Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Ylivelkaantunut yh-äiti

Vierailija
23.06.2022 |

Olen 3 lapsen yh, tapaavat isäänsä n.joka toinen viikonloppu. Erosimme 4 v sitten lasten isän lähdettyä uuden naisen matkaan. Shokissa ja harkitsematta otin isohkon lainan, jolla varmistin että pärjään lasten kanssa, jäin puille paljaille exän lähdettyä. Pitkän taistelun jälkeen hän maksaa elarit mutta menot ovat suuremmat kuin tulot, joten olen joutunut pahaan velkakierteeseen. Halusin tehdä kaikkeni, että lasten elintaso säilyisi ennallaan ja luotolla olen ostellut heille tarvitsemiaan vaatteita ym. On reissattukin jonkin verran. Nyt olen siinä tilanteessa etten saa enää uutta lainaa(onneksi). Kurkkua kuristaa kun mietin tilannettani, luottotiedot eivät ole menneet mutta lainaa ln tuloihin nähden liikaa. Tapailen uutta miestä, jolle en ole voinut kertoa tilanteestani, poden siitä myös huonoa omaatuntoa. Hän tuskin olisi kanssani jos tietäisi tilanteeni.
Onko kellään muulla vastaavaa tilannetta? Ja miten olette selvinneet? Mietin jos löytäisin ilta/viikonlopputyön, mutta se taitaa olla plusmiinus nolla verojen puolesta. Kamala tilanne, joka vie jo yöunet😔

Kommentit (71)

Vierailija
61/71 |
23.06.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tämä voi olla provo tai olla olematta. Suurin osa neuvoista sopii kaikille lukijoille.

On hyviä neuvoja kyllä, mutta noudattaako ap niitä?

Luulisi, että jo avioliiton aikana miehen kanssa on keskusteltu rahankäytöstä. Eikä varmasti vaan kerran. Ne keskustelut eivät näemmä muuttaneet ap:n rahankäyttöä, ja mies lähti.

Ehkä ap on sitä ihmistyyppiä, jolla raha ei vaan pysy käsissä. Usein tällaisilta ihmisiltä puuttuu suhteellisuudentaju ja he elävät vain hetkessä. Ajattelevat, että tulevien laskujen maksu on vaan myöhemmän ajan murhe (mietin noita rippijuhlia).

Toivon tottakai että ap selviää näistä ongelmistaan.

Mutta mitä se presidenttimme sanoi naamioista? Ne on nyt riisuttu.

Ap:nkin kannattaisi riisua naamiot. Elämä ei ole näytelmää.

Vierailija
62/71 |
23.06.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olisit aatellut ennenkuin meet ottaa velkaa! Sulle suotakoon luottotietoihin maksukyvytön, muuta sanottavaa tuolle äidille ei ole.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
63/71 |
23.06.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miesystävä kyllä lähtee karkuun ja itsekin lähtisin, vielä pitäs tukea ja ymmärtää tätä holtitonta äitiä. Yök.

Vierailija
64/71 |
23.06.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mikä ihme ihmisiä vaivaa? Lyödään lyötyä ja nautitaan toisen kurjuudesta. Ei varmasti ollut aloittajalle helppoa myöntää, että talous on mennyt huonoon jamaan. Hyvää tässä on se, että luottotiedot eivät ole vielä menneet ja käänne on helpompi tehdä.

Vierailija
65/71 |
23.06.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä olen sitä mieltä, että miehelle olisi kerrottava jos seurustelua aikoo jatkaa.

Hän tuntee varmasti olonsa huijatuksi, kun totuus myöhemmin paljastuu eikä tule luottamaan enää. Jos pystyy salaamaan näin ison asian ja vetämään roolia, niin miten luotettavana voi pitää muutenkaan?

Asia tulisi rehellisesti kertoa, ja kertoa myös suunnitelma asian korjaamiseksi.

Itse olen keskituloinen kahden lapsen yh, todellakaan ei reissata edes joka vuosi ja muutenkin elän säästeliäästi. Juhlia ym. varten säästän, säästän ja säästän.

Ruuat teen lähes aina itse, terveellistä ja edullisempaa.

Täyttä elämää, iloista sellaista silti eletään. Asumme suht mukavasti ja kotiin olen panostanut suhteellisen paljon, siitä en toistaiseksi ole joutunut tinkimään.

Vierailija
66/71 |
23.06.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miehelle ei sinänsä ap:n raha-asiat kuulu, mutta silloin jos ehdottaa yhteistä lomamatkaa tai tyyriimpää ravintola-iltaa, kannattaa ehdottomasti sanoa että rahatilanne ei salli tällaistä pröystäilyä. Fiksu mies kyllä ymmärtää ja joko tarjoaa ehdottamansa asian tai muuttaa suunnitelmat sellaisiksi että ap:n budjetti kestää. 

Älä missään nimessä velkaannu ainakaan sen takia lisää että täytyy miehellekin esittää että elintaso on parempi kun mitä se oikeasti on. 

Eri asia sitten, jos yhteenmuutto tai naimisiinmeno tulee puheeksi. Silloin kannattaa rehellisesti kertoa miten retuperällä asiat on olleet ja korjausliikkeet käynnissä.

Vierailija
67/71 |
23.06.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tärkein vinkki on laittaa KAIKKI menot ylös, jotta tiedät mihin rahat oikeasti menee. Tämän on ihmisten yleisin virhe, ettei edes tiedetä mihin rahat menee. Silloin on tosi vaikea oikeasti säästää mistään pitkällä tähtäimellä.

Toinen vinkki. Lopeta kaiken muun paitsi ruuan ja ihan välttämättömien tarvikkeiden ostaminen. Mieti pitkään jokaista ostosta, tarvitsetko oikeasti. Osta kaikki käytettynä ja alesta. Kilpailuta kaikki. Auto pois jos mahdollista ja hanki halpa asunto.

Vierailija
68/71 |
23.06.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sivutyö verotetaan nykyään ihan samalla prosentilla kuin päätyökin, joten ei se veroihin mene. Voisiko tästä ikiaikaisesta kuvitelmasta että kaikki menee veroihin päästää jo irti. Itse olen saanut paljon apua pienestäkin keikkatyöstä. 50 euroa ylimääräistä kun tipahtaa tilille, on se ihan kiva ruokaraha loppukuusta.

Vierailija
69/71 |
23.06.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Sivutyö verotetaan nykyään ihan samalla prosentilla kuin päätyökin, joten ei se veroihin mene. Voisiko tästä ikiaikaisesta kuvitelmasta että kaikki menee veroihin päästää jo irti. Itse olen saanut paljon apua pienestäkin keikkatyöstä. 50 euroa ylimääräistä kun tipahtaa tilille, on se ihan kiva ruokaraha loppukuusta.

Täällä toinen juuri eronnut yh-äiti, bruttotulot vähän päälle 2000e (kaupan ala) mietin myös keikkatyön ottamista ja halvempaan asuntoon muuttamista. 

Vierailija
70/71 |
23.06.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ehdottomasti kerrot ap lapsille ja muille lähimmille tilanteesta rehellisesti. Jos nyt yrität salailla asiaa ja pitää kulisseja pystyssä, et tule pääsemään veloista. Nyt pitää vetää kukkaron nyörit kunnolla kireelle ja se tulee väkisin näkymään ulospäin.

Vierailija
71/71 |
23.06.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onko mummeja tai kummeja, jotka voisi järjestää lapsille kesäohjelmaa?

Lasten on toki hyvä ymmärtää talouden tosiasiat myös.