Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Miten voi olla, että aikuinen ihminen ei osaa tehdä yhtään mitään ruokaa?

Vierailija
20.06.2022 |

Mulla on ystävä, jolla on kolme lasta, joiden ainoa huoltaja on. Hän kokee, että ruoanlaitto on aivan kamalaa, eikä hän "osaa" tehdä yhtään mitään ruokaa. Kotona syödään vaihdellen voileipää muutamaa einestä tai tilataan kebabia. Lapset on syöneet pelkkää purkkiruokaa kolmevuotiaiksi. Ehkäpä joskus saattaa kuoria niille banaanin tai antaa pussista valmiiksi pestyn porkkanan, mutta siinä se. Siis miten voi olla mahdollista, ettei aikuinen ihminen omista mitään ruoanlaittovälineitä, eikä osaa edes kurkkua pilkkoa? Eihän se voi olla mikään vaihtoehto. Onhan sitä pakko osata tehdä edes joku ruokalaji. Edes vaikka keittää spagetti ja kaataa purkista valmiskastike sekaan. Mutta kun ei. Ei kykene.

Kommentit (315)

Vierailija
161/315 |
20.06.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Huomaa, ettei suomimammat ole käyneet Tallinnaa kauempana. Käytännössä missään Euroopan maassa Pohjoismaita lukuunottamatta ei lapsille tarjota lounaaksi lämmintä ruokaa, vaan nimenomaan eväsleipiä tms. Silti ovat terveitä ja ravittuja. 

Itse asiassa Pohjoismaissa syödään kaikkein parhaiten koko maailmassa, monipuolista ruokaa. Espanjassa on maailman lihavimmat lapset, Britanniassa sairaimmat. Kouluruokailu on yksi tekijä, vielä kun päästäisiin päiväkodeissa yhtä hyvää kuin kouluruokailussa, auttaisi se suomalaisten ravitsemuksessa, kun joka kodissa ei enää syödä monipuolisesti, vaan nimenomaan on menty tuohon voileipä- ja noutoruokaeurooppalaisuuteen.

Koulussa on ruokana eineslihapullia, pussiaineksista tehtyä kastiketta ja perunaa. Salaattina sekoitus porkkanaa ja säilykeananasta. Vaikea keksiä, mikä tuossa on on huipputerveellinen elementti, joka erottaa kouluruuan esim. woltista tilatusta sushiateriasta. Auttaisitko minua ymmärtämään?

Aina on parantamisen varaa, mutta kouluruokailuun on käytettävissä vain vähän euroja, joten siihen nähden ruoka on laadukasta ja tuotetaan ravitsemuksellisesti oikein. Siitä voi koota ravitsemuksellisesti terveellisen aterian, mikä saattaa olla paremmin koostettu kuin kotona. 

Sushi on yksi suolaisimmista valmisruuista mitä on olemassa. Suomalaiset vielä kastavat riisin soijakastikkeeseen toisin kuin japanilaiset. Lähes kaikki mitä ravintoloista yleensä tilataan on kaikkea muuta kuin terveellista arkiruokaa, sushikaan ei ole japanilaista arkiruokaa.

Onneksi eineslihapullissa ei ole yhtään suolaa. *hymiö*

Kouluruokailussa suolan määrä ja muidenkin ainesosien määrä tulee olla mitattu. Mutta omalta osaltani päätän tämän keskustelun tähän.

Vierailija
162/315 |
20.06.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Pitäiskö sun voikkuleipäkärjistäjä mennä nyt johonkin toiseen ketjuun riehumaan niin voitais puhua järkevästi lasten ravitsemuksesta? Jos joku sanoo, että "Kyllä joskus voi aterian korvata voileivällä, mutta jos lapsi saa jatkuvasti oikean ruoan sijaan välipalatyyppistä ravintoa, kokonaisravitsemus jää heikoksi" niin se nyt ei ole kyllä sama kuin että voileipä on saatanasta. Ei tuollaisessa toisten sanojen vääntelyssä ole mitään järkeä, vaikka sitä kutsuisikin "kärjistämiseksi". Puhutaan järkevästi nyt, eikä riehuta.

Ehkä siellä vähän kalikka kalahti, mikä on hyvä asia, koska ei varmaan kukaan tahallaan lapsilleen tarjoa yksipuolista ravintoa. Esimerkiksi ihmiset eivät tiedä, ettei lapsille saisi antaa kuin max. kolme nakkia viikossa tai nitriittimäärä ylittyy. Suolaa kaikki käyttävät liikaa jne.

