Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Törkeimmät "ystävät"

Vierailija
19.07.2026 |

Mielipiteitä:

"Ystävä" 1, ottaa yhteyttä aina kun asun ulkomailla, on tulossa majoittumaan, helpolle lomalle kun on opas ja kaikki valmiina, kustannuksiin ei osallistu mitenkään. Paras oli kun pyysi saada ottaa lapensa, 10 ja 13v mukaan että pääsisivät myös lomalle, eli minun pieneen vuokra-asuntoon majailemaan viikoksi pariksi. Kun pyydän muulloin matkaseuraksi (jos minulla ei ole vuokra-asuntoa ulkomailla, lähtee jokakerta muiden kavereidensa kanssa, vaikka molemmat pidämme lomalla kävelystä, ruokailuista, rannoista ym eli samoista asioista) 

"Ystävä 2", on loisinut viikkoja vuokra-asunnossa ulkomailla, saanut etuuksia kauttani paikanpäällä ja korvasi yli kahdenviikon majoituksen 20 eurolla. Samaan hintaan toki minä maksoin vuokran, sähkön, veden, netin yms, huoh) ja suomeen palatessani kysyin yhtä yötä hänen kotonaan helsingissä, se ei mitenkään sopinut, vaikka asuu yksin vaan kertoi hotelleja joihin voisin majoittua vain  n.160e yö-hintaan..

"Ystävä 3", ystävystyi kun sai kauttani ilmaisia lippuja tapahtumiin, kutsuille, näytöksiin yms.mihin hän ei olisi muuten päässyt ollenkaan. Kun järjesti kotonaan illanistujaisia ystävilleen, minua ei kutsuttu, ei vaikka ystävänsä olivat sanoneet että olisi kiva tutustua minuunkin. Silloin kun muita ei ollut saatavilla, pyysi hän ostamaan mukaani grillausruokaa ja viiniä, niin hän tarjoaisi hiiligrillin käytön meille. Illan istuin ja kuuntelin kun hän puhui itsestään, kysymättä koskaan mitään, voitte kuvitella etten enää mennyt.

"Ystävä 4", kertoi olevansa luotettava ja painotti että hänen kanssaan olen aina turvassa, tätä ihmttelin, mutta sivuutin..aluksi oli paljon kivoja hetkiä ja hän tarjoutui auttamaan, joista luisti, autoin häntä ja pidin minkä lupasin, ei toiminut kahteen suuntaan. Kielsi olemasta muiden tuttavieni seurassa, tai edes tapaamaan heitä koska hän oli tärkein. Kontrolloi liikkeitäni puhelimen sovellusta seuraamalla. Lopulta pahoinpiteli väkivaltaisesti kun kuuli että olin nähnyt erästä toista kaveriani. Tästä piti vaieta sillä olisi tuonut mainehaittaa ja ongelmia hänelle. Raskasta ja manipuloivaa. Myös jatkuvaa arvostelua, nimittelyä ym jatkui. Lopetin yhteyden. Hän yhä yrittää ottaa yhteyttä. 

Onko täällä ihmistä joka tulkitsee tätä, tiedän olleeni tyhmä ja kiltti sekä liian hyväuskoinen/auttavainen, tästä opin kyllä, mutta ottaisitteko ketään näistä enää takaisin ystäväksenne ja miltä käytös kuulostaa, en kaipaa kun järjen ääntä kun näissä olen niin pettynyt ja ymmärtänyt vasta nyt mistä näissä on ollut kyse..

Kommentit (37)

Vierailija
1/37 |
19.07.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei sun tarvii välttämättä suorilta osata päättää, että kuka heistä on ystäväsi.

Alat asettaa heille rajoja, niin näet kuka jää ja kuka lähtee. Näin selviää, ketkä ovat aitoja ystäviäsi ja ketkä vain loisia.

Vierailija
2/37 |
19.07.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

No kun lukee tuota ketjua huonostikäyttäytyvistä lapsista (ja m,ös aikuisidta) kotieläintilalla, huomaa, että ihmiset ovat muuttuneet radikaalisti yhä itsekkäämpään suuntaan.

Tuntuu, ettei mitään pidäkkeitä enää ole. Itse en odota enää sellaisia ihania ystävyyksiä kuin vielä joskus 80- ja 90-luvuilla. Ne ajat on mennyttä. 

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/37 |
19.07.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jokaista käytetään hyväksi jos itse siihen vapaaehtoisesti suotuu.

Vierailija
4/37 |
19.07.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Totta, hyväksikäyttöön olen suostunut, ennenkuin aloin ajatella ja kyseenalaistaa käyttäytymistä...

aloin asettaa rajoja, en ota vieraakseni enää vuokra-asuntoihin ulkomailla ja siihen loppui yhteydenpito ystävän 1 ja 2 kohdalla..

