3000€ palkka ei riitä omakotitalon ylläpitokustannuksiin
Annatteko talon vain rapistua vai millä kaiken maksaa?
Molemmilla hyvät tulot (jos tuo 3000 € per hlö on hyvä?)
Me ei tosiaan kuluteta merkittävästi rahaa kuin vain terveelliseen ruokaan ja lapsiin. Lämmityskin on puoli-ilmaista vesi-ilma -lämpöpumpulla.
150 neliötä, rakennettu 2007, eli kalliit remontit ovat vasta edessä.
Kommentit (84)
Taas näitä provoja.
1200 e tienaava...
Korjauslista kuulostaa hullulta. Miksi 2007 rakennetussa talossa ei ole ollut lumiesteitä? Ja mikä aiheutti vesivahingon? Ei noin uudessa talossa pitäisi olla mikään rakennusmateriaali tullut vielä tiensä päähän. Eli oliko itse aiheutettu vahinko?
Itse laitamme "talotilille" vastiketta vastaava summa/ kk. Vielä olemme plussan puolella.
Vierailija kirjoitti:
Ap:n talo on kuvattujen ongelmien perusteella pommi. Oletteko ostaneet sen tee-se-itse rakentajalta? Itse asumme 2007 tehdyssä okt-talossa ja vain astianpesukone on vaihdettu.
Okt-kulut per kk n.500e, lämmin ala 240m2.
Jos talo rakennettu v. 2007 niin teillä on suuremmat remontit vielä edessä.
Kaikilla on elinkaarensa
Esim. ikkunat ja ulko-ovet 20-30v
Katto 30-35v
Eristeet 20-30v
Julkisivu 20-30v
Putkityö 20-30v
Sähkötyöt 30v
Jne.
Esim. Katto, hintaluokka 50.000-80.000€.
Vierailija kirjoitti:
Mitä helvettiä. Mun vanhemmat ovat ostaneet hevoset, autot, talon ja remontoineet sen talon (uusi ulkolaudoitus, uus katto, maalämpö laitettu, aurinkopaneelit) 5000e yhteenlasketuilla nettotuloilla. Mihn hiivattiin teidän rahat menee.
Pelkästään maalämpö maksaa 60.000-80.000€, aurinkopaneelit 40.000-60.000€, katon uusiminen 50.000-70.000€ jne.
ei taida ihan noita saada viidentonnin palkalla saada
Vierailija kirjoitti:
Onneksi kerrostalossa ei voi mennä jääkaappi tai liesi ikinä rikki. Vai miten se meni?
Jos asuu jonkinlaisessa asunnossa niin sen ylläpidosta on kustannuksia. Omakotitalossa näkee hyvin konkreettisesti kaiken mitä pitää tehdä. Asunto-osakeyhtiössä maksetaan isoa vastiketta ja joku muu hoitaa ison osan näistä murheista sinun puolestasi.
Ihan samalla tavalla myös kerrostalot kuluvat rakennusmateriaalit ja ne on uusittava ja asukas maksaa ne itse.
Esim. julkisivun korjaus, hissi, katto, ovet ja ikkunat, putkiremontit jne.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ap:n talo on kuvattujen ongelmien perusteella pommi. Oletteko ostaneet sen tee-se-itse rakentajalta? Itse asumme 2007 tehdyssä okt-talossa ja vain astianpesukone on vaihdettu.
Kaikilla on elinkaarensa
Katto 30-35v
Eristeet 20-30v
Julkisivu 20-30v
Putkityö 20-30v
Sähkötyöt 30v
Jne.Esim. Katto, hintaluokka 50.000-80.000€.
Mitä ihmettä? Katto kullasta ja mirhamista vai? Meidän peltikatto maksoi 13 000 euroa alle viisi vuotta sitten.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mitä helvettiä. Mun vanhemmat ovat ostaneet hevoset, autot, talon ja remontoineet sen talon (uusi ulkolaudoitus, uus katto, maalämpö laitettu, aurinkopaneelit) 5000e yhteenlasketuilla nettotuloilla. Mihn hiivattiin teidän rahat menee.
Pelkästään maalämpö maksaa 60.000-80.000€, aurinkopaneelit 40.000-60.000€, katon uusiminen 50.000-70.000€ jne.
Taidat olla mun äiti :D Oletti että putkiremontti maksaa 80 000e, maksaa vähän päälle 10t. Maalämpö maksoi 25t, lämmintä pinta-alaa 300m2. Ja siitäkin kotitalousvähennyset kahdelle takaisin.