Huono juttu tässä on se, että se todella vaikuttaa vauvan, taaperon ja isommankin lapsen aivoihin mitä hän syö ja miten esimerkiksi sydän- ja verisuonisairaudet kehittyvät myöhemmin. Sitten tietysti on se tapa, miten opitaan lapsena syömään, joka tutkitusti vaikuttaa aikuisuudessakin. Jos ei opi syömään monipuolisesti lapsena, hyvin harva syö monipuolisesti aikuisenakaan.

Miksi yrität syyllistää monipuolisesti kasviksilla höystettyjä voileipiä tarjoavaa siitä, että oma lapsesi syö vain jauhelihaa ja makaronia?

Voit jatkaa rauhassa missiotasi, mutta voileivän päällä syötynä on sinunkin aika vaikea saada puolta kiloa kasviksia päivässä tai sitten niitä voileipiä on oltava aika iso keko. 

Oletpa yksinkertainen, kun kuvittelet, että voileivän LISÄKSI ei voi syödä kasviksia, vaan kasvikset voi liittää vain LÄMPIMÄÄN ateriaan :D

Sitten puhutaan jo vähän eri asiasta, jos ruokavalioon kuuluu muutakin kuin voileipiä ja noutoruokaa. Käytännössä nuo voileivät ovat nykysuomalaisilla huono juttu, koska ne korvaavat muuta, terveellisempää ruokaa. Se omena ja porkkana jäävät syömättä, nyt se vasta tuli sinullekin mieleen keskustelun tässä vaiheessa.

Sinusta siis kanasalaatti on epäterveellistä, jos sen tilaa woltista, mutta terveellistä, jos ainekset pilkkoo ja sekoittaa itse`? Mielenkiintoinen ajatus. 

Woltista tilatussa kanasalaatissa on lähes varmasti enemmän suolaa ja rasvaa kuin jos tekisit sen itse vähäsuolaisena ja -rasvaisena. Nähtävästi et todella tiedä, että näitä asioita on tutkittu. En keksi sitä omasta päästäni. Ravintolaruuassa on huomattavasti enemmän suolaa ja rasvaa kuin kotona tehdyssä noin keskimäärin. Jos syöt paljon ravintoloissa, sinun suolansaantisi on liiallista sataprosenttisen varmasti.

Naiivia kuvitella, että kaikki kotona tekisivät salaatit jotenkin erilailla kuin ravintolassa. Valmiskastike sinne kummassakin laitetaan melko isossa osassa paikoista. Kasvikset nyt ei sen suolaisemmaksi ja rasvattomammaksi muutu pilkkoi ne sitten ammattikokki tai av-mamma. 

Ei ole pakko uskoa, mutta ainakin jokainen halukas voi itse tarkistaa asian vaikka googlaamalla. Jokainen syö kuten itse haluaa, mutta lapsille seuraukset voivat olla ikäviä, jos aikuiset eivät tiedä tai halua ottaa vastaan oikeaa, tutkimukseen perustuvaa tietoa. En tiedä onko tuo voileipäihminen vain trolli, mutta itse ongelma on olemassa. Tällä palstallahan on paljon myös rokotekriittisiä ym. huuhaahan uskovia ihmisiä.

Kultapieni. Ei se google kerro kuinka paljon esimerkiksi minä laitan ruokaan suolaa. Et siis voi googlen avulla tietää, onko minun kotiruokani suolaisempaa kuin ravintolan ruoka. Varsinkaan, kun ravintoloitakin on monenlaisia. 

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
163/315 |
20.06.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Huomaa, ettei suomimammat ole käyneet Tallinnaa kauempana. Käytännössä missään Euroopan maassa Pohjoismaita lukuunottamatta ei lapsille tarjota lounaaksi lämmintä ruokaa, vaan nimenomaan eväsleipiä tms. Silti ovat terveitä ja ravittuja. 

Itse asiassa Pohjoismaissa syödään kaikkein parhaiten koko maailmassa, monipuolista ruokaa. Espanjassa on maailman lihavimmat lapset, Britanniassa sairaimmat. Kouluruokailu on yksi tekijä, vielä kun päästäisiin päiväkodeissa yhtä hyvää kuin kouluruokailussa, auttaisi se suomalaisten ravitsemuksessa, kun joka kodissa ei enää syödä monipuolisesti, vaan nimenomaan on menty tuohon voileipä- ja noutoruokaeurooppalaisuuteen.

