Muistaako kukaan enää 80-luvun AIDS-paniikkia?
Tulipa asia tuosta apinarokosta mieleeni. Itse olen syntynyt v. -77, mutta muistan jotenkin jotain AIDS:iin liittyvästä paniikista 80-luvulta. Muistan mm. sen, että uutisissa puhuttiin ihmisten mahdollisesta pakkotestaamisesta työpaikan terveydenhuollossa ja siitä, että moni pelkäsi saavansa HIV-tartunnan esim. julkisista vessoista tai ruokaloista.
Kommentit (380)
Ei ollut mitään verrattuna korona hysteriaan.ja AIDSiin sentään kuoli porukkaa
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Muistan hyvinkin, syntynyt -70.
Silloin myöskin uskaltiin sanoa niin kun asia on, että h o m o t levittivät hiviä.Se oli se kultainen mennyt aika ennen kun samojen ryhmien ihannoiminen alkoi.
Suomessa miehet yliedustavat hiviä, olivat he sitten heteroita, homoja tai biseksuaaleja. Heteroseksuaali on yleensä hivinsä saanut seksiturismin ansiosta Virosta, Venäjältä tai Thaimaasta. Siellä Afrikan suunnallakin HIV taitaa koskettaa paljonkin heteroseksuaaleja, erityisesti naisia kun aviomies käy vieraissa ja kondomeista ei piitata, koska niiden uskotaan estävän tulevan myöhemmin raskaaksi ja muita uskomuksia.
Aiheesta ei enää paljoa puhuta uutisissa, mutta joissakin Afrikan maissa yli 20% väestöstä oli saanut HIV-tartunnan. Joku valtio määräsi, että hautajaisten kestoa pitää lyhentää, koska oli kiire ehtiä haudata vainajat. Toki ihmisiä kuoli samaan aikaan myös tavallisiin tauteihin. Samoin jossakin maassa tuli pulaa opettajista. Sinänsä luonnollista, kun opettajat ovat usein nuoria tai keski-ikäisiä ja nämä ovat luonnollisesti enemmän aktiivisia näissä asioissa. Nämä, mitä luettelin, on kerrottu uutisissa suunnilleen 90-luvun lopussa ja 2000-luvulla.
Ei ollut somea antamassa oikeaa tai väärää tietoa. Puuttui siis tämän päivän nopeus. Kondomivalistus oli voimissaan ja sehän oli hyvä, koska ehkäisi niin raskaudet kuin sukupuolitauditkin. AIDS oli pitkään kummajainen, sitten alettiin puhua HIV:stä. Siihen sairastuminen oli pitkään yhtä kuin kuolemantuomio.
Ja rohkea Diana halasi AIDS-potilasta. Se ei unohdu.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tässä just eilen joku kirjoitti, että oli homobaareja jne jo 80-luvullakin ja yleistä jne oli. Mun mielestä ei, ei ainakaan 80-luvun alussa. Kyllä homous oli outoa ja siihen assosioitui AIDSin pelkokin. Ainakin meidän kyläkoulussa.
Teidän kyläkoulussa homoja pelätään vieläkin.
ei se aids vieläkään ole leikin aihe.
Vain muutama vuosi sitten kerrotiin, että itäsuomalaisessa terveyskeskuksessa ei osattu tunnistaa vanhempien miesten oireita. Jotkut papat olivat tehneet ulkomaanmatkoja. Kun lääkärit ja hoitajat itse olivat nuoria ihmisiä, heille ei tullut mieleenkään, että vanhoilla ihmisillä voi olla sukupuolielämää. Tästä oli uutinen ihan sanomalehdessä.