Mutta ap, listalla oli ihan turhia juttuja. Jos tiukkaa, maalaukset ei ole pakollisia tehdä tänä vuonna.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Nyt kyllä taidat pikkuisen liioitella, kaveri just laittoi aurinkopaneelit ja ihan duunarin palkalla, maksoi reippaasti alle puolet tuosta. Katon sai vielä muutama vuosi sitten rivitaloon tuolla hinnalla, toki hinnat on siitä nousseet.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kaikilla on elinkaarensa
Katto 30-35v
Eristeet 20-30v
Julkisivu 20-30v
Putkityö 20-30v
Sähkötyöt 30v
Höpön höpön. Meillä on 50v konesaumakatto aivan kunnossa (toki sitä on maalattu säännöllisesti). Samanikäinen julkisivu pitäisi eittämättä vaihtaa. Modernit 2000-luvun sähköt aloittajan talossa ei mene miksikään, eikä ikkunat. Putket toki pitää jossain vaiheessa uusia, mutta se ei maksa kuin muutaman tonnin (viemäri on tuon ikäisessä talossa lähes ikuista muovia).
Ja kattoremppa ei normaalissa talossa maksa puoliakaan tuosta mitä sanot. Aivan höpöjä täynnä koko viestisi.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kaikilla on elinkaarensa
Katto 30-35v
Eristeet 20-30v
Julkisivu 20-30v
Putkityö 20-30v
Sähkötyöt 30v
Mitä ihmettä? Katto kullasta ja mirhamista vai? Meidän peltikatto maksoi 13 000 euroa alle viisi vuotta sitten.
No jos ottaa sen kattorempan siltä ylihintaiselta kusettajafirmalta joka kiertelee niitä myymässä ovelta ovelle ja on joku hillittömän iso talo jossa katto monessa tasossa ja kulmassa niin ehkä. Just kun oltiin taloa ostamassa niin kiinteistövälittäjä kauhisteli miten yhteen taloon oli tehty täysin ylihintainen kattoremppa, 40te.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kaikilla on elinkaarensa
Katto 30-35v
Eristeet 20-30v
Julkisivu 20-30v
Putkityö 20-30v
Sähkötyöt 30v
Höpön höpön. Meillä on 50v konesaumakatto aivan kunnossa (toki sitä on maalattu säännöllisesti). Samanikäinen julkisivu pitäisi eittämättä vaihtaa. Modernit 2000-luvun sähköt aloittajan talossa ei mene miksikään, eikä ikkunat. Putket toki pitää jossain vaiheessa uusia, mutta se ei maksa kuin muutaman tonnin (viemäri on tuon ikäisessä talossa lähes ikuista muovia).
Ja kattoremppa ei normaalissa talossa maksa puoliakaan tuosta mitä sanot. Aivan höpöjä täynnä koko viestisi.
Tän kirjoittaja on selvästi töissä jossain niistä remonttifirmoissa jotka myy ymmärtämättömille vanhuksille turhia ja ylihintaisia remontteja :) näistähän on säännöllisesti juttua iltapäivälehdissä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Millaisia juttuja teette itse? Talon pitämiseen saa kulumaan omaisuuden jos kaikkiin remonttihommiin palkataan ulkopuolinen työntekijä.
Omasta mielestä omakotiasuminen on varsin edullista - jonkin verran aktiivisuutta siihen tarvitaan mutta silloin saa mitä haluaa.Ap
Rakennusalan osaaminen käsittää pienet pintaremontit, mutta isommat on sekä ajanpuutteen sekä osaamattomuuden vuoksi teetettävä ulkopuolisella.
Nyt vuoden aikana on kulut ainakin:
3000€ lattian uusimiseen (koko alakerta vesivahingon jäljiltä, osa vakuutuksesta takaisin)
1000 € muihin pieniin pintaremontteihin (työt itse),
600€ ilmastoinnin 10-vuotisnuohoukseen ja säätöön (säätöä tuskin osaa tehdä juuri kukaan ilman koulutusta),
800 € lumivahinkojen korjaamiseen katolla (ei olla lvi osaajia),
800€ oravan tuhojen korjaamiseen ja jyrsijäverkotuksiin (kattotyö valjailla meni ulkopuoliselle, maastakäsin tehtävät itse),
2600€ lumiesteisiin estämään uudet lumivahingot tulevinavuosina, tekemään katto turvallisemmaksi ja päivittämään palotikkaat lapsille turvalliseksi
600€ rikki menneen induktiolieden uusinta sähkötöineen (ei otettu halvinta induktiota kuitenkaan, ois päässyt halvemmalla)
200€ vianetsintä ja sähkökaapin osan vaihto (puolet talosta sähköttä)Vielä pitäisi ennen talvea ainakin
maalata kaikki terassit ja rappuset, ehkä 100-200€ välineineen/ työ itse
Korjata ikkunoiden tiivisteet, hinnasta ei tietoa vielä (osaan ehkä itse)
Maalata ikkunanpuitteet jne. Ehkä 200€ maaleineen ja välineineen
Korjauttaa kodinhoitohuoneen lattian vesieristeen vauriot ehkä 3000-5000€ riippuen, onko vesivaurioita
Korjauttaa savupiipun pellitykset hinnasta ei tietoa
Eristää tai vaihtaa lämpöä falskaavat ulko-ovet 3 kpl
Jääkaappi on menossa rikki
Uuni meni rikki, pitäisi ostaa uusi + sähkötöiden hinta
Toihan selittää, ns. kymppitonnin remonttipaukku.
