Miten voi olla, että aikuinen ihminen ei osaa tehdä yhtään mitään ruokaa?
Mulla on ystävä, jolla on kolme lasta, joiden ainoa huoltaja on. Hän kokee, että ruoanlaitto on aivan kamalaa, eikä hän "osaa" tehdä yhtään mitään ruokaa. Kotona syödään vaihdellen voileipää muutamaa einestä tai tilataan kebabia. Lapset on syöneet pelkkää purkkiruokaa kolmevuotiaiksi. Ehkäpä joskus saattaa kuoria niille banaanin tai antaa pussista valmiiksi pestyn porkkanan, mutta siinä se. Siis miten voi olla mahdollista, ettei aikuinen ihminen omista mitään ruoanlaittovälineitä, eikä osaa edes kurkkua pilkkoa? Eihän se voi olla mikään vaihtoehto. Onhan sitä pakko osata tehdä edes joku ruokalaji. Edes vaikka keittää spagetti ja kaataa purkista valmiskastike sekaan. Mutta kun ei. Ei kykene.
Kommentit (315)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei kykene vai ei halua?
En tiedä. Tavallaan ilmaisee kyllä olevansa pahoillaan, etteivät lapset saa kunnon ruokaa, mutta sitten ei kuitenkaan edes avustettuna tee asialle yhtään mitään. Seuraavan kerran kun nähdään, valittelee taas, että mikropizzalla menty monta päivää. Ap
Eli kaipaa vain sinua seurakseen "opastamaan". Aika helppo tuosta laskea 1+1.
Mitä mä luin? Miten on mahdollista olla noin kädetön???
Kyllähän koulussakin on pakollisena kotitaloutta. Me ainakin kokkailtiin siellä. Miten nuo ihmiset selviävät elämästä ylipäänsä?
Vierailija kirjoitti:
Mitä mä luin? Miten on mahdollista olla noin kädetön???
Kyllähän koulussakin on pakollisena kotitaloutta. Me ainakin kokkailtiin siellä. Miten nuo ihmiset selviävät elämästä ylipäänsä?
Luit, että ap:n ystävä ei viitsi tehdä ruokaa. Ei mitään sen kummempaa. Köksästä nyt selviää läpi sillä, että osaa vatkata kerman vaahdoksi. Ei meillä ainakaan siellä mitään gourmeeta kokkailtu.
En minäkään "osaa" tehdä ruokaa. Käytännössä en siis viitsi. Miksi hikoilla keittiössä, kun kaupasta ja woltilta saa ihan riittävän terveellistä ja monipuolista ruokaa?
Vierailija kirjoitti:
Voi apua tätä ketjua. Että ihan lasua jos ei lapset saa monipuolisia itse alusta asti tehtyjä lämpimiä aterioita joka päivä. :D
Taas saa olla tyytyväinen siitä ettei ole lapsia. En todellakaan jaksaisi käyttää töiden jälkeen tunteja vapaa-ajasta johonkin niin vastenmieliseen ja tarpeettomaan kuin ruuanlaitto. Onneksi on varaa hakea ruokansa muualta.
No, sinä olet elämäntyylisi valinnut ja hyvät sinulle, että olet siihen tyytyväinen. Kai kuitenkin ymmärrät, että sinä olet siis vastuussa vain siitä, miten itsesi ravitset, et kenestäkään muusta. Ihminen jolla on lapsia, on vastuussa siitä, miten ruokkii jälkikasvunsa. Lapsi ei ole siitä itse vastuussa.
En myöskään usko, että monikaan tässä ketjussa olisi vaatimassa tekemään kaiken ihan alusta asti itse, mutta ainakin tarjoamaan perusterveellistä kotiruokaa jossa voi myös oikaista ostamalla vaikkapa valmiskastike tai vihannekset pakasteena.
