Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

YLE: Vain suomalaisäidit väsyttävät itsensä karmean näköisiksi valvomalla vauvan takia. Ranskassa vauvat nukkuvat sikeästi jo kolmen kuukauden iässä. Kannattaako suomalaismiehen ottaa ranskalainen nainen??

Vierailija
22.06.2022 |

" Meillä on tyypillistä, että heräily jatkuu aina vuoden ikään asti, jopa sen yli, Andersson sanoo.

Rankassa tilanne on tyystin toinen."

https://yle.fi/uutiset/3-8892002

Kommentit (111)

Vierailija
41/111 |
22.06.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Jatkan vähän... olen myös miettinyt halutaanko tällä omien vaikeuksien suoranaisella liioittelulla ja keksimisellä saada keskustelukumppanille (vaikkapa silloin minulle) olo, että "onneksi muillakin on välillä vaikeaa" vai mitä? Siis näillä kun normaali äiti kertoo, ettei hänen kaksi normaalia ja iloista lastaan ole muka nukkuneet yhtään kokonaista yötä 5-7 vuoteen ja hän on kovin väsynyt vaikkei vaikuta koskaan valvoneelta? (Minusta vuosien valvomisen huomaisi). Itselleni tuli nimittäin perhekerhoissa joskus vaivautunutkin olo mammojen satusuorituksia kuunnellessa, en tiedä miten olla. Ja tahdon korostaa, etten ehdottomasti väitä kaikkea tai enintä väsymystä valehteluksi, mutta ehkä joku muu on kohdannut samaa.

15

Koliikkivauva kun sattuu, niin se valvottaa, mutta kuitenkin vain muutaman kuukauden. Mun kokemukseni mukaan se on ihan tuurista kiinni kuinka hyvän nukkujan saa. Normivauva nukkuu hyvin, kun vanhempi on vieressä ja ruokaa tarjolla.

Mulla on kokemus koliikista ja se oli ihan hirveää. Mutta mulla on myös kokemus kahdesta hyvin nukkuvasta. Ero on kuin yöllä ja päivällä. Eli en todellakaan aliarvioi kenenkään valvomisia. Se on hirveää, kun ei saa nukkua. Unideprivaatiohan on yksi tunnettu kidutusmenetelmä.

Sitähän en kiellä, ettei oliai huonounisia lapsia ja herkkäunisia vanhempia. Eikö kukaan muu sotten ole törmännyt tähän seurustelukulttuuriin, että joku mamma mammakerhossa alkaa kertoilla lapsensa mahdottomuudesta ja yhtäkkiä siinä ringissä onkin jo 4 muutakin mammaa, jonka lapsi on huutanut täyttä huutoa viimeiset 10 kk vaikka mammoista valvominen ei ulospäin näy ja nytkin vauvat ovat aivan tyytyväisiä kaikki... ehkä mulle ei sitten vain aukea kaikkien tapa sosialisoida ja ystävystyä keskenään, mutta kyllä minä olen ainakin useamman kerran ollut tuollaisessa hämmentävässä tilanteessa. Edelleen väittämättä, ettei ketään äitiä väsyttäisi yövalvomisten takia, mutta kuinka juuri sellaiseksi itsensä esittelevä 24 tuntia päivässä rintaraivari-imettävä äiti kuitenkin jaksoi ihan iloisena taas tulla vauvakerhoon läpi räntäsateiden kolmesti viikossa... vaikkei ole nukkunut 10 kuukauteen. ja molemmat vaikuttavat normaaleilta, äiti ja lapsi. Luulisi, että joku sellainen äiti sitten on kotona lapsensa kanssa, mutta tämä ei.

Ei se mustakaan ulospäin näkynyt, etten ollut saanut nukkua kunnolla pitkiin aikoihin. Ei mulle tule mitään mustia silmänalusia valvomisesta ja kotoa poistuessani pukeuduin siististi. Muiden äitien seura myös piristi hetkellisesti. Miksi ihmeessä tahdot vähätellä muiden äitien kokemuksia, jos sinulla oli helppoa se sijaan, että olisit onnellinen omasta tilanteestasi?

