Pistää vihaksi lihavat jotka puolustelee ylipainoaan!!!
Kaikenmoisilla tekosyillä, " hitaalla aineenvaihdunnalla" , isoilla luilla, geeneillä ym. Parhaita on nää jotka väittää ylipainonsa johtuvan jostakin tuntemattomasta " sairaudesta" , jota tosin ei vielä ole heiltä lääkärin toimesta diagnosoitu! Eniten suututtaa se, kun nämä ihmiset hankkiutuvat raskaaksi (ihmetyttää muuten miten joku mies edes viitsii harrastaa seksiä lihavan naisen kanssa, eikö se ällötä?) ja sitten on kaikenlaista vaivaa, verenpainetta, diabetestä, selkä- ja polvikipuja ym. plus sokerina pohjalla karmea, harakatkin pelästyttävä valasmainen olemus!!! Hävetkää lihavat ja miettikää mitä kustannuksia aiheutatte yhteiskunnalle ongelminenne!
Kommentit (79)
Vierailija:
Lapseton, hoikka mutta susiruma, ei saa miestä- ei saa lasta. Kouluttomaton ja työtön sekä ystäviä nolla. Tupakkaa kuluu. Katkera elämälle.Miten lähelle osuin?
Ap: Odottaa esikoistaan, kaunis, hoikka ja vaalea, naimisissa varakkaan, fikusn miehen kanssa, korkeakoulututkinto (KTM), ei tupakoi, viettää erittäin terveellistä elämää, asuu Espoon Westendissä luksuskodissa, tapaa usein laajaan ystäväpiiriinsä kuulvia korkeakoulutettuja, hyvintoimeentulevia ystäviään. Että revihän siitä...
Ai niin: Pyörii av:lla koska hänessä asuu kieltämättä pieni, ilkeä sadisti, entinen koulukiusaaja, jonka mielestä on edelleen kivaa morkata niitä joilla ei mene yhtä hyvin kuin hänellä.
Vierailija:
Muuten, aivoverenvuodot ovat melkoinen rasite yhteiskunnalle. Verenpaine on riskitekijä.
Lihavuus on hyvin vakava kansanterveydellinen ongelma Suomessa, suurin osa suomalaisista on lihavia. Ylipaino on riski sairastua sydän- ja verisuonitauteihin, sekä diabetekseen. Ylipainoon on suhteuduttava vakavasti eikä vähätellen!
Mä olen muuten sua pari kiloa hoikempi ja hiukan fiksumpi, ja muuten panen sun rumaa miestäs kun itse olet lahna sängyssä.
Ai niin ap, sun miehes muuten pettää sua myös yhden läskin kanssa, kun kuulemma tuollaista luukasaa on kauhea panna.
Niin ap:n kannattaisi ehkä hankkia apua ongelmaansa. Kevyttä ylireagointia? Ja mitäpä ap sinua liikuttaa, miksi joku on lihava? Vai oletko läskimagneetti, jolle kaikki ylipainoiset avautuvat omasta lihavuudestaan?
Mistähän ap:n kaltaiset ihmiset sitten keuhkoaisivat, jos kaikki ihmiset olisivat ihannepainoisia? Aivan varmasti löytyisi taas joku syy takoa rintaa ja puhkua. Täällä av:lla näyttää elävän ja voivan hyvin se ihmistyyppi, jonka on pakko julistaa toisten huonommuutta. Te varmaan voisitte käyttää aikanne ja rahanne lukemalla USAlaisia itsetunnon kohotusoppaita, sillä teihin se liturgia varmasti tehoaisi.
Liikakilot kasvavana haasteena
Suomalaisista miehistä 66% ja naisista 49% ovat vähintään lievästi lihavia. Lihomiselle alttiita väestöryhmiä ovat nuoret aikuiset, vähiten koulutetut, liikapainoisten vanhempien lapset, tupakoinnin lopettaneet ja vähän liikuntaa harrastavat. Lihomiseen johtavia syitä ovat rasvaisten ja makeiden välipalojen sekä virvoitusjuomien ja alkoholin kulutuksen kasvu, ruoan annoskokojen suureneminen ja arkiliikunnan väheneminen.
