Keliakia
Toista lasta yritetty melkein kolme vuotta. Kaksi keskenmenoa takana. Paljon tutkimuksia on tehty ja nyt todettiin keliakia. Melko lievin oirein. Onko kenelläkään kokemuksia miten nopeasti ruokavalion muutos vaikuttaa?
Kommentit (2)
Mulla neljä keskenmenoa ilman "järkevää syytä" (lukuunottamatta lievää kilpirauhasen vajaatoimintaa). Hedelmöittymisessä ei minulla ole ollut ongelmia, mutta raskaus keskeytyy aina vk 6-8.
Itsellä ei ollut keliakiadiagnoosia, mutta veljellä ihokeliakia ja itsellä massiivisia vatsaoireita ja epämääräistä ihottumaa sekä monia muita keliakiaan sopivia oireita, joten kysyin lääkäriltä, voisiko olla keliakia takana näissä keskenmenoissa. Lääkärin vastaus oli että ei tiedä, enkä päässyt jatkotutkimuksiinkaan. Kun ikääkin on jo reilusti, niin päätin etten ala odottelemaan josko joku lääkäri päästäisi tutkimuksiin, vaan aloitin gluteenittoman rv:n ja yllättäen kaikki vatsaoireet hävisivät, aftojen ilmaantuminen jäi pois, niveloireet vähenivät ja ihottumakin pysyy aisoissa.
Nyt gluteenitonta elämää takana vuoden verran, lisäksi olen syönyt monivitamiinivalmistetta ja foolihappoa. Vointi ainakin on huomattavasti virkeämpi kuin ennen ja Hb on noussut. Ehkäisy jätettiin pois kaksi kuukautta sitten ja nyt näyttäisi siltä, että on tärpännyt toiseen kiertoon. Ollaan niin alkuvaiheessa, että ei voi tietää onnistuuko, mutta sanotaan vaikka, että tällä kerralla onnistuminen ei ole ainakaan kiinni siitä, etten olisi tehnyt "kaikkeani" jatkumisen eteen...
Ruokavalion muutos alkaa vaikuttamaan nopeasti. Itselläni onnistunut raskaus jo neljän kuukauden kuluttua keliakiaruokavalion aloittamisesta. Ennen keliakian löytymistä takana neljä keskenmenoa.