Eroaisitko vaimosta?
Eroaisitko vaimostasi jos hänen rahankäyttö olisi holtitonta ja jatkuvasti joutuisit pelastamaan hänet ulosotolta?
Olen ollut naimisissa 5 vuotta vaimoni kanssa ja meillä on yksi lapsi. Avioliittomme on muuten hyvin onnellinen, mutta vaimoni rahankäyttö on täysin edesvastuutonta ja hänellä on koko ajan laskuja perinnässä. Ja joka kerta minä joudun etääntyneet laskut maksamaan. Tilanne on mennyt siihen, että kaikki perheen välttämättömät laskut menee mun kautta, koska ne muuten jäisi maksamatta.
Olemme puhuneet aiheesta monta kertaa ja joka kerta hän on luvannut parantaa tapansa. En edes tiedä mihin rahat menee, todennäköisesti joihinkin aivan yhdentekeviin nettiostoihin.
Olen läpeensä kyllästynyt vastaamaan meidä perheen taloudesta. Olen parempituloinen, mutta myös vaimoni tulot ovat hyvät, joten siitäkään ei ole kyse.
Koska en enää usko, että vaimoni tulee parantamaan tapoja, olen vakavissani alkanut harkita eroa. Miten te muut olette toimineet samassa tilanteessa?
Kommentit (72)
Puhu hänelle suoraan. Että nyt loppu pelleily ja on aika aikuistua. Tuo on täysin edesvastuutonta ja omahyväistä toimintaa. Johtuu todennäköisesti elämänhallinta ongelmasta, ei tee rahalleen. Ei vaan osaa, eikä tajuu. Entä, jos opettaisi hänelle talousasioita.
Vaimolle luottokielto, ei pysty tilaamaan/ostamaan ainakaan velaksi. Apuahan hän tarvitsee, jotain hän paikkaa ja pakenee elämässään tuolla shoppailulla.
Olin vastaavassa tilanteessa ja erosin vaimostani.
Ettekö voi ohjata kaikkia rahoja sinun tilillesi, ja annat sitten vaimolle shoppailurahaa sen verran kun katsot järkeväksi?
Ota tuo ehdoksi avioliiton jatkamiselle. Itse suostuisin tuohon ilomielin, sillä joskus innostun shoppailemaan vähän liikaa. Minua ei haittaisi yhtään pieni kurinpito. Sehän on vain osoitus välittämisestä.
Jos et eroa, niin varaudu että kaikki rahat menee.
Mitä hän siis ostelee? Haluaisin ostoksista tiedot, ennenkuin maksaisin yhden yhtä laskua.
Jos ostoksilla ei ole mitään järkeä, niin pitäisin koko naista outona. Sen jälkeen hän saisi minun puolestani mennä ulosottoon ja selvitä siitä ihan itse.
Jos naisella on omia palkkatuloja, niin niistä hän saisi siirtää sovitun osan yhteisiin menoihin heti kun rahat tulevat ja lopuilla tehdä mitä haluaa, vaikka sitten maksaa perintä- ja ulosottolaskuja, jos niin on kerran pakko. Se on hänen valintansa.
Luultavasti nainen on sekopää, joten onnea matkaan vaan.
Vierailija kirjoitti:
Ettekö voi ohjata kaikkia rahoja sinun tilillesi, ja annat sitten vaimolle shoppailurahaa sen verran kun katsot järkeväksi?
Ota tuo ehdoksi avioliiton jatkamiselle. Itse suostuisin tuohon ilomielin, sillä joskus innostun shoppailemaan vähän liikaa. Minua ei haittaisi yhtään pieni kurinpito. Sehän on vain osoitus välittämisestä.
Nainen on aikuinen ihminen. Jos hän ostelee roinaa, mutta ei viitsi maksaa, niin hän ei ole terve.
"vaimoni rahankäyttö on täysin edesvastuutonta ja hänellä on koko ajan laskuja perinnässä. Ja joka kerta minä joudun erääntyneet laskut maksamaan." "En edes tiedä mihin rahat menee, todennäköisesti joihinkin aivan yhdentekeviin nettiostoihin."
Olette kumpikin typeryksiä.
Olen ollut 30 vuotta yhdessä tuollaisen kanssa.
Raskasta joskus.
Emme ole edes kovin hyvätuloisia, joten tiukkaa tekee.
Melkein kaikki laskut vaimo kierrättää perintäfirman kautta.
Ei onneksi ole himoshoppailija, muuten vain ssiansa huonosti hoitava.
