Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Onko sähköpyörässä järkeä, jos pyöräily on ennen kaikkea liikunta ja painonpudotusmuoto?

Vierailija
23.06.2022 |

Kipuillut sen kanssa, että hommaanko maantiepyörän sähköllä vai ilman. Minulle pyöräily on vain liikuntamuoto. Muuten liikkumiset tapahtuu autolla. Mahtaako olla mitää järkeä sähköpyörässä silloin?

Kommentit (1536)

Vierailija
81/1536 |
23.06.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Jos olet rokottamaton niin tavallisella pyörällä ja jaloilla pääsee hyvin.

Jos olet rokotettu niin sellanen sähköpyörä tai sähkölauta voi olla ihan hyvä sydämen kannalta.

Ei se sähköpyörä liikunnasta käy. Juoksulenkillä vastaan tuli pyörä ylämäkeä pitkin todella kovaa vauhtia. Hetken kesti tajuta mikä oli homman nimi kun äijä istui rentona satulan päällä ja hädintuskin polki ja pyörä veti silti hirveällä vauhdilla sen ylämäen ylös. Sellanen sähkönen hurina siitä pyörästä kuului. Kuuma keli mutta äijä oli sen näköinen kuin istuisi kotona tietokoneella eli ei yhtään hikinen ja täysin rento.

Eli matalasykkeinen liikunta ei ole sinusta liikuntaa? 

Vierailija
82/1536 |
23.06.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

jos sähköpyörä maksaa saman verran kuin auto niin ei. ei siinä ole järkeä.

Mitäs muita kuluja siitä autosta onkaan mitä ei sähköpyörässä ole muuta kun verot, vakuutukset, katsastukset, polttoaine (siis auton kuluttama diesel/bensa - sähköpyörän kuluttama kW määrä kilometriä kohden (hinnat siis vaikka huoltoasemilta ja kotisähkön hinnasta ja niiden kulutus/km)?

sähköpyörään tarvitaan myös vakuutus. lisäksi kunnon lukot pitää ostaa erikseen ja uudet renkaat ei ole ilmaisia myöskään. kaiken kirsikkana kakun päälle on että pyöräily kelejä ei ole montaa viikkoa suomen oloissa. jos 2000€ pitäisi sijoittaa niin ennemmin autoon jolla voi käydä jopa kaupassa helmikuussa.

Ei tarvita.

L1e-A-luokkaan kuuluva sähköpyörä, eli moottoroitu polkupyörä, on vakuutettava liikennevakuutuksella, jos sen teho on enintään 1 kW ja nopeus ilman polkemista enintään 25 km/h. 

Jaa ei mun fillari liiku ilman polkemista mihinkään.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
83/1536 |
23.06.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

No liikunta itsessään on melko onneton laihdutusmuoto.

Turha tätä kenenkään on alapeukutella koska tämä on totuus.

Vierailija
84/1536 |
23.06.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Jos olet rokottamaton niin tavallisella pyörällä ja jaloilla pääsee hyvin.

Jos olet rokotettu niin sellanen sähköpyörä tai sähkölauta voi olla ihan hyvä sydämen kannalta.

Ei se sähköpyörä liikunnasta käy. Juoksulenkillä vastaan tuli pyörä ylämäkeä pitkin todella kovaa vauhtia. Hetken kesti tajuta mikä oli homman nimi kun äijä istui rentona satulan päällä ja hädintuskin polki ja pyörä veti silti hirveällä vauhdilla sen ylämäen ylös. Sellanen sähkönen hurina siitä pyörästä kuului. Kuuma keli mutta äijä oli sen näköinen kuin istuisi kotona tietokoneella eli ei yhtään hikinen ja täysin rento.

Eli matalasykkeinen liikunta ei ole sinusta liikuntaa? 

Matalasykkeinen pitkäkestoinen on kaiken perusta.

Ilmeisesti joku on eri mieltä :)

Vierailija
85/1536 |
23.06.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos sähköavustepyörästä loppuu sähkö kesken matkan, muuttuuko se tavallista polkupyörää raskaammaksi polkea? Jos siellä on joku sähkömoottorikin vielä vastuksina...

Vierailija
86/1536 |
23.06.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Just ostin hybrid sähköpyörän, oon ajellu nyt viikkoon satkun ja todennu, et ei sähkö käy päällä, ku liikkeelle lähdössä, mäessä ja tiukanmutkan jälkeen. Normisti polen tuota 27-29km/h,joten melkein sama ois tapahtunu normi hybridilläki. Uskon etua syntyvän talvella, ku lämmöt tipahtaa - 20 alemmas.

