Ylivelkaantunut yh-äiti
Olen 3 lapsen yh, tapaavat isäänsä n.joka toinen viikonloppu. Erosimme 4 v sitten lasten isän lähdettyä uuden naisen matkaan. Shokissa ja harkitsematta otin isohkon lainan, jolla varmistin että pärjään lasten kanssa, jäin puille paljaille exän lähdettyä. Pitkän taistelun jälkeen hän maksaa elarit mutta menot ovat suuremmat kuin tulot, joten olen joutunut pahaan velkakierteeseen. Halusin tehdä kaikkeni, että lasten elintaso säilyisi ennallaan ja luotolla olen ostellut heille tarvitsemiaan vaatteita ym. On reissattukin jonkin verran. Nyt olen siinä tilanteessa etten saa enää uutta lainaa(onneksi). Kurkkua kuristaa kun mietin tilannettani, luottotiedot eivät ole menneet mutta lainaa ln tuloihin nähden liikaa. Tapailen uutta miestä, jolle en ole voinut kertoa tilanteestani, poden siitä myös huonoa omaatuntoa. Hän tuskin olisi kanssani jos tietäisi tilanteeni.
Onko kellään muulla vastaavaa tilannetta? Ja miten olette selvinneet? Mietin jos löytäisin ilta/viikonlopputyön, mutta se taitaa olla plusmiinus nolla verojen puolesta. Kamala tilanne, joka vie jo yöunet😔
Kommentit (71)
Heti velkaneuvojalle, jos olet kerta töissä. Työtön ei pääse noihin.
Tsemppiä sulle tosi paljon, muista, että se kaikesta huolimatta on vaan rahaa.
Muista myös, että kirkon diakonia auttaa kaikkia, eikä vain kirkkoon kuuluvia. Voit ottaa sinnekin yhteyttä. Saat ainakin neuvontaa ja voit saada jotain pientä konkreettista apuakin.
Vierailija kirjoitti:
Kiitos vinkeistäSoitan velkaneuvontaan. Selvitin joskus mahdollisuutta saada takuusäätiön lainaa, mutta velka ylittää heidän maksimilainansa.
Olen velkaantunut jo avioliiton aikana, olin lasten kanssa kotona useamman vuoden, mutta en työttömänä. Rahatilanteeni oli tietääkseni yksi syy eroon..Asumme vuokralla, enkä uskalla päästää lainoja ulosottoon, jos joutuisimme muuttamaan(yksityinen vuokrantaja) en saisi uutta vuokra-asuntoa.
Mitä mieltä olette, pitääkö mun kertoa näistä asioista uudelle miesystävälle? Olen kauhulla miettinyt sitä tilannetta jos joskus muuttaisimme yhteen ja hän saisi selville tilanteeni.
ap
Kyllä mä kertoisin. Ihan jo sen takia että sun on raskas salailla sitä. Ja olisin harmissani jos seurustelukumppani salaisi näin tärkeän asian. Ja se tulee todennäköisesti ilmi kuitenkin jos muutatte yhteen.
"menot ovat suuremmat kuin tulot, joten olen joutunut pahaan velkakierteeseen."
Hankit lisää tuloja esimerkiksi keikkatyöllä tai osa-aikatyöllä. Vähennät menoja ja lopetat turhan kuluttamisen ja ostelun. Teet Excel-taulukon kaikista perheen tuloista ja menoista. Varaat heti ajan pankkiin. Menet pankkiin neuvottelemaan laina-asioista ja sopimaan, miten pystyt hoitamaan lainanlyhennykset ajallaan.
"luottotiedot eivät ole menneet mutta lainaa ln tuloihin nähden liikaa."
Jos luottotietosi menevät, niin elämäsi tulee vaikeutumaan monin tavoin. Maksuhäiriöiseen ja ulosotossa olevaan ihmiseen ei luoteta. Esimerkiksi uuden työpaikan tai vuokra-asunnon saaminen on vaikeaa ja jopa mahdotonta.
Nyt on korkea aika ottaa itseä niskasta kiinni ja laittaa perheen raha-asiat kuntoon! Kirpputorit ja Annetaan-palstat yms. on keksitty. Vaatteita, kenkiä ja harrastusvälineitä saa jopa ilmaiseksi tai erittäin edullisesti. Karsit kaiken turhan kuluttamisen, ostelun ja heräteostokset heti pois.
