Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Eroaisitko vaimosta?

Vierailija
22.06.2022 |

Eroaisitko vaimostasi jos hänen rahankäyttö olisi holtitonta ja jatkuvasti joutuisit pelastamaan hänet ulosotolta?

Olen ollut naimisissa 5 vuotta vaimoni kanssa ja meillä on yksi lapsi. Avioliittomme on muuten hyvin onnellinen, mutta vaimoni rahankäyttö on täysin edesvastuutonta ja hänellä on koko ajan laskuja perinnässä. Ja joka kerta minä joudun etääntyneet laskut maksamaan. Tilanne on mennyt siihen, että kaikki perheen välttämättömät laskut menee mun kautta, koska ne muuten jäisi maksamatta.

Olemme puhuneet aiheesta monta kertaa ja joka kerta hän on luvannut parantaa tapansa. En edes tiedä mihin rahat menee, todennäköisesti joihinkin aivan yhdentekeviin nettiostoihin.

Olen läpeensä kyllästynyt vastaamaan meidä perheen taloudesta. Olen parempituloinen, mutta myös vaimoni tulot ovat hyvät, joten siitäkään ei ole kyse.

Koska en enää usko, että vaimoni tulee parantamaan tapoja, olen vakavissani alkanut harkita eroa. Miten te muut olette toimineet samassa tilanteessa?

Kommentit (72)

Vierailija
61/72 |
23.06.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kenkää. Tilanne vain pahenee. Ei poikkea muista addiktioista. Lopullista pohjaa on turha jäädä odottelemaan ja kärsimään.

Vierailija
62/72 |
23.06.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vaimolle rahankäyttökielto.

Älä maksa vaimosi laskuja. Anna selvittää asiat ihan itse.

Aviopuolison rahasotkut voivat aiheuttaa itsellekin harmia.

Muuten olisi hyvä neuvo.

Miten?

Jos vaikka puoliso jättää maksamatta ostamansa sohvan tai television, eikä ulosotto saa häneltä sitä perittyä, kääntyy se aviopuolisolta sitä karhuamaan. Velka katsotaan kodin yhteisten tavaran hankinnaksi jolloin aviopuoliso on myös velasta vastuussa.

Jos on puolison kanssa yhteistä velkaa, puolison luottotietojen menetys voi tuoda vaikeuksia.

Jos on puolison kanssa yhteinen asunto, puolison päätyminen ulosottoon voi viedä yhteisen asunnon vasaran alle.

Ei voi olla noin!

Voi rakkaani, kyllä se vain on niin. Naimisiin menoa kannattaa aina miettiä, niin taloudelliselta kannalta kuin muutenkin. Kannattaa tutustua lakipykäliin ja yllättyä.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
63/72 |
23.06.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Koska tämä on herättänyt keskustelua, niin muutama kommentti ap:ltä.

Vuositasolla maksan perintään menneitä laskuja kokoluokkaa 1500-2000 euroa vuodessa. Koska olen suht hyvätuloinen, niin näiden hoitaminen onnistuu kohtuullisen helposti.

En ole kaikkia laskuja nähnyt (vaimoni sanoo laskuja menneen perintään ja tarvitsee x euroa niiden hoitamiseen), mutta ostot on käsittääkseni netistä ostettuja ei niin tärkeitä tavaroita. Joka viikko meille tulee postitse tavaraa, joiden sisällöstä ei aina tiedä (vaimo kyllä kertoo jos kysyn).

Vaimolla hyvin saattaa olla jonkilainen nettiostamisen addiktio. Eli kun näkee jotain kivaa, niin ostaa ennen kuin laskee onko hänellä siihen rahaa.

Vaimo on aina sanonut, ettei hän ole hyvä budjetoimaan ja hänen mielestään raha on tarkoitettu käytettäväksi. Vaikka itse olen tähän ääripää (budjetoin ja säästän), niin ei tämä olisi mulle ongelma, jos kulut pysyisi menojen tasolla. Ehkä vaimoni laskee sen varaan, että hoidan laskut sitten loppupeleissä.

