Muistaako kukaan enää 80-luvun AIDS-paniikkia?
Tulipa asia tuosta apinarokosta mieleeni. Itse olen syntynyt v. -77, mutta muistan jotenkin jotain AIDS:iin liittyvästä paniikista 80-luvulta. Muistan mm. sen, että uutisissa puhuttiin ihmisten mahdollisesta pakkotestaamisesta työpaikan terveydenhuollossa ja siitä, että moni pelkäsi saavansa HIV-tartunnan esim. julkisista vessoista tai ruokaloista.
Kommentit (380)
After Darkin Timo Jyrkänpää kuoli tuohon. Hyvä tanssija ja kiva mies.
Muistan ja muistan sen naislääkärin joka asiasta puhui . Nimi unohtunut mutta kasvot muistan .
Vierailija kirjoitti:
Homojen "lahja" ihmiskunnalle, tappoi enemmän ihmisiä kuin toinen maailmansota!!
Hyvin se HIV tarttui heteroihin verensiirron avulla. Kyseessä saattoi olla jonkun isä, äiti, oma lapsi tai puoliso. Yhdysvalloissa tunnettu AIDS-aktivisti, Michael Jacksonin ystävä, sai sen verensiirrossa ja siinä oli hirveä piina takana, kun sai "homoruton".
Nykyään epätodennäköistä saada HIV verensiirrosta, ja nyt jokaisella seksuaaliseen suuntautumiseen katsomatta olisi mahdollisuus minimoida riskejä prepin ja kondomin ansiosta. Tosin prepin varaankaan ei pidä kaikkea jättää, koska edelleen on muitakin sukupuolitauteja, vaikka toisaalta helposti hoidettavissa, jos ne varhain todetaan. Herpes on sitten oma lukunsa, mutta se taitaa hoitamattomanakin helpompi riippuen miten se oireilee. Joillain se on ärhäkkä ja joillain taas todella lievä.
Pelottavan moni on kuitenkin valmis harrastamaan seksiä ilman suojausta ventovieraankin kanssa. Tämä erityisesti korostuu ulkomaan matkoilla ja maissa, joissa HIVin riski on korkea, ei oteta kuuleviin korviin kondomin tärkeyttä ja HIVin tarttumismahdollisuuksia. Kiva oli kuunnella joskus televisiosta jonkun itärajalla matkanneen keski-ikäisen miehen sanoneen, että HIVin voi jo päätellä ulkoisesta olemuksesta. Suomalaiset ovat todella naiiveja. Ihan kuin eläisivät viimeistä päivää ottaessaan tällaisia riskejä
Minä oikeasti kuvittelin, että suomalaisissa kouluissa tarjottu tieto seksuaaliterveydestä terveystiedossa ja kouluterveydenhuollolta valmistaisi nuoria vastuullisempaan ja turvallisempaan seksaalikäytökseen. Kait pitäisi maailman AIDS-päivänä kouluissa painottaa sitä kondomin tärkeyttä ja tuoda HIV-säätiö valistamaan kondomin tärkeyttä sekä antamaan kasvot sen saaneelle. Voisivat saada toisenlaisen näkökulman elämäänsä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Homojen "lahja" ihmiskunnalle, tappoi enemmän ihmisiä kuin toinen maailmansota!!
Hyvin se HIV tarttui heteroihin verensiirron avulla. Kyseessä saattoi olla jonkun isä, äiti, oma lapsi tai puoliso. Yhdysvalloissa tunnettu AIDS-aktivisti, Michael Jacksonin ystävä, sai sen verensiirrossa ja siinä oli hirveä piina takana, kun sai "homoruton".
Nykyään epätodennäköistä saada HIV verensiirrosta, ja nyt jokaisella seksuaaliseen suuntautumiseen katsomatta olisi mahdollisuus minimoida riskejä prepin ja kondomin ansiosta. Tosin prepin varaankaan ei pidä kaikkea jättää, koska edelleen on muitakin sukupuolitauteja, vaikka toisaalta helposti hoidettavissa, jos ne varhain todetaan. Herpes on sitten oma lukunsa, mutta se taitaa hoitamattomanakin helpompi riippuen miten se oireilee. Joillain se on ärhäkkä ja joillain taas todella lievä.
