Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

0o0o MARRASMURUJEN TIISTAI 0o0o

Kommentit (52)

Vierailija
21/52 |
17.10.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sattuipa sitten eilen, että kaksosilla oli tosi hiljainen päivä. Puoli kuudelta sain vielä tyrkkimällä heihin liikettä. Sitten oli lähes 2h hiljaista, eikä auttanut tyrkkiminen ym. Olisin voinut vielä hetken odottaa, mutta mies sai mut peloteltua sen verran, että lähdettiin tukka putkella synnärille ilman soittamistakaan. Siellä sitten olin aikani käyrillä, ja molemmilla hyvät sydänäänet, B tosin nukkui pitkän aikaa, mutta saatiin siitäkin hereilläolokäyrää. Ja molemmat alkoi taas jumpatakin. Pari korkeaa (mutta kivutonta) supistusta piirtyi käyrälle myös. Lääkäri tarkisti vielä ultralla. Kaikki hyvin, ei merkkejä hapenpuutteesta. Syykin B:n " hiljaisuuteen" selvisi - oli TAAS kipannut itsensä perätilaan ja potki A:ta. Käsittämätöntä, miten se vieläkin pyörii.

Miehen kanssa katsottiin suu auki paria synnyttäjää siellä. Kun varsinkin toisella oli niin mielettömän pieni maha. Siinä se vaan synnytystä teetteli, vaikka maha näytti kuin viikolta 25. Ja sitten tuli kadehdittua näiden synnyttäjien (3kpl) hiljaisuutta. Meikä kun viimeksi huusi niin, että käytävät raikaa *nolo*.

Viime yönä pukkasi taas hieman veristä limaa. Ei kovin paksua, eikä kovin paljon, mutta kuitenkin. Jännittää, mitä ensi yö tuo tullessaan, jos kokeillaan sitä ässää... Ja niistä SUPISTUKSISTA: Mä olen nimenomaan leposupistelija. Eli lähinnä juuri levossa tulee supistuksia. Esikoisestakin sain supistukset (vesien menon jälkeen) vasta levossa, en portaita ravaamalla.

Alia ja pikkuoravat rv37+1

Vierailija
22/52 |
17.10.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mutta ihan ensiksi tervetuloa palstalle Lempi ja Herkkutatti!

Aamulla oli nlalääkärineuvola ja yllärinä kaksi miespuolista kandia seuraamassa vastaanottoa. Vaan laitetaanpas tekniset tiedot ensin: pissa puhdas, painoa +580g/vko, vauva rt II, sf-mitta 28, paineet 136/89 ja uusintaotolla 127/94. Verenpaineiden takia perjantaina uusi tarkistus mutta taisivat nämä kandit nostaa verenpainetta sen verran, kun tiesin, että kolme kertaa olisi alakerran tsekkausta tiedossa...

Viime yönä alkoivat staas upistukset jotka jatkuivat neuvolassakin joten (onneksi) vanhempi lääkäri sanoi, että pojat eivät nyt sitten tutki kun supistelee sen verran. SF-mitta ei ollut kasvanut kuin sentin ja siitä samalta sainkin passituksen äippäpolille tarkempaan ultraan.

Äippäpolilla sitten huomattiin, että vauva vastasi viikkoja 33 ja risat päästä sekä 34 ja risat reisiluusta. Nyt siis mennään viikolla 36+2. Tutkiva lääkäri ei nyt tuntunut kauhean huolestuneelta mutta antoi ensi viikolle uuden ultra-ajan. Kohdunkanavaa jäljellä 1-2 cm ja sormelle auki. Vauvan koko nyt noin 2400g eli ei mitenkään huonosti ja jos menee täysiaikaiseksi niin syntymäpaino olisi noin 3200-3300g. Onko tiellä muilla ollut heittoja ultran viikoissa ja menossa olevissa? Tietty nyt huolestuttaa ihan mahdottomasti.... Niin ja se sukupuolikin selvisi, kun pallit ja pippeli vilistivät ruudulla. Olinkin jo viime ultrassa näkevinäni sen suuntaista ja nyt lääkärikin sen vahvisti. Maha on ollut nyt aika arka ja kipeä mutta tehtiinhän tuo sisätutkimuskin kahteen kertaan joten ei ihme. Toivottavasti pieni pysyy vielä masussa niin ehtisi kasvaa kunnolla. Eilen sain paperiin vihertäviä " sattumia" olisiko limatulppaa sitten.