Kamppailu liikakiloja vastaan on tuttua lähes joka toiselle suomalaiselle. Vuonna 2002 työikäisten miesten keskimääräinen painoindeksi oli 27,0 kg/m2 ja naisten 25,9 kg/m2. Vähintään lievästi ylipainoisia (painoindeksi >25 kg/m2) oli 49% naisista ja 66% miehistä. Viidesosa väestöstä oli merkittävästi lihavia (painoindeksi >30). Lievästi lihavat kantavat kehossaan keskimäärin 10 kg ja merkittävästi lihavat 30 kg liikakuormaa normaalipainoisiin verrattuna. WHO on julkaisemassaan raportissa nostanut lihavuuden ehkäisyn yhdeksi maailmanlaajuisesti tärkeimmäksi painopistealueeksi kroonisten tautien ehkäisyssä. Tavoitteena on, ettei paino nousisi aikuisiässä viittä kiloa enempää.
Erityisen huolestuttavaa on kuitenkin, että nuoret lihovat tällä hetkellä Suomessa kaikkein nopeimmin. Erityisesti virvoitusjuomien ja makeisten kulutus on kasvanut nuorten aikuisten keskuudessa. Nuorten ja vähiten koulutettujen lisäksi muita lihomiselle alttiita riskiryhmiä ovat odottavat äidit, nuoret perheet, liikapainoisten vanhempien lapset, tupakoinnin lopettaneet ja vähän liikuntaa harrastavat. Monipuolinen ruokavalio, kohtuullisuus ruoka-annoksissa ja alkoholin käytössä sekä liikunnallinen elämäntapa ovat tärkeimpiä keinoja lihavuuden taltuttamiseen.
Tutkimustulokset osoittavat että kovan rasvan käyttö on säilynyt ennallaan, eikä pehmeiden rasvojen osuus ole kasvanut toivotulla tavalla. Positiivista on, että nuoret ovat hiljalleen kasvattamassa pehmeiden rasvojen, margariinien ja öljyjen käyttöään ja nyt toivotaan muiden väestöryhmien seuraavan perässä. Suurin haaste on tällä hetkellä piilorasvat, jotka kattavat kaksi kolmannesta ruokavalion rasvasta. Piilorasva on pääasiassa kovaa eli tyydyttynytta rasvaa, joten se nostaa veren kolesterolipitoisuutta. Tärkeimmät kovan rasvan lähteet ovat liharuoat, rasvaiset maitovalmisteet (juusto ja maito) sekä rasvaiset leivonnaiset.
Maailman terveysjärjestön suosituksen mukaan meidän tulisi syödä vähintään 400 g hedelmiä, marjoja ja kasviksia päivässä (4-5 annosta). Tämänhetkinen kulutus jää reippaasti alle suosituksen. Yhdysvalloissa tehdyn tutkimuksen mukaan ateroista saatu energiamäärä on pysynyt ennallaan tai vähentynyt, mutta välipaloista kertynyt energia oli kaksinkertaistunut vuosien 1978-95 aikana. Tulevaisuuden haasteena on saada suomalaiset valitsemaan terveellisempiä ja vähemmän energiaa sisältäviä välipaloja.
Kulutustottumuksissa tulisi kiinnittää huomiota myös syödyn ruoan määrään. Tutkimuksissa on osoitettu, että mitä isompi annos ruokailijalle tarjotaan, sitä enemmän hän syö. Ongelmaksi muodostuvatkin ruokien yhä suuremmat pakkauskoot.
Lihavuuden ehkäisyn kannalta ruokavaliosta kannattaa vaihtaa kevyttuotteisiin kaikkein useimmin käytetyt elintarvikkeet kuten maito, jogurtti, juusto, leikkeleet ja rasva. Kevyttuotteet toimivat kuitenkin vain jos annokset pysyvät kohtuullisina. Kuluttajilla on taipumus syödä kevyttuotteita suurempia määriä kuin vastaavia tavallisia tuotteita. Hyvä on myös muistaa, että kevyttuotteet saattavat sisältää enemmän energiaa, kuin vastaavat luontaisesti kevyet tuotteet (vrt. kevytmetwursti ja kalkkunaleike).
Ruokavalion lisäksi lihomisen taustalla on työ- ja arkiliikunnan vähentyminen. Lihavuutta voi uusien suositusten mukaan ehkäistä liikkumalla vähintään tunnin päivässä. Liikuntasuorituksen ei kuitenkaan tarvitse olla yhtäjaksoinen, vaan sen voi jaksottaa esimerkiksi 15 minuutin pätkiksi. Kansainvälisissä tutkimuksissa lihavuuden on havaittu lyhentävän elinikää. Lievästi lihavat 40-vuotiaat tupakoimattomat menettivät elämästään noin kolme vuotta, merkittävästi lihavat tupakoimattomat tai lievästi lihavat tupakoitisijat noin 7 vuotta ja merkittävästi lihavat tupakoitsijat yli 10 vuotta verrattuna normaalipainoisiin tupakoimattomiin henkilöihin. Laihduttaminen on sitä helpompaa mitä aikaisemmin ongelmaan tartutaan. Painon hallinta ehkäisee lihavuuteen liittyvien sairauksien kuten aikuisiän diabeteksen, verenpainetaudin, tuki- ja liikuntaelinten sairauksien ja psyykkisten ongelmien puhkeamista sekä hidastaa jo puhjenneen sairauden etenemistä.
