Onko teidän tuttava/ystäväpiirissä tätä? Muutetaan isoon taloon ehkä vielä jonnekin vaikean taipaleen taakse ja halutaan "kestittää"
Innoissaan pyydellään että tulkaa tulkaa! Meillä on täällä paljuja ja pelejä ja vehkeitä, isot tilat ja kaikkea hienoa. Yöksi vaan jne. Ja sitten kukaan ei oikeastaan ehdi eikä jaksa, mutta jokainen tekee saman ratkaisun vuorollaan. Sitten ihmetellään kun ollaan yksin siellä lapsien kanssa eikä "kukaan tuu käymään tai auta".
Kaikki kodinvaihto- ja remontointiohjelmatkin on sitä että "tässä sitten vieraat voi olla ja nukkua ja yhessä vietetään kivaa aikaa <3"
Tekisi mieli sanoa jokaiselle, että samalla tavalla kuin te viihdytte kodissanne, niin viihtyvät kaikki muutkin. Aikuiset ei jaksa ajella ja viettää yötään vieraissa paikoissa jatkuvasti tai monet ei juuri koskaan. Ja lapsien kanssa ei varsinkaan, oma koti niin paljon helpompi. Siksihän "tekin" siellä kodissanne haluatte olla.
On varmasti myös perheitä, joilla tällainen kyläily esim suvun kesken on jatkuvaa. Ja kaveripiirejä. Mutta tiedän nyt 4-5 tapausta jotka on siellä pellon/metsänreunan kodeissaan talvipimeät yksin isossa huushollissa. Ja muutaman vuoden jälkeen ollaan jo vähän realistisempia, että ei siellä kauheasti kukaan käy. Sellaiselle se on unelma, joka ei muita kaipaa.
Mutta nämä ihmiset ovat kyllä haaveilleet olevansa jotain sosiaalisen elämän keskuksia. Eräskin tutun tuttu on kuulemani mukaan podhiskellut että ystävät voivat tulla heille "harjoittelemaan" omakotiasumista :D ihan kuin ihmisen kehityskaareen kuuluisi muuttaa jonnekin susirajalle valmistaloon ja he ovat nyt ensimmäisenä vähempiosaisia tuttaviaan suopeasti johdattamassa tämän saavutuksen piiriin ja sitä tultaisiin oikein nöyrinä (ja ei vielä sellaisiin saavutuksiin kykenemättöminä) ihastelemaan.
Kommentit (41)
Ja siis oudointa näissä ihmisissä on, että ne eivät oikein koskaan itse lähde tällaisille kestitysvierailuille. Kaikkien pitäisi käydä heillä.
ap
Koti pitäisi ensisijaisesti rakentaa niin että ne ihmiset on siinä lähellä. Eikä se konsepti tietenkään enää toimi. Ollaan siis sitten yksin.
Vierailija kirjoitti:
Ja siis oudointa näissä ihmisissä on, että ne eivät oikein koskaan itse lähde tällaisille kestitysvierailuille. Kaikkien pitäisi käydä heillä.
ap
Minä olen juuri tuollainen. Mielelläni kävisin kyllä muuallakin kylässä, mutta kun kukaan ei koskaan kutsu! Aina halutaan tulla meille skutsiin.
Oikein. Minuakin on monasti pyydetty kylään, mutta en lähde. Miksi haluaisin nukkua jossain kylässä huonolla sängyllä? On kokemusta eikä kiinnosta enää. Ja kun ollaan kylässä niin ei siellä voi olla kuin kotonaan. Ennemmin menen hotelliin nukkumaan kuin kyläpaikkaan.
En ole koskaan tavannut tällaisia perheitä. Sen sijaan tunnen runsaasti pääkaupukiseudulla asuvia, jotka kilvan kutsuvat yöksi, "kun satutte tänne lomailemaan". Kertaakaan emme ole majoittuneet tutuille, aina hotelliin, mutta jälkikäteen on saatu kuulla, että "niitä joutui passaamaan koko viikonlopun". Todellisuudessa on tavattu jossain kahvilassa tai Linnanmäellä, jokainen ostanut ja maksanut itse omat syömisenstä ja juomisensa, ei ole käyty edes iltaa istumassa kotonaan. Silti saadaan yhteisiltä tutuilta kuulla, miten rasittavaa on, kun maalta (Jyväskylästä asti!) tullaan käymään ja oletetaan, että koko ajan viihdytetään, on kaupunkilaisilla omakin elämä.
Keski-Suomea kohti matkaaville olemme sanoneet, että ajakaa reippaasti ohi vaan, olemme niin paljon mummoloissa ja paikallisilla kavereilla, että pitää etukäteen sopia, jos haluatte nähdä.