Ystävä 3:lle en enää tarjonnut kutsuja mukaani, enkä kuskannut autolla mihin hän tarvitsi (ei korvannut koskaan mitään), ja näin loppui yhteydenpito hänen osaltaan

Ystävä 4 yrittää vielä lähestyä, mutta en halua väkivaltaista (joka nyrkein ja potkien tulee päälle takaapäin kun olin juuri päässyt suolileikkaksesta ja kipeä ja kyvytön puolustautumaan).  Toivon vain että hän jättää rauhaan, en ikinä enää aio vastata. 

Onko muilla tapahtunut vastaavaa ja minkälaisia kokemuksia sekä mikä herätti ajattelemaan ettei "ystävyys" olekaan ystävyyttä..

Vierailija
5/37 |
19.07.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Yksikään noista ei ole ystävyytesi arvoinen.

Vierailija
6/37 |
19.07.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pidä nyt herrajumala puolesi. Ei enää yhtään hyväksikäyttävää "ystävää".

Vierailija
7/37 |
19.07.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Teitkö rikosilmoituksen väkivallasta ystävän numero 4 kohdalla?

Vierailija
8/37 |
19.07.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Teitkö rikosilmoituksen väkivallasta ystävän numero 4 kohdalla?

Tämä. Olisiko peräti lähestymiskielto tarpeen?

Vierailija
9/37 |
19.07.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Jokaista käytetään hyväksi jos itse siihen vapaaehtoisesti suotuu.

On olemassa ihmisiä, jotka:

kunnioittavat toisten rajoja eivätkä käytä hyväkseen toisen hyväntahtoisuutta

pyrkivät vastavuoroisuuteen eli auttavat myös takaisin

kokevat moraalisesti vääräksi hyötyä toisen kustannuksella

voivat jopa huomauttaa, jos huomaavat saavansa enemmän kuin on kohtuullista

Vierailija
10/37 |
19.07.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Huh huh, onpa ollut huono tuuri ystävien kanssa. Käsittämätöntä varsinkin väkivaltaepisodi nelosen kanssa. Kuka oikein lyö ja potkii ystäänsä? Kyseisellä tyypillä taitaa olla vakavia mt-ongelmia tai jonkin sortin persoonallisuushäiriö. Voit itse miettiä, miksi ylipäätään tunnut olleen magneetti luonnehäiriöisille ihmisille. Tästä lähin opit ehkä etukäteen tunnistamaan nämä tyypit ja pitämään heidät riittävän etäällä.

Vierailija
11/37 |
19.07.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

En tehnyt rikosilmoitusta koska hän aneli sitä, on jo ennestään jotakin ilmoituksia ja jos tämän tekisin, aiheuttaisin pahaa hänen lapsilleen ja hänen maineelleen. Suostuin etten siksi tee, säälistä ja osin painostuksesta, sekä lapsen edun takia, ettei joudu kodistaan pois.. 

Vierailija
12/37 |
19.07.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Totta, ihmettelin itsekin miksi minulle tämäntyyliset "ystävät" tulevat ja ymmärsin mietinnän jälkeen että olen tyhmä, autan pyyteettömästi minkä pystyn ja siksi helppo hyväksikäyttää kun halusin aina uskoa ihmisistä hyvää. Nyt olen oppinut asettamaan rajoja, mutta mistä löytäisin enää näin vanhana uusia ystäviä, olen kokeillut eri opistot, jumpat, kurssit ja näistä jää ns.hyvänpäiväntuttuja joia moikataan, mutta ns.sydänystäviä on vaikeaa löytää enää viisikymppisenä. Näistä neljästä osa on lapsuudenkavereita, toiset olleet yli 10v elämässäni tiiviisti. Kaikki nämä saavat päättyä. On ollut kova itsetutkiskelun paikka.

Vierailija
13/37 |
19.07.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mua ei ole käytetty hyväksi, koska olen autoton ja pienituloinen. Eli musta ei pysty hyötymään taloudellisesti.

Mun ongelma on aina ollut se, että jostain syystä mulle tiuskitaan helposti ja väheksytään. Ehkä olen liian alistuvainen enkä osaa ärähtää tilanteessa. Exäni sanoi, että minusta näki heti, että olen herkkä ja kiltti. No, hän osoittautuikin mestariksi henkisessä väkivallassa. Äitini on myös aina puhunut minulle tiuskien ja väheksyen.

Nyt nelikymppisenä olen ymmärtänyt ottaa etäisyyttä kavereihin, jotka purkavat minuun ärsytystään.

Kai tuokin on jonkinlaista henkistä hyväksikäyttöä, kun voi purkaa omaa ärsytystään ns. turvallisesti johonkin toiseen. Olen jopa alkanut vetäytymään kaveriporukan yhteisistä ajanvietteistä, koska ahdistaa olla kohde joillekin. Olen mieluummin yksinäisenä omassa kodissani.

