Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Muistaako kukaan enää 80-luvun AIDS-paniikkia?

Vierailija
23.06.2022 |

Tulipa asia tuosta apinarokosta mieleeni. Itse olen syntynyt v. -77, mutta muistan jotenkin jotain AIDS:iin liittyvästä paniikista 80-luvulta. Muistan mm. sen, että uutisissa puhuttiin ihmisten mahdollisesta pakkotestaamisesta työpaikan terveydenhuollossa ja siitä, että moni pelkäsi saavansa HIV-tartunnan esim. julkisista vessoista tai ruokaloista.

Kommentit (386)

Vierailija
381/385 |
03.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Olin 80-luvulla teini-ikäinen ja tulossa nuoreksi aikuiseksi, todellakin muistan AIDS-epidemian ja pelon siitä. Kamala pelko, että kun harrastaa seksiä saako HIVIN, vaikka käyttää kondomia. Pelko siitä, että mistä se tarttuu.  Kamala tauti. Eikös sekin elukasta ole lähtöisin. Eli ihminen on ilotellut elukan kanssa ja saanut tartunnan. Sehän oli homojen tauti, mutta pelko oli myös heteroilla.

Varhainen HIV-löydös lienee alle 30-vuotiaana kuolleelta merimieheltä, joka harrasti seksiä kamerunilaisten prostituoitujen kanssa. Surullisinta oli, että vaimo miehensä jälkeen kuoli aidsiin ja samoin nuorin lapsi. Myöhemmin kaikkien kolmen verinäytteistä ilmeni HIV:ta. 60- ja 70-luvulla ajateltiin, että ehkäpä oli syöpätauti.

Tuohon aikaan eriskummallisesti sairastui tanskalainen naislääkäri, arviolta 60-luvulla. Työskenteli afrikkalaisessa sairaalassa ja hygienia oli mitä oli, joten varma tartunnan lähde oli selvä. Ei tunnettu hiviä ja aidsia vielä nimeltään mutta oli jo olemassaoleva sairaus. Tämä naislääkäri sairasteli, oli keuhkokuumetta, hiivaa suussa jne. ja spekuloitiin diabetesta, leukemiaa ja tuberkuloosia. Kuten aiemmin "vain" eriskummallisesti sairastuneiden kohdalla ennen aids-epidemiaa, myös tämän lääkärin kudosnäyte todettiin 80-luvulla hiv-positiiviseksi. 

Vierailija
382/385 |
03.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä, olin seksuaalisesti hyvin aktiivinen silloin. Testeissä kävin usein paniikin vallassa. Opetusfilmeissä näytettiin, kuinka hoitohenkilökunta käsitteli tautiin kuolleet vainajat hengityssuojaimissa, hupuissa ja suojahaalareissa.  Laulaja Klaus Nomi oli ensimmäisiä julkkisuhreja. Kuppiloissa kiersi huhu, että jollain asiakkaalla AIDS, muistakaa mielellään pissata koskematta wc- rengasta, voi tulla tartunta.  Kamalaa aikaa.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
383/385 |
03.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eikös se aids ollu vaan suoliveikoilla. Ei kai normaaleilla sitä ollu. 

Vierailija
384/385 |
03.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Muistan hyvin. Ainakin junien kyljessä oli isot julisteet AIds- tappava tuliainen, varmaan muuallakin oli esillä nämä samat kampanjat. Lapsena toi oli jotenkin ahdistavaa niin jäi mieleen.

Vierailija
385/385 |
03.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kaikkihan alko siitä, kun joku oli afrikassa sutassu apinaa. Vai oliko se paviaani. Vai oliko paviaani koininu ihmisen kans

Kuitenki vaan homppelit sai sen. Olikohan niilläkin jotain apinajuttuja ollu. Se oli hirveetä aikaa

Vierailija
386/385 |
03.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Muistan kyllä hyvin. Olin abi-1988 ja kirjoitusten jälkeen keväällä viikon reissulla Ibizalla. Flaksi olisi käynyt mutta en uskaltanut, en vaan uskaltanut edes kondomin kanssa kauniita eurooppalaisia neitoja panna. Sormilla hoidettiin, hyvin ymmärsivät yskän, saman AIDS-uutisoinnin olivat kotimaassaan saaneet.

M56