Ja sitten vielä; sinulla on varaa tilata ruokasi muualta, mutta ei välttämättä ikuisesti. Mitäs jos tuollaisia palveluita ei yhtäkkiä enää olisikaan saatavilla? On ihan hyvä opetella ja myös opettaa lapsilleen miten ihan simppeleitä kotiruokia tehdään ihan siltäkin varalta, että joskus ei ole mahdollisuutta käyttää Woltia tai muita vastaavia.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Voi apua tätä ketjua. Että ihan lasua jos ei lapset saa monipuolisia itse alusta asti tehtyjä lämpimiä aterioita joka päivä. :D
Taas saa olla tyytyväinen siitä ettei ole lapsia. En todellakaan jaksaisi käyttää töiden jälkeen tunteja vapaa-ajasta johonkin niin vastenmieliseen ja tarpeettomaan kuin ruuanlaitto. Onneksi on varaa hakea ruokansa muualta.
No, sinä olet elämäntyylisi valinnut ja hyvät sinulle, että olet siihen tyytyväinen. Kai kuitenkin ymmärrät, että sinä olet siis vastuussa vain siitä, miten itsesi ravitset, et kenestäkään muusta. Ihminen jolla on lapsia, on vastuussa siitä, miten ruokkii jälkikasvunsa. Lapsi ei ole siitä itse vastuussa.
En myöskään usko, että monikaan tässä ketjussa olisi vaatimassa tekemään kaiken ihan alusta asti itse, mutta ainakin tarjoamaan perusterveellistä kotiruokaa jossa voi myös oikaista ostamalla vaikkapa valmiskastike tai vihannekset pakasteena.
Ja sitten vielä; sinulla on varaa tilata ruokasi muualta, mutta ei välttämättä ikuisesti. Mitäs jos tuollaisia palveluita ei yhtäkkiä enää olisikaan saatavilla? On ihan hyvä opetella ja myös opettaa lapsilleen miten ihan simppeleitä kotiruokia tehdään ihan siltäkin varalta, että joskus ei ole mahdollisuutta käyttää Woltia tai muita vastaavia.
Mitenköhän olen edes hengissä enää, kun kasvoin ruskealla kastikkeella, perunalla ja sokerimuroilla :D
t. ysärilapsi
Vierailija kirjoitti:
En minäkään "osaa" tehdä ruokaa. Käytännössä en siis viitsi. Miksi hikoilla keittiössä, kun kaupasta ja woltilta saa ihan riittävän terveellistä ja monipuolista ruokaa?
Ei tuollaisia asioita kannata ottaa minään itsestäänselvyytenä. Ihan hyvä opetella ainakin se makaroni keittämään ja kananmuna paistamaan. Ihan vaan siltä varalta ettet nälkään kuole, jos ei yhtäkkiä enää Wolt toimikaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Hyvin on nuo lapset kasvaneet Saarioisten äitien ruuillakin. Nyt lapset jo melkein aikuisia. Terveitä ja hyvinvoivia molemmat.
t. eri
Vierailija kirjoitti:
Kyllä minustakin on kiva, että nykyään tuollaisia palveluja on saatavilla, mutta en halua laskea kaikkea sen varaan. Siksi haluan osata tehdä ruokani ihan itse.
Huh taas miten ärsyttävää jankkaamista tässä ketjussa.
Jos ap:n ystävä ei tosiaan halua edes leikkuuveitseen koskea, ei osaa pilkkoa kurkkua tai kuoria mitään ja kertoo että eineksetkin ovat tosiaan valmispitsoja, tekisin lasun miettimättä hetkeäkään. Koska jos niitä "huippuravitsemuksellisia" voileipiä haluaa tehdä, siihenkin tarvitaan veitsi jolla pilkkoa kasvikset. Vaikea kuvitella ap:n kertoman mukaan että hedelmiäkään aterioihin hirveästi kuuluisi, puhumattakaan siitä että noutoruoka olisi terveellistä kanasalaattia...