Joudut itse miettimään, haluatko jatkaa, joudut olemaan liitossasi aikuinen, yksin vastuussa. Miniäni ongelma on samantapainen. Koen, että se johtuu hänen äidistään, hänet on opetettu siihen, että omat tulot voi tuhlata, kyllä äiti huolehtii asioista. Äiti tulee siivoamaankin esim. jouluksi. Minusta äiti on vienyt kasvatuksellaan tyttäreltään mahdollisuuden kasvaa pärjääväksi aikuiseksi.
Vierailija kirjoitti:
Raskasta joskus.
Mikä estää sinua katsomasta naisen perään? Jos kerran tiedät asiasta, niin onko se sinulle ihan ok, että nainen maksaa vielä perinnätkin laskujen lisäksi? Kuinka paljon niihin menee ylimääräistä? Oletteko koskaan laskeneet määrää? Mitä laskuja naisella siis menee perintään? Eikö laskuja voi muka laittaa menemään suoraan tililtä?? Ja jos on luottokortti, niin kai nainen tajuaa itsekin, että sen voi laittaa pois ja että hänelle paras tapa on ostaa vain silloin kun tilillä on rahaa?
En ymmärrä en. Ymmärrän hyvin, jos joskus joku laskuja menee vahingossa perintään, mutta jos niitä menee paljon, niin jotain pitäisi tehdä varmasti. Jos naisella on rahaa, niin mikä estää maksamasta laskuja ajoissa? Laiskuus? Saamattomuus? Ajan puute? Osaamattomuus?
Järjestä teille yhteistä kivaa aikaa tietokoneen pankkipalvelujen ääressä vaikka joka viikko ja sitten katsotte läpi kaikki laskut ja luottokortti tietenkin pois.
Vaimo velkajärjestelyyn tai ero. Tuohan jatkuu muuten, jos et pistä hänelle rajoja.
Vierailija kirjoitti:
Vaimo velkajärjestelyyn tai ero. Tuohan jatkuu muuten, jos et pistä hänelle rajoja.
Vai että vaimo velkajärjestelyyn. No sitä ei kyllä saa, se on tasan varma. Otapa asioista selvää edes hieman.
Tuo asia pitää nyt hoitaa ihan vaimon omien korvien välissä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vai että vaimo velkajärjestelyyn. No sitä ei kyllä saa, se on tasan varma. Otapa asioista selvää edes hieman.
Tuo asia pitää nyt hoitaa ihan vaimon omien korvien välissä.
Siinähän onkin järkeä, että mies maksaa ja sallii tämän. :D Mikäs siinä, jos haluaa kärsiä.
Sinne naisen korvien väliinkin voi yrittää tuon suhteen vaikuttaa ja pistää niitä rajoja. ;)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Raskasta joskus.
Mikä estää sinua katsomasta naisen perään? Jos kerran tiedät asiasta, niin onko se sinulle ihan ok, että nainen maksaa vielä perinnätkin laskujen lisäksi? Kuinka paljon niihin menee ylimääräistä? Oletteko koskaan laskeneet määrää? Mitä laskuja naisella siis menee perintään? Eikö laskuja voi muka laittaa menemään suoraan tililtä?? Ja jos on luottokortti, niin kai nainen tajuaa itsekin, että sen voi laittaa pois ja että hänelle paras tapa on ostaa vain silloin kun tilillä on rahaa?
En ymmärrä en. Ymmärrän hyvin, jos joskus joku laskuja menee vahingossa perintään, mutta jos niitä menee paljon, niin jotain pitäisi tehdä varmasti. Jos naisella on rahaa, niin mikä estää maksamasta laskuja ajoissa? Laiskuus? Saamattomuus? Ajan puute? Osaamattomuus?
Järjestä teille yhteistä kivaa aikaa tietokoneen pankkipalvelujen ääressä vaikka joka viikko ja sitten katsotte läpi kaikki laskut ja luottokortti tietenkin pois.
Luottokorttivelka ei ole ongelma, vaikka hänellä sellainen on.
Osaamattomuus ei ole ongelma.
Osa laskuista hänellä on suoraveloituksessa, osa ei.
Yritin "opettaa" häntä joskus, mutta ei se tulosta tuottanut, ei aikuista voi muuttaa.
Suhteen alkuaikoina sain hillittömiä raivareita hänen perseilystään.
Eikä kyseessä ole osaamattomuus, jonkinlainen elämänhallinnan puute ja saamattomuus.
