YLE: Vain suomalaisäidit väsyttävät itsensä karmean näköisiksi valvomalla vauvan takia. Ranskassa vauvat nukkuvat sikeästi jo kolmen kuukauden iässä. Kannattaako suomalaismiehen ottaa ranskalainen nainen??
" Meillä on tyypillistä, että heräily jatkuu aina vuoden ikään asti, jopa sen yli, Andersson sanoo.
Rankassa tilanne on tyystin toinen."
Kommentit (111)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mun vauvat nukkuivat täysiä yöunia kolmen kuukauden ikäisistä asti. Olen täysin suomalainen nainen. Elin vauvantahdissa. Suomalaisnaiset eivät elä vauvan tahdissa vaan tyrkyttävät sitä tissiä vauvalle joka välissä kun vauva herää ja kulkevat pitkin kyliä sen vauvan kanssa. Mä olin kolme kuukautta ihan täysin vauvakuplassa kotona. Sen kolmen kuukauden aikana side vauvaan syntyy. Kun vauvalla on turvallinen olo niin se nukkuu, syö ja paskoo säännöllisesti eikä ala parkumaan joka välissä vähän väliä saadakseen huomiota. Suomalaisnaiset luulevat antavansa huomiota vauvalle vaikka todellisuudessa ovat jatkuvasti hermostuneita ja mieluummin muualla. Vauvaa pidetään sylissä ja samalla räplätään puhelinta tai tehdään muuta. Ei se ole mitään vauvantahtista ja vauvalle omistautunutta äitiyttä. Vauva on hermostunut koska äitikin on. Kyllä kolmen kuukauden ikäisen normaalin vauvan pitäisi jo aivojen kehittymisen takia nukkua täydellisiä öitä. Ja muutenkin nukkua suurimman osan ajastaan. Sen kolmen kuukauden jälkeen voi hyvin hankkia vauvavahdin siksi aikaa päivällä kun se nukkuu. Vauva nukkuu usean tunnin unia päivälläkin. Mä aloitin tuolloin koirien pitkillä ulkoilutuksilla ekan vauvan kanssa. Tokan vauvan kanssa aloin tekemään täysiä päiviä oman firman kanssa. Kolmannen kanssa sama juttu. Lapset menneet vasta sitten esikouluopetukseen. Siitäkin syystä että pystyttiin miehen ja isoanhempien kanssa hoitamaan asia niin ettei lapsia tarvinnut viedä hoitoon. Oli mulla vakkari lapsenvahti myös. Naapurin työtön täti-ihminen. Hän oli meidän perheelle hyvin rakas. Siirtynyt jo ajasta ikuisuuteen ja mun lapset ovat aikuisia.
Vauvojen aivojen kehityksen kannalta sillä ei ole väliä onko se riittävä uni yöllä yhtäjaksoista vai syökö he välillä. Se on totta, että vauva oppii heräämään syömään, mutta alle yksi vuotiaan vaivan on täysin normaalia herätä yölläkin syömään sen kerran, jotkut kaksi.
Eikä sen vauvan tarvitse istua neljän seinän sisällä kuplassa äitinsä kanssa, pääasia on, että saa olla sylissä ja vuorovaikutuksessa riittävästi, vaikka sitten puistonpenkillä. Kuten itsekin sanoit, vauvat nukkuu paljon, miksi vanhempi ei saisi silloin olla vaikka kahvilla ystävänsä kanssa? Tai vaikka sillä puhelimella? Suomen malli on parempi kuin Ranskan, vanhemman itsekkyyttä on itsensä vuoksi herättää vauva päiväunilta ja pakko-opettaa nukkumaan öisin syömättä.
Puhut kauniisti lapsentahtisuudesta, mutta sitten puhut vain omasta mallistasi.
Nimenomaan sen unen pituus merkitsee. Lyhyet katkonaiset unet eivät ole yhtä hyödyllisiä vauvalle sen enempää kuin teinille tai aikuiselle. Ja nimenomaan vauvan tahdissa elin. Ihan ilman yritystä alkoi jokikinen nukkumaan kokonaisia yöunia. Kyse ei ole omasta maliistani vaan hyvin vanhasta mallista jonka opin omalta isoäidiltäni. "Suomen nykyisessä mallissa" ei ole mitään hyvää. Ja se näkyy tuloksissa, kauniisti sanottuna. ranskassa ja melkeinpä missä muualla tahansa maailmassa lasten luottamus omaan äitiin on suurempi kuin Suomessa. Huomaahan senkin miten kyselet " miksi ei saisi tehdä sitä ja tätä". Niin, mietipä sitä. On se vaikeaa kun ei muutamaa kuukautta elämästään pysty keskittymään ja rakentamaan vauvan ja äidin välistä luottamusta. Onhan se nyt helvetin vaikeaa olla räpläämättä sitä puhelinta sen sijaan että vaikka lepäisi samaan aikaan sen vauvan kanssa. Sitten onkin kiva riehua kun ei saa nukkua ja on niin väsynyt. Kun haluaisit nukkua just silloin kun vauva ei halua. Huomaatko miten typerältä se kuulostaa??? Et varmasti.
Sillä ei ole väliä nukkuuko vauva yhtäjaksoisesti nimenomaan yöllä sen 8h vai esim. 5+4h, vauvan aivot tarvitsevat unta riittävästi per vrk. Tuossa (toki vanhassa jutussa) lapsi herätetään päivällä unilta jotta nukkuu läpi yön.
Kuulostat harvinaisen tietämättömältä, sori vaan. Mikä se Suomen malli edes on mitä kritisoit?
