~~Toukojen tiistai~~
Kommentit (23)
 olen käynyt aamulla neuvolassa. sydänäänet kuuneltiin ja oikein kivasti ne kuuluivat. syke 150 ja 170 välissä. kuulosti siltä, että pikkuinen oli siellä ratsastamassa hevosta :)
 onnellinen mamma rv 10+5
 en olekaan pitkään aikaan kirjoitellut. Alkaa hieman helpottamaan tuo olo, mutta vain, jos syö hirveen piristävää. Jätin kahvin kokonaan pois, ja helpotti heti. Joskus tekee mieli, niin voi harvoin juoda kuitenkin. Tee ei myöskään maistu.
 Ny on nii ihania mandariinejä, että oksat pois :)))))))))
 Ultra-aikoja odotellaan kovasti, milloin postiluukusta laput ilmestyy. ensi viikon pe, viikoilla 11 on neuvolalääkäri.
 En ole taas vähään aikaan kirjotellu, mutta nyt kun on aikaa, niin täytyy pari sanaa kirjottaa. Meikäläistä ihmetyttää yht äkkinen oireettomuus, pahoinvointi hävis johkin, rinnat ei oo edelleenkään arat ja väsymyskin läks. Ultrakin on vasta kahen viikon päästä, ja silloin kuulee sitten onko mahassa minkäänlaista elämää..
 Oon kyllä huomannu, että tässä toisessa raskaudessa huolehtii asioista paljon enemmän " tieto lisää tuskaa"
 Nyt muihin puuhiin taas
 Äite rv 10+6
 Pinoudumpa minäkin nyt kun on vähän luppoaikaa ennen kuin pitää töihin lähteä.
 keijo.annikki: Olet varmaan koittanut kaiken mahdollisen mikä tuohon oloon helpottaisi, mutta heitän vinkiksi mehujäät. Jos kaupan valmiit liian isoja/makeita niin laimenna itsellesi sopivaa mehua ja pakasta se jääpalarasiassa pieniksi annospaloiksi. Nuo jääpalamehut on olleet minun pelastus pahimpina hetkinä, kun mikään ei ole maistunut ja etominen on ollut jatkuvaa. Helpottaa ainakin hetkeksi.
 kaikkea_uutta: Ihania neuvola kuulumisia! :)
 ON: Olo kohtalainen lievää vellomista esiintyy edelleen iltaisin ja väsymys tuntuu aina lisäävän huonoa oloa jonkin verran. Yöllä on pakko pitää villasukat jalassa kun muuten jalkoja rupeaa särkemään jossain vaiheessa. Enteilee varmaan suonenvetoa joka on ollut riesana kaikissa edellisissä raskauksissakin.
 Jonkin asteisia tuntemuksia on ruvennut esiintymään tuolla alavatsalla jos töissä on ollut rankempi päivä ja varsinkin jos on ollut paljon normaalia enemmän nostelua. Työ jota teen on aika fyysistä ja nyt olenkin ruvennut miettimään että mitenköhän sitä huhtikuun alkuun selviää... Nuo tuntemukset eivät ole supistuksia eikä kovaa kipua mutta jonkinlaista väsymystä tai jännittymistä lihaksistossa?
 Galluppia pukkaan: Kuinka moni mahtuu vielä samoiin huosuihin kuin ennen plussaa?
 Nyt täytyy taas alkaa aktivoitumaan että ehdin käydä hevosen hoitamassa ennen töihin lähtöä. Ja ehdin sinne töihinkin... :)
 -Rimpe- rv 10+0
 vaikkakin kiristää ja illalla painaa.
 Parin viikon kulutta voi alkaa hommaa mamma huosuja.
 Esikoisen kanssa ehditty jo ulkoilla. Kohta pitäisi lounasta alkaa laittamaan.
 Apteekissa kävin miehelle hakemassa särkylääkkeitä. Samalla nappasin hyllystä monivitamiinipurkin. Tulee toisinaan syötyä niin huonosti. Jospa noista saisi minä sekä vauvanalku jotain lisäravinnetta.
 Galluppia pukkaan: Kuinka moni mahtuu vielä samoiin huosuihin kuin ennen plussaa?
 Olen aina pitänyt kireitä farkkuja. Nyt jo huomaa, että alkaa kiristää alavatsan kohtaa. Tai, tulee semmonen ikävä paineen tunne alavatsaan. Etenkin kun istuu. Pitänee enskuussa varmaan lähtä ostamaan jonkunlaisia mammavaatteita...