Heittää laskut jonnekin ja unohtaa...
Hyvä esimerkki:
Otti määräaikaisen nettiliittymän tablettiin.
Ei ole koskaan liittymää käyttänyt, hukkasi sim-kortinkin.
On laittanut muut firman laskut suoraveloitukseen, mutta ei tätä "turhaa".
Nyt sitten tämä liittymä maksaa moninkertaisesti perintäkulujen takia.
Hän olisi menettänyt luottotietonsa aikoja sitten, mutta koska meillä on yhteinen yritys(jossa hän ei työskentele) ja lainaa, en voi päästää häntä siihen pisteeseen, vaan pelastan tilanteen.
Ystäväni kiteytti vaimoni ongelman:
Koko elämän jatkunut vastuun välttely.
Sekin on tullut mieleen, voiko tuo olla neurologista.
Vaimosi on sairas, joten puheet ovat tuloksettomia. Joko hoidat kaikki raha-asiat tai eroatte.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Raskasta joskus.
Luottokorttivelka ei ole ongelma, vaikka hänellä sellainen on.
Osaamattomuus ei ole ongelma.
Osa laskuista hänellä on suoraveloituksessa, osa ei.Yritin "opettaa" häntä joskus, mutta ei se tulosta tuottanut, ei aikuista voi muuttaa.
Suhteen alkuaikoina sain hillittömiä raivareita hänen perseilystään.
Eikä kyseessä ole osaamattomuus, jonkinlainen elämänhallinnan puute ja saamattomuus.
Heittää laskut jonnekin ja unohtaa...
Hyvä esimerkki:
Otti määräaikaisen nettiliittymän tablettiin.
Ei ole koskaan liittymää käyttänyt, hukkasi sim-kortinkin.
On laittanut muut firman laskut suoraveloitukseen, mutta ei tätä "turhaa".
Nyt sitten tämä liittymä maksaa moninkertaisesti perintäkulujen takia.Hän olisi menettänyt luottotietonsa aikoja sitten, mutta koska meillä on yhteinen yritys(jossa hän ei työskentele) ja lainaa, en voi päästää häntä siihen pisteeseen, vaan pelastan tilanteen.
Ystäväni kiteytti vaimoni ongelman:
Koko elämän jatkunut vastuun välttely.Sekin on tullut mieleen, voiko tuo olla neurologista.
Vai sait hillittömiä raivareita ja vaimo ei vain viitsi maksaa laskuja. Vakka on kantensa valinnut.
Suurin ongelma on sinussa, koska suostut huolehtimaan vaimosi kuluista. Hänen ei tarvitse muuttua ja tehdä jotakin addiktiolleen. Kyse kun on jo mt-ongelmasta, johon vaimosi tarvitsee apua. Sinä et häntä puheillasi saa muuttumaan.Vaimosi lupaa kuin alkkis, että myöntää ja tiedostaa ongelmansa osaamatta tehdä asialle yhtään mitään.
Vaikka eroat vaimostasi saat hänestä joka tapauksessa senkin jälkeen riippakiven, sillä todnäk lapsi jää äidilleen ja lapsen tarpeet on huolehdittava olipa välillänne millainen huoltajuussoppari tahansa. Et varmaankaan voi katsoa vieressä lapsen kärsimystä äitinsä addiktion takia?
Voit vain lukea madonluvut vaimollesi. Antaa yhteystietoja, jonne hän voi mennä hakemaan apua alkaen velkaneuvonnasta terapiaan. Sellaisia on. Jätä vastuu vaimollesi, miten hän haluaa toimia. Jos lopulta päädyt eroon on teille molemmille selkeää se, että vaimosi valitsi tiensä. Niin alkkiksetkin tekevät, että päätyvät lopulta valitsemaan viinan tai löytävät motivaatiota muuttaa tapojaan.
Mulle tulee mieleen, että vaimo ei vahingossa jätä laskuja maksamatta vaan tahallaan jättää sinun maksettaviksesi. Pistää tahallaan sinut maksamaan hänen tarpeeksi tarpeellisiksi katsomiaan ostoja koska sinulla on varaa ja olette yksikkö. Itse alkaisin puhua vaimolle, että omat rahat ettekä ole sellainen yksikkö.
Kuten aina, kaksi vaihtoehtoa: tiedät jo että hän ei muutu, joten jos et pysty hyväksymään tilannetta, eroa. Jos pysyt, älä.
Sillä ei ole merkitystä mitä minä tekisin.