Vierailija
42/111 |
22.06.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Jatkan vähän... olen myös miettinyt halutaanko tällä omien vaikeuksien suoranaisella liioittelulla ja keksimisellä saada keskustelukumppanille (vaikkapa silloin minulle) olo, että "onneksi muillakin on välillä vaikeaa" vai mitä? Siis näillä kun normaali äiti kertoo, ettei hänen kaksi normaalia ja iloista lastaan ole muka nukkuneet yhtään kokonaista yötä 5-7 vuoteen ja hän on kovin väsynyt vaikkei vaikuta koskaan valvoneelta? (Minusta vuosien valvomisen huomaisi). Itselleni tuli nimittäin perhekerhoissa joskus vaivautunutkin olo mammojen satusuorituksia kuunnellessa, en tiedä miten olla. Ja tahdon korostaa, etten ehdottomasti väitä kaikkea tai enintä väsymystä valehteluksi, mutta ehkä joku muu on kohdannut samaa.

15

Koliikkivauva kun sattuu, niin se valvottaa, mutta kuitenkin vain muutaman kuukauden. Mun kokemukseni mukaan se on ihan tuurista kiinni kuinka hyvän nukkujan saa. Normivauva nukkuu hyvin, kun vanhempi on vieressä ja ruokaa tarjolla.

Mulla on kokemus koliikista ja se oli ihan hirveää. Mutta mulla on myös kokemus kahdesta hyvin nukkuvasta. Ero on kuin yöllä ja päivällä. Eli en todellakaan aliarvioi kenenkään valvomisia. Se on hirveää, kun ei saa nukkua. Unideprivaatiohan on yksi tunnettu kidutusmenetelmä.

Sitähän en kiellä, ettei oliai huonounisia lapsia ja herkkäunisia vanhempia. Eikö kukaan muu sotten ole törmännyt tähän seurustelukulttuuriin, että joku mamma mammakerhossa alkaa kertoilla lapsensa mahdottomuudesta ja yhtäkkiä siinä ringissä onkin jo 4 muutakin mammaa, jonka lapsi on huutanut täyttä huutoa viimeiset 10 kk vaikka mammoista valvominen ei ulospäin näy ja nytkin vauvat ovat aivan tyytyväisiä kaikki... ehkä mulle ei sitten vain aukea kaikkien tapa sosialisoida ja ystävystyä keskenään, mutta kyllä minä olen ainakin useamman kerran ollut tuollaisessa hämmentävässä tilanteessa. Edelleen väittämättä, ettei ketään äitiä väsyttäisi yövalvomisten takia, mutta kuinka juuri sellaiseksi itsensä esittelevä 24 tuntia päivässä rintaraivari-imettävä äiti kuitenkin jaksoi ihan iloisena taas tulla vauvakerhoon läpi räntäsateiden kolmesti viikossa... vaikkei ole nukkunut 10 kuukauteen. ja molemmat vaikuttavat normaaleilta, äiti ja lapsi. Luulisi, että joku sellainen äiti sitten on kotona lapsensa kanssa, mutta tämä ei.

Ei se mustakaan ulospäin näkynyt, etten ollut saanut nukkua kunnolla pitkiin aikoihin. Ei mulle tule mitään mustia silmänalusia valvomisesta ja kotoa poistuessani pukeuduin siististi. Muiden äitien seura myös piristi hetkellisesti. Miksi ihmeessä tahdot vähätellä muiden äitien kokemuksia, jos sinulla oli helppoa se sijaan, että olisit onnellinen omasta tilanteestasi?

Miksi ihmeessä teidän täytyy olla noin hyökkääviä? Kyllä minä jseinkin sen uskon jos joku kertoo valvoneensa tai olevansa väsynyt. Teille nyt ilmeisesti menee kaikki läpi mitä kuka tahansa satuilee sitten.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
43/111 |
22.06.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

https://yle.fi/uutiset/3-10014921

Olisi ottanut myös tuon synnytyksen jälkeisen hoidon huomioon kirjassaan.

Saa se suomalainen mies kyllä olla täydellinen tapaus että saa ranskattaren suostumaan tänne synnyttämään. Saattaa jäädä haaveeksi.

Olen aidosti kateellinen tuosta! Suomessa et saa mitään hoitoa lantionpohjaan liittyviin harmeihin, jos tenat riittävät eikä kohtu ole aivan ulos valahtanut. Itse pääsin fysioterapeutille, koska liioittelin oireita pahemman kerran. Synnytyksen jälkeen äidin vointi ei ketään kiinnosta. 