En usko, että hän on asian ns hyväksikäyttäjä, sillä hän on hyvä vaimo ja äiti. Perusluonteeltaan hän on empaattinen ja kun laskuja on taas kertynyt, niin on aidosti niistä katuvainen. Mutta silti sykli jatkuu kerrasta toiseen.

Olen asian suhteen nyt varmasti ärtynyt, koska taas tuli laskuja mulle maksettavaksi. Aikaisemmin olen ne alkuärtymyksen jälkeen unohtamaan, mutta nyt on tullut ensimmäistä kertaa olo, ettei tässä ole mitään järkeä. Toisaalta perhe on minulle tärkeä, joten menettäisin paljon jos eroaisin.

Vierailija
64/72 |
23.06.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Koita vielä puhua. Josko hankkisi vaikka apua? Mutta jos mikään ei muutu ja asia stressaa sinua niin onhan tuo ero vaihtoehto.

Vierailija
65/72 |
23.06.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sairasta ja sairaammaksi menee koko ajan! :D

Vai tuleeko teille joka viikko jotain roinaa, et tiedä mitä ja sinua ei oikeastaan kiinnostakaan. Ja että vaimo on katuvainen. Hohhoijaa.

No siinäpä maksat, tulee reiälle aika kova hinta.

Vierailija
66/72 |
23.06.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Koska tämä on herättänyt keskustelua, niin muutama kommentti ap:ltä.

Vuositasolla maksan perintään menneitä laskuja kokoluokkaa 1500-2000 euroa vuodessa. Koska olen suht hyvätuloinen, niin näiden hoitaminen onnistuu kohtuullisen helposti.

En ole kaikkia laskuja nähnyt (vaimoni sanoo laskuja menneen perintään ja tarvitsee x euroa niiden hoitamiseen), mutta ostot on käsittääkseni netistä ostettuja ei niin tärkeitä tavaroita. Joka viikko meille tulee postitse tavaraa, joiden sisällöstä ei aina tiedä (vaimo kyllä kertoo jos kysyn).

Vaimolla hyvin saattaa olla jonkilainen nettiostamisen addiktio. Eli kun näkee jotain kivaa, niin ostaa ennen kuin laskee onko hänellä siihen rahaa.

Vaimo on aina sanonut, ettei hän ole hyvä budjetoimaan ja hänen mielestään raha on tarkoitettu käytettäväksi. Vaikka itse olen tähän ääripää (budjetoin ja säästän), niin ei tämä olisi mulle ongelma, jos kulut pysyisi menojen tasolla. Ehkä vaimoni laskee sen varaan, että hoidan laskut sitten loppupeleissä.

En usko, että hän on asian ns hyväksikäyttäjä, sillä hän on hyvä vaimo ja äiti. Perusluonteeltaan hän on empaattinen ja kun laskuja on taas kertynyt, niin on aidosti niistä katuvainen. Mutta silti sykli jatkuu kerrasta toiseen.

Olen asian suhteen nyt varmasti ärtynyt, koska taas tuli laskuja mulle maksettavaksi. Aikaisemmin olen ne alkuärtymyksen jälkeen unohtamaan, mutta nyt on tullut ensimmäistä kertaa olo, ettei tässä ole mitään järkeä. Toisaalta perhe on minulle tärkeä, joten menettäisin paljon jos eroaisin.

Ymmärrän, että tuo on ongelma. Meillä on vähän samaa, mutta pienemmässä mittakaavassa, eikä mene sentään perintään mitään. Vaimo lupaa muuttaa tapansa ja joskus meneekin useampi viikko, ettei ostele mitään, mutta sitten taas. Ei onneksi mitään isoa, mutta minusta se nyt jonkinlainen riippuvuus, jos on päättänyt olla ostamatta vaatteita esim. kahteen viikkoon, eikä se onnistu.