Vierailija
87/1536 |
23.06.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ajetaanko tour de France nykyään sähköpyörällä? 😂😂😂

Mites tuo nyt liittyy ketjun aiheeseen?

Nämä _urheilulliset_ täällä selittää kuinka mopoilu kohottaa kuntoa. Naurettavaa.

Eihän tässä mopoilusta puhuttu, vaan sähköpyöräilystä.

Sama asia. Sähköavusteinen, oletko invalidi vai miksi et osaa itse polkea?

Niin, edelleen tässä ketjussa ei puhuttu mopoista, joilla voi vain ajaa. Katsos kun se sähköpyörä ei polkematta liiku. Sitä en kyllä ymmärrä, miksi minulta kyselet noita, kun et ole edes kysynyt, onko mulla sähköpyörää. 

Kannatan invakortin hankkimista, jos normaalit asiat kuten pyöräily ei enää suju. Muutaman kerran polkaisu ei ole pyöräilemistä.

Tarkoitatko nyt mopoa, jossa on jalkakiksi? Ne eivät ole tämän ketjun aihe, vaan sähköpyörät. 

Sähköpyörä on mopo. Olen seurannut pappaa, joka laskettelee neljä km kauppaan polkematta kertaakaan. Urheilullista eikö, mutta voi kertoa pyöräilleensä kauppaan.

Taidat sekoittaa sähköpyörän ja sähkömopon. Sähköpyörä ei liiku polkematta tasaisella metriäkään. Toki alamäkeen se kulkee itsestään samalla tavalla kuin tavallinenkin pyörä, mutta viimeistään paluumatkalla on pakko polkea, jos haluaa eteenpäin. Sähköpyörän sähköavustus toimii vain silloin, kun polkee.

Mitä ap:n kysymykseen tulee, niin sähköpyörän hankkimisessa voi olla järkeä, jos sen ansiosta lähtee useammin pyöräilemään ja pyöräilee pidempiä matkoja kuin tavallisella pyörällä.

Kyllähän se sähköpyörä avustaa koko ajan sitä polkemista. Jo tavallinen polkeminenkin pyörällä on hädintuskin liikuntaa jos on yhtään enemmän kuntoa poislukien nämä kiitäjät niillä ohutkumisilla pyörillä jotka tekee duunia oikeesti.

Olisko sulla jotain lähteitä näille väitteille, esim. tuolle, ettei tavallisellakaan polkupyörällä polkeminen ei ole liikuntaa? 

Jos pääsee kokeilemaan joskus sähköavusteista pyörää, niin suosittelen kokeilemaan. Jos ei muuten kiinnosta, niin ainakin siksi, ettei jää tuollaisten uskomusten varaan. Meillä on tosiaan tuollainen peritty sähköavusteinen pyörä, ja toisin kuin jotkut tuntuvat tässä ketjussa uskovan, kyllä sillä on pakko polkea, että se liikkuu eteenpäin. Avusteen vahvuutta saa ihan itse säädellä. Jos polkee yli 25 km/h (vai onko se 24, en nyt muista), se ei enää avusta. Sillä saa sellaisen tasaisen treenin, kun avustaa mäissä.

Vierailija
88/1536 |
23.06.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

No liikunta itsessään on melko onneton laihdutusmuoto.

Turha tätä kenenkään on alapeukutella koska tämä on totuus.

Kun saa lihasta, aineenvaihdunta paranee. 

Vierailija
89/1536 |
23.06.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Jos sähköavustepyörästä loppuu sähkö kesken matkan, muuttuuko se tavallista polkupyörää raskaammaksi polkea? Jos siellä on joku sähkömoottorikin vielä vastuksina...

Mun äidillä on sellainen pyörä, joka on tosi raskas. Mutta meidän oma ei ole. Voi ajaa ilman avustustakin.

Vierailija
90/1536 |
23.06.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mitäs muita kuluja siitä autosta onkaan mitä ei sähköpyörässä ole muuta kun verot, vakuutukset, katsastukset, polttoaine (siis auton kuluttama diesel/bensa - sähköpyörän kuluttama kW määrä kilometriä kohden (hinnat siis vaikka huoltoasemilta ja kotisähkön hinnasta ja niiden kulutus/km)?

sähköpyörään tarvitaan myös vakuutus. lisäksi kunnon lukot pitää ostaa erikseen ja uudet renkaat ei ole ilmaisia myöskään. kaiken kirsikkana kakun päälle on että pyöräily kelejä ei ole montaa viikkoa suomen oloissa. jos 2000€ pitäisi sijoittaa niin ennemmin autoon jolla voi käydä jopa kaupassa helmikuussa.

