Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Ylivelkaantunut yh-äiti

Vierailija
23.06.2022 |

Olen 3 lapsen yh, tapaavat isäänsä n.joka toinen viikonloppu. Erosimme 4 v sitten lasten isän lähdettyä uuden naisen matkaan. Shokissa ja harkitsematta otin isohkon lainan, jolla varmistin että pärjään lasten kanssa, jäin puille paljaille exän lähdettyä. Pitkän taistelun jälkeen hän maksaa elarit mutta menot ovat suuremmat kuin tulot, joten olen joutunut pahaan velkakierteeseen. Halusin tehdä kaikkeni, että lasten elintaso säilyisi ennallaan ja luotolla olen ostellut heille tarvitsemiaan vaatteita ym. On reissattukin jonkin verran. Nyt olen siinä tilanteessa etten saa enää uutta lainaa(onneksi). Kurkkua kuristaa kun mietin tilannettani, luottotiedot eivät ole menneet mutta lainaa ln tuloihin nähden liikaa. Tapailen uutta miestä, jolle en ole voinut kertoa tilanteestani, poden siitä myös huonoa omaatuntoa. Hän tuskin olisi kanssani jos tietäisi tilanteeni.
Onko kellään muulla vastaavaa tilannetta? Ja miten olette selvinneet? Mietin jos löytäisin ilta/viikonlopputyön, mutta se taitaa olla plusmiinus nolla verojen puolesta. Kamala tilanne, joka vie jo yöunet😔

Kommentit (71)

Vierailija
41/71 |
23.06.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ap, ymmärrän sinua. Itsekin elin säästöillä lapsen ollessa pieni. Olin lapsen omaishoitaja ja työelämän yhdistäminen totaaliyksinhuoltajuuteen ja sairaan lapsen omaishoitajuuteen olisin ollut liian iso paketti minulle.

Olet kuitenkin saanut nauttia elämästä muutaman vuoden velaksi ja lapset ovat isompia. On helpompi karsia kuluja nyt, kun lapset ovat isompia. Lapset ymmärtävät. (Heistä voi olla jopa hauskaa karsia kuluja).

Aika lasten kanssa on ainutlaatuista, vaikka eläisi velkarahalla. Nyt kuitenkin velkaneuvontaan ja suunnitelmat velkojen maksuun. Pitää sopeutua uuteen elämäntilanteeseen.

Vierailija
42/71 |
23.06.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tsemppiä aloittajalle! Hyviä vinkkejä olet täältä saanut. Jos keksit mitään myytävää kodistasi, myy kaikki turha pois (vaikka nyt keskikesällä kauppa käy tosi huonosti) - annat itsellesi luvan käyttää ne "ylimääräiset" rahat vaikka lasten kesälomajuttuihin tai johonkin muuhun mukavaan. Palkkatulot pyhität nyt velan lyhentämiseen ja välttämättömyyksiin. Ylipäätään kannattaa asennoitua niin, että rahaa ei kerta kaikkiaan ole ja tehdä asia selväksi myös lapsille. Veikkaan, että tuo vaatii tosiaan kunnon asennemuutoksen itselläsi ja lapsilla, sillä huoleton kuluttaminen ja helposti ikään kuin päälle.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
43/71 |
23.06.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ainakin ne ulkomaanreissut ja rippijuhlissa toisille näyttäminen pitää unohtaa. Ei tartte käyttää rahaa tehdäkseen vaikutusta toisiin.

Sun kannalta parempi on että vedät vähän matalammalla profiililla. Huvipuistopäivä on ihan okei lasten kesäreissuksi. 

Kotona tehtyä ruokaa, tilauspalvelut kuten netflixit jne bookbeat yms pois. Katsot kaikki lehtitilaukset, vastaavat kuukausimaksulliset palvelut että ovatko tarpeen. Usein näistä on tullut vain tapoja. 