Pelottavan moni on kuitenkin valmis harrastamaan seksiä ilman suojausta ventovieraankin kanssa. Tämä erityisesti korostuu ulkomaan matkoilla ja maissa, joissa HIVin riski on korkea, ei oteta kuuleviin korviin kondomin tärkeyttä ja HIVin tarttumismahdollisuuksia. Kiva oli kuunnella joskus televisiosta jonkun itärajalla matkanneen keski-ikäisen miehen sanoneen, että HIVin voi jo päätellä ulkoisesta olemuksesta. Suomalaiset ovat todella naiiveja. Ihan kuin eläisivät viimeistä päivää ottaessaan tällaisia riskejä
Minä oikeasti kuvittelin, että suomalaisissa kouluissa tarjottu tieto seksuaaliterveydestä terveystiedossa ja kouluterveydenhuollolta valmistaisi nuoria vastuullisempaan ja turvallisempaan seksaalikäytökseen. Kait pitäisi maailman AIDS-päivänä kouluissa painottaa sitä kondomin tärkeyttä ja tuoda HIV-säätiö valistamaan kondomin tärkeyttä sekä antamaan kasvot sen saaneelle. Voisivat saada toisenlaisen näkökulman elämäänsä.
Mutta toisaalta tuokin saattaisi tahtomatta kääntyä itseään vastaan ja mennä vähättelyksi, siis jos tämä valistamaan ja pelottelemaan lähetetty tartunnan saanut olisikin ihan normaalivointinen ja voisi elää ihan normaalisti hyvän lääkityksen ansiosta. Tällöin ei ehkä tosiaankaan saavuteta sitä tavoitetta, jota tällä on haettu. Kyllä ne 1980-luvusta ja taudin alkuajoista kertovat sarjat ja elokuvat sitä parasta pelotteluvalistusta ovat kun ei ollut tietoa, eikä hoitoa. Ehkä joskus vielä koronan alkuajoista tehdään vastaava.
Muistan hyvin sen, miten prinsessa Diana nostettiin lähes pyhimyksen asemaan, koska hän halasi AIDS-potilaita. Tosiasiassa lääkärit ja valistunut väestö tiesi jo tuolloin, että AIDS ei tuollaisesta kosketuksesta tartu.
Mutta näin alettiin luomaan Diana-myyttiä hänen vielä eläessä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mutta toisaalta tuokin saattaisi tahtomatta kääntyä itseään vastaan ja mennä vähättelyksi, siis jos tämä valistamaan ja pelottelemaan lähetetty tartunnan saanut olisikin ihan normaalivointinen ja voisi elää ihan normaalisti hyvän lääkityksen ansiosta. Tällöin ei ehkä tosiaankaan saavuteta sitä tavoitetta, jota tällä on haettu. Kyllä ne 1980-luvusta ja taudin alkuajoista kertovat sarjat ja elokuvat sitä parasta pelotteluvalistusta ovat kun ei ollut tietoa, eikä hoitoa. Ehkä joskus vielä koronan alkuajoista tehdään vastaava.
Nykyään HIV-positiivinen voi toki elää normaalisti, mutta ne lääkkeet ei taida silti helppoja olla. Hyvä, jos syntymättömään lapseen voi olla nykyään tartuttamatta HIVin estolääkityksen ansiosta.
Parannuskeinoon on vielä matkaa, vaikka joitain oikeita esimerkkejä on tapahtunut ja niitä yhdistää luuydinsiirto. Luuydinsiirtoa ja HIViä pitäisi tutkia enemmän. Tekniikkakin on kehittynyt paljon paremmin kuin lääketiede.
Lääkityksestä huolimatta ei pidä unohtaa niitä riskejä, joille HIVin saanut on alttiimpi johtuen hitaiden tulehdusten ylläpidosta elimistössä:
Sydän- ja verisuonitaudit, sydäninfarktit ja aivohalvaukset (ks. Sydäninfarkti22, Aivohalvaus (aivoinfarkti ja aivoverenvuoto)
Munuaisten toiminnan heikkeneminen, Luun haurastuminen eli osteoporoosi; siihen liittyvät murtumat (ks. Osteoporoosi (luukato)
Maksasairaudet; yhteisvaikutus hepatiittivirusten (ks. Maksatulehdus (hepatiitti) aikuisilla19) ja alkoholin (ks. Maksakirroosi26) kanssa
Peräsuolisyöpä (ks. Suolistosyöpä (ohutsuolen ja paksusuolen syövät
Kohdunkaulan syöpä
Maksasyöpä
Emättimen syöpä
Hodgkinin lymfoomat
Keuhkosyöpä
Tämä tuntuu unohtuvan niiltä seksiturismia harrastavilta ihmisiltä. Vähätellen suhtaudutaan HIViin, että no sehän on kuin mikä tahansa sairaus.