Vaimosi pitäisi itse ymmärtää, että hänellä on ongelma, eikä se ole vain "huono taloudenpito" vaan kyllä ihan riippuvuus ja tähän liittyvä itsepetos.

Jos hän on sitä mieltä, että raha on tehty käytettäväksi, voisit kysyä, miksi sitä "käytettävää rahaa" pitää hukata perintäkuluihin, eikä käyttää oikeaan tarkoitukseensa? 

Vierailija
67/72 |
23.06.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Meitä säästäväisiä ja rahan kanssa tarkkoja naisiakin on, mutta ei miehet meistä kiinnostu, kun emme tuhlaa omaan ulkonäköön.

Olet täydellisen mielenkiinnoton luonteesi takia.

Aivan. Kaikki miehet ovat vain jännnnänaisten perässä, kiltit ja kunnolliset naiset eivät kelpaa :(

Vierailija
68/72 |
23.06.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eli hänen mielestään raha on tehty käytettäväksi, mutta ei kumminkaan osallistu pakollisten laskujen maksamiseen? Ei tarvi maksaa sähkölaskuja sun muita kun mies maksaa, joten itse voi ostella turhaa krääsää. Haiskahtaa siltä, että käyttää hyväksi vaikka sinä tai hän itse ei tiedostaisikaan sitä.

Vierailija
69/72 |
23.06.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Anteeksi nyt, mutta vaikka olettekin perhe ja sinusta sen takia tuntuu, että sinun täytyy maksaa hänen laskunsa, olet silti ns. mahdollistaja. Voisit yhtä hyvin olla ruoka-addiktin kumppani ja sinä olisit se, joka hänelle kantaa roskaruokaa nenän eteen.

Vierailija
70/72 |
23.06.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Huh. Mä taisin juuri ymmärtää työkaverin rahankäytöstä jotain...

Ihmetellyt, kun hän aina tilipäivänä sanoo, että hän siirtää tilinsä miehelleen. Perustelee sen siten, että mies hoitaa heillä kaikki kauppakäynit. Hän vaan laittaa välillä listaa, mitä itse tarvii.

Se mies ostaa siis aivan kaiken. Edellisenä päivänä kertakäyttöisen dösälipunkin, ettei tämä nainen käytä juuri ollenkaan rahaa.

Olenhan mä pitänyt tuota jätkää jonain hallintafriikkinä, kun ei ole tullut mieleenkään, että nainen voisi olla välinpitämätön raha-asioissa. Naisella on ulosotossa jonkin verran, muttei mitään mistä ei selviäisi.

Vierailija
71/72 |
23.06.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eroaisin, koska en jaksaisi leväperäistä käytöstä. Olkoonkin, että minulla olisi varaa kustantaa. Mutta olen itse melko tarkka rahan kanssa niin tilanne söisi minua niin, että ahdistuisin ja stressaantuisin asiasta.

Mielestäni kuulostaa, että vaimollasi on jotain mt-ongelmaa tai addiktiota, sillä moinen holtittomuus ei ole normaalia millään mittarilla. Antaisin hänelle yhden mahdollisuuden parantaa tapansa ja hakeutua johonkin hoitoon. Jos tämäkään ei tuottaisi tulosta niin laittaisin eropaperit vetämään. En katsoisi tuollaista per seilyä kovinkaan pitkään.

Vierailija
72/72 |
23.06.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

En, koska olen nainen en siis ole mies,ja siis jos olisin jonkun Vaimo, kyllä mä huolehtisi , etten joutuisi " konkurssiin".

Enkä ole väkivaltainen ja alkoholia jion mietoa juomaa vain yhden lasin , vuoden tai neljän vuoden välein .

Ehttoolissella kirkossa otan ehtoollista , ja sekin on kerran kuussa tai muutaman kerran vuodessa.

Pääsiäisenä, pyhäinpäivä, juhannuksena ja helluntaina.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kolme kolme kaksi