Velkaneuvonta kannattaa hyödyntää, sieltä saat ammattilaiselta ajatuksia miten hän tilanteesi näkee ja mitä voi muuttaa. 

Vierailija
44/71 |
23.06.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

On olemassa tuettuja lomia, jos on pahasti velkaantunut, eli ei elämä siihen lopu. Yksinhuoltajille on yhdistyksiä, jotka nekin tekevät pieniä reissuja halvalla. Kaikkea kivaa ilmaista tekemistä löytyy myös muutenkin, jos on aktiivinen.

Lapset eivät yleensä välitä vaatteista, kunhan ovat ehjät.

Vierailija
45/71 |
23.06.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tsemppiä aloittajalle! Hyviä vinkkejä olet täältä saanut. Jos keksit mitään myytävää kodistasi, myy kaikki turha pois (vaikka nyt keskikesällä kauppa käy tosi huonosti) - annat itsellesi luvan käyttää ne "ylimääräiset" rahat vaikka lasten kesälomajuttuihin tai johonkin muuhun mukavaan. Palkkatulot pyhität nyt velan lyhentämiseen ja välttämättömyyksiin. Ylipäätään kannattaa asennoitua niin, että rahaa ei kerta kaikkiaan ole ja tehdä asia selväksi myös lapsille. Veikkaan, että tuo vaatii tosiaan kunnon asennemuutoksen itselläsi ja lapsilla, sillä huoleton kuluttaminen ja helposti ikään kuin päälle.

Ap: olisi hyvä nyt sisäistää, että ei ole nyt varaa mihinkään ylimääräiseen tässä tilanteessa, vaan nyt VAIN pakolliset menot. Ja tosi tarkka seula mikä on pakollista. Tuossa aikaisemmin olikin otettu hyvin kantaa autoo yms. Elikkä tiukka seula, mitä ilman ei voi elää, ja joka euro velkojen maksuun. Sitte kun pärjää, niin sitten vasta tuettuja lomia, kesälomia ja muita ei välttämättömiä. Kun rahaa ei ole, niin sitä ei ole.

Sulla on teinit, jotka kyllä keksii netistä, mitä voi tehdä ilmaiseksi. Kesätapahtumia on yleensä jokapaikassa. Osa niistä ilmaisia.

Vierailija
46/71 |
23.06.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Miehelle kertominen olisi helpompaa jos hänellä olisi yhtään samanlainen tilanne. Hän on hyvin tienaava, ei käytä luottokorttia, ei joudu kaupassa katsomaan ruoan hintoja, ostaa kalliita vaatteita katsomatta hintalappua etc. Hän ei voi kuvitellakaan tilannettani. Olen tähän asti pystynyt peittelemään asioita, kun rahat on olleet loppu olen käyttänyt luottokortteja. Järjestin juuri luotolla vanhimman lapseni rippijuhlat, kukaan vieraista ei voinut arvata mikä tilanteeni on. Lapset kysyivät juuri, että mitä tehdään lomalla. Yksi toivoi etelänmatkaa, toinen risteilyä ja kolmas huvipuistopäivää.

Tunnen itseni ihan looseriksi.

Ap

Nyt on itsetuntemus kyllä kohdallaan. Jokaisen pitäisi elää varojensa mukaan. Tuntuu että et kestä tuottaa pettymyksiä lapsillesi. Annoit lasten varmaan voittaa lautapeleissäkin, ettei vaan tullut paha mieli. Minkälaisen mallin annat lapsillesi?

