Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Miten voi olla, että aikuinen ihminen ei osaa tehdä yhtään mitään ruokaa?

Vierailija
20.06.2022 |

Mulla on ystävä, jolla on kolme lasta, joiden ainoa huoltaja on. Hän kokee, että ruoanlaitto on aivan kamalaa, eikä hän "osaa" tehdä yhtään mitään ruokaa. Kotona syödään vaihdellen voileipää muutamaa einestä tai tilataan kebabia. Lapset on syöneet pelkkää purkkiruokaa kolmevuotiaiksi. Ehkäpä joskus saattaa kuoria niille banaanin tai antaa pussista valmiiksi pestyn porkkanan, mutta siinä se. Siis miten voi olla mahdollista, ettei aikuinen ihminen omista mitään ruoanlaittovälineitä, eikä osaa edes kurkkua pilkkoa? Eihän se voi olla mikään vaihtoehto. Onhan sitä pakko osata tehdä edes joku ruokalaji. Edes vaikka keittää spagetti ja kaataa purkista valmiskastike sekaan. Mutta kun ei. Ei kykene.

Kommentit (315)

Vierailija
241/315 |
21.06.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miksi nämä tämmöset lisääntyy, tekee lapsia?

Miksi näiden annetaan lisääntyä?

Vierailija
242/315 |
21.06.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ex söi aina töissä todella tukevia lounaita ja sitten kotona vain voileipää. Viikonloput meni eineksillä. Ei ikinä tehnyt itse mitään ruokaa. Jääkaapin vihanneslaatikossa oli oluttölkkejä. Kyseessä siis 45 vuotias mies.

Joo, on ex. 

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
243/315 |
21.06.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miksi ei ole sellaista kykykorttia vanhemmuuteen? Ajokortti on. Jos et osaa, et saa korttia, et aja. Jos et kykene hoitamaan elämän perusasioita, joudut opettelemaan ja näyttämään, että kykenet huolehtimaan perusarjesta. Sitten vasta voit suunnitella lasta. Kun tiedät mitä ihmisen huolehtiminen 24/7 on. Jenkeissä opetellaan hoitamaan kananmunaa kuin lasta. Mukana kaikessa. Tai 5 kilon jauhosäkki, kuin lapsi. Ennaltaehkäistään mm. teiniraskauksia.

Kaikenmaailman sekopäät saa lisääntyä ja pilata monen lapsen elämän. Terapeutteja, sairaalaosastoja ei ole tarpeeksi huolehtia näistä, jotka nyt jo ovat kaltoinkohdeltuja.

Vierailija
244/315 |
21.06.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Varmaan keskittyy enemmän laitteisiin ja näyttöihin ettei ole edes muka aikaa keskittyä laittamaan oikeaa ruokaa. Kyllähän kaikki varmaan osaa laittaa mutta ei vaan jaksa tai ei ole tottunu laittamaan.

Itse asiassa ei, hän ei ole ollenkaan mikään laiteaddikti. Hän vaan oikeasti kokee ettei voi tehdä ruokaa. Kaikki siihen liittyvä pelottaa ja tuntuu kauhealta. Ei rehellisesti muka osaa edes leikata kurkkua tai keittää makaronia.

Ap

Kysy, saatko opettaa häntä ruuanlaitossa?

Vierailija
245/315 |
21.06.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Miten tää keskustelu nyt on tällaista, että vaihtoehdot on tasan joku voileipä ja peruna ja kastike tai jauhelihamakaronimössö ja hui hui hiilihydraatteja? Hieman menee taas mustavalkoiseksi keskustelu. Maailma on täynnä erilaisia ruokia, ja jos ei anna lapselleen kuin voileipää, kyllä pitää tuntea pisto sydämessään.

Kerron sinulle salaisuuden joka voi järkyttää mieltäsi: Maailma on täynnä myös erilaisia voileipiä. Niistäkin voi koota monipuolisen ja ravitsevan aterian. Voileivän ei tarvitse olla vain Ruispala päällystettynä Rainbow margariinilla ja Edam-juustolla. 

Aika vaikea se on kuvitella, että voileipiä olisi niin paljon erilaisia kuin ruokia, joissa siis on keittoja, laatikoita, salaatteja, patoja, munakkaita, täytelettuja, jne jne.

Jos todella mielikuvitus ja viitseliäisyys riittää väkertää tuhannen erilaista voileipää, miten se ei riitä ruuanlaittoon?

Joka tekee edes voileipiä, on sekin hyvä alku.

Vierailija
246/315 |
21.06.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Miksi ei ole sellaista kykykorttia vanhemmuuteen? Ajokortti on. Jos et osaa, et saa korttia, et aja. Jos et kykene hoitamaan elämän perusasioita, joudut opettelemaan ja näyttämään, että kykenet huolehtimaan perusarjesta. Sitten vasta voit suunnitella lasta. Kun tiedät mitä ihmisen huolehtiminen 24/7 on. Jenkeissä opetellaan hoitamaan kananmunaa kuin lasta. Mukana kaikessa. Tai 5 kilon jauhosäkki, kuin lapsi. Ennaltaehkäistään mm. teiniraskauksia.