Vierailija kirjoitti:
Muistan hyvin sen, miten prinsessa Diana nostettiin lähes pyhimyksen asemaan, koska hän halasi AIDS-potilaita. Tosiasiassa lääkärit ja valistunut väestö tiesi jo tuolloin, että AIDS ei tuollaisesta kosketuksesta tartu.
Mutta näin alettiin luomaan Diana-myyttiä hänen vielä eläessä.
Ehkä oli hyvä että vaikutusvaltainen ihminen näytti miten voi kohdata , se merkitse monelle enemmän kuin valistus .
Muistatteko Timpan ja Joken, miehet, jotka antoivat kasvot aidsille?
Setäni kuoli aidsiin 90-luvun alussa. Olin itse silloin niin pieni, etten varsinaisesti muista sitä, mutta muistan lapsuudesta 90-luvulta, miten salailtu ja hyssytelty ja tuomittu aihe hiv ja aids oli. Lisäksi ihmisillä oli myös ihan ihmeellisiä luuloja siitä miten hyvin tarttuu.
Aluksi setäni aids ja kuolinsyy oli vain lähipiirin tiedossa, mutta vuosien aikana muutkin ihmiset saivat tietää asiasta. Kun olin ala-asteella, eräät vanhemmat koululaiset yrittivät kiusata minua aiheesta ja väittivät, että minullakin on aids ja hiv, jonka olin kuulemma saanut siitä kun setäni olo pitänyt minua sylissä ja leikkinyt kanssani kun olin pieni. Ilmeisesti lasten kotona myös aikuiset uskoi näin. Ja totta kai tästä tuli koulussa isompi juttu, vähän jokainen huuteli hiv-juttuja pelkäsi tartuntaa.
Onneksi meillä oli tuolloin erittäin asiallinen ja hyvä opettaja, joka otti asian esille ja piti laajan infon yleisesti siitä mitä hiv ja aids on ja miten se tarttuu, ja miten ei.
AIDS tappoi monia kuuluisuuksia kuten Freddie Mercuryn. Joku Queenin jäsenistä harmitteli, että olisi ollut pienestä kiinni, että Mercury olisi selvinnyt AIDSista ja jos olisi elänyt vielä 12 kk kuolinpäivästään niin hän olisi saanut mahdollisuuden yhdistelmälääkkeisiin, jotka silloin saapuivat markkinoille. Mercuryhan ei ollut tosin ensimmäinen tunnettu AIDSin komplikaatioihin kuollut henkilö. Rock Hudson lienee ensimmäisiä AIDSille kasvonsa antaneita ja tuolloin hysterisoitiin, että tartuttiko hän mahdollisesti naisnäyttelijän suutelemalla elokuvan koekuvauksissa.
Muistan hyvinkin, syntynyt -70.
Silloin myöskin uskaltiin sanoa niin kun asia on, että h o m o t levittivät hiviä.
Se oli se kultainen mennyt aika ennen kun samojen ryhmien ihannoiminen alkoi.
Muistan kyllä hyvinkin. Ihmettelen, että minusta on tullut näinkin täysipäinen, kun ensin varhaislapsuus toitotettiin Afrikan lasten nälänhätää jne. ja sitten tuli AIDS... Ja siis olin sellainen hyvin ajattelevainen ja empaattinen lapsi ja minua ei millään tavalla suojeltu uutisoinneilta.
Vierailija kirjoitti:
AIDS tappoi monia kuuluisuuksia kuten Freddie Mercuryn. Joku Queenin jäsenistä harmitteli, että olisi ollut pienestä kiinni, että Mercury olisi selvinnyt AIDSista ja jos olisi elänyt vielä 12 kk kuolinpäivästään niin hän olisi saanut mahdollisuuden yhdistelmälääkkeisiin, jotka silloin saapuivat markkinoille. Mercuryhan ei ollut tosin ensimmäinen tunnettu AIDSin komplikaatioihin kuollut henkilö. Rock Hudson lienee ensimmäisiä AIDSille kasvonsa antaneita ja tuolloin hysterisoitiin, että tartuttiko hän mahdollisesti naisnäyttelijän suutelemalla elokuvan koekuvauksissa.
