Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Aseksuaalien syrjintä.

Vierailija
19.06.2022 |

Tuntuu kurjalta, kun väitetään, ettei aseksuaalisuus olisi oikea seksuaalinen suuntautuminen, niin kuin esim. hetero- ja homoseksuaalisuus ovat. Sosiaalisissa tilanteissa udellaan jatkuvasti, että miksi ei ole puolisoa, ja sitten hymähdellään, että kyllä se aika minullekin koittaa, että alan haluta sellaista. Minulle saa jostain syystä sanoa, että tulen kyllä haluamaan seksiä sitten sen oikean puolison kanssa, tai ruvetaan kaikkien kuullen taivastelemaan, että mikäs minussa on vialla kun en kelpuuta ketään tai kelpaa kenellekään.

Jos homolle sanoisi, että "kyllä sinäkin tajuat olevasi hetero kun vain löydät sen oikean miehen/naisen, joka sinutkin pistää ojennukseen tuosta höpsöstä homohömpötyksestäsi", niin jo olisi helvetti irti. Mutta aseksuaalisuuden koko olemassaolon saa kieltää, eikä ketään kiinnosta.

Ihmiset eivät tunnu tietävän, mitä aseksuaalisuus on. Joku sanoo, että "joo minäkin muutuin aseksuaaliksi silloin kun vaihdevuodet alkoivat", tai "minäkin olen joutunut olemaan avioliitossa aseksuaali, vaikken haluaisi". Aseksuaalisuus ei tarkoita seksuaalisten halujen yhtäkkistä alenemista aikaisempaa alemmalle tasolle, eikä seksin puutteessa elämistä. Aseksuaalisuus on seksuaalinen suuntautuminen, juuri niin kuten heteroseksuaalisuus ja homoseksuaalisuuskin.

Kun aikuisetkaan eivät tunnu ymmärtävän, mistä aseksuaalisuudessa on kyse, tai edes hyväksyvän ilmiön olemassaoloa, niin miten heidän on tarkoitus antaa lapsille kattavaa seksuaalivalistusta? On järkyttävän syrjivää aseksuaaleja lapsia kohtaan, että he eivät saa edes mahdollisuutta oppia oman seksuaalisen suuntautumisensa olevan yhtä oikea ja validi, kuin muidenkin suuntautumiset ovat!

Kommentit (160)

Vierailija
21/160 |
19.06.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

On totta, että elämme ns. amatonormatiivisessa maailmassa, jossa siis laajalti oletetaan kaikkien olevan kiinnostuneita seksistä ja parisuhteesta, ja tästä normista poikkevia pidetään helposti jotenkin viallisina ja heidän kokemuksiaan myös vähätellään. Tämä keskustelu hyvänä esimerkkinä.

Kirjoittajalle onnea ja menestystä ja tiedoksi, että esimerkiksi Seta järjestää joillakin paikkakunnilla ace-iltamia ja muuta toimintaa.

Vierailija
22/160 |
19.06.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Yhy yhy yyh ei oo minun syy.

Voi että silittäisin päästäsi mutta sähän vihaat kosketusta... Tai jotain. On sulla asiat hyvin jos nussimisen innostamisen puute on ainut ongelma.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/160 |
19.06.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Syrjitäänkö Suomessa muitakin kuin valkoisia hetero miehiä? Ennen kuulumatonta.

Vierailija
24/160 |
19.06.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

No voi vattu. Kun ei tässä yhteiskunnassa SYRJITÄ aseksuaaleja. Samat oikeudet suojaa sinuakin, olla harrastamatta asioita joita et halua omalla kropallasi tehdä.

Nykyään on mennyt sekaisin käsitteet siitä mikä on syrjintää ja mikä arvostelua.

On syrjintää kiistää kokonaisen ihmisryhmän olemassaolo. Lisäksi, jos ihmisille opetetaan jo lapsina, että aseksuaaleja ei ole, niin aseksuaalit saattavat jäädä siihen käsitykseen, että heidän on pakko tykätä seksistä. Tällöin he jäävät haavoittuvaan asemaan, jossa he eivät uskalla kieltäytyä vastentahtoisista asioista.

Kuka muka kiistää? Sehän on suorastaan mediaseksikästä nykyään. Eikä varmasti opeteta lapsille, että aseksuaaleja ei ole.