Toivon mukaan nämä itärajalla matkustamiset ovat vähentyneet/loppuneet Venäjän ja Suomen välisen kitkan takia. No, Virossa voi toki vielä käydä maksullisilla ja tiedä mitä huumeongelmaisia naisia siellä on myymässä itseään. On täällä niin sinisilmäistä kansaa. Thaimaassa, joka on HIVin riskimaa, on valistettu turisteja ja maan asukkaatkin ovat alkaneet ymmärtää seksuaaliterveyden päälle. On siellä joten kuten onnistuttu ehkäisemään tartuntoja. Afrikassa saa vielä haaveilla HIV/AIDS-epidemian hidastamisesta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Muistan. HIV ei koskettanut minua. Olin heteroparisuhteessa. Tuttua homotuttavaani tauti pelotti, kun oli antanut peppua tummalle ulkomaalaiselle paljaalla.
Ei saanut tartuntaa, mutta ei orgasmiakaan.
Asiasta leukailtiinkin, kun silloin ei ollut wokeja: AIDS = Aina Ilman DaamiSeuraa tai Aivan Ihanaa Duunata Suoleen.
Voi sitä aikaa. Hupsua!ja nyt sinä hupsukka olet tullut kaapista?
Ylempänä oleva edellinen kommentti osoittaa kuinka vähän vielä tänäänkin ymmärretään AIDSIA. "Olen hetero eikä asia kosketa minua". Miten niin ei kosketa? Parisuhteessa voi toinen osapuoli olla uskoton. Hän voi tartuttaa kotona oman puolisonsa.
Ei tarvitse olla edes uskoton tai pettää. Voi olla ihan tavallisessa uskollisessa heterosuhteessa ja puolisolta saada hivin.
Mietin usein sitä, että Suomessa elellään nyt hyvin, kun yhteiskunnalta saa lääkkeet vaikkapa hiviin, mutta jos tulee sota tai muu katastrofi, niin aika ongelmissa on lääkkeistä riippuvaiset. Elinsiirtopotilaatkin.
Toivottavasti tämä hyvinvointi saa jatkua.
Muistan, ja muistan myös hullun lehmän taudin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Paikallisjunien kyljessä oli pitkä keltainen tarra, jossa luki "Aids on tappava tuliainen". Vähän sellaista shokkimarkkinointia. Ja olihan se paha kohdalle osuessaan. Ei mikään pikkujuttu. Pelkäsin sitä kuitenkin pienenä lapsena, koska arvelin sen voivan jostain levitä.
Muistan noita mainoksia! Meillä oli muistaakseni yläasteellakin jossain ilmoitustauluilla noita :D
Noina aikoina näkyi myös Suki-Suki -kumimainoksia. Katukylttien teksti Herpes on tippuria häijympi on jäänyt mieleen, taisi olla 90-l alkua. Kuvassa rellestäviä bakteeri-ilkiöitä.
Niitä kondomimainoksia saisi tulla ahkeraan. Viime vuonna näin busseissa mainoksia HIV-testeistä, mitä pidin vain hyvänä juttuna juurikin sen takia, kun vieläkin sinisilmäisinä ajatellaan "No kun se näytti niin hyvin pukeutuneelta ja siistiltä, niin ei sillä tauteja ole". Saisi niitä mainoksia näkyä joka puolella Suomea luettueni pääkaupunkiseudulla kasvaneesta epidemiasta.
Ukrainasta tulleilla tuota HIViä lienee enemmän, jos puhutaan eurooppalaisista kansoista. Voipi senkin takia olla hiv-tilastot kasvaneita Suomessa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tässä just eilen joku kirjoitti, että oli homobaareja jne jo 80-luvullakin ja yleistä jne oli. Mun mielestä ei, ei ainakaan 80-luvun alussa. Kyllä homous oli outoa ja siihen assosioitui AIDSin pelkokin. Ainakin meidän kyläkoulussa.
Vain muutama vuosi sitten kerrotiin, että itäsuomalaisessa terveyskeskuksessa ei osattu tunnistaa vanhempien miesten oireita. Jotkut papat olivat tehneet ulkomaanmatkoja. Kun lääkärit ja hoitajat itse olivat nuoria ihmisiä, heille ei tullut mieleenkään, että vanhoilla ihmisillä voi olla sukupuolielämää. Tästä oli uutinen ihan sanomalehdessä.