Vierailija kirjoitti:
ap
Oikeastaan kyse ei siis ole muusta kuin vastavuoroisuuden puutteesta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
ap
Minä olen juuri tuollainen. Mielelläni kävisin kyllä muuallakin kylässä, mutta kun kukaan ei koskaan kutsu! Aina halutaan tulla meille skutsiin.
Niin olet siis tuollaisen ihmisen vastakohta tai sitten olet nuokin tilanteet ymmärtänyt päinvastaisesti kuin asia oikeasti on :D
Näitä riittää. Sitten kun en omista korttia enkä autoa, niin silti pitäisi itsensä aina saada sinne perämetsiin järjestettyä. Ei kiitos.
Asumme kolmatta kesää maalla eli kaksi koronakesää oli rauhallista ja mukavaa. Keväällä alkoi tulla viestejä, että tultaisiin niin mielellään käymään, kun ei ole pariin vuoteen voitu vierailla ja teillä on siinä naapurissa niitä lehmiäkin. Voisiko lapset olla lomalla vaikka viikon, se olisi varmasti elämys ja saisi teidän lapsetkin seuraa?
No ei voi, olemme molemmat töissä ja lapsilla on täällä kavereita ihan riittämiin, vaikka monen mielestä susirajalla eli jopa Espoota kauampana asutaan. Monella on kuvitelma siitä, että maalla on yksinäistä ja ankeaa, mutta samaan aikaan jonkinlainen ikuinen kotieläinpiha- ja temppurataelämä meneillään. Ilmainen majoitus kelpaa ja kysy siltä naapurilta, voidaanko mennä itsekin laitumelle.
Meillä niin, että joulut, vaput, grillibileet suvulle ystäville aina meillä, kun on parhaat puitteet. Jossain vaiheessa aloin ehdottaa vuorovuosina juhlien järjestämistä, niin into hiipui. Minusta on kyllä mukavaa juhlia meillä, mutta alkoi tuntua hyväksikäytöltä kun muut vain tuli valmiiseen pöytään, pelkka viinipullo mukana.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
ap
Meillä vastavuoroisuuden puute johtuu siitä, että tuttavat asuvat näissä 30 neliön kaksiossa ja 45 neliön kolmioissa lapsineen. Ei huvita mennä yökylään niin ahtaaseen.
Mutta tilanne on toki eri. Ostimme ison talon osoite pihoineen ja meille olisi tulijoita enemmän kuin jaksaisi kestitä.
Toki on mukavaa, kun viikonloppuna tulee tuttavaperhe kylään ja saunomaan rantasaunaan ja paljuilemaan ja uimaan. Mutta ei jaksaisi joka viikonloppu sitä ruoan laittoa ja passausta
Vierailija kirjoitti:
En ole koskaan tavannut tällaisia perheitä. Sen sijaan tunnen runsaasti pääkaupukiseudulla asuvia, jotka kilvan kutsuvat yöksi, "kun satutte tänne lomailemaan". Kertaakaan emme ole majoittuneet tutuille, aina hotelliin, mutta jälkikäteen on saatu kuulla, että "niitä joutui passaamaan koko viikonlopun". Todellisuudessa on tavattu jossain kahvilassa tai Linnanmäellä, jokainen ostanut ja maksanut itse omat syömisenstä ja juomisensa, ei ole käyty edes iltaa istumassa kotonaan. Silti saadaan yhteisiltä tutuilta kuulla, miten rasittavaa on, kun maalta (Jyväskylästä asti!) tullaan käymään ja oletetaan, että koko ajan viihdytetään, on kaupunkilaisilla omakin elämä.
Keski-Suomea kohti matkaaville olemme sanoneet, että ajakaa reippaasti ohi vaan, olemme niin paljon mummoloissa ja paikallisilla kavereilla, että pitää etukäteen sopia, jos haluatte nähdä.
Aijaa, en itse ajatellut tätä edes pk-seutuasiana. Vaan että esimerkiksi muutetaan vaikka Jyväskylästä jonnekin Jyväskylän liepeille ja sitten sieltä Jyväskylästä mangutaan vieraita koko ajan. Jos nyt vaikka sait vähän intoa ekstravärikynään kun luulit että tässä taas tsadilainen maalaisia pilkkaa.
Ei. Asutaan kaikki kaupungissa. Mökki löytyy ja sinne mahtuu paljon ihmisiä nukkumaan, eli voidaan lähteä isolla porukalla viettämään aikaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
ap
Meillä vastavuoroisuuden puute johtuu siitä, että tuttavat asuvat näissä 30 neliön kaksiossa ja 45 neliön kolmioissa lapsineen. Ei huvita mennä yökylään niin ahtaaseen.