Teet perheen ruokaostokset etukäteen suunnitellen ja ilta-alennuksia hyödyntäen. Valmistat perheen ateriat itse kotona. Vältätte kahviloita, pikaruokapaikkoja ja ruokaravintoloita. Ilmankin tulee hyvin toimeen. Lopetatte matkustelun ja kalliit harrastukset, niin säästyy rahaa. Vältätte turhaa autolla ajamista, niin säästyy kallista polttoainetta. Kuljette lyhyet matkat kävellen, pyörällä tai julkisilla kulkuvälineillä. Lasten kanssa voi ulkoilla, kävellä, pyöräillä ja retkeillä lähiluonnossa.
Hyviä säästövinkkejä on esimerkiksi Martoilla: https://www.martat.fi/ ja Takuusäätiön sivulla: https://www.takuusaatio.fi/hallitserahojasi/omien-tulojen-ja-menojen-se…; Ota myös maksuton Penno-sovellus käyttöön: https://www.takuusaatio.fi/palvelut-ja-materiaalit/penno/
Vierailija kirjoitti:
Miehelle kertominen olisi helpompaa jos hänellä olisi yhtään samanlainen tilanne. Hän on hyvin tienaava, ei käytä luottokorttia, ei joudu kaupassa katsomaan ruoan hintoja, ostaa kalliita vaatteita katsomatta hintalappua etc. Hän ei voi kuvitellakaan tilannettani. Olen tähän asti pystynyt peittelemään asioita, kun rahat on olleet loppu olen käyttänyt luottokortteja. Järjestin juuri luotolla vanhimman lapseni rippijuhlat, kukaan vieraista ei voinut arvata mikä tilanteeni on. Lapset kysyivät juuri, että mitä tehdään lomalla. Yksi toivoi etelänmatkaa, toinen risteilyä ja kolmas huvipuistopäivää.
Tunnen itseni ihan looseriksi.
Ap
VALEHTELET siis lapsillesikin! Voi ei! KERRO heti!
- Vanha elämäntyylisi on mennyttä. Voit unohtaa matkailun.
- Jos on mahdollista vaihtaa pankkia, niin s-pankki on ilmainen.
- Asunnon vaihto edullisempaan
- Jos on auto, niin auto edullisempaan (samalla kilpailutat vakuutukset, edullisessa autossa riittää osakasko tai jopa pelkkä liikennevakuutus) ja mikäli mahdollista niin pienempi kulutukselliseen myös. Parhaassa tapauksessa kannattaa luopua autosta kokonaan.
- Kun muutat uuteen asuntoon selvitä mikä on nykyinen sähkösopimuksesi, jos se on edullinen, niin siirrä se uuteen. Jos otat nyt uuden se tulee olemaan kallis.
- Kilpailuta puhelinliittymäsi ja nettiliittymäsi (kodinkoneliikkeet on parhaita, koska heillä on useammat operaattorit, ja aina alennuksia.). 50M vs 200M liittymällä et huomaa mitään eroa mobiilikäytössä
- Vaatteet yms. aina tarjouksista. Vaatteita saa edullisesti mm. H&M, New Yorker, Tokmanni.
- Jos on paljon pieniä kuukausieriä, niin maksa pienimmät luotot ekana pois. Pienistä puroista jne.
- Ruokavinkkejä onkin jo jaettu.
Vierailija kirjoitti:
Miehelle kertominen olisi helpompaa jos hänellä olisi yhtään samanlainen tilanne. Hän on hyvin tienaava, ei käytä luottokorttia, ei joudu kaupassa katsomaan ruoan hintoja, ostaa kalliita vaatteita katsomatta hintalappua etc. Hän ei voi kuvitellakaan tilannettani. Olen tähän asti pystynyt peittelemään asioita, kun rahat on olleet loppu olen käyttänyt luottokortteja. Järjestin juuri luotolla vanhimman lapseni rippijuhlat, kukaan vieraista ei voinut arvata mikä tilanteeni on. Lapset kysyivät juuri, että mitä tehdään lomalla. Yksi toivoi etelänmatkaa, toinen risteilyä ja kolmas huvipuistopäivää.
Ap
Eikös sun lapset opi paremmin itsekin, kun oppivat nyt sun mukana rahankäyttöä. Lapsille realismia kehiin.
Mistä on syntynyt käsitys, että vaikka vanhempien elinolosuhteet muuttuvat, lasten elintason pitää pysyä samana?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Eli olit lokki ja nyt puilla paljailla. Oisko kannattanu miettiä silloin aiemmin eikä olla miehen elätettävänä?
