Äsken laitoin 110e sähkölaskun Kelaan, ja lisäksi 17e terveyekeskuslaskun. Hirvittää ajatella miten en ollenkaan pärjäisi jos joutuisin itse maksamaan
Minulle siis maksetaan vuokra 870e, ja käyttörahaa ttt-perusosa 510e.
Lisäksi juuri tuo sähkölasku maksetaan, ja julkinen terveydenhuolto/reseptilääkkeet.
Minun pitäisi netota jotain 1600e töistä, jotta edes pääsisin rahallisesti "omilleni" verrattuna tukiin...Kun siis ottaa huomioon työmatkat, kasvaneen ruoankulutuksen ja vaatekulut.
Miksi Suomessa on niin matalat palkat?
Kommentit (717)
Vierailija kirjoitti:
Palkat on juuri niin suuret kuin työn tuottavuus on. Miksi et perusta yritystä, palstan mukaan yrittäjät on kaikki rikkaita.
Ongelmana muuten ei ole liian pienet palkat vaan liian suuret tuet. Yksiasuvalle riittää soluhuone, jos ei kykene maksamaan itse vuokraansa. Minä maksan 870 e/kk Helsingin keskustan yksiöstä enkä keksi mitään syytä, miksi vastaava etu pitäisi olla työttömällä.
Nämä soluhuonepuheet ovat täysin epärealistisia. Suomalainen asuntokanta on rakennettu sen mukaisesti, että ihmiset asuvat joko itsekseen, kumppanin kanssa tai sitten perheenä. Mitään soluja ei ole rakennettu, pois lukien harvat opiskelijaasunnot, ja niistäkin monia soluasuntoja on remontoitu yksiöiksi. Ja suurin osa perheasunnoista rakennetaan sellaisiksi, etteivät ne toimisi soluasuntoina. Ja ainakaan itse, jos olisin vuokranantaja, en haluaisi vuokrata kolmiota tai neliötä soluhuonekäyttöön, vaan nimenomaan jollekin perheelle. Myöskään asumistukikäytäntö ei toimi enää kovin hyvin kommuuniasumisen kohdalla.
Ei myöskään olisi realistista ajatella, että kaikkien pientenkin työttömyysaikojen takia pitäiis luopua omasta asunnostaan ja muuttaa jonnekin työttömien soluun - kpska sieltähän täytyisio olla sitten heti mahdollisuus päästä pois, jos vähänkin työllistyy. Vai olisiko sinusta reilua, että työssäkäyvä joutuisi asumaan edelleen solussa eikä saisikaan mainitsemaasi työssäkäyvien "etua"? Ja tuollainen jatkuva muuttaminen toisi lisäkuluja yhteiskunnalle, koska toimeentulotukenahan ne soluun muuttamiset sitten maksettaisiin, ja toisaalta ei niitä yksiöitä noin vaan löydy heti kun joku työllistyy.
Ja ilmeisesti tarkoitat, että juuri yksin asuvien työttömien pitäisi muuttaa soluun? Niitähän on sellaisia pariskuntia ja perheitäkin, jotka saavat toimeentulotukea, mutta olisiko sinusta sitten reilua, että ihmisiä kohdeltaisiin eriarvoisesti sen mukaan, onko hänellä puoliso tai perhe? Vai kuuluuko fantasiaasi, että työttömät vanhemmat lapsineen asuisivat myös soluhuoneessa?
Anteeksi vain, mutta tulee hiukan yksinkertainen vaikutelma noista soluhuonekirjoitteluista.
Vierailija kirjoitti:
Joku kirjoitti Facebookissa, miten kamalaa kun tuttavalleen jää kaikkien tukien jälkeen vain 300 euroa kuukaudessa elämiseen. Me ollaan miehen kanssa työelämässä, ollaan 5-henkinen perhe. Ja meillä ei todellakaan jää 1500 euroa kuukaudessa elämiseen
Tällä tuttavalla myös mahdollisuus siihen, että jos tulee vaikka joku ylimääräinen lääkärikulu, kelahan sen sitten maksaa. Jos meidän perheelle tulee vastaava kulu, itse me sen maksamme. Mä en enää jaksa kuunnella yhdenkään ihmisen valittamista pienistä tuista, tervetuloa katsomaan mistä kaikesta me maksamme.
