Miten opetella käyttämään linssejä, papuja ja kikherneitä ruoanlaitossa? Miten totutella ja lähteä yksinkertaisesti liikkeelle?
Miten käyttää enemmän kyseisiä raaka-aineita? Lisäämällä tuttuihin ruokiin tai tekemällä suoraan näistä raaka-aineista?
Voi antaa vinkkejä resepteistä tai ruokalajeista. Saa olla liha- tai kasvisruokia, kaikki käy
Kommentit (92)
Pavuissa kuivattuna kypsymisaika on pitkä ja näitä on helppo ostaa liemessä valmiiksi kypsinä. Nopeuttaa ruoanlaittoa huomattavasti.
Linsseissä kypsyminen on nopeaa ja on halpa ostaa kuivattuna ja keittää tai kypsentää ruoan kanssa kypsäksi. Toki näistäkin valmiiksi kypsiä saatavilla ja helppo käyttää.
Mun vegaanikaveri tekee niin, että ostaa sellaisia "lisää vesi ja liha" -pata-aineksia, esim blåband, ja laittaa lihan sijaan tölkkipapuja/kikherneitä.
Joskus se tyhjentää kaikki ylijäämärehut vihanneslaatikosta ja tekee niistä keiton ja sinne papuja tai linssejä sekaan. Koostumus on joka kerta eri, riippuen mitä kasvista on. Hyvää oli mielestäni sellainen, jossa oli kaalia, lehtikaalia, porkkanaa, sellerinvarsia, vihreitä papuja pakastimesta, tomaattimurskaa ja jotain chilillä maustettua papu- ja maissisäilykettä. Oli jotain mausteitakin, mutta niitä en saanut urkituksi.
Vierailija kirjoitti:
Katso miten italialaiset niitä käyttävät.
Vegaanipakotukset voit jättää ihan omaan mauttomaan arvoonsa.
Mitkä "vegaanipakotukset"? Aloittaja kysyi kyseisten kasvisproteiinien käytöstä. Läskiäkö sinne sekaan täytyy laittaa että sinä et tulkitse keskustelua vegaanipakotukseksi?
Ei se vaikeaa ole. Käytä mielikuvitusta tai googleta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mitkä "vegaanipakotukset"? Aloittaja kysyi kyseisten kasvisproteiinien käytöstä. Läskiäkö sinne sekaan täytyy laittaa että sinä et tulkitse keskustelua vegaanipakotukseksi?
Ainakaan tuossa aikaisemmin mainittu pannu ei ole mikään vegaanipakotus vaan sopii myös "äijille".
Vierailija kirjoitti:
Mitkä vegaanipakotukset? Mä olen sekasyöjä ja käytän myös tofua, papuja yms. ruoanlaitossa. Joskus syön kasvisruokaa.
Liota pussillinen kuivattuja kikherneitä yön yli. Kaada liotusvesi pois ja keitä pavut raikkaassa vedessä. Ohjeessa lukee 1 tunti, itse keitän hiljalleen 1,5 tuntia.
Keitettyjä kikherneitä voi säilyttää jääkaapissa pari päivää ja syödä sellaisinaan, lisätä keittoihin tai salaattiin.
Muhennettuina voi tehdä muhennettujen perunoiden ja sipulisilpun kera pihvejä, jotka paistetaan uunipellillä leivinpaperin päällä. Valkosipulia sekä mausteita maun mukaan. (Itse suosin valkopippuria tai mustapippuria, cayennea, kurkumaa ja paprikajauhetta.
Punaisista linsseistä, (tomaateista tai purkkitomaattimurskasta,) sipulista ja valkosipulista saa nopeasti keiton, johon voi lisätä maustamaan kasvisliemikuution.
Vihreitä linssejä voi käyttää samaan tapaan, mutta kypsennysaika on pidempi.
Linssit pitää huuhdella hyvin ennen keittämistä.