Joo, lokki, joka halusi kolmelle lapselleen ruokaa lasten isältä. Kyllä, olethan varmasti sinkku! Pysy sinkkuna.
Kyllähän tuo siltä vaikuttaa, että sinä olet koko ajan elänyt yli omien varojesi. Se on varmasti yksi syy miksi exäsi lähti toisen matkaan.
Ps. Elatussopimus tehdään aina lastenvalvojalla eikä vanhempien kesken suullisesti.
Tässä lainaus THL sivuilta Vanhemmat voivat sopia lapsen elatuksesta keskenään joko suullisesti tai kirjallisesti. Tällaista vanhempien keskinäistä sopimusta ei kuitenkaan voida panna täytäntöön pakkotoimin (ulosotto).
Toisin sanoen jos vanhemmat eron jälkeen pystyvät sulassa sovussa hoitamaan lasten asiat. Ei sitä ole pakko mennä lastenvalvojalle. Meillä on tällainen tilanne. Eron syynä että oltiin jo muutama vuosi oltu lähinnä kämppiksiä. Ja molemmat halusi jotain muuta. Jos vähäänkään epäilyttää ettei kaikki mene hyvin. Kannattaa toki sopimus vahvistaa. Ex miehelle on itsestään selvää että osallistuu lasten elatukseen. Hän ostaa omatoimisesti vaatteita, vie monesti lapset parturiin kun ovat isällään. Kun minun kontolla on kuitenkin harrastukset ja vakuutukset. Lapset ovat jo vähän isompia niin monesti ostetaan yhdessä synttäri ja joululahjat niin saa ostettua jotain vähän kalliimpaa
Vierailija kirjoitti:
NYT heti laitat "kunnan" tai "kaupungin" asunnon hakuun, kerrot että tarvitset halvemman asunnon.
SItten kipikapi pankkiin sopimaan lainanhoidosta.
Sitten se kulutus. Lapsille pitää kertoa totuus. Nyt on raha-hanat kiinni, joudumme elämään vähillä rahoilla. Limua kerran kk, sipsejä kerran kk, juustoa kerran kk, kaikki konstit käyttöön säästörintamalla!
Paljon kasvisruokia jatkeeksi, maitoa proteiinilisäksi jne, ei kalliita jugurtteja! Joku jo sanoikin puurot peliin! Opettelet lasten kanssa yhdessä ruuanlaittoa. Sämpylöitä itse, leipää jnejne...Tarkkana kaupassa!
Sille miehelle kanssa...kerro. Jos menee niin menee, mitä sitten, ei ollut sulle tarkoitettu.
Jogurtillahan nämä ongelmat nyt ratkee.🤣
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
NYT heti laitat "kunnan" tai "kaupungin" asunnon hakuun, kerrot että tarvitset halvemman asunnon.
SItten kipikapi pankkiin sopimaan lainanhoidosta.
Sitten se kulutus. Lapsille pitää kertoa totuus. Nyt on raha-hanat kiinni, joudumme elämään vähillä rahoilla. Limua kerran kk, sipsejä kerran kk, juustoa kerran kk, kaikki konstit käyttöön säästörintamalla!
Paljon kasvisruokia jatkeeksi, maitoa proteiinilisäksi jne, ei kalliita jugurtteja! Joku jo sanoikin puurot peliin! Opettelet lasten kanssa yhdessä ruuanlaittoa. Sämpylöitä itse, leipää jnejne...Tarkkana kaupassa!
Sille miehelle kanssa...kerro. Jos menee niin menee, mitä sitten, ei ollut sulle tarkoitettu.
Jogurtillahan nämä ongelmat nyt ratkee.🤣
Muita sanojako et kirjoituksesta huomannut? Käy optikolla!