Koulussa on ruokana eineslihapullia, pussiaineksista tehtyä kastiketta ja perunaa. Salaattina sekoitus porkkanaa ja säilykeananasta. Vaikea keksiä, mikä tuossa on on huipputerveellinen elementti, joka erottaa kouluruuan esim. woltista tilatusta sushiateriasta. Auttaisitko minua ymmärtämään?

Aina on parantamisen varaa, mutta kouluruokailuun on käytettävissä vain vähän euroja, joten siihen nähden ruoka on laadukasta ja tuotetaan ravitsemuksellisesti oikein. Siitä voi koota ravitsemuksellisesti terveellisen aterian, mikä saattaa olla paremmin koostettu kuin kotona. 

Sushi on yksi suolaisimmista valmisruuista mitä on olemassa. Suomalaiset vielä kastavat riisin soijakastikkeeseen toisin kuin japanilaiset. Lähes kaikki mitä ravintoloista yleensä tilataan on kaikkea muuta kuin terveellista arkiruokaa, sushikaan ei ole japanilaista arkiruokaa.

Onneksi eineslihapullissa ei ole yhtään suolaa. *hymiö*

Kouluruokailussa suolan määrä ja muidenkin ainesosien määrä tulee olla mitattu. Mutta omalta osaltani päätän tämän keskustelun tähän.

Mittaamallako se suola poistuu :D No nyt ymmärrän, miksi eineslihapullat koulussa ovat huipputerveellisiä, mutta kotona vakava laiminlyönti lapsen ravitsemukselle. 

Vierailija
164/315 |
20.06.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mulla ei ole perhettä joten ruokin vain itseni. En ole ainakaan 15 vuoteen syönyt yhtäkään lämmintä ateriaa. En halua enkä osaa tehdä. Syön pääasiassa salaatteja.

Jokuhan kyseli hirveällä helteellä että kai nyt teette kaksi lämmintä ateriaa päivässä.

Vierailija
165/315 |
20.06.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Suomessa jos nainen haluaa käydä töissä on hänen jaksettava kokopäivätyö,kotityöt ja lastenhoito. Ei ihme jos ei jaksa joka päivä kokata pidemmän kaavan kautta.

Tämä yleisellä tasolla siis. Esim. Ruotsissa osapäivätyötä äideillä enemmän.

Tämä.

Vierailija
166/315 |
20.06.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Palatakseni alkuperäiseen aiheeseen (niin inspiroivaa kun tää voileipäjankki olikin, kiitos osallisille!), mä luulen, että monella siihen tunteeseen, ettei jotenkin halua tai osaa tehdä ruokaa saattaa liittyä jonkinlainen itsestään tykkäämisen puute. Ei jotenkin koe olevansa huolenpidon arvoinen, eikä siksi tarjoa itselleen hyvää ruokaa. Kenelläkään vanhemmalla ei kyllä pitäisi olla tiedonpuutetta siitä, mitä lapsille pitäisi syöttää, että siitä se ei ole kiinni. Mut sääli, jos tää itsestään huolenpitämisen vaje siirtyy sitten sukupolvissa eteenpäin.

Vierailija
167/315 |
20.06.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Palatakseni alkuperäiseen aiheeseen (niin inspiroivaa kun tää voileipäjankki olikin, kiitos osallisille!), mä luulen, että monella siihen tunteeseen, ettei jotenkin halua tai osaa tehdä ruokaa saattaa liittyä jonkinlainen itsestään tykkäämisen puute. Ei jotenkin koe olevansa huolenpidon arvoinen, eikä siksi tarjoa itselleen hyvää ruokaa. Kenelläkään vanhemmalla ei kyllä pitäisi olla tiedonpuutetta siitä, mitä lapsille pitäisi syöttää, että siitä se ei ole kiinni. Mut sääli, jos tää itsestään huolenpitämisen vaje siirtyy sitten sukupolvissa eteenpäin.

Mikä taho sen määrittää, mitä lapsille pitää syöttää? Maailmassa on kuitenkin satoja eri kulttuureita, joissa on todella erilaisia ruokatottumuksia. Mikä niistä on se ainoa ja oikea? 