Torstaina on hernekeittopäivä. Herneet likoon illalla.
Aloita tästä.
Siirtynyt itse makaroniin ym. halpaan koska linssitkin kallistuneet mutta nehän sopii melkein mihin vain.
Tässä helpoista helpoin.
Keitä linssit, laita porkkanat kokonaisina uuniin. Sitten porkkana linssien sekaan. Maustaa voi vaikka jalapenon siivuilla jos tahtoo makua. Mikäli kalastamista harjoittaa, kalaa voi laittaa sekaan siinä missä melkein mitä vain muutakin.
Sopii vaikka pääruoaksi mutta toimistotyöläisen lounaana pitää nälän poissa kunnes kotia ehtii.
Papuja ostaessa halvimmissa purkeissa on eniten tomaattikastiketta, voi syödä pelkiltäänkin. Esim. luontoon jos lähtee niin papuja mukaan, kestävät vaikka kuinka kauan (ei tarvitse ostaa purkissa, myös pahvipakkauksia on jotka kevyempiä) ja voi lämmittää risukeittimellä.
Vierailija kirjoitti:
Tässä helppo resepti. Tarvitaan: iso paistinpannu, jauhelihaa, linssejä, sipulia, herneitä, maissia, papuja, tomaattikastiketta, oliiviöljyä.
- Pannulle paketti jauhenlihaa ruskistumaan
- sitten päälle linssejä tölkki
- sitten sipulia
- sitten herneitä ja/tai maissia
- sitten papuja purkki, voi olla mikä papu vain
- lopuksi reilusti tomaattisoosia tai murskaa
- piälle vielä oliiviöljyäAineksia voi vaihdella halunsa mukaan ja myös mausteet niin kuin tykkää. Em. aineiden lisäksi voi lisätä riisiä tai kirsikkatomaatteja tai melkein mitä vain.
Tavoitteena ei siis ole mikään kurmee, jonka kanssa säätämisessä menee tuntikausia, vaan saada helppoa kotiruokaa nopeasti ja paljon. Siksi ainekset voi lisätä pannulle peräjälkeen. Yhdestä pannusta riittää moneksi päiväksi.
Suolavetisiä kikherneitä tai linssejä ei kannata ostaa. Maksaa siitä vedestä turhaan ja mukana liiaksi suolaa.
Vierailija kirjoitti:
Linssilasagne!
Tämä on niin herkkua! Parempaa kuin jauhelihalasagne! Ja helppo tehdä, googlaamalla löytyy esim. K-ruoka -ohje, mikä on aivan toimiva.
https://yhteishyva.fi/reseptit/intialainen-linssipata/recipe-260
Tää on hyvää, mutta mun mielestä enempi syksy-talviruokaa. Miksei toki viileänä ja sateisena kesäpäivänäkin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei tarvitse käyttää kikkiä tai linssejä, jos kammottaa. Voit kokeilla papuja esim. ne punaiset kidneypavut, paistinpannulla lämmittää purkkivalmista - siitä maista ensin.
Soijarouhetta suosittelen enemmän kuin papuja tai linssejä. Bolognese tulee soijasta tehtynä hyvää, varsinkin jos laittaa suolan sijasta lihaliemikuution. Olen huijannut tällä siippaa monta kertaa. Pavut ja linssit sitten pierettävät, varsinkin jos ei ole niihin tottunut.
Huijaaminen on alhaista.
Soijarouhe on öljyntuotannon jätettä ja siinä on kaikkein eniten papujen haitta-aineita, kuten kasviestrogeeneja ja lektiinejä. En suosittele.
Se on totta, että äkillinen papujen lisäys voi olla vatsalle raju kokemus. Minun vatsani ei kestä enää isoja määriä palkokasveja, vaikka pidänkin niistä.
Mungpapuja ja vihreitä linssejä voi myös idättää ja ovat hyvä lisä salaateissa. Nyt ei ole idätyskausi, idut pilaantuvat helposti kesällä. Aloita vasta kevättalvella.
