Äsken laitoin 110e sähkölaskun Kelaan, ja lisäksi 17e terveyekeskuslaskun. Hirvittää ajatella miten en ollenkaan pärjäisi jos joutuisin itse maksamaan
Minulle siis maksetaan vuokra 870e, ja käyttörahaa ttt-perusosa 510e.
Lisäksi juuri tuo sähkölasku maksetaan, ja julkinen terveydenhuolto/reseptilääkkeet.
Minun pitäisi netota jotain 1600e töistä, jotta edes pääsisin rahallisesti "omilleni" verrattuna tukiin...Kun siis ottaa huomioon työmatkat, kasvaneen ruoankulutuksen ja vaatekulut.
Miksi Suomessa on niin matalat palkat?
Kommentit (717)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Miten hitossa teillä on tommosia sähkölaskuja! Onko laskutus 3kk välei, silti, yli 30€/kk!
2kk välein.
Sähkön siirto perusmaksu 5e/kk
Siirto 2.90snt/kwhSähkän myynti perusmaksu 4,90/kk
sähkö 12,95sn/kwhKulutukseni 240kwh/kk
ap
Edelleen Kela ei maksa ylisuuria vuokria. Joudut tulemaan tietyn summan jälkeen vastaan.
https://www.kela.fi/toimeentulotuki-asumismenot
"Jos asumismenojesi kokonaiskustannukset ylittävät kuntakohtaisesti määritellyt rajat, sinua voidaan ohjata etsimään edullisempaa asuntoa. Ole yhteydessä kotikuntasi vuokra-asunnon tarjoajiin ja ilmoittaudu kunnan vuokra-asuntojonoon. Vuokra-asuntoa tulee hakea ilman perusteettomia rajauksia (esim. asuinalue tai mukavuustekijät). Vuokra-asuntoa tulee hakea myös yksityisiltä vuokra-asuntojen tarjoajilta. Sinulla on yleensä 3 kuukautta aikaa hakeutua edullisempaan asuntoon. Siihen saakka Kela huomioi asumismenot todellisten menojen mukaan.
Kela voi huomioida menot edelleen todellisen suuruisena, jos paikkakunnalla ei ole toimittamiesi selvitysten perusteella tarjolla asuntoa, jonka asumismenot ovat kohtuulliset."
Kelan sieluton byrokratia toimii joskus myös asiakkaan "eduksi".
Eli tuo 3kk todistelu halvemman hakemisesta, ja samalla Kelan kalliin vuokran kokonaan voi jatkua hamaan tappiin asti, koska joka 3kk syklillä ollaan ns. "alkutilanteessa"
Vierailija kirjoitti:
Mietin myös tuon sähkölaskun suuruutta. Jos Kela maksaa, ei tarvitse juuri miettiä miten voisi sähköä säästää. Päinvastoin, sauna lämpiää päivittäin? Tässä tulee taas yksi työssäkäyvän ja työttömän ero. Työtön saa vielä kaikkien tukien lisäksi alennuksia, ilmaista ruokaa, avustuksia järjestöiltä, keräyksissä aina työttömät etusijalla
Älä yleistä.
Ei kaikki työttömät saa toimeentulotukea, mitään avustuksia tai ilmaista ruokaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Palkat on juuri niin suuret kuin työn tuottavuus on. Miksi et perusta yritystä, palstan mukaan yrittäjät on kaikki rikkaita.
Ongelmana muuten ei ole liian pienet palkat vaan liian suuret tuet. Yksiasuvalle riittää soluhuone, jos ei kykene maksamaan itse vuokraansa. Minä maksan 870 e/kk Helsingin keskustan yksiöstä enkä keksi mitään syytä, miksi vastaava etu pitäisi olla työttömällä.
Varmaan siksi että ihmisarvoinen elämä kuuluu kaikille?
Suomen kaltaisia maita ei monia maailmassa ole, löydät kyllä varmasti haluamasi maan kovemmilla arvoilla, joten siitä vain pakkaamaan kamat kasaan ja käy matkaan!
Soluhuoneessa voi ihan hyvin elää ihmisarvoista elämää. Itsekin tein sitä 2½ vuotta opiskeluaikanani.
Sinulle se oli oma valinta, ja tiesit koko ajan että milloin pääset muuttamaan sieltä pois.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Miten hitossa teillä on tommosia sähkölaskuja! Onko laskutus 3kk välei, silti, yli 30€/kk!
2kk välein.
ap
Edelleen Kela ei maksa ylisuuria vuokria. Joudut tulemaan tietyn summan jälkeen vastaan.
Yksinasuva saa maksimissaan asumistukea 40 neliön asuntoon, josta 80 % hyväksytään asumismenoiksi ja loput menee omavastuun piiriin. Tuo oli ainakin ennen se kaava.
Ja taikaseinä taas kuittaa laskut, ilmankos valtio velkaantuu kun kansalaiset eivät mitään välitä mistään
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
2kk välein.
ap
Yksinasuva saa maksimissaan asumistukea 40 neliön asuntoon, josta 80 % hyväksytään asumismenoiksi ja loput menee omavastuun piiriin. Tuo oli ainakin ennen se kaava.
Minulle on huomioitu koko vuokra jo 7 vuotta, tänä aikana se on noussut 770e -> 870e
ap
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
2kk välein.
ap
Sekoitat asumistuen ja perustoimeentulotuen.
Asumistuellani katan vain 400e vuokramenoistani.
ap
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Palkat on juuri niin suuret kuin työn tuottavuus on. Miksi et perusta yritystä, palstan mukaan yrittäjät on kaikki rikkaita.