 Vointeja kaikille!
 [color=green]-sammakko rv 8+4
 ehdinpäs minäkin muutaman lauseen kirjottamaan:) sain pojan nukkumaan ja nyt hetki aikaa. söin ihanassa rauhassa ja nyt on taas maha täynnä:p  meinaa vaan vähän ällöttää....sitä on edelleen sillon ku kova nälkä pääsee yllättämään ja sit syönnin jälkeen!
 GALLUPPIIN: mahdun edelleen samoihin housuihin...noo jotkut farkut hieman kiristää jotka ollu ennestäänkin sellaset " ahtaat"  mutta kyllä hyvin vielä menee tavalliset housut....toki iltaa kohden alkaa puristaa:) tällä syömismäärälläkin osuutta=) tykkään kotona olla muutenkin rennomilla housuilla,kuminauhavyötäröisillä kevyillä tai verkkareilla.
 Eilisessä tekstissä oli puhetta siitä äitiysrahasta....KIITOS tiedosta!tuli tännekkin tarpeeseen....tai oon ajatellut et kaippa sen saman äippärahan saa minkä viimeksikin vaikka täs välis en töihin mee vaan hoitovapaalla olen. hyvä niin jos saa,kuitenkin ihan hyvin sain sitä verrattuna tähän hoitotukeen....yli puolet vähemmän:(
 mitäpä sitten....en muista mitä muuta piti kirjotella. tänne kun ei edelleenkään mitään uutta....lääkärineuvolaa odotellessa! sekin on vasta ens kuun alussa ja het seuraavana päivänä ultra:) jännittää kyllä molemmat ja kuuluuko sydänäänet ja onko kaikki kohdallaan...
 voikaahan paksusti:) mukavaa tiistain jatkoa kaikille=)
 toymama 9+4
 Mulla on tällä hetkellä kaksi paria housuja, jotka vielä mahtuvat. Kotona pidän niitä vielä nappi auki, kun ovat silloin mukavammat. Varmaan kaivan mammahousut esille ensi viikon ultran jälkeen ja sitten pitäisi varmaan käydä vähän ostoksilla. Inhoan vaatteiden ostamista (siis itselleni, rakastan vaatteiden ostamista lapsille) ja sovittamista!
 Ki-ra toivottavasti tulehdus menee ohitse ja liitoskivutkin hellittävät. Minä synnytin Jorvissa 10/2004. Np-ultrasta kirjoitinkin eilen eli oli aika karmea kokemus, mutta muut ultrat (varmaan 4 kpl) olivat mukavia. Synnytys nyt meni niin kuin meni, muttei ollut kätilöiden " vika" . Osastolla olin sitten 5 päivää synnytyksen jälkeen ja siellä henkilökunta oli aivan mahtavaa. Olen kuitenkin ymmärtänyt, että sairaalan voi itse valita ainakin siis Naistenklinikan, Kätilöopiston ja Jorvin välillä ja tiedänpä Espoolaisia, jotka ovat synnyttäneet Tammisaaressakin. Neuvolassa varmaan osaavat neuvoa.
 Nyt tarttee mennä, syyslomalaiset haluavat uimahalliin ja tuli se heille luvattua, itse painuisin mieluummin punkkaan:)
 Kolmeplusyks ja 11+6
Onnea Kaikkea-uutta sydänäänistä ja Keijo-Annikille jaksuja!
 Huh hei.. täällä taas! Aamu meni taas vessanpöntöllä kyykkien.. olin jo tottunut oksentamaan vain sen kerran aamulla ja toisen illalla.. nyt oli ihan maansa myynyt oli kun niitä tulikin aamulla kolme:( plääh..
 Mustakin kyllä tuntuu että väsymys on kaikonnut ja rinnat ei oo enää yhtään arat.. josko tämä tästä..
 Miten onnipapuselle? Vieläkö on pissatulehdusoireita? Mulla on ollu kroonisena se jo nuoresta tytöstä lähtien ja nyt oli monta kuukautta ollu jo ilman. Neuvolan täti pelotteli että nyt se voi alkaa taas, ja eikun viime viikolla kauhea tuska-ahdistus iski.. onneksi olin siellä lastenosastolla sillon harjottelussa niin mein osastonlääkäri kirjotti mulle reseptin. ei tarttenu jonottaa päivystyksessä. Nyt sitten hiivatulehdus pukkas siihen päälle. Ja tuntuu et sekin on tuhat kertaa pahempi kuin aiemmin...monta yötä menny vähillä unilla kun niin kutittaa;/
 Onnea kaikille ultrailijoille ja neuvolassa sydänäänet kuulleille!!!!!