huolestunut masuapina 36+2

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/52 |
17.10.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Siis tosiaan pari sentiä on jo auki ja sen unohdin aiemmin mainita, et vauvan pää tuntui myös varsin alhaalla. Mutta mutta, oikeestaan ollenkaan ei ole ollut kipeitä supistuksia. Supistelee kyllä päivittäin, mut eivät tunnu " miltään" . Edellinen synnytys alkoi vesien menolla ja päättyi siis supistusheikkouden vuoksi imukuppivetoon. Eli ei mulla oikeastaan ole edes kokemusta tosi kipeistä suppareista.

Sairaalakassia en ole vielä laittanut, enkä varmaan laitakaan. En ajatelellut ottaa mukaan mitään ihmeellistä vaan pärjätä sairaalan vermeillä ja mies saa sitten tuoda mulle ja perilliselle tarvittavat kamat perässä päin, kun ei ole matkaa TYKSiin kuin 3 km. Muistakaa muuten ottaa kännykänlaturi mukaan. Se oli ainut oppi viime kerrasta mitä kaipailin sairaalassa.

t: Lempi 36+4

Vierailija
24/52 |
17.10.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

eli vaikka mulla oli ollut säännöllinen kuukautiskierto niin rakenneultrassa vauva oli 11päivää pienemmän kokoinen ja sen mukaan la siirtyi 4.11 -> 15.11 Kyllä silloin huolestutti, mutta ilmeisesti vauva vain olikin saanut alkunsa myöhemmin mitä luultiin ja just se kierto olis ollut pitempi/ munasolu olis irronnut myöhemmin tms.

Kaikki muuten on ollut raskaudessa normaalia.

Voiko olla että teidän vaavi oliskin sen takia pienempi että oliskin nuorempi? Hyvän kokoinen kuitenkin on jo. Tsemppiä! Toiv. osasin edes vähä auttaa..

t.v&v

Vierailija
25/52 |
17.10.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tämän päivän piti niin valottaa mun tilannetta mutta ei niin tapahtunutkaan! Sektiota ei päätetty vieläkään! (syy selviää kohta).

Vauva voi hyvin, painoarvio raskausviikolle 36+2 on 2827g.

Painokontrollit lopetettiin. Verenpaine oli 127/74. Tarjonta rt, lapsiveden määrä normaali ja liikkeet ++.

No niin sitten tuohon miksi sektiota ei tänään päätetty, sitä ei tehty siksi koska nyt näyttääkin siltä ettei sektiota tulekaan! Siis ollenkaan, ainakaan suunnitellusti. Mä saisin siis synnyttää alateitse!!! Joka siis mielestäni voisi olla ihan hyväkin vaihtoehto :) Kardiologi joka tutki oli laittanut tiedon mun papereihin että koska sydämessä ei ole muutoksia niin mitään estettä alatiesynnytykseen ei olisi! Nyt oon ihan kahtiajaettu...

En tiedä mitä ajatella...

Eikä tiennyt oikein sitten enää mua tutkinut lääkärikään tänään vaan hän nyt sitten keskustelee eri alojen spesialistien kanssa ja soittaa mulle loppuviikosta mitä he päättivät.

Multa myös kysyttiin kumminpäin mä haluan, sektion vai alateitse...

