Eroaisitko vaimosta?
Eroaisitko vaimostasi jos hänen rahankäyttö olisi holtitonta ja jatkuvasti joutuisit pelastamaan hänet ulosotolta?
Olen ollut naimisissa 5 vuotta vaimoni kanssa ja meillä on yksi lapsi. Avioliittomme on muuten hyvin onnellinen, mutta vaimoni rahankäyttö on täysin edesvastuutonta ja hänellä on koko ajan laskuja perinnässä. Ja joka kerta minä joudun etääntyneet laskut maksamaan. Tilanne on mennyt siihen, että kaikki perheen välttämättömät laskut menee mun kautta, koska ne muuten jäisi maksamatta.
Olemme puhuneet aiheesta monta kertaa ja joka kerta hän on luvannut parantaa tapansa. En edes tiedä mihin rahat menee, todennäköisesti joihinkin aivan yhdentekeviin nettiostoihin.
Olen läpeensä kyllästynyt vastaamaan meidä perheen taloudesta. Olen parempituloinen, mutta myös vaimoni tulot ovat hyvät, joten siitäkään ei ole kyse.
Koska en enää usko, että vaimoni tulee parantamaan tapoja, olen vakavissani alkanut harkita eroa. Miten te muut olette toimineet samassa tilanteessa?
Kommentit (72)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Meitä säästäväisiä ja rahan kanssa tarkkoja naisiakin on, mutta ei miehet meistä kiinnostu, kun emme tuhlaa omaan ulkonäköön.
Tuhlainen mutta olen saanut aina mieheni valita ja suhteet on olleet hyvin pitkiä.
Suhteet? Kuinka monta hyvin pitkää suhdetta sinulla on ollut vai oletko tosi vanha? Mielestäni tosi pitkäksi parisuhteeksi voi sanoa vähintään 25 vuotta yhdessä oloa. Vanhempani ovat olleet yhdessä pian 60 vuotta ja se on tosi pitkä parisuhde myös.
Vierailija kirjoitti:
Niinkuin aikuiset: molemmilla omat rahat ja ei pummaamista.
Tässä vain on olemassa lapsi ja perhe, joten on muitakin kuin omia menoja. Yhteiset menot kuuluvat molemmille maksettaviksi, ei pelkälle miehelle, joten nainen ei voi humputella omia rahojaan perintään.
Anna mennä ulosottoon joku vaikka pienempikin. Loppuu luotto ostot muutamaksi vuodeksi.
Ap kirjoitti;
Perinnän laskut on luokkaa muutama satanen parin kuukauden välein.
Muutama satanen parin kuukauden välein. Wau. Jos muutama satanen tarkoittaa vaikka 200-400 euroa kahden kuukauden välein, niin se on iso summa vuodessa, saati sitten vaikka viidessä vuodessa tai kymmenessä vuodessa.
Turha on tuon perheen enää valittaa ruuan tai bensan korkeista hinnoista..
Vaimolle rahankäyttökielto.
Älä maksa vaimosi laskuja. Anna selvittää asiat ihan itse.
Vierailija kirjoitti:
Tulee mieleen isä-lapsi suhde. Pilalle hemmoteltu prinsessa tekee mitä haluaa, iskä kyllä hoitaa laskut. Ellei tää ollut provo.
Tämä ainakin osin pitäö paikkansa.
Aina ollut "pappa betalar-tyttö", ei tosin kovin leveästi, mutta kuitenkin.
Adhd/add voi olla toki mahdollinen, tytöillähän nuo ovat usein hyvin alidiagnosoituja(70-luvulla syntyneiden lapsuudessa näitä diagnooseja ei edes ollut)
Samoin autisminkirjo voi tulla kysymykseen, lapsilla on useammalla nepsy-juttuja(add,adhd,asperger).
T:vastaaja nro. 10
Vierailija kirjoitti:
Anna mennä ulosottoon joku vaikka pienempikin. Loppuu luotto ostot muutamaksi vuodeksi.
Ap pelastaa mamman ennen sitä.
Vierailija kirjoitti:
Aviopuolison rahasotkut voivat aiheuttaa itsellekin harmia.
Muuten olisi hyvä neuvo.