Toivon mukaan nämä itärajalla matkustamiset ovat vähentyneet/loppuneet Venäjän ja Suomen välisen kitkan takia. No, Virossa voi toki vielä käydä maksullisilla ja tiedä mitä huumeongelmaisia naisia siellä on myymässä itseään. On täällä niin sinisilmäistä kansaa. Thaimaassa, joka on HIVin riskimaa, on valistettu turisteja ja maan asukkaatkin ovat alkaneet ymmärtää seksuaaliterveyden päälle. On siellä joten kuten onnistuttu ehkäisemään tartuntoja. Afrikassa saa vielä haaveilla HIV/AIDS-epidemian hidastamisesta.
Ei tarvitse olla prosti tu oitu, huum eiden käy trä jä, ho mo seksu aali, maa han muut taja, th aim aalain en, tum ma iho in en saadakseen hi vin.
Hi vin voi saada ihan hyvin tuiki taval lisessa het erosuhteessa puolisolta.
Vierailija kirjoitti:
Ukrainasta tulleilla tuota HIViä lienee enemmän, jos puhutaan eurooppalaisista kansoista. Voipi senkin takia olla hiv-tilastot kasvaneita Suomessa.
Olosikohan, että hiv tilastot kasvaa kun ei ole rahaa tavallisella suo mala laisel la niin on pakko alkaa ris killä myymään seksi ä ilman suojaa.
Taisi olla 80-luvun lopulla Sleeppareiden kondomitieto-isku On vain kaksi tapaa harrastaa seksiä, oikea ja väärä. Siinä näytettiin ruumista tunnistelappu varpaassa.
Vierailija kirjoitti:
Muistan, olen syntynyt -74. Ja se vaikutti myös omaan seksikäyttäytymiseen. Pelkäsin että sen voi saada suurin piirtein mistä vaan.
Tässä on puhe 80-luvun aids-paniikista. Jos olet syntynyt 74, olit 1990 16-vuotias. Minkälaista seksikäyttäytymistä oikein harrastit?
Nuori mies sai sen yhden yön suhteesta naiselta. Käyttäkää kumia, hiv- potilas voi elää hyvää elämää myöskin. Ajoissa testiin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei tarvitse olla prosti tu oitu, huum eiden käy trä jä, ho mo seksu aali, maa han muut taja, th aim aalain en, tum ma iho in en saadakseen hi vin.
Hi vin voi saada ihan hyvin tuiki taval lisessa het erosuhteessa puolisolta.
Thaimaan suunnalla se taitaa koskettaa ihan joka ikistä kansalaista. Myös alaikäisten HIV-tartunnoistakin on uutisoitu Thaimaassa, jossa seksielämä aloitetaan varhain. Sielläkin taisi aiemmin olla hankaluutena saada edes estolääkitys, ettei syntyvä lapsi saa äidiltä tartuntaa, mikä sitten on edesauttanut alaikäisten tartuntoja. Afrikassa taas jokainen panee toisiaan vauvasta vaariin ja ei ihme, kun HIV leviää kulovalkean tavoin. Varsinkin miehet siellä jättävät sairaan vaimonsa oman onnensa nojaan ja etsivät nuorempia naisia, ja tartuntakierre on valmis. Loppua tai hidastamista ei näy tälle menolle.
Kyllä muistan hyvin. Kävin testeissäkin pari kertaa!
Vaadin kondominkäyttöä ja niiltä ajoilta periytyy tietoni siitä, että tosi hyvät miehet osaa, mutta poikaset eivät.
Uutisissa haastateltiin jotain itäsuomalaista seksimatkailijapappaa, joka naama pokerilla väitti, että näkee päälle päin, kuka tytöistä on sairas. Hohhoijaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Olosikohan, että hiv tilastot kasvaa kun ei ole rahaa tavallisella suo mala laisel la niin on pakko alkaa ris killä myymään seksi ä ilman suojaa.