On hyvä päästä pätemään

Tässä asiassa kyllä. Olen aina elänyt varojeni mukaan. Keskipalkkaisten, sota-ajan aikana syntyneiden vanhempien keski-ikäinen ja keskipalkkainen nainen. Pula-ajan muistavat vanhempani oikein hyvin ja se näkyi kotona. Turhuuksia ei ostettu ja rahankäyttömalli opittiin silloin. En itse ole niin säästäväinen, mutta asuntolainaa lukuunottamatta velaksi ei elellä. Jos jotain haluaa ostaa, raha pitää olla valmiiksi tilillä ja rahaa pitää puskuriin jäädä. Lapset aikoinaan kinusivat lomamatkoille etelään, kun kaikki muutkin käyvät 1-2 x vuodessa. Kerroin että 5 henkisen perheen matkat tulevat liian kalliiksi, mutta kun ovat täysi-ikäisiä, voivat matkustella halutessaan. No eivät ole halunneet tai katsovat ettei ole varaa. Rahankäytössä ovat fiksuja, eivätkä elä yli varojensa. Ostavat mitä tykkäävät, eikä sitä ole minun tarvinnut salassakaan paheksua. Velaton koti itsellä, puskurissa ja rahastoissa säästöjä. Katson olevani tässä ihan pätevä pätemään:D

Vierailija
47/71 |
23.06.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Nyt on itsetuntemus kyllä kohdallaan. Jokaisen pitäisi elää varojensa mukaan. Tuntuu että et kestä tuottaa pettymyksiä lapsillesi. Annoit lasten varmaan voittaa lautapeleissäkin, ettei vaan tullut paha mieli. Minkälaisen mallin annat lapsillesi?

On hyvä päästä pätemään

Tässä asiassa kyllä. Olen aina elänyt varojeni mukaan. Keskipalkkaisten, sota-ajan aikana syntyneiden vanhempien keski-ikäinen ja keskipalkkainen nainen. Pula-ajan muistavat vanhempani oikein hyvin ja se näkyi kotona. Turhuuksia ei ostettu ja rahankäyttömalli opittiin silloin. En itse ole niin säästäväinen, mutta asuntolainaa lukuunottamatta velaksi ei elellä. Jos jotain haluaa ostaa, raha pitää olla valmiiksi tilillä ja rahaa pitää puskuriin jäädä. Lapset aikoinaan kinusivat lomamatkoille etelään, kun kaikki muutkin käyvät 1-2 x vuodessa. Kerroin että 5 henkisen perheen matkat tulevat liian kalliiksi, mutta kun ovat täysi-ikäisiä, voivat matkustella halutessaan. No eivät ole halunneet tai katsovat ettei ole varaa. Rahankäytössä ovat fiksuja, eivätkä elä yli varojensa. Ostavat mitä tykkäävät, eikä sitä ole minun tarvinnut salassakaan paheksua. Velaton koti itsellä, puskurissa ja rahastoissa säästöjä. Katson olevani tässä ihan pätevä pätemään:D

Lurps! Ihana lukea näitä missä ihminen menestyy, ja on täydellinen elämässään. Aina vielä ollut. Ai että! Kiitos sinulle! 

Vierailija
48/71 |
23.06.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Miehelle kertominen olisi helpompaa jos hänellä olisi yhtään samanlainen tilanne. Hän on hyvin tienaava, ei käytä luottokorttia, ei joudu kaupassa katsomaan ruoan hintoja, ostaa kalliita vaatteita katsomatta hintalappua etc. Hän ei voi kuvitellakaan tilannettani. Olen tähän asti pystynyt peittelemään asioita, kun rahat on olleet loppu olen käyttänyt luottokortteja. Järjestin juuri luotolla vanhimman lapseni rippijuhlat, kukaan vieraista ei voinut arvata mikä tilanteeni on. Lapset kysyivät juuri, että mitä tehdään lomalla. Yksi toivoi etelänmatkaa, toinen risteilyä ja kolmas huvipuistopäivää.

Ap

On hyvä päästä pätemään

Perusta oma ketju. Tässä ratkotaan tilannetta, pätemisen voit hoitaa muualla.