Ruoanlaitto on kiinni asenteesta. Varsinkin miehiä on passattu, eikä ole tarvinnut opetella mitään. Olin itse nelikymppiseksi asti tällainen asennevammainen, kunnes kokki-exä opetti perusasioita. Kävin kyllä raflassa viisikin kertaa viikossa ennen tätä käännettä. Nyt nautin kokkaamisesta kovasti.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Hyvin on nuo lapset kasvaneet Saarioisten äitien ruuillakin. Nyt lapset jo melkein aikuisia. Terveitä ja hyvinvoivia molemmat.
t. eri
Toi on varmaan vaikeaa hahmottaa, koska eihän ne sairaudet lapselle yleensä tule, ellei sitten saa aikaiseksi ihan jotain keripukkia tai riisitautia. Jos saa koko lapsuuden ja todennäköisesti sitten jatkossakin elämässään, jatkuvasti liikaa suolaa ja kovaa rasvaa, mitä Saarioisten ruoissa todellakin on, niin ne sydän- ja verisuonitaudit iskevät sitten myöhemmin aikuisena.
Vierailija kirjoitti:
Voin sanoa kokemuksesta että 90% 20-30v miehistä ei osaa edes riisiä keittää saatikka ruskeaa kastiketta tehdä...
Tuossa ne onkin kulinarismin tärkeimmät mittarit😂😂😂😂 Voi elämän kevät!
Mun poikani on jo 40v mutta tehnyt parikymppisestä ruokaa itselleen ja perheelleen. Bravuureja mm lihaseljanka, haudutettu karitsanpotka ja savuahvenet yrttivoissa.
Eipä ole koskaan tehnyt ruskeaa kastiketta kun ei ole sitä tarvinnut. Eikä äitinsäkään ole sitä opettanut tekemään kun ei hänkään (siis minä) ole sitä koskaan tarvinnut.
Poikani kaveri ei yleensä syö meillä mitään.
Vakiovastaus on, että hän ei pidä siitä ruokalajista jota meillä on tarjolla.
Makaronilaatikko taisi mennä.
Kun hän pienenä ensimmäisiä kertoja oli yökylässä, hän pyysi hakemaan kaupasta pizzaa tai hampurilaisia.
Emme suostuneet tällaiseen erityisruokavalioon.
Kotona hän sanoo syövänsä yleensä eineshampurilaisia.
Ei kelpaa: perunamuusi ja palapaisti, ja uunilohi, kalakeitto, jauhelihakeitto, lasagne,
perunat ja karjalanpaisti....
Nykyään hänellä on yleensä limsaa, karkkia ja perunalastuja mukana eväänä, kun tulee yökylään ja on huomattavan ylipainoinen(13v).
Vierailija kirjoitti:
Aika hyvät saa olla tulot jos woltista tilaa joka päivä ruuat vaikka 4 henkiselle perheelle 2x päivässä näin etäaikaan. Mahtaako 200e riittää per päivä + aamiais- ja iltapalatarpeet?
No eihän tuosta tule kuin 6000e ruokiin per kk. Pikkuraha avmammoille😂
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Itse tutustuin ihan aikuiseen naiseen, hän oli melkein kuuskymppinen, joka ei osannut laittaa mitään ruokaa. Hän aina ihaili aivan höhlänä kaikkea mitä olin tehnyt ja kyseli, että mitä siinä on ja miten teet sen. Sitten kun selitin, hän oli aivan hoona, että mistä olet tuollaisia oppinut. Oltiin siis hetken samassa työpaikassa ja minulla oli aina omat eväät. Hän oli muuten aivan täysjärkinen ihminen, mutta ruoanlaitto oli vaan jäänyt oppimatta. Ihan terveenä hengissä hän oli pysynyt kuitenkin.
Mä vaan luulen, että se huono ravinto saattaa alkaa kostautua joskus vasta vanhuusiässä. Muut viettävät virkeitä eläkepäiviä, niin koko ikänsä huonosti syönyt on jo dementti ja hapertunut vanhus.