Lihavuuden mittarit
Painoindeksi (BMI) mittarina
Ylipainoisuutta voidaan aikuisilla arvioida painoindeksin (body mass index, BMI) avulla. BMI lasketaan jakamalla paino (kg) pituuden neliöllä (m2). Jos BMI ylittää arvon 25, mutta jää alle 30, puhutaan ylipainosta ja jos BMI ylittää arvon 30, on kyse lihavuudesta.
Vyötärön ympärys mittarina
Terveyden kannalta haitallisinta on vyötärön seudulle kertyvä rasva. Siksi painon tarkkailun lisäksi kannattaisi mitata myös vyörärön ympärystä. Naiselle sopiva vyötärönympärys on alle 80 cm, miehelle alle 90 cm. Jos naisen mitta ylittää 90 cm ja miehen 100 cm (=1 metri), terveydelliset riskit ovat jo selvästi kasvaneet.
Elämässä on hiukan tärkeämpääkin kuin jatkuva painon vahtaaminen, nauttikaa elämästä ja lopettaa turha narina ja valitus joka helkkarin asiasta ja ANTAKAA MUIDEN ELÄÄ!
On vaan todella vaikeeta laihduttaa. Mieheni rakastaa minua siitä huolimatta =) Niin joo, toivottavasti ap et liho vanhemmiten, muuten jäät miehettömäksi.
Sisareni, sairastaa vakavaa sairautta. Ei kykene tekemään töitä, ikää vasta 27 vuotta. Hänellä on kaksi lasta. Ja juuri sinun kaltaiset ihmiset ap saavat sisareni olon tuntumaan vielä kurjemmalta mitä se sairaudestakin johtuen jo on :( Hän joutuu syömään montaa eri lääkettä. Osa lääkkeistä turvottaa, osa lihottaa. Ennen sairautta sisareni painoi 54 kiloa ja pituutta on 176cm. Nykyään hän painaa n. 90 kiloa. Ja kuinka monta kertaa sisaren lapset ovat kieltäneet äitiä viemästä hetiä kouluun? Ja syyn voi vaan arvata. Teidän kaltaisten suvaitsemattomien ihmisten lapset ovat nimielleet sisartani hänen viedessään lapsia kouluun. Häntä on haukuttu rumaksi ja lihavaksi lehmäksi, siaksi ja ties miksikä. Koululaisten vanhemmat naureskelevat sisarelleni, ja ovat ehdottaneet laihduttamista ihan avoimesti. Sisareni kerrottua sairaudestaan ja lääkityksestään, on siihen tokaistu, että siinä vasta tekosyitä. Siis oikeasti, aikuiset ihmiset tekevät tällasta!!! Miten kamalaa, ja ajattelematonta. Miettikää oikeasti ennenkun rupeatte haukkumaan toisia! Joihinkin se voi sattua ja kovasti. Itse kuskaan sisareni lapset nykyään kouluun, koska edes lapset eivät halua äitinsä vievän heitä:( Ja tämä kaikki johtuu siitä, miten jo lapsia opetetaan kohtelemaan poikkeavia ihmisiä. Onneksi sisarellani on ihana aviomies, joka jaksaa olla sisareni rinnalla ja rakastaa häntä kiloista huolimatta!
niin pääsee niistä riskeistä, reumat, syövät, sydän-ja verisuonitadit ym. ja lähetään ihan vaikka keliakiasta liikkeelle, nehän saa korvausta kelasta eli ovat menoerä yhteiskunnalle... niin, ja mikä riski tyhmyys onkaan..