Valitsin sitten alatien koska tuo sektio oli mun mielestä vähän liian rankka kokemus. Onhan alatiekin varmasti, mutta toipuminen on kuulemma hieman helpompaa. Ja mä haluan saada vauvan heti mun hoiviin...Sektion vuoksi venähti vuorokausi ennen kuin sain pitää lastani sylissä. Toisaalta, sydämessä ei noin neljä vuotta sitten ollut yhtään mitään muutoksia, sama tilanne kuin nyt. Itse asiassa täysin sama mutta silti sektio tehtiin (kenties turhaan?). Sitähän ei koskaan voi tietää...

Nyt pelottaa, jännittää, turhauttaa, naurattaa ja ja ja...

Pomppupallo olo...

Swehina

Vierailija
26/52 |
17.10.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kohdunkaulaa käsikopelolla jäljellä 2cm ja kohdunsuu (ulkosuu) sormelle auki. Supparit eivät ole siis aiheuttaneet muutoksia, ainakaan paljoa.

Nyt en pelkää niin paljoa vaikka synnytys käynnistyisikin itsestään, enää ei tarvitse välttämättä odottaa sitä suunniteltua sektiota kun voihan tosiaan olla että sitä ei edes tule.

Vierailija
27/52 |
17.10.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Oon ihan tärinässä vieläkin. Painoarvio vauvasta tällä hetkellä (ultraten) 4390g ja käsikopelolla " selvästi 4-kiloinen, vauvaa on joka paikka täynnä" . Ja sitten se ISO uutinen: käynnistykseen huomenna. Klo 8 pitää olla salissa kalvojen puhkaisussa!! Olen siis ihan ymmälläni ja tilanne jotenkin niin utopistinen... Olin koko ajan siinä luulossa, etteivät ala käynnistelemään isoakaan vauvaa ennen laskettua aikaa. Mutta lääkäri oli sitä mieltä, ettei ole enää mitään syytä antaa vauvan kasvaa, on riittävän iso nytkin. Lääkäri olisi heti siinä samalla puhkaissut ne kalvot, jos olisin halunnnut! Mutta ei oikein onnistunut, kun olin yksin autolla liikenteessä ja mies autotta töissä...

Ja tuosta aukiolosta vielä, rv 36+2 olin reilun sentin auki, kaulaa 1,5cm jäljellä. Nyt rv 38+2 2-3cm auki ja kaulasta ei ollut mitään puhetta, että onko sitä vielä.

Jotenkin niin outo tilanne ja ihan kummissani olen... Eikä tutteja vieläkään valmiina ;)

Pitäkää peukkuja, ettei olisi ihan kaameaa tuo käynnistetty synnytys!!

Marrastoive rv 38+2

Vierailija
28/52 |
17.10.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Väsyttää.. Olisipa ihan oikea äitiys' loma' ! Tarttis tunnin-parin päiväunet että jaksaisi taas touhuta.Tänäänkin lapset hyppivät vieressä sängyllä kun yritin levätä ja isommat tulivat näyttämään tehtyjä kotitehtäviä..

Tänään näin neliviikkoisen,n. 4,5kiloisen vauvan ja oli ihana.. Kohta,ihan kohta meilläkin on sellainen jokaisella!

Vauva liikkuu kivasti,peppu heiluu puolelta toiselle. Minulla alapää varsin kypsymätön aivan loppuun saakka (ollut jokaisessa raskaudessa) ja vauvan pää korkealla.Kaikki tapahtuu sitten kertarysähdyksellä :)

Vielä pitäisi ostaa se patjanpätkä pinnasänkyyn ja septidiniä navan puhdistusta varten (minä olen aina käyttänyt sitä).