Kyllä hän oli aivan terve ja voi hyvin. Hän osti kaupasta sellaisia valmiita ruokia. Ei kai niissä mitään vikaa ole?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Miten tää keskustelu nyt on tällaista, että vaihtoehdot on tasan joku voileipä ja peruna ja kastike tai jauhelihamakaronimössö ja hui hui hiilihydraatteja? Hieman menee taas mustavalkoiseksi keskustelu. Maailma on täynnä erilaisia ruokia, ja jos ei anna lapselleen kuin voileipää, kyllä pitää tuntea pisto sydämessään.
Kerron sinulle salaisuuden joka voi järkyttää mieltäsi: Maailma on täynnä myös erilaisia voileipiä. Niistäkin voi koota monipuolisen ja ravitsevan aterian. Voileivän ei tarvitse olla vain Ruispala päällystettynä Rainbow margariinilla ja Edam-juustolla.
Aika vaikea se on kuvitella, että voileipiä olisi niin paljon erilaisia kuin ruokia, joissa siis on keittoja, laatikoita, salaatteja, patoja, munakkaita, täytelettuja, jne jne.
Jos todella mielikuvitus ja viitseliäisyys riittää väkertää tuhannen erilaista voileipää, miten se ei riitä ruuanlaittoon?
Minä en osaa kokata mitään, en juuri omista mitään keittiörompetta enkä haluaisi ikinä syödä mitään lämmintä ruokaa enkä kyllä oikeastaan mitään muutakaan.
Ulkona syöminen on myös tuskaa.
Olen monesti miettinyt että tämä liittyy jotenkin hermoihin - kaikki "limaiseen" esim juusto, kurkku, koskeminen aiheuttaa fyysistä pahaa oloa, pahoinvointia. Inhottaa koskea sormilla niin paljon, se inhotus tuntuu koko vartalossa.
Kurkku maistuu suussani limaiselle seisoneelle vedelle. Pilaantuneelle.
Kaikki paistaminen ja paistettu haisee niin pahalle että saatan joutua käymään oksentamassa. Tuntuu niin pahalle.
Olen ollut oikeassa, nyt lähemmäs 40v iässä olen saamassa diagnoosin ja olen tosiaan AUTISTI.
Vierailija kirjoitti:
Minä en osaa kokata mitään, en juuri omista mitään keittiörompetta enkä haluaisi ikinä syödä mitään lämmintä ruokaa enkä kyllä oikeastaan mitään muutakaan.
Ulkona syöminen on myös tuskaa.Olen monesti miettinyt että tämä liittyy jotenkin hermoihin - kaikki "limaiseen" esim juusto, kurkku, koskeminen aiheuttaa fyysistä pahaa oloa, pahoinvointia. Inhottaa koskea sormilla niin paljon, se inhotus tuntuu koko vartalossa.
Kurkku maistuu suussani limaiselle seisoneelle vedelle. Pilaantuneelle.
Kaikki paistaminen ja paistettu haisee niin pahalle että saatan joutua käymään oksentamassa. Tuntuu niin pahalle.
Olen ollut oikeassa, nyt lähemmäs 40v iässä olen saamassa diagnoosin ja olen tosiaan AUTISTI.
Mitä ruokavalioosi kuuluu?
Missä se on AUKOTTOMASTI todistettu? Tuossa linkkaamassasi jutussa ei edes kerrottu kotiruuan suolapitoisuutta, joten mitään vertailua kotiruuan ja ravintolaruuan välillä ei tehty. Verrattiin vain pikaruokalan ja "oikean ravintolan" ruokia. Mikä ikinä sitten on tuo "oikea ravintola". Sitäkään ei oltu määritelty oliko kyseessä esim. vegaaninen luomuravintola, italialainen ravintola vai kenties sushiravintola. Suolan suhteen on kuitenkin aika iso ero mitataanko suolapitoisuus runsaassa parmesan-juustokuorrutteella ryhditetystä salamipasta-ateriasta vai ilman kastiketta tarjottavasta äyriäis-salaatista.