Minkälainen uuno pitää olla että käyttää suoraan viiden kerrointa kun verrataan summia yksinasuvan ja viiden hengeen perheen välillä?
Yksin asuvalle KAIKKI on kalliimpaa.
Sosiaalituelle on muutkin oikeutettuja tässä maassa kuin maahan tunkeutujat. Eipä kritisoida niin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Miten hitossa teillä on tommosia sähkölaskuja! Onko laskutus 3kk välei, silti, yli 30€/kk!
2kk välein.
Sähkön siirto perusmaksu 5e/kk
Siirto 2.90snt/kwhSähkän myynti perusmaksu 4,90/kk
sähkö 12,95sn/kwhKulutukseni 240kwh/kk
ap
Edelleen Kela ei maksa ylisuuria vuokria. Joudut tulemaan tietyn summan jälkeen vastaan.
https://www.kela.fi/toimeentulotuki-asumismenot
"Jos asumismenojesi kokonaiskustannukset ylittävät kuntakohtaisesti määritellyt rajat, sinua voidaan ohjata etsimään edullisempaa asuntoa. Ole yhteydessä kotikuntasi vuokra-asunnon tarjoajiin ja ilmoittaudu kunnan vuokra-asuntojonoon. Vuokra-asuntoa tulee hakea ilman perusteettomia rajauksia (esim. asuinalue tai mukavuustekijät). Vuokra-asuntoa tulee hakea myös yksityisiltä vuokra-asuntojen tarjoajilta. Sinulla on yleensä 3 kuukautta aikaa hakeutua edullisempaan asuntoon. Siihen saakka Kela huomioi asumismenot todellisten menojen mukaan.
Kela voi huomioida menot edelleen todellisen suuruisena, jos paikkakunnalla ei ole toimittamiesi selvitysten perusteella tarjolla asuntoa, jonka asumismenot ovat kohtuulliset."
Kelan sieluton byrokratia toimii joskus myös asiakkaan "eduksi".
Eli tuo 3kk todistelu halvemman hakemisesta, ja samalla Kelan kalliin vuokran kokonaan voi jatkua hamaan tappiin asti, koska joka 3kk syklillä ollaan ns. "alkutilanteessa"
Niin, eihän se ole asiakkaan vika, jos halvempia asuntoja ei ole tarjolla.
Vierailija kirjoitti:
Yksin asuvalle ei todellakaan makseta 870e koko vuokraa.
Voidaan maksaa, jos halvempia asuntoja ei ole saatavilla. Helsingissä tällainen tilanne on hyvinkin mahdollinen. Eihän se asiakas sille mitään voi, jos vuokrat ovat liian korkeita, tai jos kaupungin asuntojonosta annetaan kämpät aina jollekin muulle.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Joku kirjoitti Facebookissa, miten kamalaa kun tuttavalleen jää kaikkien tukien jälkeen vain 300 euroa kuukaudessa elämiseen. Me ollaan miehen kanssa työelämässä, ollaan 5-henkinen perhe. Ja meillä ei todellakaan jää 1500 euroa kuukaudessa elämiseen
Tällä tuttavalla myös mahdollisuus siihen, että jos tulee vaikka joku ylimääräinen lääkärikulu, kelahan sen sitten maksaa. Jos meidän perheelle tulee vastaava kulu, itse me sen maksamme. Mä en enää jaksa kuunnella yhdenkään ihmisen valittamista pienistä tuista, tervetuloa katsomaan mistä kaikesta me maksamme.Minkälainen uuno pitää olla että käyttää suoraan viiden kerrointa kun verrataan summia yksinasuvan ja viiden hengeen perheen välillä?
Yksin asuvalle KAIKKI on kalliimpaa.