Vierailija
25/160 |
19.06.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eivätkö aseksuaalit ole pohjimmiltaan heteroita, homoja tai bissejä ja aseksuaalisuus kuvaa vain libidon määrää?

Vierailija
26/160 |
19.06.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Miksi haluat väkisin luoda seksuaalisuudestasi jonkin identiteetin ja sitten kokea syrjintää sen identiteetin pohjalta? Miksi et vain voisi olla sellainen kuin olet, aivan yksilönä?

Se on niin hienoa olla HBTQAKIÅÄÖ tai mikä lie. Siitä voi tehdä numeron.

Vierailija
27/160 |
19.06.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Sopiiko aseksuaalille fyysinen helliminen ja halit ym. ilman yhdyntää?

Riippuu henkilöstä tietenkin mikä sopii, mutta yleisesti aseksuaalinen voi halata ja nukkua vieressä ja olla lähellä rakkaansa kanssa.

Aseksuaalisuus ei siis tarkoita, ettei olisi romanttisia tunteita tai ei ihastuisi kehenkään. Aseksuaali vain ei koe tarvitsevansa seksiä, seksi on aseksuaalille täysin turhaa tai jopa ikävää.

Vierailija
28/160 |
19.06.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kannattaa tutkituttaa ensin haluttomuuden mahdolliset fyysiset ja psyykkiset tekijät.

Miksi? Jos haluttomuus ei ole itselle ongelma, niin miksi sitä pitää yrittää muuttaa?

Vierailija
29/160 |
19.06.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Yhy yhy yyh ei oo minun syy.

Voi että silittäisin päästäsi mutta sähän vihaat kosketusta... Tai jotain. On sulla asiat hyvin jos nussimisen innostamisen puute on ainut ongelma.

Aseksuaali ei vihaa kosketusta.

Aseksuaali ei tarvitse eikä halua seksuaalista kosketusta.

Vierailija
30/160 |
19.06.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Lapsilla seksuaalisuus ei todellakaan ole mikään ykkösasia.

Se tulee esiin vasta murrosiässä.

Ihmislapsi syntyy seksuaalisena olentona. Seksuaalisuus on vain pääasiassa latenttia lapsuusiän. Kyllä aseksuaali lapsi tuntee olevansa ulkopuolinen kun kerrotaan kaikista muista suuntautumisista.

Hänet jätetään ikäänkuin yksin tunteidensa kanssa siksi, että hän kokee olevansa vääränlainen ja ainoa laatuaan ja kenties jollain tavalla jopa sairas. Siksi kuuluu mielestäni asiaan kertoa aseksuaalisuudesta, etteivät he ahdistu ja pahimmillaan pääsy lopulliseen ratkaisuun tietämättömyyden vuoksi.

Varmasti jokainen normaali vanhempi sallii aseksuaalisuudesta kertovan valistuksen jos tajuaa, että se voi pelastaa hänen lapsensa itsetunnon ja hengen?

Vierailija
31/160 |
19.06.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Höpsis! Miksi ylipäätään sanot sitä kenellekään mulle kuin potetiaaliselle seurustelukumppanille? En minäkään laukkaa kertomassa ympäriinsä seksuaalisuudestani. Enkä todellakaan haluaisi kommentoida kenenkään seksuaalisuutta millään tavalla, vaikka joku tulisi sanomaan, että hän on aseksuaali... olisin vaan todella hämmentynyt, että miksi hän niin sanoo.

Jos vaikka uudella työpaikalla kysytään, että onko minulla puolisoa. Vastaan, että ei ole. Sanovat, että ei hätää, tulen minäkin jonkun löytämään. Sanon, että en tarvitse, en oikeastaan halua puolisoa. Kysyvät, että miksikäs en. Vastaan, että en vain ole kiinnostunut parisuhteen muodostamisesta, se ei ole minun juttuni vaan teen mieluummin jotain muuta. Sitten rupeavat naureskelemaan, että kyllä minullakin mieli vielä muuttuu, ja ihmettelemään, että onkos minulla jotain huonoja muistoja taustalla. Ei koko keskustelussa välttämättä tarvitse nousta sana "aseksuaalisuus" esille, mutta vaikka nousisikin, niin keskustelu jatkuu samaa rataa. Epäuskoa ja vähättelyä.