Vierailija
168/315 |
20.06.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Nykypäivänä jos lapsi sanoo koulussa ettei kotona oo lämmintä ruokaa niin eihän se hyvältä kuulosta

Vierailija
169/315 |
20.06.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä kotona tehtiin ruokaa ja syötiin yhdessä. Eikä oltu mikään yläluokkainen perhe, vaan ihan tavallinen, ja syötiin ihan tavallista ruokaa. Syöminen oli aina kiva ja iloinen juttu, ja mulle kehittyi utelias ja kiinnostunut suhde ruokaan. Kokkaan mielelläni ja osaan tehdä hyvää ruokaa, joka on myös terveellistä. Iloitsen ruoasta joka päivä. Välillä kun ei huvita, syön eineksiä tai pizzan, ja se on ihan ok. Oon ollut hoikka koko elämäni, vaikka syön reippaasti. Nämä ruokailutavat siirrän lapsilleni, jotka saavat terveelliset eväät pitkään ja hyvään elämään. Tätä toivoisin kaikille lapsille. Se, miten kotona suhtaudutaan ruokaan, on ehkä suurin ja selkein yksittäinen määrittävä tekijä sille, elääkö lapsi terveenä ja onnellisena.

Vierailija
170/315 |
20.06.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Nykypäivänä jos lapsi sanoo koulussa ettei kotona oo lämmintä ruokaa niin eihän se hyvältä kuulosta

Miksi ei? Lämpötilako se ravitsemuksen ruokaan tuo?

Vierailija
171/315 |
20.06.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mikä taho sen määrittää, mitä lapsille pitää syöttää? Maailmassa on kuitenkin satoja eri kulttuureita, joissa on todella erilaisia ruokatottumuksia. Mikä niistä on se ainoa ja oikea? 

Kyllä sen meidän kulttuurissa varmaan lopulta määrittelevät yhteiskunnan viranomaiset. Esim. jos vanhempi syöttää lapselleen vain pizzaa ja hampurilaisia kunnes lapsi on sairas ja ylipainoinen, ei auta, että vedotaan kyseessä olevan amerikkalainen kulttuuri.

Se, mikä on terveellistä ruokaa ja mitä ravintoaineita lapsi tarvitsee kehittyäkseen ja pysyäkseen terveenä, ei ole mielipidekysymys. Siitä on laajasti tieteellinen konsensus. Kyse ei ole yksittäisistä ruokalajeista tai aterioista vaan siitä, että lapsen terveydestä huolehditaan. Jos ruokavalio on yksipuolinen, näin ei ole. Jos kotona ei laiteta koskaan ruokaa, on huomattavan iso riski sille, että lapsi saa liikaa suolaa ja rasvaa ja liian vähän esim. aivojen kehitykselle tarpeellisia hivenaineita. Tämä ei ole mielipidekysymys, vaan ihan tieteellinen fakta.

Ei yhteiskunta yleensä Suomessa siihen puutu, vaikka vanhempi ruokkisi lasta ihan päin prinkkalaa. Aika pitkälle pitää tilanteen mennä, ennen kuin lastensuojelua voidaan asialla vaivata.

Vierailija
172/315 |
20.06.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Meillä kotona tehtiin ruokaa ja syötiin yhdessä. Eikä oltu mikään yläluokkainen perhe, vaan ihan tavallinen, ja syötiin ihan tavallista ruokaa. Syöminen oli aina kiva ja iloinen juttu, ja mulle kehittyi utelias ja kiinnostunut suhde ruokaan. Kokkaan mielelläni ja osaan tehdä hyvää ruokaa, joka on myös terveellistä. Iloitsen ruoasta joka päivä. Välillä kun ei huvita, syön eineksiä tai pizzan, ja se on ihan ok. Oon ollut hoikka koko elämäni, vaikka syön reippaasti. Nämä ruokailutavat siirrän lapsilleni, jotka saavat terveelliset eväät pitkään ja hyvään elämään. Tätä toivoisin kaikille lapsille. Se, miten kotona suhtaudutaan ruokaan, on ehkä suurin ja selkein yksittäinen määrittävä tekijä sille, elääkö lapsi terveenä ja onnellisena.

Allekirjoitan tämän. Syön pitkälti samalla tavalla kuin kotona syötiin, paljon vihanneksia, marjoja, vähärasvaista ja -suolaista kotiruokaa. Ja omassa aikuisessa tyttäressäni huomaan saman eli hän on oppinut pitämään terveellisestä ruuasta, koska kotona on syöty terveellisesti. Sikäli ei ole mikään turha keskustelunaihe, koska ruokailutavat opitaan kotoa. Joskus huomannut muiden lapsista, että esimerkiksi munakoiso on täysin tuntematon ja monet muutkin vihannekset ja hedelmät.