Näitä tulee omakotitaloihin, tää asumismuoto vaatii puskurin pitämistä. Säästöjä pitäis olla joku 25.000€.
Mulle tulee reilu 4k netto ja miehelle 2.5k.
Ollaan itse rempattu vanha okt pari vuotta sitten. Asuinkulut lainalyhennyksineen jää alle 1k. Rahaa jää säästöön, näillä sitten vielä pihaa parannellaan ja matkustellaan. Vuokrakaksiossa asuminen oli autopaikkoineen yms kalliimpaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kaikilla on elinkaarensa
Katto 30-35v
Eristeet 20-30v
Julkisivu 20-30v
Putkityö 20-30v
Sähkötyöt 30v
Niin, ap:n talo on rakennettu samana vuonna ja vertailun vuoksi laitoin, että meillä samanikäisessä talossa ei ole remonttitarvetta.
Asummeko tässä talossa, kun se on 20-30v vanha - en tiedä.
Vierailija kirjoitti:
Omakotitalo on harrastus. Itse haluan käyttää aikani ja rahani muuhun.
Se on totta. Minä tulen niin onnelliseksi tuossa omalla pihalla puuhaillessa että todellakin olen siitä valmis vähän maksamaan. Kerrostalo keskustassa ei voisi vähempää kiinnostaa.
Minä olen sairaseläkkeellä ja puoliso on työtön, tulot yhteensä alle 2000€/kk ja me pärjätään vielä ok-talon kustannuksista. Talo rakennettu 2005 ja velaton. En ymmärrä miten ap:lla ei riitä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kaikilla on elinkaarensa
Katto 30-35v
Eristeet 20-30v
Julkisivu 20-30v
Putkityö 20-30v
Sähkötyöt 30v
Kuule, noi riippuu tosi monista asioista. Ei kukaan normaalisti uusi seinien eristeitä 20-30 vuoden välillä.
Aivan hyvin nuo voi kestää 50 vuottakin, kun huoltaa, huolehtii, seuraa.
Esim 30 vuotiaassa talossa peltikattonaulat vaihdettiin, ruostesuojattuihin peltikattoruuveihin ja katto pinnoitettiin. Homman hinta 4500€, pinta-ala n. 180 m2.
Kun aluskate oli vielä hyvä, niin veikkaan, et kunnossapidolla synty 25 vuotta elinkaarta lisää.
Meillä on 30v okt jossa on vielä alkuperäiset ikkunat ja katto, eikä mitään kiirettä niitä alkaa vaihtamaan kun on hyvässä kunnossa pidetty. Viime talven jäljiltä ei edes yhtään kattotiiliä ollut halki vaikka lunta oli hirveästi, pitää vaan säännöllisesti käsitellä suoja-aineella. Ikkunat on alunperin olleet laadukkaat, niistä ei vedä ja on kaikin puolin hyvässä kunnossa, miksi niitä pitäisi alkaa vaihtaa? Ovissa alkaa olla vähän uusimistarvetta kyllä. Tiilitalon julkisivullekaan ei tartte tehdä juuri mitään.
Toisaalta taloa etsiessä nähtiin kyllä niitäkin jotka oli jo 15v iässä surkeassa kunnossa, kun oli alunperinkin tehty mahdollisimman halvalla ja sen jälkeen huonosti pidetty.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kaikilla on elinkaarensa
Katto 30-35v
Eristeet 20-30v
Julkisivu 20-30v
Putkityö 20-30v
Sähkötyöt 30v
Elinkaaret riippuu hyvin paljon materiaalista niin noissa voi olla isojakin heittoja suuntaan jos toiseen.
Eikä katon hintaluokka ei todellakaan ole noin paljoa ellei ole kuparikatto tms. Viime vuonna kysyttiin kolme tarjousta taloon, jossa paljon kattopinta-alaa. Kaikki tarjoukset 20-25.000.
Omakotitalo on harrastus. Itse haluan käyttää aikani ja rahani muuhun.