Vierailija
49/71 |
23.06.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eihän muuta etenemismahdollisuutta ole, kuin rehellisesti todeta nykyinen tilanne, vaikka se hirvittäisikin. Velkaneuvojan kautta eteenpäin, maksusuunnitelma ja siinä pysyminen. Asiassasi on myös toinen osapuoli eli ne joille olet velkaa. Jossain kärvistellään syystä, että et ole maksanut esim. tilaamiasi tuotteita ja joka ei siksi pysty hoitamaan omia velvoitteitaan. Ei muuta kuin härkää sarvista.

Seurustelukumpppanille on kerrottava tilanne ehdottomasti. Eihän se voi pysyä salassa kuin tällä nykyisellä tavalla, jossa maksat luottokortilla velaksi. Teillähän tulee olemaan aivan eri elintaso. Miten hän siihen suhtautuu, vaikea arvata, mutta tilanne vain mutkistuu, kun se pitkittyy. Ongelma ei katoa mihinkään. Oman mielenrauhasi takia kerro ensimmäisessä sopivassa tilaisuudessa.

Vierailija
50/71 |
23.06.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

On hyvä päästä pätemään

Lurps! Ihana lukea näitä missä ihminen menestyy, ja on täydellinen elämässään. Aina vielä ollut. Ai että! Kiitos sinulle! 

Olepa hyvä. Riippuu siitä millä menestys ja täydellisyys mitataan, mutta itse en täytä noita kriteerejä. Keskipalkkainen, tavallinen duunari, mutta rahankäyttö hallinnassa. Minä en ymmärrä sitä, että huijataan muita ja ennenkaikkea itseä esittämällä parempituloista kuin onkaan. Kyllä aloittajan kannattaa katsoa totuutta silmiin, koska tuo kaikki lentää tuulilasiin, vaikka sitä itseltään ja muilta kuinka yrittää salailla.

Vierailija
51/71 |
23.06.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Otan kolmen muksun äitinä sen verran kantaa tphon seurusteluun, että ei kolmen lapsen yh:lla varmaan ole aikaa tuhlata aikaansa mihinkään ollaanko vai eikö olla -tapailuun. Sen takia minusta olisi hyvä järjestää velka-asiasi ja kertoa tilanteesta rehellisesti ja selkeästi myös sille miehelle. Se joko jää tai lähtee, mutta eihän siinä häviä kuin sen yhden miehen verran. Elämäsi ei ilmeisesti ole niin tyhjää, että miehen mukana menisi kaikki... ja arvostettavaa ylipäänsä on olla rehellinen, mieti nyt itsesi toisen asemaan jos mies salaisi sinulta tärkeitä asioita, mitä elämässään on meneillään. Millainen suhdevoristys se olisi, sehän pitäisi olla avoimesti puhuttu millaista suhdetta toivotte. Että jaatteko asioitanne vai ette, tuskin kumpikaan tahtoo vain kuvitella mitään...

Sitä myös mietin, että miksi olet halunnut ylläpitää lapsille samaa elintasoa erosta huolimatta ja jo ennen eroa velkaantunut elintasoa pitääksesi? Onko sinulla tarve näyttää jonkinlaista kuvaa ulospäin? Sinuna myisin jo kaiken mahdollisen, minkä voi rahaksi muuttaa ja yhdistelisin lainat vaikka tulisi isompi korko, kunhan lyhennys kuussa on helpompi maksaa. Sitten et osta enää mitään tarpeetonta etkä uutena, älä ajattele ostamista vaan kaiken ylimääräisen talletat säästöön itsellesi jos jonakin päivänä tulee yllätysmenoja tai vaikeuksia lyhennysten kanssa. Järjestele elämäsi sen mukaan mihin on varaa, on ihan ilmaisiakin ilonaiheita. Minusta voit yrittää kertoa myös lapsille miksi muutatte tapojanne, ovat varmaan sitten paremmin mukana muutoksessa ja ideoimassa mitä muuta voitte tehdä.

Vierailija
52/71 |
23.06.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minun naisystävä on luottotiedoton ja pitää turhan kovaa elintasoa itselleen ja lapsilleen. Mutta ei se minua haittaa koska emme asu yhdessä. Eli kerro rehellisesti vaan, jokatapauksessa ne tulee ilmi joskus.