Vierailija
173/315 |
20.06.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Allekirjoitan tämän. Syön pitkälti samalla tavalla kuin kotona syötiin, paljon vihanneksia, marjoja, vähärasvaista ja -suolaista kotiruokaa. Ja omassa aikuisessa tyttäressäni huomaan saman eli hän on oppinut pitämään terveellisestä ruuasta, koska kotona on syöty terveellisesti. Sikäli ei ole mikään turha keskustelunaihe, koska ruokailutavat opitaan kotoa. Joskus huomannut muiden lapsista, että esimerkiksi munakoiso on täysin tuntematon ja monet muutkin vihannekset ja hedelmät.

Tää pätee kaikkiin mun ystäviin. Jokaisella, jolla on ruoan ja/tai painon kanssa jotain ongelmaa, on ollut kotoa huono esimerkki syömiseen. Jonkun kotona ei syöty ollenkaan yhdessä vaan lapset ottivat kaapista mitä ottivat, jonkun kotona äiti laski kaloreita koko ajan ja jaotteli ruoka-aineet hyviin ja pahoihin, jonkun kotona oli aina eines- ja herkkupäivä ja ruokajuomana limsaa. Nyt on sitten uusavuttomuutta keittiössä, huonoja ruokatottumuksia, ylipainoa, stressiä ja ahdistusta syömiseen liittyen ja syömishäiriötä.

Vierailija
174/315 |
20.06.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Pitäiskö sun voikkuleipäkärjistäjä mennä nyt johonkin toiseen ketjuun riehumaan niin voitais puhua järkevästi lasten ravitsemuksesta? Jos joku sanoo, että "Kyllä joskus voi aterian korvata voileivällä, mutta jos lapsi saa jatkuvasti oikean ruoan sijaan välipalatyyppistä ravintoa, kokonaisravitsemus jää heikoksi" niin se nyt ei ole kyllä sama kuin että voileipä on saatanasta. Ei tuollaisessa toisten sanojen vääntelyssä ole mitään järkeä, vaikka sitä kutsuisikin "kärjistämiseksi". Puhutaan järkevästi nyt, eikä riehuta.

Ehkä siellä vähän kalikka kalahti, mikä on hyvä asia, koska ei varmaan kukaan tahallaan lapsilleen tarjoa yksipuolista ravintoa. Esimerkiksi ihmiset eivät tiedä, ettei lapsille saisi antaa kuin max. kolme nakkia viikossa tai nitriittimäärä ylittyy. Suolaa kaikki käyttävät liikaa jne.

Huono juttu tässä on se, että se todella vaikuttaa vauvan, taaperon ja isommankin lapsen aivoihin mitä hän syö ja miten esimerkiksi sydän- ja verisuonisairaudet kehittyvät myöhemmin. Sitten tietysti on se tapa, miten opitaan lapsena syömään, joka tutkitusti vaikuttaa aikuisuudessakin. Jos ei opi syömään monipuolisesti lapsena, hyvin harva syö monipuolisesti aikuisenakaan.

Miksi yrität syyllistää monipuolisesti kasviksilla höystettyjä voileipiä tarjoavaa siitä, että oma lapsesi syö vain jauhelihaa ja makaronia?

Voit jatkaa rauhassa missiotasi, mutta voileivän päällä syötynä on sinunkin aika vaikea saada puolta kiloa kasviksia päivässä tai sitten niitä voileipiä on oltava aika iso keko. 

Oletpa yksinkertainen, kun kuvittelet, että voileivän LISÄKSI ei voi syödä kasviksia, vaan kasvikset voi liittää vain LÄMPIMÄÄN ateriaan :D

Sitten puhutaan jo vähän eri asiasta, jos ruokavalioon kuuluu muutakin kuin voileipiä ja noutoruokaa. Käytännössä nuo voileivät ovat nykysuomalaisilla huono juttu, koska ne korvaavat muuta, terveellisempää ruokaa. Se omena ja porkkana jäävät syömättä, nyt se vasta tuli sinullekin mieleen keskustelun tässä vaiheessa.

Sinusta siis kanasalaatti on epäterveellistä, jos sen tilaa woltista, mutta terveellistä, jos ainekset pilkkoo ja sekoittaa itse`? Mielenkiintoinen ajatus. 

Woltista tilatussa kanasalaatissa on lähes varmasti enemmän suolaa ja rasvaa kuin jos tekisit sen itse vähäsuolaisena ja -rasvaisena. Nähtävästi et todella tiedä, että näitä asioita on tutkittu. En keksi sitä omasta päästäni. Ravintolaruuassa on huomattavasti enemmän suolaa ja rasvaa kuin kotona tehdyssä noin keskimäärin. Jos syöt paljon ravintoloissa, sinun suolansaantisi on liiallista sataprosenttisen varmasti.

