Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Muistaako kukaan enää 80-luvun AIDS-paniikkia?

Vierailija
23.06.2022 |

Tulipa asia tuosta apinarokosta mieleeni. Itse olen syntynyt v. -77, mutta muistan jotenkin jotain AIDS:iin liittyvästä paniikista 80-luvulta. Muistan mm. sen, että uutisissa puhuttiin ihmisten mahdollisesta pakkotestaamisesta työpaikan terveydenhuollossa ja siitä, että moni pelkäsi saavansa HIV-tartunnan esim. julkisista vessoista tai ruokaloista.

Kommentit (380)

Vierailija
61/380 |
23.06.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Voin suositella tätä SVT:n sarjaa:

https://www.svtplay.se/torka-aldrig-tarar-utan-handskar

Vierailija
62/380 |
27.06.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

https://pubmed.ncbi.nlm.nih.gov/15322523/

Polio vaccines, Simian Virus 40, and human cancer: the epidemiologic evidence for a causal association

"In 1960, it was discovered that Simian Virus 40 (SV40) contaminated up to 30% of the poliovirus vaccines in the US. This contamination arose because the vaccines were produced in monkey kidney cell cultures harboring SV40 between 1955 and 1963. During this period, approximately 90% of children and 60% of adults in the USA were inoculated for polio and possibly exposed to SV40."

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
63/380 |
27.06.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pmc/articles/PMC452549/

Emergent Human Pathogen Simian Virus 40 and Its Role in Cancer

"

History of SV40 Contamination of Polio Vaccines

The discovery of the polyomavirus SV40, as well as its introduction as a pathogen into the human population, was tied to the development and worldwide distribution of early forms of the polio vaccine (13, 95, 111, 123). Inactivated (Salk) and early live attenuated (Sabin) forms of polio vaccines were inadvertently contaminated with SV40 (95, 97, 111). In addition, different adenovirus vaccines distributed to some U.S. military personnel from 1961 to 1965 also contained SV40 (64). The viral contamination occurred because these early vaccines were prepared in primary cultures of kidney cells derived from rhesus monkeys, which are often naturally infected with SV40 "

Vierailija
64/380 |
27.06.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä olin ala-asteella kun tuo aids-kohu alkoi, ei kyllä kiinnostanut mua mitenkään. Mieleen on kuitenkin jäänyt, kuinka joku vitsiniekka oli sotkenut repustaan logon pari kirjainta ja nyt siinä luki A*ID*S.

Vierailija
65/380 |
29.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Saadaankohan vielä joskus selville kuka levitti sen tietämättään Usaan ja muualle länteen?

Wikipedian mukaan on nimittäin selvitetty että yksi tuntemattomaksi jäänyt henkilö toi sen ilmeisesti Haitista 60-luvun lopussa New Yorkiin, ja valtavan suuri enemmistö tartunnoista Afrikan ulkopuolella on tuota yhtä ja samaa viruskantaa.

Vierailija
66/380 |
29.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Olihan se jonkinmoinen paniikki. Verrattavissa tähän koronahysteriaan...

Ei ole. Ihan eri tyylinen. Tässä oli kaikki samassa veneessä ja potentiaalisia. 80-luvulla oli jotkut "toiset"kohteena.

Kyllähän AIDS:in tarttuvuudesta tiettikn hyvin vähän alussa.

Pelättiin jopa, että hyttyset voisivat sitä levittää.

Se oli myös silloin vääjäämättä kuolemaan johtava.

Vierailija
67/380 |
29.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

SPR ei hyväksy tänäkään päivänä homoseksuaalien verta.

Syy HIV.

Vierailija
68/380 |
29.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla ei ollut paniikkia.

Vierailija
69/380 |
29.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Muistan. Lapsuus ja teini-ikä meni ydinsota odotellessa. Jopa hittibiisit kertoivat (varmana) tulevasta kolmannesta maailmansodasta. Kun Berliinin muuri sitten murtui, iski AIDS-paniikki. Olin silloin juuri tullut hoitoalalle. Sain pienen kaupungin ensiavussa asiakkaalta naarmun käteeni ja verikontaktin. Minut ohjattiin AIDS-testiin. Yllättäin asiasta tiesi valtava määrä työkavereita, jotka halusivat pitiää minuun etäisyyttä. Mitään tartuntaa ei tietenkään ollut. Suomessa diagnosoitiin silloin ehkä noin 5 sairastunutta vuodessa . Silti oli tunnelma että joka kylässä saattoi keneltä vain saada tartunnan.

Vierailija
70/380 |
29.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Homotauti joka levisi myös heteroseksissä.

Kumi suojaa. Olipa paniikki.

Vierailija
71/380 |
25.02.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

IT'S STARTING TO COME OUT

Heh, olen kuullut tuon lausunnon ennenkin ja nauroin silloinkin, kuinka huono valehtelija lausunnon antaja on.

Vierailija
72/380 |
25.02.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Muistan jotenkin, että 1980-luvun lopulla sitä pidettiin homojen tautina ja että Jumala rankaisee homoja sillä taudilla. 

Vierailija
73/380 |
25.02.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Muistan myös hullunlehmätauti-ja sikainfluenssapaniikin.

Vierailija
74/380 |
25.02.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Silloin oli vaarassa ne jotka veteli kakkoseen ilman kumia.

Vierailija
75/380 |
25.02.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Aidsia pelättiin kuin ruttoa jopa ihmisten koskettamista. Diana oli mm julkkiksia jotka halas ja kätteli näitä "ruttotautisia" kun pulliaiset oli apuaaa.

Vierailija
76/380 |
25.02.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Muistan. Olin nuori aikuinen silloin, ja se vaikutti intiimisuhteisiin aikalailla, niinkuin monen muunkin kohdalla. Pelko ja pelkäämättömyys jakoi ihmisiä todella. Joillakin se oli takaraivossa koko ajan, jotkut taas kieltäytyivät ajattelemasta koko asiaa, koska nuoruus menisi hukkaan. Itsekin yritin vannottaa poikaystävää olemaan uskollinen, koska pelkäsin kuollakseni saavani sen tartunnan. Ihan heteroita.

Vierailija
77/380 |
25.02.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Muistan ehkä yläasteajoilta, kuinka valistettiin, että aids tarttuu vain veren ja suojaamattoman sek*In välityksellä, ei halatessa tai kätellessä. Tämä oli jo 90-lukua. Hyvässä muistissa on myös Freddie Mercuryn sairastaminen ja kuo*ema

Vierailija
78/380 |
25.02.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Psykoanalyytikko C.G. Scmidt väitti 1984 psykiatrian alan julkaisussa AIDS:in olevan psykosomaattinen sairaus, joka johtui joukkohysterian puhkeamisesta ja että potilaat jollain tavalla ajattelivat itsensä sairaiksi.

The group-fantasy origins of AIDS

https://psycnet.apa.org/record/1985-14989-001

Vierailija
79/380 |
06.07.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Toukokuussa uutisoitiin pääkaupunkiseudulla lisääntyvästä HIV-epidemiasta suonensisäisiä huumeita käyttävien keskuudessa. Ajan kysymys koska leviää muualle päin Suomea. Itärajalla matkanneet ukkomiehet eivät onnistuneet sitä saamaan aikaiseksi.

Vierailija
80/380 |
06.07.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Se paniikki eli hyvin vielä tuossa 2000-luvun alussakin. Eli muistan kyllä.