 Itellä ultra ylihuomenna....jännittää kamalasti!!
 Tervetuloa kaikille uusillekin:)
 Galluppiin: Mahtuu aamuisin farkutkin vielä, muttei enää illalla.. Hyvä eilenkin kun meni iltavuoroon niin laitoin farkut päivällä..ja kun kymmenen jälkeen lähdin, niin ei enää mahtunu nappi kiinni:) onneksi oli pitkä takki kun pyöräilin:)
 Eikun taas töihin synnytyksiä avustamaan..eilen oli eka päivä ja hirvitti.. Yksi synnytys oli hätäsektio..meni hyvin:) ja toinen tuli ulos yhdellä ponnistuksella kolmessa minuutissa! Päätin heti että haluan sellasen..ohjaaja kyllä sanoi ettei kannata näin ensimmäisellä kerralla tuudittautua siihen toiveeseen:)
 Kuuluillaan:) Mirage 10+5
 kiitos onnitteluista! toivon suuresti, että aika pian kaikki toukomammat pääsevät omien kullanmurujensa sydämiä kuuntelemaan!
 Vastaus Gallupiin: vaatteista ei mahdu kun yhdet tosi matalavyötaroiset lantiohousut. kaikki muut farkut ja hameet mahtuu olemaan vetoketju auki. vai olenko vain niin mukavuudenhaluinen, kun en ole ikinä ollut ylipainoinen, enkä edes normaalipainon yliärajalla, enkä ole tottunut mahduttamaan itseäni vaatteeseen, ellei se sujuvasti päälle mene?

Ihania uutisia kaikkea_uutta! Voih, mäkin haluan kuulla sydänäänet jo ens keskiviikkona, viikkoja silloin jo 11+6 :)
 galluppiin; Muutamat vanhat farkut menee jalkaan, mutta alkaa ahdistamaan pian päälle laiton jälkeen. Oon käyttänyt joustovyötäröisiä olohousuja ihan ihmistenkin ilmoilla. Jos jotakuta häiritsee niin voi voi :) Mulle on pääasia, että mulla ja masulla on hyvä olla :)
 Mirage; Käyn antamassa pissanäytteen vasta huomenna, oireita ei ole, muutakuin nuo hiivamaiset. Uskon vakaasti neuvolaan soitettuani, että hiiva tämä taas on :( Mulla oli ennen esikoista ainakin kaks kertaa vuodessa pissatulehdus ja aina antibioottikuurin jälkeen hiiva :( Silloin kun en ollut raskaana sain suunkautta otettavan lääkkeen olikohan diflugan tai joku vastaava. Nyt pitää käyttää noita hiton puikkoja ja voiteita. Tänään taas hakeen canesten yhdistelmä kuuri :( Voikun tämä jo loppuis....
 Sori kauhee valitus, mutta toi hiiva, ei tosiaan oo mikään mukava juttu ja vielä se, ettei siitä meinaa päästä eroon :(
 Siinäpä oli taas kerrakseen valitusta...
 Onnipapunen, Käpy rv 11+0 tai 11+3 " iivari"  1v1kk
 Viimeeksi kun kirjoitin oli vuoto lisääntynyt. Neuvolassa kävin viime torstaina, mut viikkoja niin vähän ja taaksepäin kallistunut kohtu, niin eihän sydänääniä ollut mahdollista kuulla. Vuoto on ilmeisesti tullut kohdun suulta, syytä siihen selvitellään. On otettu verikokeita ja huomenna otetaan lisää näytteitä. Kunhan kuulen verikokeiden vastaukset kysyn samalla josko pääsisi polille ultraan. Ilmeisesti kohtu on ok, mutta mitään varmistusta masuasukin olemassa olosta en ole saanut. Oireita ei ole edelleenkään eli en tiedä olenko raskaana vai kannanko tyhjää pussia. Tajusin just tehneeni testin 3 vko sitten ja vuotoa yms on jatkunut lähes yhtä kauan. Olisi varmaan kannattanut käydä jo yksityisellä ultrassa, mutta jotenkin on vaan koko ajan odottanu kovaa vuotoa tai kipua ja sillä se sitten olisi selvä. Tosi negatiivinen olo. Mut ilmoittaudun vielä mukana roikkujiin kuitenkin...
 Moskuliini 8+0 (ehkä)
 Ja erityisesti tsemppiä Moskuliinille epätietoisuuden tilaan!
