Minua kiinnostaa se, mikä lihottaa nykyisiä parikymppisiä? Syövätkö jotain erilaista kuin ennen?
Minua kiinnostaa se, mikä lihottaa nykyisiä parikymppisiä? Ei 2010-luvun alkupuolella nuoret olleet noin pyöreässä kunnossa, suurin osa parikymppisistä oli hoikkia. Syövätkö nykynuoret jotain sellaista, mitä ei vielä n. 10 v sitten syöty?
Kommentit (554)
Sitä on tutkittu paljon, että kun cola kulttuuri rantautuu johonkin maahan niin parin kymmenen vuoden päästä läskejä on pilvin pimein.
Tämä nykynuortne kaikin puolin "pullea" olemus ihmetyttää. Siis kädet ja jalat ovat pulleat ja tietenkin myös vyötäröllä on sellaista outoa pulleutta havaittavissa jo nuorilla. Ovat isoja joka suuntaan.
Liikaa karkkia, liikaa limsoja ja energiajuomia, liikaa mäkkäriä/heseä/subia... Liikaa sokeria ylipäänsä.
Palmuöljy voisi olla yksi syy, en ole varma, mutta ei sitä ennen lykitty joka einekseen.
Yleensäkin liikaa kaloreita kulutukseen verrattuna.
Liian vähän lapsia asuinalueella niin, että saisivat porukkaa peleihin ja ulkoleikkeihin, pituus tai korkeushyppyihin.
Kuten kymmenen tikkua laudalla, polttopallo jne.
Liikunnanhan pitäisi olla itseohjautuvaa.
Toiseksi kaikki oudot elämänasenteet, joita tulvii kaikkialta pilaamaan lasten elämänasenteita ovat pahasta.
Tavallinen lapsen elämä saati nuoren ei enää kelpaa.
Vierailija kirjoitti:
Nykyään lapset opetetaan pienestä pitäen siihen, että koko ajan pitää syödä jotain. Jo taaperoille opetetaan, että joka paikassa pitää ryystää sosepussia tai syödä maissinaksuja. Lapset palkitaan ruoalla ja kiukutteluun tarjotaan lohduksi syötävää. Säännölliset ruoka-ajat puuttuvat. Perhe ei syö yhdessä. Lisäksi ruutujen tuijotus, herkut ja liikunnan puute.
Tämä. Meillä puolison 12-vee päättää omat ruoka-aikansa ja aika pitkälti myös ruokansa ja on päättänyt jo parin vuoden ajan. Aikamoista, mutta minäpä minä olen puuttumaan.
Vierailija kirjoitti:
Nykyään lapset opetetaan pienestä pitäen siihen, että koko ajan pitää syödä jotain. Jo taaperoille opetetaan, että joka paikassa pitää ryystää sosepussia tai syödä maissinaksuja. Lapset palkitaan ruoalla ja kiukutteluun tarjotaan lohduksi syötävää. Säännölliset ruoka-ajat puuttuvat. Perhe ei syö yhdessä. Lisäksi ruutujen tuijotus, herkut ja liikunnan puute.
Siis ihmettelen juurikin tätä! Nimenomaan säännölliset ruoka-ajat, niin ei tarvita päivittäin mitään soseita tai maissinaksuja. Ei siellä päiväkodissakaan niitä ole tarjolla. Nyt heti kun lähdetään vaikka puistoon, niin muksulle pakataan mukaan eväitä, vaikka olisi juuri ollut mahdollisuus syödä kunnolla oikeaa ruokaa!
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Nykyihminen ei halua käyttää kallista vapaa-aikaansa häärimällä hellan ja tiskipöydän ääressä. Niinpä voitte unohtaa nuo kasvismössösuositukset. Ei jaksa ruveta nälkäisenä ja väsyneenä kotiin töistä tullessa vääntämään mitään pöperöitä. Ruoka on oltava edessä helposti ja HETI. Ja lisäaineetonta, OIKEASTI terveellistä ruokaa ei saa mistään valmiina. Kaikki valmisruoat tai buffet-antimet ovat aivan helvetin suolaisia ja rasvaisia tai sitten muuten vaan turvottavia ja keinotekoisia. Siis on syötävä napsien voileipiä tai muuta helppoa ja nopeaa syötävää.
Itse pärjään mainiosti ilman ns. "lämmintä kotiruokaa", mutta monet varmaan sitä kaipaisivat.
Tekoselityksiä. Aina löytyy aikaa tehdä kunnon terveellistä ruokaa eikä mitään pikaruokaa mikrossa. T. Nuori mies hyvässä kunnossa
Niin, tekee sitten vaikka useammaksi päiväksi kerralla, jos ei jaksa joka päivä tehdä. Kai se mikrossa lämmitys kuitenkin onnistuu?
Olen elänyt laosuuteni 70-luvulla luokkakuvassa oki ehkä 1-2 hiemanbpulleampaa kaveria. Katsokaapa lastenne luokkakuvia nyt, niin normipainoisia on vain pari.