Vierailija
14/37 |
19.07.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Totta, ihmettelin itsekin miksi minulle tämäntyyliset "ystävät" tulevat ja ymmärsin mietinnän jälkeen että olen tyhmä, autan pyyteettömästi minkä pystyn ja siksi helppo hyväksikäyttää kun halusin aina uskoa ihmisistä hyvää. Nyt olen oppinut asettamaan rajoja, mutta mistä löytäisin enää näin vanhana uusia ystäviä, olen kokeillut eri opistot, jumpat, kurssit ja näistä jää ns.hyvänpäiväntuttuja joia moikataan, mutta ns.sydänystäviä on vaikeaa löytää enää viisikymppisenä. Näistä neljästä osa on lapsuudenkavereita, toiset olleet yli 10v elämässäni tiiviisti. Kaikki nämä saavat päättyä. On ollut kova itsetutkiskelun paikka.

Parempi yksin kuin hyväksi käytettynä ja kaltoin kohdeltuna. Oikeita ystäviä on tosiaan vaikea löytää vanhempana, mutta eipä nuo vanhatkaan ystäväsi kovin hyviltä ystäviltä kuulosta. Ensinnä on opeteltava olemaan itse itsensä paras ystävä niin kliseiseltä kuin se kuulostaa. Muista, ettet ole velkaa mitään kenellekään ja jos haluat autta muita, siitä pitää jäädä itsellekin hyvä fiilis. Yleensä liiallinen auttavaisuus aina osuu omaan nilkkaan, joten kannattaisi nyt alkuun keskittyä huolehtimaan omasta hyvinvoinnista ja tehdä juuri tuota itsetutkiskelua. Elämässä ei kannata olla liian höveli kun jotkut voi sellaista käyttää hyväkseen ja toisia sellsinen voi myös ahdistaa.

Vierailija
15/37 |
19.07.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Parempaa tekee omalle henkiselle hyvinvoinnille poistua porukasta tai ihmisten läheltä jotka väheksyvät, nostavat omaa arvoa painamalla toista alas ja kyllä se on henkistä väkivaltaa jota ei tarvitse sietää yhtään. On helppoa huutaa ihmiselle jolla on hyvä sydän kun tietää ettei hän sano rumasti takaisin. Ansaitset parempaa.

Vierailija
16/37 |
19.07.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hieno ketju, kiitos.

Autottomuudestaan maininnut

kommentoija en ollut minä. 

E

Vierailija
17/37 |
19.07.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Hieno ketju, kiitos.

Autottomuudestaan maininnut

kommentoija en ollut minä. 

E

🥀🌹

Vierailija
18/37 |
19.07.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olisiko sinussa jotain vikaa? Minulla on ihan kivoja ystäviä. 

Vierailija
19/37 |
19.07.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Parempaa tekee omalle henkiselle hyvinvoinnille poistua porukasta tai ihmisten läheltä jotka väheksyvät, nostavat omaa arvoa painamalla toista alas ja kyllä se on henkistä väkivaltaa jota ei tarvitse sietää yhtään. On helppoa huutaa ihmiselle jolla on hyvä sydän kun tietää ettei hän sano rumasti takaisin. Ansaitset parempaa.

Miksi ansaitsisi?

Vierailija
20/37 |
19.07.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mua ei ole käytetty hyväksi, koska olen autoton ja pienituloinen. Eli musta ei pysty hyötymään taloudellisesti.

Mun ongelma on aina ollut se, että jostain syystä mulle tiuskitaan helposti ja väheksytään. Ehkä olen liian alistuvainen enkä osaa ärähtää tilanteessa. Exäni sanoi, että minusta näki heti, että olen herkkä ja kiltti. No, hän osoittautuikin mestariksi henkisessä väkivallassa. Äitini on myös aina puhunut minulle tiuskien ja väheksyen.

Nyt nelikymppisenä olen ymmärtänyt ottaa etäisyyttä kavereihin, jotka purkavat minuun ärsytystään.

Kai tuokin on jonkinlaista henkistä hyväksikäyttöä, kun voi purkaa omaa ärsytystään ns. turvallisesti johonkin toiseen. Olen jopa alkanut vetäytymään kaveriporukan yhteisistä ajanvietteistä, koska ahdistaa olla kohde joillekin. Olen mieluummin yksinäisenä omassa kodissani.

Liika kiltteys ja tietty alistuvuus voi tosiaan ärsyttää. Olet joutunut väärään rooliin pienestä pitäen, joten sinun pitäisi oppia pois siitä. Mene vaikka itsepuolustuskurssille tai kuntonyrkkeilyyn, missä oppisit ihan fyysistä itsesuojelua. Se voisi voimaannuttaa kummasti 😊.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: seitsemän neljä seitsemän