Ap:lle moitteeksi ja muille vastaavassa tilanteessa ohjeeksi:
Jos rahat on tiukilla:
-Muuta halvan ruokakaupan lähistölle, jotta siellä tulee käytyä. Lidl on halpa. Unohda k- ja s-marketit
-Lomamatkat muuta tuetuiksi lomiksi Suomessa, tulet niitä saamaan, jos vain niitä haet: viiden päivän täysihoito jossain kivassa Suomen lomakeskuksessa on elämys koko teidän perheelle
-Vaatteita saa ilmaiseksi koko poppoolle, osta uutena ALENNUSMYYNNISTÄ pari parempaa, joita ei sitten lapset mutakuopissa käytä
-muuta työpaikkasi lähistölle (maks parin km päähän), jotta voit mennä töihin kävellen = liikunta = voit luopua kuntosalikortistasi (lihaskuntoa voi tehdä muuallakin kuin kuntosalilla)
-Opettele leikkaamaan lastesi hiukset ja muuta oma hiusmallisi sellaiseksi että äitisi pystyy leikkaamaan tukkasi. Oli tukkasi minkävärinen tahansa, hiusvärejä ei tarvita ja näytät fiksummaltakin ilman värjäyksijä (mieti vaikka huippumalleja, isolla osalla heistä aivan maantienväriset hiukset)
-Unohda kynsipidennykset ja samoin tekoripset. Normaali kynsilakka (2€ Tokmannilta) riittää samoin alennuksesta ostettu ripsiväri. Vaihda kalliit merkkimeikit halvempiin
-jos lasten harrastukset jotain ylikalliita esim jääkiekko, niin vaihda halvempaa
-mieti tarkkaan tarvitsetko autoa. Jos tarviit niin autoksi sellainen, joka ei aiheuta isoja korjauskuluja, esim 100tkm ajettu wv golf
-unohda jatkuva sisustuskrääsän / uusien huonekalujen ostaminen. Kotisi ei tarvitse olla muodin aallonharjalla. Lisäksi se on epäekologista.
-Älä osta palveluja, tee kaikki itse mitä pystyt (kakut, siivous jne)
Mielestäni käsittämätöntä, että olet pitänyt omaasi ja lasten elintasoa yllä velkarahalla. Eikö kukaan, edes vanhempasi tai sisaruksesi sinua neuvonut? Ymmärtäisin tilanteen, jos velkaantuminen olisi peruja normaalin ruoan ostamisesta ja pakollisten laskujen maksamisesta, mutta että lomamatkoista jne!!
Kuka tahansa selväjärkinen ymmärtää, että tuollaisella velaksielämisellä homman loppu tulee melko pian ja sitten ollaan suossa. Vai etkö ymmärtänyt? Oletitko saavasi tahaa jostain velkojen maksuun vai etkö ymmärtänyt, että ne pitää maksaa? Vai etkö välittänyt? Ymmärrän tilanteen ainoastaan siinä valossa, jos olet eron jälkeen ollut niin huonossa henkisessä kunnossa, että valitsit tämän tien koska se oli siihen hetkeen helpoin.
Voimia sinulle tilanteeseesi, nyt järki käteen niin sinä siitä ajan kanssa selviät. Joudut kuitenkin opettelemaan uuden elintavan tai hankkimaan paremmat tulot.
Vierailija kirjoitti:
Ap
Siis olet salannut tilanteen kaikki nämä vuodet lapsilta ja koko lähipiiriltä? Toisin sanoen olet valehdellut lapsille ylläpitäessäsi elintasoa, johon sinulla ei ole varaa. Ajattelitko jotenkin, että jollain taikasauvan heilautuksella tilanne ratkeaa, eikä sinun tarvitse kertoa kellekään, edes lapsille että velkaannut koko ajan lisää?
Ihan ensimmäisenä kerrot nyt lapsille totuuden tilanteesta. Sanot, että nyt alkaa tiukka säästökuuri, lomamatkat ja muut saa nyt unohtaa. Toisekseen jos suunnittelet yhteistä tulevaisuutta miesystävän kanssa, kyllä se totuus kannattaa hänellekin kertoa ennemmin tai myöhemmin. Joko hän pysyy rinnallasi, tai sitten ei. Jos asia paljastuu vasta paljon myöhemmin, suhde saattaa päättyä silloin jo ihan siitä syystä, että olet valehdellut hänelle vuosikaudet. Minä en ainakaan voisi luottaa ihmiseen, joka jättää vuosia kertomatta näin olennaisen asian vaan velkaantuu koko ajan lisää ja salailee sitä. Heräisi epäilys, että jos saakin raha-asiansa kuntoon, voi velkaantua aina vain uudelleen ja salata koko asian. Tällaisen ihmisen kanssa en suunnittelisi yhteistä tulevaisuutta, koska en voisi luottaa. Sen sijaan jos kortit on pöydällä rehellisesti alusta asti, ja näkisin että toinen pyrkii korjaamaan tilanteensa, voisin katsoa, miten suhde etenee.