Joka paikkaan liikutaan autolla. Vanhemmat vievät ja tuovat lapsiaan vaikka koulun ovesta sisään, etteivät he saa vahingossakaan liikaa hyötyliikuntaa.
Namipäivät ovat historiaa. Karkkia, sipsejä ja herkkuja popsitaan (ahmitaan) ihan joka päivä. Ja sen kyllä huomaa!
Puhelimet ovat kasvaneet lasten käteen. Ei tehdä muuta kuin tuijotetaan kännyköitä.
Lisäksi pallonmuotoisilla vanhemmilla on pallonmuotoiset lapset. Huonot elämäntavat periytyvät.
Kun pitäisi katsoa peiliin ja aloittaa elämäntaparemontti, syytetään lihavuudesta geenejä, sairauksia yms. Toki jokunen pikkuprosentti voikin kärsiä niistä, mutta suurin osa on itseaiheutettua.
Liiat hiilihydraatit ja sokerit. Sama pätee kaikkiin iästä riippumatta.
Vierailija kirjoitti:
En ole huomannut että nuoret nykyään olisi muka lihavampia.
Katsopa 70-luvun koulukuva. Ei niissä ole yhtäkään tosi lihavaa ja ehkä pari hiukan muita pyöreämpää, mutta hekin olisivat nykymittapuun mukaan tavallisia.
Itse epäilen yhtenä syynä lihomiseen valmisruokia, kiirettä, stressiä ja liian lyhyitä yöunia. Kannattaa siirtyä kokeeksi yksinkertaisiin itsetehtyihin ruokiin, rauhalliseen elämään ja aikaiseen nukkumaan menoon. Kun on päätöksen tehnyt, ei saa antaa seuran paineen pakottaa "tämän kerran" poikkeamaan linjasta.
No voin kommentoida omaa tytärtä 25vee. Osti auton, ajaa pienetkin matkat eli ei liikuntaa. Syö mäkkärissä 3 kertaa viikossa vähintään kun ei jaksa kotona ruokaa laittaa. Karkkia, energiajuomia, alkoholia menee joka vk-loppu. Siinäpä ne mitkä lihottaa. Likka painoi kotona asuessaan 45 kiloa, nyt omassa kämpässä 60 kiloa. Toki vielä ei ole lihava mutta kohta on jos sama meno jatkuu.
Sosiaaliset taidot. Monet nuoret ovat kasvaneet kännykkä nenällä niin yhteys muihin onnistuu vain sitä kautta joten normaalit kanssakäymiset on heille outoja. Sitten linnottaudutaan kotiin jonne tilataan woltilta ruokaa ja napataan se tai äidin tuoma ruoka oven välistä. Outoa menoa.
Ruokakulttuuri on myös vuosikymmenien aikana muuttunut, olin itse 90-luvulla parikymppinen eikä minulla ollut varaa syödä ulkona. Nykyään moni nuori käy ravintoloissa ja kahviloissa monta kertaa viikossa. Meillä ei ollut rahaa kuin hikisesti siihen kahvikuppiin.
Ihan ensimmäiseksi haluan mainita, että liikunnalla ei laihduteta mutta se auttaa painonhallinnassa.
Itse asiaan: Nykyään on sähköpotkulautoja ja sähköpyöriä. Autoa pestessä ei tarvitse edes nousta autosta jos sen maksaa kännykkäapplikaation avulla. Jos pitsan himo iskee niin pitsan voi tilata ovelle nousematta sängystä. Esimerkkejä olisi vaikka kuinka. Tarkoitan siis sitä, että tekniikan avulla ihmisten elämää helpotetaan koko ajan enemmän ja käytännössähän se tarkoittaa sitä, että ihmiset myös liikkuvat jatkuvasti vähemmän. Siihen kun yhdistetään se, että ihmisille edelleenkin suositellaan hyvin hiilihydraattipitoista ruokavaliota niin totta kai siinä lihoo. Nuoret käyttävät näitä "helpotuksia" kaikkein eniten joten ei tarvitse olla mikään nero tajutakseen tämän kaiken yhteyden.
"Kilpirauhasen vajaatoiminta" :D
Älkää ymmärtäkö väärin, oikeitakin diagnooseja on, mutta tuntuu että tätä ehdotetaan lääkärille aina kun tulee ylimääräistä eik ihmiset laiskuttaan jaksa panostaa elämiseen.
Vierailija kirjoitti:
En tiedä mutta itse olen timmissä kunnossa ja parikymppinen. Terveelliset ruuat ja liikunta on niin pysyy hyvässä muodossa. Varmaan on unohtunut liikunnan ja ruokavalion tärkeys elämässä.
Tai esim. nälän näkeminen, mikä oli tilanne monella lapsella aiemmin ihan Suomessakin, ja nykyisinkin vielä joillain.
Amerikan malli. Rehellistä ruokaa ei saa. Eikä leipääkään. Kaikessa lisäaineita, e koodeja joista ei ymmärrä. Ne sairastuttavat ja aina nälkä. Rikkaat on laihoja, miksi.