuttomana. Sorry, jos oli vähän tyly sävy aiemmin.

-Sama

Vierailija
74/84 |
24.06.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Torista saa ilmaiseksi toimivia uuneja ja jääkaappeja. Kulje joinakin päivinä sähköpotkulaudalla/skootterilla. Myy jompikumpi autoista pois.

Vierailija
75/84 |
24.06.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Joko lainaa ei enää ole ollenkaan tai valehtelet ja reippaasti, tai sitten ei ole lapsia ollenkaan ja elätte makaronilla. Myös sijainti merkitsee. Esim meillä on tulot yhteensä lapsilisineen 3500€ ja talolainaa on 200 000 josta lyhennys 900€ kk, mutta ajetaan työmatkoja yhteensä 150km päivässä niin siitä kertyy kuluja kuukaudessa noin 700€, kyllähän ne rahat menevät aivan kaikki. Näillä kustannuksilla saisi siellä niin kalliissa Helsingissä asunto maksaa sellaiset 1500€kk että asuminen olisi saman hintaisia.

Vierailija
76/84 |
24.06.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kaikilla on elinkaarensa

Katto 30-35v

Eristeet 20-30v

Julkisivu 20-30v

Putkityö 20-30v

Sähkötyöt 30v

Jne.

Oletko rakentanut talon pahvista? Putket kestäneet yli 40 vuotta, samoin sähköt. Julkisivu toki maalattu noin 20 vuoden välein. Kattoa kunnostettu siinä samalla. Koko talon maalaus + katon kunnostus alta 20t ja siitäkin kotitalousvähennykset. Ikkunat ja ulko-ovet kestäneet myös yli 40 vuotta. 

Vanhassa talossa oli 80 vuotta vanhat ikkunat eikä tarvinnut vaihtaa. 

Vierailija
77/84 |
24.06.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Torista saa ilmaiseksi toimivia uuneja ja jääkaappeja. Kulje joinakin päivinä sähköpotkulaudalla/skootterilla. Myy jompikumpi autoista pois.

Ai jestas! Lapsi hoitoon, töihin ja sama toisinpäin, 70km sähköpotkulaudalla tai scootterilla. Epäilen että älysi on kehä kolmosen sisäpuolella, hyvin suppea kuten yleensä.

Vierailija
78/84 |
24.06.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kaikilla on elinkaarensa

Katto 30-35v

Eristeet 20-30v

Julkisivu 20-30v

Putkityö 20-30v

Sähkötyöt 30v

Jne.

Oletko rakentanut talon pahvista? Putket kestäneet yli 40 vuotta, samoin sähköt. Julkisivu toki maalattu noin 20 vuoden välein. Kattoa kunnostettu siinä samalla. Koko talon maalaus + katon kunnostus alta 20t ja siitäkin kotitalousvähennykset. Ikkunat ja ulko-ovet kestäneet myös yli 40 vuotta. 

Talon maalaus maksaa 500€

Vierailija
79/84 |
24.06.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Joko lainaa ei enää ole ollenkaan tai valehtelet ja reippaasti, tai sitten ei ole lapsia ollenkaan ja elätte makaronilla. Myös sijainti merkitsee. Esim meillä on tulot yhteensä lapsilisineen 3500€ ja talolainaa on 200 000 josta lyhennys 900€ kk, mutta ajetaan työmatkoja yhteensä 150km päivässä niin siitä kertyy kuluja kuukaudessa noin 700€, kyllähän ne rahat menevät aivan kaikki. Näillä kustannuksilla saisi siellä niin kalliissa Helsingissä asunto maksaa sellaiset 1500€kk että asuminen olisi saman hintaisia.

Talon ostohinta oli 170 000, siitä lainaa 150 000. Työmatkoja päivässä noin 30km, kaasuauto. Ei lapsia. 

Vierailija
80/84 |
24.06.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kaikilla on elinkaarensa

Katto 30-35v

Eristeet 20-30v

Julkisivu 20-30v

Putkityö 20-30v

Sähkötyöt 30v

Jne.

Talon maalaus maksaa 500€

Laitatko yhteystiedot, voin maksaa tonnin jos maalaat tämän seuraavalla kerralla. Tuplaan tuon 500€.