Jas ja pikkuneiti 36+4

Vierailija
29/52 |
17.10.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Neuvola kuulumisia ajattelin tulla kertoilemaan kun en ole tainnut viikkoon kirjoitellakaan. On pitänyt kiirusta.. ;)

Eli oli tänään neuvolalääkäri sitten viimeistä kertaa ja hänen mukaansa olisi kohdunsuu kiinteä ja kiinni niin kuin aikaisemminkin. Painoa oli nyt tullut 754 g viikossa, mut sitä ennen ei ollutkaan paino lisääntynyt ollenkaan 2 viikkoon. paineet 118/68 ja hemppa 115 eli nousujohteinen. (Kävi alimmillaan 103:ssa.) Sf- mitta oli tämän mukaan 32cm mut sehän on kans vähän mittaajasta kiinni, tämä täti oli minulla ensimmäistä kertaa.

Mitenkäs se meni, et jos vauvan sykkeet yli 140 niin tuli jompi kumpi? Kuka muistaa? Täällä ne heitteli 150+.

Ja sit siihen mitä mun piti viisaammilta tiedustella. Eli juttelin sen lääkärin kanssa siitä et minkähän kokoinen tuolta olisi tulossa ja siitä että itseä mietityttää että mahtuuko se tulemaan. Lääkäri myönsi ettei ole niin perehtynyt tähän alueeseen eikä uskaltanut sanoa minulle siihen mitään, mutta kertoi että voin ensi viikolla kun on neuvola, keskustella terkan kanssa siitä ja jos haluan niin pääsen taysiin synnytystapa-arvioon missä ne ultraa ja katsoo että mahtuuko.

Kuinka voi olla mahdollista että pääsen tälläiseen JOS HALUAN? Ja sit se pakollinen tyhmä kysymys, maksaako se minulle jotain? On nyt pää ihan pyörällä kun pelkään että on jotenkin " pienet paikat" tai että sieltä tulee joku jättiläinen.

Sen verran on vielä pakko kommentoida että minä en joudu vieläkään juoksemaan vessas, en päivällä enkä yöllä. Onkohan mussa sitten jotain vikaa kun vähintään joka toinen täällä kehuu aina käyneensä niin ja niin monta kertaa yölläkin vessassa. Mihinkähän ne mulla menee..? ;)

Nyt takaisin villasukkatehtaani pariin.

Mekku ja Beebe 34+6

(niin koivin vähän jäljellä)

Vierailija
30/52 |
17.10.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Painoa kertynyt viikossa +900g,ääk enkä ole edes herkutellut :(

Hb 128 ja verenpaineet 105/60,sf oli 31cm.

Koko päivän on supistellut ja tuntuu välistä selkäpuolellakin.Tosin eivät kyllä tule säännöllisesti vain miten sattuu.Ei varmaankaan lähtöä tule lähiviikkoina joten arvelen vauvan syntyessä olevan reipas 4,5kg.

Hirvittää kun ei ole enää mitään ultrakäyntiä jossa voisi kokoa tarkistaa ja neuvolasta sanoivat lääkärineuvolan olevan tarpeeton jos ei mitään ongelmia tule??

Avautumisesta:esikoisella oli rv 36 paikat auki 2cm ja synnytys käynnistyi lopulta 39+4 vesien menolla ja kolme päivää myöhemmin syntyi poika.Kakkosesta eivät paikat auenneet ollenkaan ja perätilasectio tehtiin tasan rv 40.Tästä kolmosesta ei ole hajuakaan mitä supistukset ovat saaneet aikaan???

kisupikkukuu ja tasan 36 =)

Vierailija
31/52 |
17.10.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Toivottavasti käynnistys ja kaikki sujuu hyvin. Tule sitten kertomaan millainen vauveli teidän perheeseen on syntynyt kunhan ehdit :) Ihanaa kun vauvoja alkaa syntymään!