Mitä minun pitäisi tehdä välttääkseni tämän? Valehdella, että minulla on puoliso, tai että en pysty löytämään sellaista vaikka haluaisin? Vai olla se ruppanaamainen tyyppi, joka ei osallistu mihinkään eikä juttele toisille? Mikään noista ei ole hyvä vaihtoehto.

Vierailija
32/160 |
19.06.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

On totta, että elämme ns. amatonormatiivisessa maailmassa, jossa siis laajalti oletetaan kaikkien olevan kiinnostuneita seksistä ja parisuhteesta, ja tästä normista poikkevia pidetään helposti jotenkin viallisina ja heidän kokemuksiaan myös vähätellään. Tämä keskustelu hyvänä esimerkkinä.

Kirjoittajalle onnea ja menestystä ja tiedoksi, että esimerkiksi Seta järjestää joillakin paikkakunnilla ace-iltamia ja muuta toimintaa.

Miksi laajalti oletetaan ihmisen, eläimen tai kasvin olevan kiinnostunut lisääntymisestä? Siksi että jos ei ole, niin se eliö kuolee sukupuuttoon, eli käytännössä suurin osa on kiinnostunut, halusi tai ei, koska se on geeneissä. Ne jotka eivät ole, ovat harvinaisia poikkeuksia, eli he ovat ihan oikeasti jollain tavalla viallisia, kuten jokainen on jollain tavalla viallinen, kukaan ei ole täydellinen.

Kokemuksia vähätellään? Mitä kokemuksia? Sitä että ei halua seksiä? Millä tavalla se eroaa kenenkään muun elämästä? 

Vierailija
33/160 |
19.06.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Homoseksuaaleja on eheytetty rukouksilla, kemiallisella kastraatiolla, aversioterapialla, sähköshokeilla ja jääpiikkilobotomioilla. Tietyissä kulttuureissa homoseksuaalisuudesta seuraa lentomatka kerrostalon katolta tai transitio heteronaiseksi. Uskikset sanovat syntiseksi ja transaktivistit+vihervasemmisto haukkuvat genitaalifetisistiksi ja transfoobikoksi.

Aseksuaalit: mutku mun ässäidentiteettiä ei validoida, nyyhkyn nyyhkyn. ""But I'm speshul!!!"

Vierailija
34/160 |
19.06.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

No voi vattu. Kun ei tässä yhteiskunnassa SYRJITÄ aseksuaaleja. Samat oikeudet suojaa sinuakin, olla harrastamatta asioita joita et halua omalla kropallasi tehdä.

Nykyään on mennyt sekaisin käsitteet siitä mikä on syrjintää ja mikä arvostelua.

On syrjintää kiistää kokonaisen ihmisryhmän olemassaolo. Lisäksi, jos ihmisille opetetaan jo lapsina, että aseksuaaleja ei ole, niin aseksuaalit saattavat jäädä siihen käsitykseen, että heidän on pakko tykätä seksistä. Tällöin he jäävät haavoittuvaan asemaan, jossa he eivät uskalla kieltäytyä vastentahtoisista asioista.

Kuka kiistää ja kuka noin opettaa?

On totta että pitää enemmän kiinnittää huomiota siihen että lapsille opetetaan kehon koskemattomuutta. Mutta älä viitsi maalailla satuja uhriryhmästä. Se että kuulumme johonkin alaviitteeseen seksuaalisuuden tasolla ei ole enää tänä päivänä lain tai minkään muunkaan suhteen ongelma, etenkään niille jotka eivät halua seksuaalisesti mitään.

Ja joo, olen tällainen henkilö. Välillä ahdistaa että sille on nykyään joku nimitys ja että minutkin halutaan mukaan vouhotukseen. Olen vain rauhassa "sinkku".

Vierailija
35/160 |
19.06.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Niin, miksi kaikki olisivat innoissaan seksistä?

Aina on ollut ilman seksiä onnellisina eläviä ihmisiä. Se on täysin normaalia. Ehkä jotenkin seesteisempääkin elämää.

Vierailija
36/160 |
19.06.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Entä jos on kuvitellut olevansa aseksuaali ja alkaakin myöhemmin haluamaan ja nauttimaan seksistä? Onko silloin transaseksuaali?