Ja taas jotkut tuolla väittää olevansa tyytyväisiä, höpöhöpö...
mitään rehuja ja vihanneksia vaan pidän rasvaisista eväistä. En tunne eläväni ollenkaan syödessäni jotain kevyttä. Tottakai syön kevyttäkin mutta useina päivinä syön mieluiten hampurilaisia jne. Leipää en voi syödä millään yhdellä juustonsiivulla vaan siinä on oltava kunnon täytteet! Olen yrittänyt laihduttaa ihan todellakin ohjeiden mukaan, en ole laihtunut! Sitä pitäisi jatkaa niin kauan, että en ole pystynyt. Kun syö terveellisesti niin alkaa äklöttämään, voin pahoin enkä sitten enää voi syödä mitään. Tarkkailen painoani kuitenkin, se ei saa nousta enää eikä ole 2 vuoteen noussutkaan. Pitäisi laihduttaa, tiedetään mutta kun ei pysty niin ei pysty. Minä en pysty jättämään hyviä ja herkullisia hampurilaisia ja pizzoja, en pysty vaihtamaan niitä mihinkään terveelliseen. Tämän voin myöntää kaikille. Mieheni tykkäisi jos olisin hoikempi mutta kun en pysty!!!!
T. BMI 30
Uskomatonta " keskustelua" . Tulee mieleen mainos:" meidän äiti tekee teidän äitien ruuat" . Olikos ne henkilöt siellä hiekkalaatikolla teikäläisiä?
Luuletteko etteivät ylipainoiset tajua itse olevansa ylipainoisia? Luuletteko etteivät ylipainoiset tiedä itse, että vähentämällä energiansaantia ja lisäämällä kulutusta laihtuu? Luuletteko ettei ylipainoisen sydän särkyisi, jos tuntematon ihminen tulisi häntä ylipainostaan haukkumaan?
Minä olen lihava, en tyhmä. Olen fiksu, nätti, akateemisesti koulutettu, naimisissa ja hyvässä työpaikassa. Olen ylipainoinen, koska kärsin vuosia masennuksesta ja sen myötä syömishäiriöstä. Nyt olen laihduttanut jo 15kg, ja pian olen normaalipainoinen. En nimittäin ole koskaan ollut onnellinen lihavana - eikä tilannettani olisi muuttanut ainakaan parempaan suuntaan se, jos joku omahyväinen läskinvihaaja olisi tullut aggressioitaan minulle tilittämään.
Ylipaino on ongelma niin yksilötasolla, kansallisesti kuin milteipä maailmanlaajuisestikin. Toivon että sen aiheuttamiin psyykkisiin ja fyysisiin ongelmiin löydetään auttamiskeinoja.
Ap ja muut kaltaisesesi: mistä kumpuaa noin suuri aggressiivisuus ja suvaitsemattomuus erilaisuutta kohtaan? En usko että tekään olette virheettömiä, mutta ei tulisi mieleenikään tulla sitä teille " IRL päin naamaa sanomaan" . Toivon teillekin ymmärtämystä ja suvaitsevaisuutta.
Ja sitähän ei voi puolustella mitenkään, ylipaino mikä ylipaino. Eli ihminen on syönyt enemmän kuin hänen olisi pitänyt. (sairaudet siis eivät kuulu tähän)
Vierailija:
Elämässä on hiukan tärkeämpääkin kuin jatkuva painon vahtaaminen, nauttikaa elämästä ja lopettaa turha narina ja valitus joka helkkarin asiasta ja ANTAKAA MUIDEN ELÄÄ!
Jonka kainalokarvat rehottaa valtoimena tuubitopin reunoilta. Hän arvostelee muita, koska ei ole tyytyväinen omaan itseenä!
lihavilta PITÄISI KIELTÄÄ lasten hankkiminen koska opettavat lapsensa myös mässäämään ruokaa ja täten aiheuttavat lapselleen tosi vakavia terveydellisä ongelmia
Heillä on asiat ns. liian hyvin, jolloin heidän pitää keksimällä keksiä itselleen kohteita, joihin voivat kohdistaa negatiivisia tunteitaan, joille ei heidän omasta elämästään löydy mitään muuta legitiimiä kohdetta. Ihmisen luonteeseen kuuluu tietynlainen sadistisuus, jonka näkee jo pienten lasten käytöksestä, eikä sille aina löydy mitään järkevää selitystä. Yleensä ihmiset, joilla itsellä menee vähän huonommin, tai on mennyt aiemmin, ovat empaattisempia eivätkä alennu ns. lyömään lyötyjä, eli tässä tapauksessa lihavia jotka aivan varmasti kärsivät kiloistaan ihan tarpeeksi ilman ap:n kommentteja! Ap:n kaltaiset lellityt, ylimieliset ihmiset ne vasta pistääkin vihaksi!
Oma mieheni toivoisi minun olevan myös vähän pyöreämpi, hän ei pidä laihoista ollenkaan.
Makuja on monenlaisia joten ap voisi vaikka keskittyä omaan elämäänsä, eikä murehtia muiden painoja.