SWEHINA: Mulla voi olla sama edessä kuin sulla tilanne nyt. Mul on 2 sektiota takana ja voisin alakautta vielä synnyttää JOS vauva on n.3kg tai alle. JOS lääkärit alkavat etukäteen käynnistämään niin voi olla että tuliskin norm. synnytys. Jännäähän se ois. ja mäkin toivon alatie synnytystä toipumisen takia. Varmasti kumpikaan tapa ei ole kivuton, mutta olis alatie synnytys kuitenkin normaalimpi. Mut viikon päästä selviää! Tsemppiä myös sulle! Varmasti helpottaa kun ei tarvi niin kovasti enää pelätä että vauva alkais syntymään etukäteen. Mua se vähä jännittää että miten sitten tehtäis jos tää alkais syntymään nyt. mut se on tosi epätodennäköistä, vointi on ollut niin hyvä.

Taas (kolmas kerta täällä tänään)

V&V

Vierailija
32/52 |
17.10.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Oikein kovasti tsemppiä ja voimia huomista varten :)

Jään odottelemaan vauva-uutisia (voi kun oma aikakin olisi PIAN...) Tuntuu että on niin kuppi täynnä tätä kotonaoloa :(

MrsCruiser

Vierailija
33/52 |
17.10.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ekaks momentille ja perheelle onnittelut!

Samoin marrastoiveelle onnea huomiseen! Mulla käynnistettiin edellinen synnytys eikä se niin kamala ollut kun vaan lähti käyntiin, ke aamuna annettiin eka puoliska ja pe aamuna neiti synty. Sulla noin kypsä tilanne et kalvojen puhkasulla alotetaan heti nii eiköhän se siitä hyvin matkaan lähe, varmasti huomenna jo vauva sylissäkin :)

Sitten omaa napaa, tosi hyvin oon nyt voinut, yhtään ei oo semmone olo et ei jaksa enää yhtään, ei mitään ihmeempiä kipuja ym. ne siis katos niinkuin tulikin, yllättäen.

Vauvan vaatteita olen pessyt kun sain vihdoinkin tyhjättyä hänelle oman kaapin, sänky on paikoillaan ja tyhjätty kaikesta roinasta. Eipä tässä toki kiirettä ole kun kolme viikkoo laskettuun ja viikon kun menee kumminkin yli...

Ainut mikä huolettaa on toi vauvan asento, tää muljaa ihan miten sattuu ja joka suunnasta tuntuu potkua ja tönimistä, et ei hajuakaan kuinka on.... en kestä jos taas kääntyny perätilaan :(

Tuuli rv 37

Vierailija
34/52 |
17.10.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Iso jöllikkä tulossa :-) Ihanaa, kamalaa, hui...kolmas marrasmuru syntymässä... En nyt tarkalleen muista, mutta Taysissako kävit? Huh, itselläni on kokoarvio Taysissa 30.10. Saa nähdä käykö minulle samoin, tosin kun olen kerran kyennyt punnertamaan 4,8kg painavan muksun, niin voivat kyllä sanoa, että punnerran tämänkin...kun menen Taysiin, viikkoja on minullakin silloin 38+2...

Terkka neuvolassa kehotti jo pakkaamaan sairaalakassin valmiiksi tuolle painoarviokäynnille, jos vaikka joutuu jäämään sisään jo samalla reissulla...

Kanelisokeri 35+3

Vierailija
35/52 |
17.10.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itsekin vähän ajattelin, että kun esikoinen oli kuitenkin 4,7kg ja synnytys oli nopea ja " helppo" , niin antaisivat mennä ainakin sinne laskettuun aikaan... Mutta näin siis täällä! Lääkäri oli sitä mieltä, että kalvojen puhkaisulla lähdetään ja tippaa jos ei supparit ala tulla. Kyllä jänskättää!!!

Kiitos tsempityksestä kaikille!!!

Vierailija
36/52 |
17.10.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Paljon tsemppiä käynnistykseen!