 Ja onnea kaikille jo sydänäänet kuulleille!
 Itsellä neuvola torstaina, jolloin niitä varmaan kanssa kuunnellaan. Jännittää kovasti, kun huhtikuussa niitä ei saatu kuulumaan ja lopputulos ei silloin ollut kovin onnellinen. Nyt olen kuitenkin voinut huonosti, joten uskon, että tällä masuasukilla on kaikki hyvin, kun äitiä niin kovasti kiusaa :)
 Vaatteista joku kyseli. On tää kyllä hankala aika. Housut kiristää, jotkut hameet menee ja kun sovitin H&M äitiysvaatteita, niin ne ei istunu ollenkaan, vatsa on liian pieni ja väärässä paikassa. En tiedä mitä hätäratkaisuja tässä keksii, kun töissä pitää olla kuitenkin edustava :\
 Mutta, mutta nämä on pieni murheita. Pidetään peukkuja kaikille neuvolaan ja ultraan matkaajille ja erityisesti myös kaikille epätiedon kanssa eläville!
 Hetan-äiti rv 10+5
 Lallalle voimia oksennustaudin keskelle. Niin kamalaa kun se onkin, onneksi ei yleensä kestä kauaa.
 Minrallahan oli ikävä neuvolatäti. Toivottavasti saat pian kuitenkin ajan varattua ja tapaaminen sujuisi paremmin.
 Masu81 ja 3xäippä74 tervetuloa mukaan remmiin!
 Sussulle ja Kaikkea_uutta:lle ihanaa kun kuulitte sydänäänet. Minulla on eka neuvola tasan kahden viikon kuluttua ja toivottavasti silloin kuuluisi. Mutta mähän kävin jo uteliaana alkurask.ultrassakin.
 N-77 kirjoitti, että olo on parempi kun jätti kahvin pois. Mä olen huomannut ihan saman. Mulla tuli parin tunnin päästä tosi huono-olo, kun join töissä kahvia. Teekään ei oikein meinaa maistua.
 Moskuliinille voimia epätietoisuuteen! Tosi ikävä tilanne.
 Rimpe kyseli housugalluppia. Mulle menee muut housut paitsi farkut. Ne oli muutenkin niin tiukat, että jätin ne heti pois kun plussasin ja tuli turvotusta mahaan. Mulle tuli viime raskaudessa ja tässä heti se tunne, että masu ei kestä painoa. On varmaan psyykkistä :)
 Sumee kirjoitti sipseistä. Mäkään en normaalisti juuri syö sipsejä, ehkä pari kolme kertaa vuodessa syön. Nyt olen syönyt jo kahdesti parin viikon aikana ja melkein joka päivä on sipsit käynyt mielessä.
 Muillakin täällä nähtävästi pyörii äippäraha asiat mielessä. No, hyvä kun tuli sekin esille.
 Mulla on ollut muuten ihan hyvä olo lähiaikoina, mutta väsymys tekee huonovointisuutta (tietysti yhdistettynä tähän raskauteen). En ole oikein saanut nukuttua näiden työjuttujen takia ja tänään jäinkin kotiin lepäilemään. Eilenkin töissä, kun oikein taas mietitytti asiat, niin alkoi mahakivutkin. Mielummin nyt säästän itseäni ja lepäilen tämän päivän. Jos sitten jaksaisi loppuviikon taas töissä.
 Joku kirjoitti, että etoo jos ei ole syönyt vähään aikaan ja sitten taas kun on syönyt. Sama juttu täällä. Mulla ei sellasta varsinaista pahoinvointia ole, mutta syödä pitäis tosi tasasesti, ettei tule sellasta öllötystä. Ja kuten jo kirjotin, väsymys pahentaa huonoa oloa selvästi.
 Lisäksi olen huomannut, että makeaa ei juuri tee mieli. Esimerkiksi suklaata syön normaalisti aika usein, mutta nyt ei oikein tee mieli. Enemmän kaikkea suolasta. Ihan sama oli viime raskaudessa. Nyt odottelen alkaako se kauhea ällötys lämpimän valkosipulin hajuun myös tässä raskaudessa. Meillä ei viimeksi mies voinut tehdä mitään sellaista ruokaa edes itselleen, jossa olisi ollut valkkaria. Tupakan haju on nyt jo alkanut etomaan tavallista enemmän. En tykkää siitä normaalistikaan, mutta nyt se häiritsee selvästi enemmän. Bussipysäkeillä on välillä vaikeaa, kun joka puolella joku polttaa, eikä pääse kauemmas hajusta.