Vierailija kirjoitti:
Tuo on hyvä! Ei voi enää ostaa mitään kun ei ole luottotietoja.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Muuten olisi hyvä neuvo.
Ap väläytteli jo otsikossa eron mahdollisuutta. Ehkä se olisi paras todella tehdä. Vaimo löytänee toisen mahdollistajan nopeasti.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Muuten olisi hyvä neuvo.
Miten?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tuo on hyvä! Ei voi enää ostaa mitään kun ei ole luottotietoja.
Miten niin ei voi ostaa mitään? Hyvin voi ostaa vaikka mitä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Muuten olisi hyvä neuvo.Miten?
"Puolisoilla on avioliiton aikana elatusvelvollisuus toisiaan kohtaan, mikä myös vaikuttaa siihen, miten he voivat käyttää rahansa. Lain mukaan kummankin puolison tulee kykynsä mukaan ottaa osaa perheen yhteiseen talouteen ja puolisoiden elatukseen. Jos toinen puolisoista laiminlyö elatusvelvollisuutensa tai puolisot asuvat erillään, toiselle puolisolle voidaan määrätä maksettavaksi elatusapua. Lisäksi elatusvelvollisuus lapsia kohtaan vaikuttaa luonnollisesti puolisoiden valtaan määrätä itse omista rahoistaan, sillä lapsilla on aina oikeus riittävään elatukseen." Minilex
Odotat että porsas jättää karsinan jonka jälkeen heität emakon routaan.
Vierailija kirjoitti:
Odotat että porsas jättää karsinan jonka jälkeen heität emakon routaan.
Eli ap:n pitää maksaa naisen perinnät vielä ainakin 15 vuotta?
Ap, myötätuntoni on puolellasi. En tiedä onko vaimollasi mielenterveysongelmia vai puhtaasti asenneongelma mutta ymmärrän hyvin miksi harkitset eroa. Eräs ystäväni erosi ensimmäisestä vaimostaan juuri tuosta samasta syystä.
Ei minulla ole patenttilääkettä, kaikki keskustelut, viikkorahat, yms on jo käyty läpi. Mistään noista ei ole apua jos vastapuoli ei ole yhteistyöhaluinen. Tiedän (vaikkapaan en henkilökohtaisesti tunne) erään pariskunnan jossa oli sama ongelma mutta tuhlaavaisempi puoliso tiedosti tämän, antoi kaikki rahansa säästäväiselle puolisolle ja sai vain "viikkorahaa" sen verran kuin tarvitsi. Ja tuon ansiosta perheen talous ei mennyt sekaisin.
Ikävä kyllä pelkään että jos vaimosi ei suostu samankaltaiseen järjestelyyn niin eipä taida olla muuta mahdollisuutta kuin erota. Muussa tapauksessa konkurssisi on vain ajan kysymys.
Kaikesa huolimatta, hyvää juhannusta.
Puolison holtiton rahankäyttö olisi mulle avioeron paikka ilman harkintaa. Moni muu asia on katsottavissa läpi sormien, mutta tuo ei.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jos vaikka puoliso jättää maksamatta ostamansa sohvan tai television, eikä ulosotto saa häneltä sitä perittyä, kääntyy se aviopuolisolta sitä karhuamaan. Velka katsotaan kodin yhteisten tavaran hankinnaksi jolloin aviopuoliso on myös velasta vastuussa.
Jos on puolison kanssa yhteistä velkaa, puolison luottotietojen menetys voi tuoda vaikeuksia.
Jos on puolison kanssa yhteinen asunto, puolison päätyminen ulosottoon voi viedä yhteisen asunnon vasaran alle.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jos vaikka puoliso jättää maksamatta ostamansa sohvan tai television, eikä ulosotto saa häneltä sitä perittyä, kääntyy se aviopuolisolta sitä karhuamaan. Velka katsotaan kodin yhteisten tavaran hankinnaksi jolloin aviopuoliso on myös velasta vastuussa.
Jos on puolison kanssa yhteistä velkaa, puolison luottotietojen menetys voi tuoda vaikeuksia.
Jos on puolison kanssa yhteinen asunto, puolison päätyminen ulosottoon voi viedä yhteisen asunnon vasaran alle.
Ei voi olla noin!
Niinkuin aikuiset: molemmilla omat rahat ja ei pummaamista.