Kaikenmaailman sekopäät saa lisääntyä ja pilata monen lapsen elämän. Terapeutteja, sairaalaosastoja ei ole tarpeeksi huolehtia näistä, jotka nyt jo ovat kaltoinkohdeltuja.

Niin, mikä työryhmä voisi alkaa suunnitella mainittua kykykorttia? Ongelmana on se, että me jokainen olemme saaneet mallin vanhemmuuteen vanhemmiltamme, ja meidän tulee olla todella tarkkoina, että emme toista niitä virheitä, jotka ovat olleet ylisukupolvisena taakkana.

Vierailija
247/315 |
21.06.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mä en oo koskaan tajunnut, että on joku vaihtoehto olla laittamatta ruokaa. Sitä ei ole pakko rakastaa, eikä siinä ole pakko olla maailman paras, mutta se on pakko tehdä niin kuin imurointikin. Se on semmoinen perusasia, joka vaan kuuluu normaaliin elämään. Jos ei laita ruokaa, menee niin paljon rahaa syömiseen, että harvalla on siihen varaa, ja tulee melko satavarmasti syöneeksi myös epäterveellisesti. Miten voi olla, ettei ihan perus elämäntaitoja oo opetettu kotona?

Ja minä olen ajatellut tasan päinvastoin eli ei ole pakko osata ruuanlaittoa, sitä voi syödä hyvin ja terveellisesti, vaikka ei osaa tehdä  kastiketta (rasva+jauhot+vesi+mausteet - haloo, superterveellistä ja elimistölle tärkeää?) tai keittää perunoita. Porkkanassa on ihan sama määrä ravintoaineita palana ja raasteena, ei sitä ole pakko pilkkoa, kuullottaa sokerissa ja keitellä.

Jo 1930-luvun Helsingissä saattoi ostaa ruokaa omaan astiaan, ei ollut pakko tehdä itse.

Porkkanat kuullotetaan sokerissa 😄

Vanhoissa keittokirjoissa on jos jonkinlaisia ohjeita, joita voi noudattaa tai sitten ei. Miten olisi pulardin valmistaminen ateriaksi tänään?

Vierailija
248/315 |
21.06.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lapsiparat, jäävät paljosta paitsi. Eikä vähiten terveellisestä ravinnosta.

Vierailija
249/315 |
21.06.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Miksi nämä tämmöset lisääntyy, tekee lapsia?

Miksi näiden annetaan lisääntyä?

Saattaapa johtua siitä, että Suomessa ei enää harrasteta rotuhygieniaa.

Vierailija
250/315 |
21.06.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

varakkaista perheistä lähtöisin olevat ei välttämättä osaa kokata tai siivota .ovat ostaneet palvelun kotiin.yrittäjäperheissä saatetaan myös ostaa ruoka valmiina?

Vierailija
251/315 |
21.06.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Voin sanoa kokemuksesta että 90% 20-30v miehistä ei osaa edes riisiä keittää saatikka ruskeaa kastiketta tehdä...

Ruskeakastike ei ole enää tätä päivää.

Mä teen tosi hyvää pollo limonelloa ja paellaa, mutta ruskeaan kastikkeeseen jää aina möykkyjä.

Tee maisemasta, ei tule möykkyjä

Vierailija
252/315 |
21.06.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ruoanlaittoon menisi tuntikausia jos sen tekee alkutekijöistään asti itse.

Kyllä kai sitä osaisi ainakin ohjeita seuraamalla mutta kun on muutakin tekemistä ja nykyään on olemassa näitä helppoja ja nopeita mikroruokia.

Vierailija
253/315 |
21.06.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eikö ruoan tekeminen itse kuluta myös paljon energiaa, sähköhella vie paljon kallista sähköä, vettä kuluu, ruoan raaka-aineetkin on ostettava kumminkin kaupasta kun ei kaupunkilaisilla ole omaa peltoa missä kasvattaa esim. perunat ja porkkanat, jne.

Vierailija
254/315 |
21.06.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kun muutin yhteen mieheni kanssa (40+) niin hän kertoi, että hänelle oli kotona perunatkin kuorittu eikä koskaan ollut syönyt kuorillista perunaa. Uskoi kyllä sitten viimein, etten todellakaan aio ruveta kuorimaan perunoita ennen keittämistä enkä sen jälkeen, koska juuri kuoren alapuolella on ravintoa. Nykyään syö kuoretkin ihan automaattisesti.