Ainakin Nurejev kuoli AIDS-lääkkeeseen eikä aidsiin, mutta entä Mercury?
Muistan että 90-luvun alkupuolella koulussa kaikki lapset väänsivät aidsista vitsejä tämän tästä mm. joku aivastaa "VAROKAA TOLLA ON AIDS!!!" Opettaja pyytää jonkun luokan eteen tekemään taululta tehtävän "ope en voi mulla on aids" jne.
Vierailija kirjoitti:
Toukokuussa uutisoitiin pääkaupunkiseudulla lisääntyvästä HIV-epidemiasta suonensisäisiä huumeita käyttävien keskuudessa. Ajan kysymys koska leviää muualle päin Suomea. Itärajalla matkanneet ukkomiehet eivät onnistuneet sitä saamaan aikaiseksi.
Mikä kehitysmaa tästä on tulossa? Taidan ruveta pidättäytymään seksistä, varmin tapa suojata itsensä HIViltä.
Vierailija kirjoitti:
Setäni kuoli aidsiin 90-luvun alussa. Olin itse silloin niin pieni, etten varsinaisesti muista sitä, mutta muistan lapsuudesta 90-luvulta, miten salailtu ja hyssytelty ja tuomittu aihe hiv ja aids oli. Lisäksi ihmisillä oli myös ihan ihmeellisiä luuloja siitä miten hyvin tarttuu.
Aluksi setäni aids ja kuolinsyy oli vain lähipiirin tiedossa, mutta vuosien aikana muutkin ihmiset saivat tietää asiasta. Kun olin ala-asteella, eräät vanhemmat koululaiset yrittivät kiusata minua aiheesta ja väittivät, että minullakin on aids ja hiv, jonka olin kuulemma saanut siitä kun setäni olo pitänyt minua sylissä ja leikkinyt kanssani kun olin pieni. Ilmeisesti lasten kotona myös aikuiset uskoi näin. Ja totta kai tästä tuli koulussa isompi juttu, vähän jokainen huuteli hiv-juttuja pelkäsi tartuntaa.
Onneksi meillä oli tuolloin erittäin asiallinen ja hyvä opettaja, joka otti asian esille ja piti laajan infon yleisesti siitä mitä hiv ja aids on ja miten se tarttuu, ja miten ei.
Syöpähän oli ilmeisen hyvä ja ilmeisesti usein käytetty peitetarina tuolle kun oireet ja myöhemmin sitten lääkkeiden haittavaikutukset olivat syövän kaltaisia.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Muistan hyvinkin, syntynyt -70.
Silloin myöskin uskaltiin sanoa niin kun asia on, että h o m o t levittivät hiviä.Se oli se kultainen mennyt aika ennen kun samojen ryhmien ihannoiminen alkoi.
Suomessa miehet yliedustavat hiviä, olivat he sitten heteroita, homoja tai biseksuaaleja. Heteroseksuaali on yleensä hivinsä saanut seksiturismin ansiosta Virosta, Venäjältä tai Thaimaasta. Siellä Afrikan suunnallakin HIV taitaa koskettaa paljonkin heteroseksuaaleja, erityisesti naisia kun aviomies käy vieraissa ja kondomeista ei piitata, koska niiden uskotaan estävän tulevan myöhemmin raskaaksi ja muita uskomuksia.
Totta, näin on käynnyt myöhemmin.
Alussa se oli kuiteinkin h o m o t jotka levittivät tautia, ja ihan tutkitusti. Ja vieläkin ovat iso osa levittäjistä, kuten levittävät apinarokkoakin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ainakin Nurejev kuoli AIDS-lääkkeeseen eikä aidsiin, mutta entä Mercury?
Mercury kuoli aidsin komplikaatoihin kunnon huonontuessa. Lopetti aids-lääkkeet ja söi kaksi viimeistä viikkoa kipulääkkeitä, koska aavisti ja hyväksyi kuolemansa.