Paitsi ettei ole. Samoja liemikuutioita ynnä muita suolapommeja ne ravintoloissa käyttää kuin kotikeittiötkin. 

Et ilmeisesti lue lainkaan sanomalehtiä. Muuten ei ole mahdollista, ettet ole ikinä törmännyt yhteenkään asiaa käsittelevään uutiseen.

Se, että lehteen kirjoitetaan vertailu parista kotitaloudesta ja muutamasta ravintola-annoksesta ei tarkoita, että kaikki suomalaiset kokkaisivat vähäsuolaista ja kevyttä ruokaa ja ravintolaruoka olisi aina uitettu suolassa. Koteja ja ravintoloita on hyvin monenlaisia. 

https://www.herkkusuut.com/hs-hurja-tutkimustulos-ravintolaruoka-yhta-e…

Vierailija
175/315 |
20.06.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mä teen tosi hyvää pollo limonelloa ja paellaa, mutta ruskeaan kastikkeeseen jää aina möykkyjä.

Mä lisään veden vähitellen ja sekoitan vispilällä koko ajan. Ei tule kokkareita.

Ja jos silti jää, niin voihan kastikkeen siivilöidä lopussa.

Vierailija
176/315 |
20.06.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mä teen tosi hyvää pollo limonelloa ja paellaa, mutta ruskeaan kastikkeeseen jää aina möykkyjä.

Mä lisään veden vähitellen ja sekoitan vispilällä koko ajan. Ei tule kokkareita.

Tuntuu epäonnistumiselta siivilöinti :D

Vierailija
177/315 |
20.06.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Oma äitini ei ole koskaan ollut mikään kokki, ei edes nauti ruuanlaitosta yhtään. Kyllä hän silti vain aina teki meille kotiruokaa omien taitojensa rajoissa. Ihan perinteisiä kotiruokia, ja vaikkei ne mitään gourmetruokaa olleetkaan, niin silti hyvää eikä tarvinnut syödä roskaruokaa. Tavalliset kotiruuat eivät ole mitään rakettitiedettä; jos halua löytyy niin varmasti pystyy ohjeiden avulla tekemään simppeleitä keittoja, laatikoita, munakasta jne. Monessa ruuassa voi lisäksi oikaista vähän, kun nykyään löytyy niin paljon puolivalmiita kastikkeita jne.

Onkohan APn tutulla masennusta tai jotain mielenterveyden ongelmaa kun ei pysty/halua/jaksa tehdä esim nakkikeittoa jonka oikeasti varmasti osaa kuka vain jos vain viitsii yrittää.

Vierailija
178/315 |
20.06.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Haha, höpsis! Jos lopputulos on onnistunut, onko sillä niin väliä miten se on saavutettu, vaikka sitten vähän huijaten? ;)

Vierailija
179/315 |
20.06.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Paitsi ettei ole. Samoja liemikuutioita ynnä muita suolapommeja ne ravintoloissa käyttää kuin kotikeittiötkin. 

Et ilmeisesti lue lainkaan sanomalehtiä. Muuten ei ole mahdollista, ettet ole ikinä törmännyt yhteenkään asiaa käsittelevään uutiseen.

Se, että lehteen kirjoitetaan vertailu parista kotitaloudesta ja muutamasta ravintola-annoksesta ei tarkoita, että kaikki suomalaiset kokkaisivat vähäsuolaista ja kevyttä ruokaa ja ravintolaruoka olisi aina uitettu suolassa. Koteja ja ravintoloita on hyvin monenlaisia. 

https://www.herkkusuut.com/hs-hurja-tutkimustulos-ravintolaruoka-yhta-e…

Niin? Ei se, että linkkaat tutkimuksen tänne tee siitä yhtään sen kattavampaa. Koteja ja ravintoloita on edelleen hyvin monenlaisia ja tutkimuksissa on niistä mukana vain kourallinen. 

Vierailija
180/315 |
20.06.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Haha, höpsis! Jos lopputulos on onnistunut, onko sillä niin väliä miten se on saavutettu, vaikka sitten vähän huijaten? ;)

Mutta mä tiedän möykkysalaisuuden ja mä joudun elämään sen kanssa! Ei se kyllä ole nainen eikä mikään, joka ei möykytöntä soosia osaa tehdä. Varmaan mieskin jättäis.