Pikkuhiljaa voi olla helpompi aloittaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tässä helppo resepti. Tarvitaan: iso paistinpannu, jauhelihaa, linssejä, sipulia, herneitä, maissia, papuja, tomaattikastiketta, oliiviöljyä.
- sitten sipulia
- piälle vielä oliiviöljyäAineksia voi vaihdella halunsa mukaan ja myös mausteet niin kuin tykkää. Em. aineiden lisäksi voi lisätä riisiä tai kirsikkatomaatteja tai melkein mitä vain.
Tavoitteena ei siis ole mikään kurmee, jonka kanssa säätämisessä menee tuntikausia, vaan saada helppoa kotiruokaa nopeasti ja paljon. Siksi ainekset voi lisätä pannulle peräjälkeen. Yhdestä pannusta riittää moneksi päiväksi.
Suolavetisiä kikherneitä tai linssejä ei kannata ostaa. Maksaa siitä vedestä turhaan ja mukana liiaksi suolaa.
Itse huutelen kaikki tuollaiset liemessä myytävät.
Vierailija kirjoitti:
Mun vegaanikaveri tekee niin, että ostaa sellaisia "lisää vesi ja liha" -pata-aineksia, esim blåband, ja laittaa lihan sijaan tölkkipapuja/kikherneitä.
Joskus se tyhjentää kaikki ylijäämärehut vihanneslaatikosta ja tekee niistä keiton ja sinne papuja tai linssejä sekaan. Koostumus on joka kerta eri, riippuen mitä kasvista on. Hyvää oli mielestäni sellainen, jossa oli kaalia, lehtikaalia, porkkanaa, sellerinvarsia, vihreitä papuja pakastimesta, tomaattimurskaa ja jotain chilillä maustettua papu- ja maissisäilykettä. Oli jotain mausteitakin, mutta niitä en saanut urkituksi.
Pavuista ja linsseistä saa ihan oikeaa ruokaakin, myös vegaanista.
Olen paahtanut kikherneitä, tulee tosi hyviä! Uuniin, ruokaöljyä ja mausteita.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mä ainakin jatkan esim. jauheliha/ mustapavut esim. chili con carneen tai tortillatäytteeksi puolet ja puolet. Kun joskus on mennyt jauhelihaa kokonainen paketti niin nyt vain puolet jne.
Pavuilla jatkaminen on helppo klassikko. Linssikeitot toinen. Oma suosikkikeitto koostuu punaisista linsseistä, kukkakaalista ja vähän perunaa sekä porkkanaa sekaan. Lisäksi tuohon on hyvä littaa sipuleita, tuoretta inkivääriä, kurkumaa, chiliä ja tietty maun mukaan kermaa. Kikherneet sopii lähes kaikkeen, mutta hyvä hummus on tietenkin loisteliasta. Herneitä voi myös lisätä lähes kaikkiiin ruokiin.
Samat mulla, linssikeittoon heitän papumixin ja purkin kikherneitä. Keitän aina ison annoksen ja pakastan osan ja otan sitten myöhemmin evääksi töihin. Teen vähintään kerran viikossa jonkun linssi/papuhöystön, vatsa tykkää ja paino vaan putoaa. Hummus on myös helppo tehdä.
Vierailija kirjoitti:
Olen paahtanut kikherneitä, tulee tosi hyviä! Uuniin, ruokaöljyä ja mausteita.
Kaupan valmiiksi liotettuja, öljyä päälle ja uuniin? Kuinka pitkään kannattaa kypsentää? Syötkö sellaisenaan vai vaikka salaatissa?
- sitten sipulia
- piälle vielä oliiviöljyä
Aineksia voi vaihdella halunsa mukaan ja myös mausteet niin kuin tykkää. Em. aineiden lisäksi voi lisätä riisiä tai kirsikkatomaatteja tai melkein mitä vain.