Tämän haluaisin tietää että millä tavalla? Ihan tosissaan kiinnostaa. Koska en keksi yhtäkään asiaa, missä säästäisimme kun meitä on viisi. En siis tosissaan yhtäkään asiaa. Kaiken me maksamme viisinkertaisena.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Voidaan maksaa, jos halvempia asuntoja ei ole saatavilla. Helsingissä tällainen tilanne on hyvinkin mahdollinen. Eihän se asiakas sille mitään voi, jos vuokrat ovat liian korkeita, tai jos kaupungin asuntojonosta annetaan kämpät aina jollekin muulle.
Ei tarvitse kuin muuttaa Vantaalle, niin alkaa edullisempia löytyä. Miksi pitäisi olla etuoikeus asua Helsingin halutuilla alueilla?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Palkat on juuri niin suuret kuin työn tuottavuus on. Miksi et perusta yritystä, palstan mukaan yrittäjät on kaikki rikkaita.
Ongelmana muuten ei ole liian pienet palkat vaan liian suuret tuet. Yksiasuvalle riittää soluhuone, jos ei kykene maksamaan itse vuokraansa. Minä maksan 870 e/kk Helsingin keskustan yksiöstä enkä keksi mitään syytä, miksi vastaava etu pitäisi olla työttömällä.
Varmaan siksi että ihmisarvoinen elämä kuuluu kaikille?
Suomen kaltaisia maita ei monia maailmassa ole, löydät kyllä varmasti haluamasi maan kovemmilla arvoilla, joten siitä vain pakkaamaan kamat kasaan ja käy matkaan!
Soluhuoneessa voi ihan hyvin elää ihmisarvoista elämää. Itsekin tein sitä 2½ vuotta opiskeluaikanani.
Niin jos satut saamaan kivat kämppikset.
Ja jos jokaisella on huoneessaan oma kylppäri/wc. Ja tietenkin äänieristyksen on oltava myös kunnossa, esim. puhelimessa puhuminen ei saa kuulua huoneesta toiseen.
Minun opiskeluaikana monilla opiskelijoilla oli omat stereot ja tv soluhuoneessaan. Armeijan tuvassa vietytyn ajan jälkeen soluasuminen tuntui askeleelta parempaan. Intissä taisi olla kymmenkunta miestä samassa tuvassa, ja soluhuoneistossa on tavalllisesti vain 3 henkeä, joilla on omat huoneet mutta yhteiset keittiötilat, wc ja kylpyhuone.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Suomen kaltaisia maita ei monia maailmassa ole, löydät kyllä varmasti haluamasi maan kovemmilla arvoilla, joten siitä vain pakkaamaan kamat kasaan ja käy matkaan!
Miksi oletat, että ihmisarvoiseen elämään kuuluu omaan maksukykyyn suhteutettuna aivan liian kallis asunto? Jos ei ole tuloja, niin ei ole oikeutta vaatia keskiluokkaista elämää muiden kustantamana.
Vierailija kirjoitti:
Tällä tuttavalla myös mahdollisuus siihen, että jos tulee vaikka joku ylimääräinen lääkärikulu, kelahan sen sitten maksaa. Jos meidän perheelle tulee vastaava kulu, itse me sen maksamme. Mä en enää jaksa kuunnella yhdenkään ihmisen valittamista pienistä tuista, tervetuloa katsomaan mistä kaikesta me maksamme.
No kerro, mistä maksatte? Jos alat nyt listata, että kauhean tiukkaa on arjessa, kun ensin on pitänyt maksaa sellaiset pakolliset menot kuin auton kulut, mökin kulut, vapaaehtoiset vakuutukset, kolme eri suoratoistoa, osamaksujen lyhennykset, asuntolainan kulut, jne jne jne. niin nämähän ovat teidän vapaaehtoisia hankintojanne. Käyttöraha pitää laskea ENNEN kaikkea tätä.
Poistetaan asumistuki ja todetaan, että ota vastuu omasta asumisestasi. Alkaa yllättäen kiinnostaa Kerava ja Järvenpää.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Miksi oletat, että ihmisarvoiseen elämään kuuluu omaan maksukykyyn suhteutettuna aivan liian kallis asunto? Jos ei ole tuloja, niin ei ole oikeutta vaatia keskiluokkaista elämää muiden kustantamana.