Kerro lapsillesi, ethän halua heille samaa kohtaloa aikuisuudessa. Nyt on aika oppia rahankäyttö. He voivat itse tehdä säästölistat ja ainakin olla hengessä mukana oman ikätasonsa mukaisesti. Kotitöiden jakaminen tässä myös tärkeää, koska itse tekemällä säästää= enemmän tiskaamista ja tekemistä. Ei säästäminen ole häpeä tai ei ainakaan pitäisi olla.
Vierailija kirjoitti:
Ap
Nyt on itsetuntemus kyllä kohdallaan. Jokaisen pitäisi elää varojensa mukaan. Tuntuu että et kestä tuottaa pettymyksiä lapsillesi. Annoit lasten varmaan voittaa lautapeleissäkin, ettei vaan tullut paha mieli. Minkälaisen mallin annat lapsillesi?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
ApNyt on itsetuntemus kyllä kohdallaan. Jokaisen pitäisi elää varojensa mukaan. Tuntuu että et kestä tuottaa pettymyksiä lapsillesi. Annoit lasten varmaan voittaa lautapeleissäkin, ettei vaan tullut paha mieli. Minkälaisen mallin annat lapsillesi?
On hyvä päästä pätemään
Vierailija kirjoitti:
Ap:lle moitteeksi ja muille vastaavassa tilanteessa ohjeeksi:
Jos rahat on tiukilla:
-Muuta halvan ruokakaupan lähistölle, jotta siellä tulee käytyä. Lidl on halpa. Unohda k- ja s-marketit
-Lomamatkat muuta tuetuiksi lomiksi Suomessa, tulet niitä saamaan, jos vain niitä haet: viiden päivän täysihoito jossain kivassa Suomen lomakeskuksessa on elämys koko teidän perheelle
-Vaatteita saa ilmaiseksi koko poppoolle, osta uutena ALENNUSMYYNNISTÄ pari parempaa, joita ei sitten lapset mutakuopissa käytä
-muuta työpaikkasi lähistölle (maks parin km päähän), jotta voit mennä töihin kävellen = liikunta = voit luopua kuntosalikortistasi (lihaskuntoa voi tehdä muuallakin kuin kuntosalilla)
-Opettele leikkaamaan lastesi hiukset ja muuta oma hiusmallisi sellaiseksi että äitisi pystyy leikkaamaan tukkasi. Oli tukkasi minkävärinen tahansa, hiusvärejä ei tarvita ja näytät fiksummaltakin ilman värjäyksijä (mieti vaikka huippumalleja, isolla osalla heistä aivan maantienväriset hiukset)
-Unohda kynsipidennykset ja samoin tekoripset. Normaali kynsilakka (2€ Tokmannilta) riittää samoin alennuksesta ostettu ripsiväri. Vaihda kalliit merkkimeikit halvempiin
-jos lasten harrastukset jotain ylikalliita esim jääkiekko, niin vaihda halvempaa
-mieti tarkkaan tarvitsetko autoa. Jos tarviit niin autoksi sellainen, joka ei aiheuta isoja korjauskuluja, esim 100tkm ajettu wv golf
-unohda jatkuva sisustuskrääsän / uusien huonekalujen ostaminen. Kotisi ei tarvitse olla muodin aallonharjalla. Lisäksi se on epäekologista.
-Älä osta palveluja, tee kaikki itse mitä pystyt (kakut, siivous jne)Mielestäni käsittämätöntä, että olet pitänyt omaasi ja lasten elintasoa yllä velkarahalla. Eikö kukaan, edes vanhempasi tai sisaruksesi sinua neuvonut? Ymmärtäisin tilanteen, jos velkaantuminen olisi peruja normaalin ruoan ostamisesta ja pakollisten laskujen maksamisesta, mutta että lomamatkoista jne!!
Kuka tahansa selväjärkinen ymmärtää, että tuollaisella velaksielämisellä homman loppu tulee melko pian ja sitten ollaan suossa. Vai etkö ymmärtänyt? Oletitko saavasi tahaa jostain velkojen maksuun vai etkö ymmärtänyt, että ne pitää maksaa? Vai etkö välittänyt? Ymmärrän tilanteen ainoastaan siinä valossa, jos olet eron jälkeen ollut niin huonossa henkisessä kunnossa, että valitsit tämän tien koska se oli siihen hetkeen helpoin.