Kerrohan nyt mikä vakuutus siihen sähköpyörään oikein tarvitaan? Minulla se vakuutus on jo kotivakuutuksessa joten joka luonnollisesti kaikilla on. Samalla voit verrata sähköpyörän renkaiden hintaa auton renkaiden hintaan. Kummatkohan maksavat moninkertaisesti enemmän? Kunnon vakuutusyhtiön lukko maksaa alta satasen ja sitä ei tarvitse vaihtaa uuteen joka avaamisen jälkeen. Myös tämä pyöräilykelejä Suomessa ei montaa viikkoa ole (tarkoitat varmaan vuodessa) tarvitsee vähän lisäselvitystä sillä tosiaan ajan pyörällä joka työpäivä töihin ja kotiin eikä kukaan minulle ainakaan ole kertonut ettei niin voi tehdä koska ei ole pyöräilykelejä. Käyn sillä myös kaupassa.

Vierailija
91/1536 |
23.06.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kerrohan nyt mikä vakuutus siihen sähköpyörään oikein tarvitaan? Minulla se vakuutus on jo kotivakuutuksessa joten joka luonnollisesti kaikilla on. Samalla voit verrata sähköpyörän renkaiden hintaa auton renkaiden hintaan. Kummatkohan maksavat moninkertaisesti enemmän? Kunnon vakuutusyhtiön lukko maksaa alta satasen ja sitä ei tarvitse vaihtaa uuteen joka avaamisen jälkeen. Myös tämä pyöräilykelejä Suomessa ei montaa viikkoa ole (tarkoitat varmaan vuodessa) tarvitsee vähän lisäselvitystä sillä tosiaan ajan pyörällä joka työpäivä töihin ja kotiin eikä kukaan minulle ainakaan ole kertonut ettei niin voi tehdä koska ei ole pyöräilykelejä. Käyn sillä myös kaupassa.

Ilmeisesti moni nyt sekoittaa tässä sähkömopot ja sähköavusteiset pyörät.

Vierailija
92/1536 |
23.06.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Osa vaan jankkaa paskaa vailla mitään tietoa ja kokemusta.

Trollit on trolleja.

Vierailija
93/1536 |
23.06.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä ajattelen, että sähköpyörä on ensisijaisesti suunniteltu sellaisille, jotka ajaisivat 5-20 km työmatkan suuntaansa normaalisti autolla, mutta ovat valmiita vaihtamaan auton sähköpyörään taittaakseen matkan ilman tarvetta mennä työpaikalla suihkuun tai vaihtaa kaikkia vaatteita. Heillä on pienempi kynnys myös ajaa talvella, koska sähköpyörä helpottaa talvipyöräilyä merkittävästi. Joku perhe voi siis luopua esim. kakkosautostaan hankkimalla sähköpyörän.

Tavallinen pyöräily on hikiliikuntaa, ellei koko matka ole täysin tasaista tai alamäkeä.

Vierailija
94/1536 |
23.06.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Liikunnassahan parasta on oman kehon haastaminen. Pyöräillessä se on niiden rankkojen ylämäkien ylös pääseminen omalla lihasvoimalla ja sisulla.

Jos olet terve toimintakykyinen aikuinen miksi kaipaisit moottorista apua?

Vierailija
95/1536 |
23.06.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Nämä _urheilulliset_ täällä selittää kuinka mopoilu kohottaa kuntoa. Naurettavaa.

Niin, edelleen tässä ketjussa ei puhuttu mopoista, joilla voi vain ajaa. Katsos kun se sähköpyörä ei polkematta liiku. Sitä en kyllä ymmärrä, miksi minulta kyselet noita, kun et ole edes kysynyt, onko mulla sähköpyörää. 

Kannatan invakortin hankkimista, jos normaalit asiat kuten pyöräily ei enää suju. Muutaman kerran polkaisu ei ole pyöräilemistä.

Tarkoitatko nyt mopoa, jossa on jalkakiksi? Ne eivät ole tämän ketjun aihe, vaan sähköpyörät. 