Kyllä asunto kuuluu nykymaailmassa myös ei-keskiluokkaiseen elämään. Vai väitätkö, että työväenluokka asuu jossain parakeissa? Ja jos henkiöllä ei ole tuloja, silloinhan mikä tahansa asunto olisi "maksukykyyn suhteutettuna aivan liian kallis". Se, että henkilö asuu yksiössä eikä jossain asuntolassa, ei vielä tee elämästä keskiluokkaista. Ei läheskään.
Vierailija kirjoitti:
Poistetaan asumistuki ja todetaan, että ota vastuu omasta asumisestasi. Alkaa yllättäen kiinnostaa Kerava ja Järvenpää.
Ei niissäkään olisi varaa asua jos on tuloton tai pienituloinen.
Kuinka paljon ap sun nettotulot on?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei tarvitse kuin muuttaa Vantaalle, niin alkaa edullisempia löytyä. Miksi pitäisi olla etuoikeus asua Helsingin halutuilla alueilla?
Asun Vantaalla
ap
Vierailija kirjoitti:
Kuinka paljon ap sun nettotulot on?
Työmarkkinatuen verran, eli jotain vajaa 600e/kk
ap
Vierailija kirjoitti:
Minuakin hirvittää että miten pärjään kun kaikki tuet lopetetaan joskus, ei näitä varaa ole loputtomiin maksaa. Saan ainoastaan työmarkkinatukea ja pakko käydä osa-aikatyössä sen lisäksi että pärjää. Tulot työmarkkinatuki + palkka on nettona n.1000e/kk. Onneksi omistusasunnon asumiskulut ei ole isot, ainoastaan 250-270e/kk. (sis. vastike, sähkö, vesi, netti). Minun osuus siis tuo, mies maksaa oman osansa eli myös tuon summan.
Eivät ne sinun elinaikanasi ehdi loppua. Tai jos loppuvat, silloin on syynä jokin suurempi yhteiskunnallinen romahdus, jolloin tuet ovat pienin murhe, ja sellainen romahdus romuttaa myös hyvätuloisten elämän. Ehkä vain hyvin rikkaat selviytyvät silloin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tällä tuttavalla myös mahdollisuus siihen, että jos tulee vaikka joku ylimääräinen lääkärikulu, kelahan sen sitten maksaa. Jos meidän perheelle tulee vastaava kulu, itse me sen maksamme. Mä en enää jaksa kuunnella yhdenkään ihmisen valittamista pienistä tuista, tervetuloa katsomaan mistä kaikesta me maksamme.No kerro, mistä maksatte? Jos alat nyt listata, että kauhean tiukkaa on arjessa, kun ensin on pitänyt maksaa sellaiset pakolliset menot kuin auton kulut, mökin kulut, vapaaehtoiset vakuutukset, kolme eri suoratoistoa, osamaksujen lyhennykset, asuntolainan kulut, jne jne jne. niin nämähän ovat teidän vapaaehtoisia hankintojanne. Käyttöraha pitää laskea ENNEN kaikkea tätä.
Perustoimeentulotuen osa on mitä pitäisi jäädä vuokran, sähkölaskun, kotivakuutuslaskun ja kunnallisen terveydenhuollon/heidän määräämien lääkkeiden jälkeen.
Ei siihen mitään muuta kuulu.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Soluhuoneessa voi ihan hyvin elää ihmisarvoista elämää. Itsekin tein sitä 2½ vuotta opiskeluaikanani.
Niin jos satut saamaan kivat kämppikset.
Ja jos jokaisella on huoneessaan oma kylppäri/wc. Ja tietenkin äänieristyksen on oltava myös kunnossa, esim. puhelimessa puhuminen ei saa kuulua huoneesta toiseen.
Mulla kuuluu puhelut ihan naapuriasunnosta kyllä. Voinko valittaa EIT:hen?
En ymmärrä noita kasvavia ruokakuluja. Samalla lailla kotonakin pitää syödä. Eväät vaan mukaan.
Samoin vaatteet. Toki pitää siistiä olla, mutta ei niitä uusia vaatteita jatkuvasti tarvita. Ja myös kirppareita voi hyödyntää.