 Päivän jatkoja...
 Laru rv 7+6
 Moskuliini: ymmärrän sinua paremmin kuin hyvin. Itse kävin tänään ultrassa, koska viime viikolla oli muutama supistus ja muutamana päivänä niukkaa ruskeaa vuotoa. Tänään sit lääkäri ei juuri toiveita antanut, totesi, ettei sikiö vastaa viikkoja (9+5) ja sanoi, ettei ole varma, kuuleeko edes sydänääniä. Huomenna tarkempiin tutkimuksiin keskussairaalaan ja luulen, että tehdään samalla myös kaavinta. Olen itkenyt koko päivän. Kaipa tää tästä joskus unohtuu ja uskaltaa taas miettiä uutta yritystä. Niin, ja mullakin on ollut koko ajan ihan selkeet raskausoireet päällä. Edellinen keskenmeno olikin viime joulukuussa :(
 Surullinen Opska, rv 9+5 ja tyttö 03/05
 Sama etova olo jatkuu, nytkin järsin porkkanaa. Edes jotain terveellistä yrittää, ettei mene ihan vain ' hyväskän'  syömiseksi. Viinirypäleet odottelee pöydällä, saavat vielä olla rauhassa, mutta kun oon pesty, niin äkkiä katoavat pariin kolmeen muuhunkin suuhun mun eväät :) Ja päärynätuoremehu on ihanaa... Pitäisi varmaan laittaa jäitä tulemaan, niin saisi vielä kylmempää... nam! :P
 Gallupista: mulla meni vaatekaappi lähes kokonaan uusiksi alkuvuodesta (ei lähtenyt kilot viimeksi imetyksen aikana, tuli vaan lisää), joten kaikki housut mahtuu vielä. Farkut vähän kiristää illalla, mutta ne kyllä kiristi muutenkin. Ostin kolmannen aikana H&M:stä farkkuhameen ja mustat suorat housut, jotka ei kyllä sitten loppuaikana enää mahtuneet, mutta ajattelin niitä käyttää sitten kun ei muut mahdu. Hameesta en kyllä mene takuuseen mahtuuko päälle enää (jäi painoa 10 kg), mutta housut menee.
 Oon täällä itsekseni tuumaillut omia raskauksiani, kun yksi kavereistani joutui eilen prenalle ekana äitiyslomapäivänä verenpaineen ja alkavan myrkytyksen takia. Olen välttynyt niiltä, jotenkin sokeriheilahtelut tuntuu paljon mitättömimmiltä jatkuvaan makoiluun verrattuna. Kaikki on kaverilla ja vauvalla kumminkin hyvin, paineet on laskussa ja vauva voi erinomaisesti, mutta pisti kumminkin miettimään...
 Mutta mitäpä tässä muuta kuin syömään... :)
 Äippä 10+2
 Moskuliinille; Toivotaan, että masussa olisi kaikki hyvin. Täältä lähetetään suuren suuri halaus! *halaa*
 Ja Opska; Jos masuasukki ei ole pysynyt kyydissä, olen erittäin pahoillani! Kenenkään ei pitäisi kokea tuollaista!! Toivon kuitenkin, että ne sydänäänet huomenna löytyisi ( onhan niinkin käynyt ) Ja jos ei löydy, niin toivon, että kun taas jaksatte yrittää uutta raskautta, uusi taimi pysyisi kyydissä loppuun asti. *halaa*
 Mä en oikein ole hyvä tuottamaan tätä tekstiä, mutta toivottavasti saitte selvän... Nyyh...

Tässä istun koneen äärellä ja siemailen varovasti mehua ja syön leipää samalla kuulostelen tuleeko ylös vai meneekö alas. Väsymystä on edelleen ja kohta menen ottamaan aamupäivän tirsat. Mitenkähän sitten kun tortaina pitäs taas mennä koululle, niin pitääkö mun sanoo kesken keittiöpäivän, että mää lähen nyt tirsoille tehkää munkin hommat :)
Hirveesti ois kotihommiakin, mutta lääkäri tosiaan kehoitti lepäämään, eli iisisti.
Viime yönä näin ekan vauvaunen ja tietty synnytyksestä. Aamulla ajattelin, että voi ei se on taas edessä. Johon mielessäni lisäsin, että toivottavasti :)
Tervetuloa uusille, vielä mahtuu mukaan!
AatuEetu rv 8+3