OnlyFansissa ne ovat pääasiassa, jolloin ei tarvitse olla kosketuksissa muiden kanssa.
Vierailija kirjoitti:
Ei ollut somea antamassa oikeaa tai väärää tietoa. Puuttui siis tämän päivän nopeus. Kondomivalistus oli voimissaan ja sehän oli hyvä, koska ehkäisi niin raskaudet kuin sukupuolitauditkin. AIDS oli pitkään kummajainen, sitten alettiin puhua HIV:stä. Siihen sairastuminen oli pitkään yhtä kuin kuolemantuomio.
Ja rohkea Diana halasi AIDS-potilasta. Se ei unohdu.
Olisi kuvitellut 80-luvun aids-epidemian opettaneen ja pelottaneen ihmisiä, että se kondomin käyttö on erittäin suotavaa ja tärkeää. Säästyy usealta harmilta. Itselläni oli kerran elämässä klamydia, jonka onnistuin tartuttamaan yhdelle kumppanille. Onneksi en ehtinyt jakaa eteenpäin usealle, vaan älysin testata itseni kumppanin ottaessa puheeksi oireensa ja infosin häntäkin testien tuloksesta. Ja itse kinusi panna kumitta, vaikka kielsin mutta ei. Väkisin pani, vaikken halunnut. Siihen se miehen tapaaminenkin loppui ja pyysi myöhemminkin minusta seksiseuraa ja vieläpä ilman kumia. Olisi oikeasti kuvitellut hänen oppineensa läksynsä siitä vatsakivusta, pahoinvoinnista ja jatkuvasta vessasta ramppaamisesta. Minä ainakin opin ja siitä lähtien myös suuseksissä käyttänyt kondomia. Voitte vain kuvitella sen paniikin, kun vielä sen antiobioottikuurin jälkeen testasin HIV:n kaiken varmuudella, joka oli onneksi negatiivinen. Epätietoisuudessa ja tuloksia odottaessa pidättäydyin täysin seksistä halutessani välttää lisää ongelmien tuomista. Koskaan ei selvinnyt kuka sen klamydian minuun tartutti, jos olisi ollut edellisen kumppanin yhteystiedot tallessa, olisin kysynyt että onko mitään epäilyksiä klamydian suhteen ja onko testannut itsensä. Ei se tyhjästäkään tullut minulle. Ellen sitten saanut sitä naiselta, jonka tiesin harrastaneen seksiä jonkun irakilaisen tai turkkilaisen kanssa, jolloin olin todella hysteerinen HIVin suhteen ja kuumotti niin saatanasti, että mitä kehitysmaalaisia se oikein tapailee.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Olen tutustunut aiheeseen nyt aikuisiällä, vaikka en itse sukupuolivähemmistöihin kuulukaan. Tuntuu hirveän surulliselta ajatella, miten AIDS-potilaisiin - ja homoihin ylipäätään - suhtauduttiin silloin ennen (ja varmaan vielä nykyäänkin jossain määrin). Ihmiset olivat tietenkin peloissaan, mutta se ei silti selitä/oikeuta sitä vihaa, jota homot joutuivat kokemaan. Käsittämätöntä julmuutta ja empatian puutetta!
Ap
Argh. Homot eivät ole "sukupuolivähemmistöjä".
Olipa noloa...=( Sori, tarkoitin seksuaalivähemmistöjä.
Ap
Seksuaalitauti ja sukupuolivähemmistö.
Harmi kun ne alkuajoista 1980-luvulla kertovat sarjat ja elokuvat on aina tehty pääasiassa homojen näkökulmasta. Useammankin tällaisen olen nähnyt ja se muu näkökulma jää näissä lähinnä kauhistelun, syyttelyn ja syrjinnän tasolle, mutta siitä, miten tapahtumat oikeasti vaikuttivat yhteisön ulkopuolisten elämään ei juuri kerrota muuten eli ei näissä koskaan ole keskiössä yhteisön ulkopuolinen, eikä asiaa käsitellä tämän näkökulmasta.