Vierailija
53/71 |
23.06.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ap

Sun on PAKKO puhua tilanteestasi tälle uudelle miehelle. Eli, rahat on loppu, te kaksi teette yhdessä vain "ilmaisia asioita". Sulla EI ole oikeutta (itseäsi eikä lapsia kohtaan) ottaa enää euroakaan luottoa "koska mies on tottunut kuluttamaan, enkä halua kertoa, etten minä voi" (miltä tuo kommenttisi kuulosti).

Uiskentelet nyt vaarallisilla vesillä ja keksit "ihan pakottavia syitä" miksi jatkat saman elintason ylläpitämistä, vaikkei sulla ole siihen varaa.

Vierailija
54/71 |
23.06.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ensinnäkin. Ei tarvitse hävetä. Noin käy monelle eronneelle, joka haluaa lapsilleen luonnollisesti vain parasta ja mahdollisimman vähän haittaa erosta. On hyvä, että olet havahtunut tilanteeseen.

Nyt vain kaikki turha pois. Budjetoi rahat ja pysy budjetissa. Budjetin tulee olla realistinen, mutta myös sellainen, ettei menot ole isommat kuin tulot. Vaatteet ja oikeastaan kaiken voi hankkia käytettynä. Lomamatkat tietenkin hetkeksi tauolle kokonaan. Myöhemmin lomamatkat säästöjen ja varojen mukaan. Velkaneuvontaan yhteys, jos lainoista ei selviä budjetoimallakaan.

Vierailija
55/71 |
23.06.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ensinnäkin. Ei tarvitse hävetä. Noin käy monelle eronneelle, joka haluaa lapsilleen luonnollisesti vain parasta ja mahdollisimman vähän haittaa erosta. On hyvä, että olet havahtunut tilanteeseen.

Nyt vain kaikki turha pois. Budjetoi rahat ja pysy budjetissa. Budjetin tulee olla realistinen, mutta myös sellainen, ettei menot ole isommat kuin tulot. Vaatteet ja oikeastaan kaiken voi hankkia käytettynä. Lomamatkat tietenkin hetkeksi tauolle kokonaan. Myöhemmin lomamatkat säästöjen ja varojen mukaan. Velkaneuvontaan yhteys, jos lainoista ei selviä budjetoimallakaan.

Toki täytyy sanoa, että mitä ihmettä apn päässä on liikkunut, kun hän on jo ydinperheessä elellyt velaksi (ilmeisesti "koska kaikkien muidenkin lapset on puettu gugguuhun"??)

Tuo "koska kaikki muutkin" vaan on NIIN VÄSYNYT perustelu omaan holtittomaan yli varojensa elämiseen, että sitä ei saa kelpuuttaa.

Ymmärrätkö ap, että juuri nyt elät siten, että joku toinen katsoo teidän eroperhettä ja sinua ja miettii "pakko ottaa velkaa, koska NUOKIN reissaa etelässä jne". Sinä olet juuri nyt myöskin velvollinen opettamaan lapsillesi rahan arvon, muuten tuo tottumuksesta helppoon elämään johtuva ylivelkaantuminen seuraa heitä kun he harjoittelevat itsenäistä elämää.

Myös taloudenpidon opettaminen on vastuullista ja huolehtivaa kasvatusta!

Teineille voi esim syksyllä kertoa budjetin, minkä sisällä max voi tarpeellisia vaatetoiveita tehdä. Kaikkea ei tarvitse saada, ja nuoren on vain hyvä oppia itse harkitsemaan mitä erityisesti tarvitsee.

Vierailija
56/71 |
23.06.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

"menot ovat suuremmat kuin tulot, joten olen joutunut pahaan velkakierteeseen."