Iso vauveli tulossa :)

Swehina

Vierailija
37/52 |
17.10.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

...Pieni korjaus vielä: viikkoja taitaakin olla koossa silloin painoarvion aikoihin 37+2, jostakin syystä olisi niin kiva harpata eteenpäin noita viikkoja... :-)

Marrastoiveelle tsemppihali! Hyvin se menee...tulehan sitten jossakin vaiheessa kertomaan kuulumiset! Vitsit, että käy kateeksi kun porukka pääsee pikkuhiljaa tositoimiin...

Kanelisokeri 35+3

Vierailija
38/52 |
17.10.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kerro vielä mistä lähti epäily siitä että tämä lapsi olisi iso (eli miksi tehtiin painoarvio)? Esikoisesi oli kookas, eikä vain? Kasvoiko tämän vauvan SF-mitta samoilla käyrillä kuin esikoisen? Vai oliko isompi? Painonousu tässä raskaudessa verrattuna esikoiseen?

Itse olen ylihuomenna menossa gynekologilleni josta minun pitäisi anella itselleni lähete painoarvioon jos ja kun olen sitä mieltä että tämä vauva on isompi kuin esikoiseni (4.2 kg)

Noinkin kypsässä tilanteessa käynnistetty synnytys on varmaan ihan helppo; veljeni vaimon (toinen lapsi) käynnistettiin elokuussa 38+ viikolla verenpaineen takia, yhden Cytotec-murun jälkeen käynnistyi ja nopeasti ja helposti meni.

T. Mari 36+4

Vierailija
39/52 |
17.10.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

mä oon maannut koko päivän, välillä torkkunut ja välillä lueskellut. mies kävi lääkärissä aamulla, sillä on keuhkoputken tulehdus ja korvatulehdus, mulla itellä on ihan satavarmasti kuumetta. ei vaan oo mittaria.

mä tossa muutama tunti takaperin aloin jo huolestumaan ku ei oo vauva ilmottanut oloistaan, ei liikkeen liikettä. puhuttiin ukkelin kaa mahalle ja koitettiin vähä tuuppia mut ei auttanut. kävin suihkussakin mutta ei mitään. tajusinpa sit syödä vähän niin sit alko liikkeet tuntumaan joskin vähäisenä mutta kuitenkin.

osaisko joku neuvoa voisko ottaa ibumaxin ihan omin päin? ei oo muuta särkylääkettä ja olo ihan hanurista..

mua alkaa vähä jännittää tää vauvan koko. mitenhä sellaseen kokoarvioon pääsis?

nyt taas sänkyyn. jos joku viittii vastaa tosta särkylääkkeestä pikasesti..?

ootellaan 37+4

Vierailija
40/52 |
17.10.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

ihanaa kun vauvoja alkaa putkahtelemaan...!

on kumma juttu jos ei tää pääse kohta synnyttämään. kävin neuvolassa eilisten lapsivesi epäilyjen takia ja otti sit polilla sydänkäyrääkin. poitsu alko tietty heti riehua ku sinne päästiin, muuten oli aika hiljainen. mut rauhotti mieltä tuo potkuttelu.

kätilö katto kohdunsuuta ja vielä aika takana oli.pehmeä ja ehkä sisäsuu sormelle auki. tosi kummaa kun tää lapsi ei oo vielä kiinnittynyt mutta limatulppaa tuli jo toissaviikolla ja viime viikolla. ja maha on ollut sekaisin jo pari päivää.kaikki merkit viittaa siihen että synnytys olisi lähellä ja tukkoinen olokaan ei lopu.

mutta onkohan miten yleistä että ensisynnyttäjällä ei vauva kiinnity kun vasta synnytyksessä.? on se tosi alhaalla ollu pitkään mut kuulema vielä pää heiluu.et varmaan ambulanssi reissu jos vedet päättää mennä nyt kokonaan.

mitä muut on kuulleet, meidän kätilö sanoi että on aika harvinaista että ei kiinnittyisi ensisynnyttäjällä?? vähän jännittää.

-ellu ja masukki rv 36+4-