Vierailija
255/315 |
21.06.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mulle on niin käsittämätöntä, että ruoanlaitto ei ole kaikille sellainen perustaito, joka kotona opitaan. Vanhempien pitää valmistaa lapsensa elämää varten, ja syöminen on aika keskeinen osa elämistä. Jos ei osaa tehdä ruokaa, menee järkyttävä määrä rahaa ja elinikä lyhenee ja terveys huononee. Ihan samalla tavalla kun opin lapsena, että hampaat pitää pestä ja suihkussa käydä, opin myös, että ruokaa pitää tehdä ja syödä. Vaikke nyt olisikaan gourmet-meininki, niin eikö ihan taloudellisista syistä kuitenkin olisi pakollista osata jotain tehdä itse?

Jatkan vielä, että totaalikieltäytyminen ruoanlaitosta on musta aivan yhtä käsittämätöntä kuin että joku kieltäytyisi käymästä suihkussa, kun ei vaan pysty. Eihän sellainen ole mahdollista, se nyt vaan kuuluu aikuisen ihmisen elämään, että perusasiat hoidetaan valittamatta ja ilman isompaa numeroa. Näen kyllä kieltämättä punaista tollaisesta vauvailusta.

Mutta miksi sun mielestä aikuiset elämät ei saa elää oman näköistä elämää vaan tietyt perusasiat pitää hoitaa just niin, kuin sä katsot asialliseksi. En usko, että AP:n lapset kärsii mistään ruuanpuutoksen aiheuttamista taudeista, olisihan se tullu jo ilmi.

Vierailija
256/315 |
21.06.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ihan järkyttävää. En itse pidä ruuanlaitosta. Enkä ole mikään hyvä kokki. Silti teen joka toinen päivä jotain kotiruokaa. Olisi kamalaa syöttää lapsille jotain eineksiä. Epäterveellisiä ja kalliita. Joskus jos on paljon menoja saatan ostaa valmista ja teinit syö niitä irvistellen. Yleensä tilaavatkin sitten Woltista jotain.

Ruuanlaitto vaan kuuluu samaan settiin, kuin siivous, pyykkäys jne. Puhdas koti tuo hyvän mielen ja kotiruoka on hyvää.

Vierailija
257/315 |
21.06.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

veljen tytön lempi ruoka säilyke lihapullat itsetehdyt kuulemma pahaa et kyllä näitä riittää joka lähtöön eivät osaa tai on muuta parempaa tekemistä.

Vierailija
258/315 |
21.06.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Miten tää keskustelu nyt on tällaista, että vaihtoehdot on tasan joku voileipä ja peruna ja kastike tai jauhelihamakaronimössö ja hui hui hiilihydraatteja? Hieman menee taas mustavalkoiseksi keskustelu. Maailma on täynnä erilaisia ruokia, ja jos ei anna lapselleen kuin voileipää, kyllä pitää tuntea pisto sydämessään.

Kerron sinulle salaisuuden joka voi järkyttää mieltäsi: Maailma on täynnä myös erilaisia voileipiä. Niistäkin voi koota monipuolisen ja ravitsevan aterian. Voileivän ei tarvitse olla vain Ruispala päällystettynä Rainbow margariinilla ja Edam-juustolla. 

Aika vaikea se on kuvitella, että voileipiä olisi niin paljon erilaisia kuin ruokia, joissa siis on keittoja, laatikoita, salaatteja, patoja, munakkaita, täytelettuja, jne jne.

Jos todella mielikuvitus ja viitseliäisyys riittää väkertää tuhannen erilaista voileipää, miten se ei riitä ruuanlaittoon?

Joka tekee edes voileipiä, on sekin hyvä alku.

Olen eri, mutta kyllä mun mielestä on hemmetisti helpompaa heittää vihannekset ja vaikka kanaa pataan ja mausteet perään, kuin päivästä toiseen väkertää jotain voileipiä höyrytetyillä vihanneksilla vai mikä tämä bravuuri oli.

Oletan edellisenkin ihmetelleen juuri tätä, voileivät, ellei mennä tosiaan ihan tavan voikkuleivillä, on aika työläs vaihtoehto perheen ruokkimiseksi.

Vierailija
259/315 |
21.06.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Laiska.

Kaikki (normaalilla tai edes lähes normaalilla älykkyydellä) osaa laittaa ruokaa. Jonkinmoista. Ei mitää hifistelysapuskaa mutta tavallista apetta. Jos ei oikeasti osaa niin on heikkolahjainen.

Vierailija
260/315 |
21.06.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ruoanlaittoon menisi tuntikausia jos sen tekee alkutekijöistään asti itse.

Kyllä kai sitä osaisi ainakin ohjeita seuraamalla mutta kun on muutakin tekemistä ja nykyään on olemassa näitä helppoja ja nopeita mikroruokia.

Herranjestas. Mitä ruokia sä oikeen väsäät jos aina menee tunteja? :D

Alle tunnissa, usein jopa alle puolessa tunnissa saa tehtyä suurimman osan tavallisista ruokalajeista.