Mutta tilanne on toki eri. Ostimme ison talon osoite pihoineen ja meille olisi tulijoita enemmän kuin jaksaisi kestitä.
Toki on mukavaa, kun viikonloppuna tulee tuttavaperhe kylään ja saunomaan rantasaunaan ja paljuilemaan ja uimaan. Mutta ei jaksaisi joka viikonloppu sitä ruoan laittoa ja passausta
Ehkä kyse on siitä oletteko ensinkään mukavia ihmisiä, tästä tulkitsen että olette. Minulla käy kaksiossani jatkuvasti vieraita, ihan myös jopa kahden lapsen perheitä ja juhlissa ollaan kylki kyljessä :) Sitten on näitä patsastelijoita jotka ihmettelee että heillä on neliöitä ja kukaan ei käy...
En voi aikuisiässä sietää yökyläilyä. Rauhallinen oma hotellihuone vielä menee, mutta jonkun nurkissa - kiitos ei. Yhteiskokkailua ja näennäistä ajanviettoa kestää kerran viiteen vuoteen.
Vierailija kirjoitti:
Oikein. Minuakin on monasti pyydetty kylään, mutta en lähde. Miksi haluaisin nukkua jossain kylässä huonolla sängyllä? On kokemusta eikä kiinnosta enää. Ja kun ollaan kylässä niin ei siellä voi olla kuin kotonaan. Ennemmin menen hotelliin nukkumaan kuin kyläpaikkaan.
Näinpä, ja saa tehdä aamulla mitä tykkää. Eikä esim odotella että isäntäväki herää, tai sitten herätä 5:30 siihen kun perheen taapero kiipeää päälle tai siihen kun emäntä kutsuu kaikki lenkille tms.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Aijaa, en itse ajatellut tätä edes pk-seutuasiana. Vaan että esimerkiksi muutetaan vaikka Jyväskylästä jonnekin Jyväskylän liepeille ja sitten sieltä Jyväskylästä mangutaan vieraita koko ajan. Jos nyt vaikka sait vähän intoa ekstravärikynään kun luulit että tässä taas tsadilainen maalaisia pilkkaa.
Ap kirjoitti, että aikuiset ei jaksa ajella. Jyväskylässä pääsee kaupungin laitamille 30 minuutissa, joten siitä oletin, että kyse olisi pääkaupunkilaisten marinasta, keskisuomalaiset kun ei rasitu äärimmilleen 30 minuutin ajosta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ap kirjoitti, että aikuiset ei jaksa ajella. Jyväskylässä pääsee kaupungin laitamille 30 minuutissa, joten siitä oletin, että kyse olisi pääkaupunkilaisten marinasta, keskisuomalaiset kun ei rasitu äärimmilleen 30 minuutin ajosta.
Puhu omasta puolestasi. Jos vaihtoehto on viettää rentoa aikaa kotona vs. lapset/tavarat autoon, laittautuminen, koordinointi aikataulujen ja ruokien yms kanssa niin en jaksa, ainakaan sellaiseen paikkaan lähteä joka ei ole esim oman sisaruksen tai jonkun lapsuuden parhaan ystävän. Sellaiset aikuisiällä tavatut "hei tuu meille hei meil on kivaa" -tyyppiset vierailut on vaan tosi raskaita.
No ap, ihmisiä on moneen junaan. Mitä sitä ihmettelemään.
Me asutaan keskellä pimeitä metsiä ja peltoja ja nautitaan omasta rauhasta. Vierailijoita tuppaisi enemmän kuin olisi jaksamista, onneksi ollaan sen verran hankalien yhteyksien takana ettei sentään yllätyksenä kukaan pyyhällä pihaan.
Meitä myös pyydellään paljon kyläilemään muualle, mutta koska kotieläimiä on niin montaa sorttia jotka vaativat aktiivista hoitoa ja huolenpitoa päivittäin, ei yökyläilyihin onneksi ole mahdollisuutta.
Asuinpaikka ja elämäntapa on aikoinaan valittu ihan tasan omien intressien mukaan, yksinäisyys, avaruus ja yhteys luontoon ja eläimiin on meille se juttu.
Kotiin pitäisi muuttaa ensisijaisesti sillä perusteella, että siellä viihtyy itse ja että se tukee muuta elämässä viihtymistä. Kannattaa miettiä jaksaako hoitaa pihaa ja taloa, viihtyykö yksin perheensä kanssa vai tarvitseeko "ihmisten ilmoja" spontaanisti hyvinvoinnin tueksi. Jaksaako aina samat iänikuiset lumityöt aamulla ja ajella auraamattomia teitä kun lapsi sairastuu yöllä tms..