Vierailija
44/111 |
22.06.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä vauva heräsi vastasyntyneenäkin vain kerran yössä syömään. Alkoi nukkua n. 22 ja heräsi aamuyöllä ja syömisen jälkeen vaihdoin vaipan nopeasti ja vauva jatkoi unia ysiin asti. Makkari oli hämärä eikä yöllä höpötelty. Vauva sai vastiketta pullosta koska minulla ei maito noussut ollenkaan.

3kk ikäisena vauva vaan alkoi nukkua täysiä öitä 21-09. Hän nukkui omassa pinnasängyssä meidän parivuoteen vieressä. Oli pienikokoinen mutta hyvin kasvoi omalla käyrällä. Kaikki taidot oppi etuajassa verrattuna "tavisvauvaan" ja olen varma että se johtui pitkistä yöunista. Vauva oli tosi virkeä ja hyväntuulinen päivisin.

Vierailija
45/111 |
22.06.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ranskalaisvauvojen nukkuminen johtuu paikallisesta kulttuurista. Siellä vauvat jätetään huutamaan itsensä uneen omiin huoneisiinsa. Voi kysyä, miten inhimillistä tuo on ja miksi muissa maissa toimitaan toisin.

Minä tein lasun kun kyllästyin kuuntelemaan naapurin vauvan jatkuvaa itkua. Jos haluaa jättää lapsensa itkemään niin älkää tehkö sitä kerrostalossa kuten ääliönaapurini.

Mistä siis tiesit että äiti jätti lapsensa itkemään eikä lapsi itkenyt esim. koliikkia? Hyvähän se asia on selvittää, mutta koliikkivauvan vanhemmalle voisi olla aika kova isku kaiken sen muun kurjan lisäksi.

Ihan sama mistä kyse mutta kai ne apua sai kun lapsi ei enää huuda tunteja putkeen ja tämä äiti saa nykyään nukuttua.

Vierailija
46/111 |
22.06.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Meillä vauva heräsi vastasyntyneenäkin vain kerran yössä syömään. Alkoi nukkua n. 22 ja heräsi aamuyöllä ja syömisen jälkeen vaihdoin vaipan nopeasti ja vauva jatkoi unia ysiin asti. Makkari oli hämärä eikä yöllä höpötelty. Vauva sai vastiketta pullosta koska minulla ei maito noussut ollenkaan.

3kk ikäisena vauva vaan alkoi nukkua täysiä öitä 21-09. Hän nukkui omassa pinnasängyssä meidän parivuoteen vieressä. Oli pienikokoinen mutta hyvin kasvoi omalla käyrällä. Kaikki taidot oppi etuajassa verrattuna "tavisvauvaan" ja olen varma että se johtui pitkistä yöunista. Vauva oli tosi virkeä ja hyväntuulinen päivisin.

Onnea teille! Meilläkään ei toki höpötelty öisin ja makkari oli pimeä, mutta lapsella oli refluksi ja hän heräili usein pitkälle toiseen vuoteen. Ja ei, ei ollut hyväntuulinen päivisin.

Vierailija
47/111 |
22.06.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minusta on ihanaa, että elämän arvonnassa sain kolme tervettä lasta, jotka nukkuivat yönsä hyvin ja sallivat minun nauttia äitiydestä. Onneksi en keksinyt mitään metodeja, joilla olisin pakkoherätellyt heitä öisin ihan vain siksi, että olisin saanut parhaat palat väsymysäitiydestä.

Vierailija
48/111 |
22.06.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kannattaa ottaa jos rahkeet riittävät, mutta vaikea kuvitella, että perussuomijuntti olisi mitenkään kuumaa kamaa ranskattarien mielestä.

Vierailija
49/111 |
22.06.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Otsikossa ei kyllä lukenut mitään karmean näköisistä suomalaisnaisista kiva oma lisäys sinulta :)

Vierailija
50/111 |
22.06.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Je t'aime. Tota, mitäs sit sanois....

Vierailija
51/111 |
22.06.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Omasta mielestäni ranskalaiset miehet ja naiset aika vastenmielistä. Mut se on vaan mun mielipide.