Nepsyjä todella paljon, miksi niitä meillä Suomessa on. Kyllähän sen näkee miten rauhallisia ulkomaiset lapset on, tosi isoja perheitä pienten lasten kanssa ulkoilemassa olen ihmetellyt lasten hyvää käytöstä. Perheet huomio muut kulkijat, lapsetkin opetetaan väistää muita kulkijoita, ei tuki teitä niin kuin kantaväestö. Nämä huutavat, rääkyvät jo vauvana.
Vierailija kirjoitti:
Nepsyjä todella paljon, miksi niitä meillä Suomessa on. Kyllähän sen näkee miten rauhallisia ulkomaiset lapset on, tosi isoja perheitä pienten lasten kanssa ulkoilemassa olen ihmetellyt lasten hyvää käytöstä. Perheet huomio muut kulkijat, lapsetkin opetetaan väistää muita kulkijoita, ei tuki teitä niin kuin kantaväestö. Nämä huutavat, rääkyvät jo vauvana.
😅 Et ole kyllä nähnyt yhtäkään lasta Euroopassa, jos he ei sun mielestä rieku ja rellestä ihan normaalisti. Ihan joka maassa on niitä robotteja, heidät on kasvatettu huutamalla ja kurilla, enpä lähtisi ihannoimaan. Ne lapset ei huuda, vanhempansa sitäkin enemmän.
Vierailija kirjoitti:
No itse tänään kuuntelin, kun eräs isä antoi vauvansa rääkyä koko kauppareissun ajan eikä rauhoitellut yhtään tätä. En "syytä" vauvaa ja itku inhimillistä, mutta isän olisi toivunut toimivan toisin. Vähän aiheesta ohi.
Sama havainto, rääkyviä vauvoja ja vanhempia lapsia joita voi jo kieltääkin. Kyllä. supernannyssäkin laitettiin tiukat rajat lapsille.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
😅 Et ole kyllä nähnyt yhtäkään lasta Euroopassa, jos he ei sun mielestä rieku ja rellestä ihan normaalisti. Ihan joka maassa on niitä robotteja, heidät on kasvatettu huutamalla ja kurilla, enpä lähtisi ihannoimaan. Ne lapset ei huuda, vanhempansa sitäkin enemmän.
Kyllä sitä "kuria" pitää ollakin, kaikkea ei voi lapsetkaan tehdä. :)
Been there done that kirjoitti:
Esikoinen valvotti.... koska itse opetin siihen. Aina kun kuulin pienenkään ähkäisyn ryntäsin tunnontarkasti vauvan luo, revin pois peiton alta, vein hoitopöydälle, tarkistin vaipan, ja hops - vauva olikin hereillä. Toinen vauva saapui vuoden myöhemmin (olin juuri saanut esikoisen nukkumaan yöt läpi) enkä todellakaan hypännyt ensiähkäisystä, yleensä laitoin vain käden rauhoittavasti hartioiden päälle ja vauva nukkui yöt läpeensä 3kk:sta eteenpäin. Kolmas vauva saapui seuraavana vuonna. Hänkään ei saanut ''viiden tähden palvelua'' mutta tarvitsi muutamaksi yöksi heijaamista vaunuissa, minkä tein tietysti puhumatta ja hämärässä/pimeässä
Samat sanat. Myös minä tein esikoisen kanssa tuon virheen. Onneksi kantapään kautta oppii.
Vierailija kirjoitti:
The_Purge kirjoitti:
Suomalaisnaisen kannattaa ottaa ranskalainen mies siis eikä suomalaista miestä :)
Tämä ja kannattaa myös synnyttää Ranskassa eikä Suomessa. Saa esim hoitoa synnytyksen jälkeen.
Voisin ottaa itsekin ranskalaisen äijän. Kun tapasin mun ranskalaistutun ekaa kertaa, tulin hänen kanssaan juttuun heti. Ranskalaiset ovat aika sosiaalisia ja suorapuheisia. Ja itsepäisiä. Joillekin se näyttäytyy koppavuutena. Minusta se on virkistävää, koska suomalaisista ei sellaisia ihmisiä montaa löydy. Täällä kun menee jonkun kanssa juttusille, käyttäydytään töykeästi (ja vedotaan ujouteen).
Kaveri on asunut jo pitkään Ranskassa ja kertoi, että siellä on tavallista, että vauvat laitetaan omaan huoneeseen jo hyvin varhain, ja käytännössä sitten jätetään sinne oman onnensa nojaan. Sanovat, että kyllähän aluksi itkevät, mutta nopeasti tottuvat. Eri asia tietenkin, mitä tuollainen sitten psyykkeelle tekee.
Vierailija kirjoitti:
Varmaan kannattaa, jos onnistuu. Suomalaismies voisi myös osallistua niihin yösyöttöihin, mutta sehän on tietenkin liikaa vaadittu.
Tätä kommenttia odotin. Kiitos. Vauva ei ole yksin naisen projekti. Jos haluat lastesi äidin pysyvän hehkeänä, osallistu vauvan hoitoon ja anna äidille lepohetkiä.
Hyvä, että tästä asiasta puhutaan. Suomessa ovat menneet liian pitkälle kiintymysvanhemmuusvouhotukset ja imetysmaratonit. Jotkut ovat täälläkin kertoneet, että iltaisin on tuntikausien imetysmaraton. Jokainen järjellä ajattelevat tietää, ettei vauva silloin nälkäänsä ime.
No itse tänään kuuntelin, kun eräs isä antoi vauvansa rääkyä koko kauppareissun ajan eikä rauhoitellut yhtään tätä. En "syytä" vauvaa ja itku inhimillistä, mutta isän olisi toivunut toimivan toisin. Vähän aiheesta ohi.