Ei tietenkään. Silloin on vain alunperin erehtynyt omasta suuntautumisestaan, ja myöhemmin saanut selville oikean suuntautumisensa. Näin tapahtuu monille homoille, heteroille ja biseksuaaleillekin.

Vierailija
37/160 |
19.06.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Utelijoille voi todeta, että ei ole heidän asiansa. Aseksuaali saa kuitenkin toteuttaa itseään yhteiskunnassa aika rauhassa homoihin verrattuna, etenkin jos ei ole kiinnostunut parisuhteesta.

Vähän sinäkin tiedät. Olen esim. joutunut lopettamaan tanssimisen, koska opettaja ratkutti koko ajan seksikkyydestä. Olkaa seksikkäitä, olkaa seksikkäitä.

Seksuaalisuutta, seksiä ja seksikkyyttä tungetaan joka tuutista 24/7. Se on aika rankkaa aseksuaalille.

Vierailija
38/160 |
19.06.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kyllä sä olet olemassa, vaikka kukaan ei uskoisi sun speshulidentiteettiin. Transitkin ovat olemassa, vaikka kukaan ei usko ladypeniksiin ja synnyttäviin miehiin.

Vierailija
39/160 |
19.06.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Höpsis! Miksi ylipäätään sanot sitä kenellekään mulle kuin potetiaaliselle seurustelukumppanille? En minäkään laukkaa kertomassa ympäriinsä seksuaalisuudestani. Enkä todellakaan haluaisi kommentoida kenenkään seksuaalisuutta millään tavalla, vaikka joku tulisi sanomaan, että hän on aseksuaali... olisin vaan todella hämmentynyt, että miksi hän niin sanoo.

Jos vaikka uudella työpaikalla kysytään, että onko minulla puolisoa. Vastaan, että ei ole. Sanovat, että ei hätää, tulen minäkin jonkun löytämään. Sanon, että en tarvitse, en oikeastaan halua puolisoa. Kysyvät, että miksikäs en. Vastaan, että en vain ole kiinnostunut parisuhteen muodostamisesta, se ei ole minun juttuni vaan teen mieluummin jotain muuta. Sitten rupeavat naureskelemaan, että kyllä minullakin mieli vielä muuttuu, ja ihmettelemään, että onkos minulla jotain huonoja muistoja taustalla. Ei koko keskustelussa välttämättä tarvitse nousta sana "aseksuaalisuus" esille, mutta vaikka nousisikin, niin keskustelu jatkuu samaa rataa. Epäuskoa ja vähättelyä.

Mitä minun pitäisi tehdä välttääkseni tämän? Valehdella, että minulla on puoliso, tai että en pysty löytämään sellaista vaikka haluaisin? Vai olla se ruppanaamainen tyyppi, joka ei osallistu mihinkään eikä juttele toisille? Mikään noista ei ole hyvä vaihtoehto.

"Jos vaikka uudella työpaikalla kysytään, että onko minulla puolisoa. Vastaan, että ei ole. Sanovat, että ei hätää, tulen minäkin jonkun löytämään." Lopetat koko keskustelun tähän kohtaan. Sun ei ole mikään pakko alkaa selittelemään mitään. Anna heidän olettaa, että jos "se oikea" sattuu kohdalle niin alat seurustella. Suomi on täynnä sinkkuja jotka elävät yksin vuosikymmeniäkin koska oikeaa ei ole osunut kohdalle, eikä kukaan tiedä  mistä se johtuu, ovatko mitä seksuaaleja, eikä ketään oikeasti edes kiinnosta.

Vierailija
40/160 |
19.06.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Miksi haluat väkisin luoda seksuaalisuudestasi jonkin identiteetin ja sitten kokea syrjintää sen identiteetin pohjalta? Miksi et vain voisi olla sellainen kuin olet, aivan yksilönä?

Siksi koska äitini ei ymmärrä aseksuaalisuutta, vaan etsii minulle aina "puolisokokelaita", joiden kanssa minun pitäisi nyt edes kokeilla käydä edes yksillä pikku treffeillä tutustumassa ja katsomassa, josko olisi kivaa. Vaikka olen kieltänyt ja yrittänyt selittää.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: seitsemän neljä kuusi