Vierailija
52/111 |
22.06.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ranskalaisvauvojen nukkuminen johtuu paikallisesta kulttuurista. Siellä vauvat jätetään huutamaan itsensä uneen omiin huoneisiinsa. Voi kysyä, miten inhimillistä tuo on ja miksi muissa maissa toimitaan toisin.

Suomessa vauvoja ja lapsia paapotaan ja perheet elää "lasten ehdoilla", miten se sitten näkyy? Lasten- ja nuorisopsykiatrian alati kasvavina jonoina.

Kyllä ne on täällä ihan eri lapset, jotka siellä jonossa ovat.

Suomessa on valtava määrä ihmisiä, joilla ei pitäisi lapsia olla ollenkaan.

Vierailija
53/111 |
22.06.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos sellaisen saa. Mutta miksi luulet, että ranskalainen nainen hyväksyisi suomalaisen miehen aviopuolisokseen?

Vierailija
54/111 |
22.06.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

15

Ei se alle vuoden valvominen ainakaan mussa koskaan vieraille ihmisille ulospäin näkynyt (tutuille kyllä!), mutta oman olon se teki aivan hirveäksi. Nuo kohtaamiset vauvakerhossa olivat voimavara, joiden avulla jaksoin. Kotona ehti olla ihan riittämiin muutenkin, vaikka kerta viikkoon siellä vauvakerhossa kävikin.

Vierailija
55/111 |
22.06.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ranskalaiset ja venäläiset naiset osaavat lasten kasvatuksen. Nukutaan, ei riehuta tai järjestetä julkisia itkupotkuraivareita.

Suomalainen aikuinen vauvanainen toimii samoin kuin 3 kk vauvat. Eipä ihme ettei vauvanaisten vauvat nuku.

Vierailija
56/111 |
22.06.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Suomalaisnaisilla on aivan erilainen ruokavalio kuin ranskattarilla, millä voi myös olla jotakin merkitystä. Äidinmaidon mukana lapset saavat kaikenlaista, mikä voi vaikuttaa suolistoon ja esim. korvatulehduksen määrään jatkossa. Yksi merkittävä ero on äärimmäisen prosessoidun lehmänmaidon jäätävän suuri määrä suomalaisten ruokavaliossa.

Siskoni miehellä on ykköstyypin diabetes, joka on puhjennut aivan pienenä. Sisko osallistui tutkimukseen (liittyi jotenkin diabeteksen periytymisen ja maidon yhteyteen), jossa myös imettävän äidin ruokavaliosta karsittiin kaikki lehmänmaidon proteiini pois, eikä hänen lapsillaan ollut vatsavaivoja eikä korvatulehduksia. Lapsetkaan eivät saaneet ensimmäisinä vuosina lehmänmaitoa lainkaan. Ovat nyt terveitä aikuisia, ei diabetestä ja vahvat luut.

Vierailija
57/111 |
22.06.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Otsikossa ei kyllä lukenut mitään karmean näköisistä suomalaisnaisista kiva oma lisäys sinulta :)

Palstalla ei ole naisvihaa

Vierailija
58/111 |
22.06.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kylläpä me suomalaisnaiset ollaan sitten huonoja ja hirveitä. Sellaista asiaa ei ole olemassakaan, joka ei olisi meidän omaa syytä. Minusta on ihan sama vaikka ihan jokainen suomalaismies muuttaa ulkomaille.

Vierailija
59/111 |
22.06.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ranskassa nyt on erilaisia tapoja kuin Suomessa.

Siellä valitaan usein synnytystavaksi sektio, ettei paikat löysty ja mies muuta muualla.

Siellä valitaan usein vauvan ruokintatavaksi korvikemaito, ettei tissit rupsahda ja mies muuta muualle.

Siellä oikein ylpeillään sillä kuinka tylysti lapsia kohdellaan.

...miksiköhän useimmat turistit valittavat että ranskalaiset ovat tylyjä 🙄

Itse pidän suomalaisista tavoista ja ihan mielelläni joustan omista tarpeistani lasten takia.

Onneksi jokainen voi itse valita miten lapsensa hoitaa.

Vierailija
60/111 |
22.06.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tuli mieleen, että ei anneta vauvan olla " rauhassa" vaan hänet otetaan syliin vähän väliä niin lapsi ei opi olemaan ilman syliä ja nukkumaan.

Paapotaanko vauvaa liikaa? Tuo voisi olla yksi syy.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kolme yhdeksän kaksi