Voimia sinulle tilanteeseesi, nyt järki käteen niin sinä siitä ajan kanssa selviät. Joudut kuitenkin opettelemaan uuden elintavan tai hankkimaan paremmat tulot.
Naurattais tää jos ei itkettäis. Vai pitää muuttaa työpaikan ja Lidlin viereen, voi älyhoi näitä neuvoja. Ja muutetaanko sitten taas jos työpaikka vaihtuu? Mistä saa vaatteita ilmaiseksi? Keksitkö enää mitään kurjempia neuvoja kuin mitä jo listasit?
Vierailija kirjoitti:
- Vanha elämäntyylisi on mennyttä. Voit unohtaa matkailun.
- Jos on mahdollista vaihtaa pankkia, niin s-pankki on ilmainen.
- Asunnon vaihto edullisempaan
- Jos on auto, niin auto edullisempaan (samalla kilpailutat vakuutukset, edullisessa autossa riittää osakasko tai jopa pelkkä liikennevakuutus) ja mikäli mahdollista niin pienempi kulutukselliseen myös. Parhaassa tapauksessa kannattaa luopua autosta kokonaan.
- Kun muutat uuteen asuntoon selvitä mikä on nykyinen sähkösopimuksesi, jos se on edullinen, niin siirrä se uuteen. Jos otat nyt uuden se tulee olemaan kallis.
- Kilpailuta puhelinliittymäsi ja nettiliittymäsi (kodinkoneliikkeet on parhaita, koska heillä on useammat operaattorit, ja aina alennuksia.). 50M vs 200M liittymällä et huomaa mitään eroa mobiilikäytössä
- Vaatteet yms. aina tarjouksista. Vaatteita saa edullisesti mm. H&M, New Yorker, Tokmanni.
- Jos on paljon pieniä kuukausieriä, niin maksa pienimmät luotot ekana pois. Pienistä puroista jne.
- Ruokavinkkejä onkin jo jaettu.
- sitä uutta vuokra asuntoa kannattaa etsiä sellaisella sijainnilla, että pärjäisi kokonaan ilman autoa. Auto on valtava kuluerä, vaikka siitä ei olisi velkaakaan.
- jos auto on kuitenkin pakko olla, kannattaa hankkia jokin pieni japanilainen ja edullinen auto. Sellaiseen riittää pelkkä liikennevakuutus ja ne kuluttaa vähän bensaa sekä verot on pienemmät.
- jos lapset on jo teini-iässä, kannattaa heikosta rahatilanteesta olla täysin avoin. Ymmärtävät yleensä melko hyvin, että enää ei voi toivoa/pyytää kaikenlaista ja saattavat jopa keksiä alkaa itse tienaamaan käyttö rahojaan.
- sillä ei ole väliä, onko uusi miehesi suuri vai pienituloinen. Sinun pitää silti kertoa tilanteestasi ja heti. Itse olisin ainakin miehenä pettynyt sinuun, jos asia selviäisi vasta yhteenmuuton jälkeen tai jotakin kiertoreittiä.
Vierailija kirjoitti:
Heti velkaneuvojalle, jos olet kerta töissä. Työtön ei pääse noihin.
Tsemppiä sulle tosi paljon, muista, että se kaikesta huolimatta on vaan rahaa.
Muista myös, että kirkon diakonia auttaa kaikkia, eikä vain kirkkoon kuuluvia. Voit ottaa sinnekin yhteyttä. Saat ainakin neuvontaa ja voit saada jotain pientä konkreettista apuakin.
Mihin perustuu käsitys, että "työtön ei pääse noihin"? Kyllä velkaneuvontaan pääsee niin työttömät, eläkeläiset, opiskelijat, ihan kaikki. Myös yksityishenkilön velkajärjestelyn voi saada myös työtön.
Takuusäätiö on aika turha putiikki, jos ei ole enää luottotietoja ja velkaa on paljon.
No nyt ei auta sitten kun laittaa tuhlailu kuriin. Ei mun mielestä tartte sen kummemmin kellekään kertoa muutakuin aloittaa säästökuuri ja jättää kaikki tarpeeton ostamatta. Ja mennä töihin ja tienata exstraa, vaikka siitä veroja menee niin saakin myös jotain. Tutustu siihen lumipallo efektiin miten maksaa kaikki pois.
Kesälomalla vain ollaan, ei kerran rahaa muuhun tällä hetkellä ole
Ap