Hankit lisää tuloja esimerkiksi keikkatyöllä tai osa-aikatyöllä. Vähennät menoja ja lopetat turhan kuluttamisen ja ostelun. Teet Excel-taulukon kaikista perheen tuloista ja menoista. Varaat heti ajan pankkiin. Menet pankkiin neuvottelemaan laina-asioista ja sopimaan, miten pystyt hoitamaan lainanlyhennykset ajallaan.

"luottotiedot eivät ole menneet mutta lainaa ln tuloihin nähden liikaa."

Jos luottotietosi menevät, niin elämäsi tulee vaikeutumaan monin tavoin. Maksuhäiriöiseen ja ulosotossa olevaan ihmiseen ei luoteta. Esimerkiksi uuden työpaikan tai vuokra-asunnon saaminen on vaikeaa ja jopa mahdotonta.

Nyt on korkea aika ottaa itseä niskasta kiinni ja laittaa perheen raha-asiat kuntoon! Kirpputorit ja Annetaan-palstat yms. on keksitty. Vaatteita, kenkiä ja harrastusvälineitä saa jopa ilmaiseksi tai erittäin edullisesti. Karsit kaiken turhan kuluttamisen, ostelun ja heräteostokset heti pois.

Teet perheen ruokaostokset etukäteen suunnitellen ja ilta-alennuksia hyödyntäen. Valmistat perheen ateriat itse kotona. Vältätte kahviloita, pikaruokapaikkoja ja ruokaravintoloita. Ilmankin tulee hyvin toimeen. Lopetatte matkustelun ja kalliit harrastukset, niin säästyy rahaa. Vältätte turhaa autolla ajamista, niin säästyy kallista polttoainetta. Kuljette lyhyet matkat kävellen, pyörällä tai julkisilla kulkuvälineillä. Lasten kanssa voi ulkoilla, kävellä, pyöräillä ja retkeillä lähiluonnossa.

Hyviä säästövinkkejä on esimerkiksi Martoilla: https://www.martat.fi/ ja Takuusäätiön sivulla: https://www.takuusaatio.fi/hallitserahojasi/omien-tulojen-ja-menojen-se…; Ota myös maksuton Penno-sovellus käyttöön: https://www.takuusaatio.fi/palvelut-ja-materiaalit/penno/

Tuokin on harmillista, jos "luotolla millä hyvänsä" haluan näyttää suvulle parempaa elintasoa. Olisiko suku ehkä mielellään antanut lapselle rippilahjaksi jotain nyt käytettävää, tai vaikka vaatekaupan lahjakortin, eikä mitään "hopealusikoita" jos olisi tajunnut teidän tilanteen?

Vierailija
57/71 |
23.06.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tämä voi nyt kuulostaa aivan pähkähullulta, mutta itse vastaavassa tilanteessa pistäisin luultavasti poikki miesystävän kanssa. Suhde on nyt yksi riskitekijä aloittajan velkaantumisessa. Sinkkuna on myös helpompi keskittyä talouden pelastamiseen.

Vaihtoehto on sitten se että todellakin kertoo miehelle rehellisesti missä mennään. Hänen on sitten vain hyväksyttävä, että raha aiheuttaa merkittäviä rajoityksia yhdessäololle. Miehen takia ei aapeen pidä joutua yhtään syvemmälle ongelmiin.

Vierailija
58/71 |
23.06.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tuota. Ap:n raha-asiat olleet huonolla tolalla jo avioliiton aikana ja se on ollut yksi syy eroon. Mistä se kertoo?

Voiko tämä aloitus olla provo? Ei kai?

Vierailija
59/71 |
23.06.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tämä voi olla provo tai olla olematta. Suurin osa neuvoista sopii kaikille lukijoille.

Vierailija
60/71 |
23.06.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tämä voi olla provo tai olla olematta. Suurin osa neuvoista sopii kaikille lukijoille.

Ja huonoja taloudenpitäjiä on aina ollut ja tulee olemaan.

Ap:n täytyy lopettaa vertaamasta itseään muihin ja todeta taloutensa realiteetit.