Sähköpyörä on mopo. Olen seurannut pappaa, joka laskettelee neljä km kauppaan polkematta kertaakaan. Urheilullista eikö, mutta voi kertoa pyöräilleensä kauppaan.

Taidat sekoittaa sähköpyörän ja sähkömopon. Sähköpyörä ei liiku polkematta tasaisella metriäkään. Toki alamäkeen se kulkee itsestään samalla tavalla kuin tavallinenkin pyörä, mutta viimeistään paluumatkalla on pakko polkea, jos haluaa eteenpäin. Sähköpyörän sähköavustus toimii vain silloin, kun polkee.

Mitä ap:n kysymykseen tulee, niin sähköpyörän hankkimisessa voi olla järkeä, jos sen ansiosta lähtee useammin pyöräilemään ja pyöräilee pidempiä matkoja kuin tavallisella pyörällä.

Kyllähän se sähköpyörä avustaa koko ajan sitä polkemista. Jo tavallinen polkeminenkin pyörällä on hädintuskin liikuntaa jos on yhtään enemmän kuntoa poislukien nämä kiitäjät niillä ohutkumisilla pyörillä jotka tekee duunia oikeesti.

Olisko sulla jotain lähteitä näille väitteille, esim. tuolle, ettei tavallisellakaan polkupyörällä polkeminen ei ole liikuntaa? 

Jos pääsee kokeilemaan joskus sähköavusteista pyörää, niin suosittelen kokeilemaan. Jos ei muuten kiinnosta, niin ainakin siksi, ettei jää tuollaisten uskomusten varaan. Meillä on tosiaan tuollainen peritty sähköavusteinen pyörä, ja toisin kuin jotkut tuntuvat tässä ketjussa uskovan, kyllä sillä on pakko polkea, että se liikkuu eteenpäin. Avusteen vahvuutta saa ihan itse säädellä. Jos polkee yli 25 km/h (vai onko se 24, en nyt muista), se ei enää avusta. Sillä saa sellaisen tasaisen treenin, kun avustaa mäissä.

Siis on se tavallinen pyörälläkin polkeminen liikuntaa, mutta esim 5km matkan polkeminen ei ole mitään verrattuna että juoksee sen 5km tai vaikka kävelee reipasta vauhtia. Reipas vauhti on melkein hölkkäämisen tahtia. Sellasta ohutkumista pyörää olisi kiva päästä kokeilemaan. Näyttää kivalta se kiitäminen ja niillä tyypeillä on reidet ja pohkeet saman näköiset kuin kyykkääjillä.

Vierailija
96/1536 |
23.06.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Minäkin haluan sähköpyörän jota ei tarvitse polkea lainkaan, missä sellaisia myydään?

Vierailija
97/1536 |
23.06.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

On tietenkin järkeä. Vaikka pyöräily olisikin ennen kaikkea liikunta- ja painonpudotuskeino, ei se sulje pois sitä, että joskus on tarvis käyttää pyörää muuhunkin.

Jos esim. olet juuri pyöräillyt ilman sähköapua parinkymmenen kilometrin kuntolenkin ja sitten pitääkin yllättäen käydä hakemassa kaupasta kananmunat ja jauhelihat, siinä on manuaalisesti käyttämäsi pyörä sähkömoottoreineen valmiina palvelukseen.

Kyllä siinä kunto nousee kun ajelee sähköpyörällä lenkit ilman avustusta on se sen verta raskaampi kuin tavallinen pyörä. Parempi olis toki kaksi eri pyörää jos on rahaa.

Vierailija
98/1536 |
23.06.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mun suht uusi sähköpyörä on tosi raskas ilman avustusta, lähinnä loivassa alamäessä/ myötätuulessa menee. Rattaat kuluu nopeasti, jos sitä runnoo isolla voimalla (jota mulla ei kyllä olekaan). Mutta lisää kyllä liikkumista, kauppareissut ym. Jaksaa polkea pitempiä matkoja. Ihana vapaudentunne!

Mä en ole uskaltanut ostaa sähköpyörää sen takia että pelkään että hankintahinnan lisäksi kuluu paljon rahaa huoltoihin ja korjauksiin.

Vierailija
99/1536 |
23.06.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

On, mikäli olet huonokuntoinen, vanha tai sinulla on jokin terveysongelma.

Vierailija
100/1536 |
23.06.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Nolompia ovat lycra superkallis maantiepyörä ukot, joista vedän ohi jopollani.