Ongelmana muuten ei ole liian pienet palkat vaan liian suuret tuet. Yksiasuvalle riittää soluhuone, jos ei kykene maksamaan itse vuokraansa. Minä maksan 870 e/kk Helsingin keskustan yksiöstä enkä keksi mitään syytä, miksi vastaava etu pitäisi olla työttömällä.
Suomen kaltaisia maita ei monia maailmassa ole, löydät kyllä varmasti haluamasi maan kovemmilla arvoilla, joten siitä vain pakkaamaan kamat kasaan ja käy matkaan!
Soluhuoneessa voi ihan hyvin elää ihmisarvoista elämää. Itsekin tein sitä 2½ vuotta opiskeluaikanani.
Sinulle se oli oma valinta, ja tiesit koko ajan että milloin pääset muuttamaan sieltä pois.
Ei se soluasuminen ole niin kauheaa ja se oli varsin yleistä opiskelijoiden keskuudessa 1980- ja 1990-luvuilla, jolloin opinnot sen ohella rahoitettiin suurelta osin opintolainalla. Siinä kehittyy sosiaaliset taidot, jollei sitten yritä eristäytyä sinne omaan soluhuoneeseensa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
2kk välein.
ap
Minulle on huomioitu koko vuokra jo 7 vuotta, tänä aikana se on noussut 770e -> 870e
ap
No nyt olisi jo korkea aika muuttaa halvempaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Niin jos satut saamaan kivat kämppikset.
Ja jos jokaisella on huoneessaan oma kylppäri/wc. Ja tietenkin äänieristyksen on oltava myös kunnossa, esim. puhelimessa puhuminen ei saa kuulua huoneesta toiseen.
Vierailija kirjoitti:
Yksin asuvalle ei todellakaan makseta 870e koko vuokraa.
Kyllä muuten tasan maksetaan, mutta ei aina ja kaikissa tilanteissa. Asiaa käytiin läpi jo tuolla 1. sivulla ja sen voi omin silmin todeta vaikka Kelan etuusohjeesta (ovat ihan julkisesti kela.fi saatavilla, ei mitään esoteerisia dokumentteja).
Kyllä näitä asumistukia ym. pitäisi poistaa, ja kannustaa toimeentulotukia saavat muuttotappiokuntiin asumaan. Varkaudesta alkaa saamaan palveluiden läheltä yksiön 250 €/kk.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
P4sk4puhetta. Erittäin menestyneet lafkat potkii porukkaa pihalle ja maksaa lopuille pennejä, itse nostaa huipputuotot. Amazon maksaa työntekijöilleen niin vähän, että joutuvat hakemaan food stamppejä, johtajalla oli rahaa niin että oli kevyesti varaa huvilentää avaruuteen.
Työ tuottaa rahaa omistajalle, mutta sen voiton tuottavan työvoiman pitäisi olla tyytyväisiä pelkkään lämpimään käteen.
Jos kerran olet noin kateellinen niin perusta sitten oma menestyvä monikansallinen yhtiö. Ei kukaan ole sinua kieltämässä. Ihan lakien ja asetusten mukaan Amazonkin palkat maksaa ja pomot ovat hyvästä johtamisesta palkkionsa ansainneet.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Yksin asuvalle ei todellakaan makseta 870e koko vuokraa.
Kyllä muuten tasan maksetaan, mutta ei aina ja kaikissa tilanteissa. Asiaa käytiin läpi jo tuolla 1. sivulla ja sen voi omin silmin todeta vaikka Kelan etuusohjeesta (ovat ihan julkisesti kela.fi saatavilla, ei mitään esoteerisia dokumentteja).
Monta kertaa on näissä ketjuissa todistettu, että kyllä se kalliimpikin vuokra maksetaan, mutta silti näitä jankkaajia aina riittää
Joku kirjoitti Facebookissa, miten kamalaa kun tuttavalleen jää kaikkien tukien jälkeen vain 300 euroa kuukaudessa elämiseen. Me ollaan miehen kanssa työelämässä, ollaan 5-henkinen perhe. Ja meillä ei todellakaan jää 1500 euroa kuukaudessa elämiseen
Tällä tuttavalla myös mahdollisuus siihen, että jos tulee vaikka joku ylimääräinen lääkärikulu, kelahan sen sitten maksaa. Jos meidän perheelle tulee vastaava kulu, itse me sen maksamme. Mä en enää jaksa kuunnella yhdenkään ihmisen valittamista pienistä tuista, tervetuloa katsomaan mistä kaikesta me maksamme.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
2kk välein.
ap
Sekoitat asumistuen ja perustoimeentulotuen.
Asumistuellani katan vain 400e vuokramenoistani.
ap
Jotkut pärjäävät asumistuen ja työmarkkinatuen yhdistelmälläkin hakematta koskaan toimeentulotukea, sillä viimeksimainitussa setvitään kaikki pankkitilit ja varallisuus. Asut ilmeisesti liian kallisti, jos asumistuki kattaa noin pienen osan vuokrasta.
Vierailija kirjoitti:
Kyllä näitä asumistukia ym. pitäisi poistaa, ja kannustaa toimeentulotukia saavat muuttotappiokuntiin asumaan. Varkaudesta alkaa saamaan palveluiden läheltä yksiön 250 €/kk.
Myös työttömällä on oikeus asua sillä kotipaikkakunnallaan...Ja ihan myös saada se täysi 510e perustoimeentulotuki vuokrasta riippumatta (kunhan ei mitään älyttömyyksiä, mutta joku 100-200e ylitys ihan ok).
Tervemenoa vaikka jenkkeihin jos ei tämä miellytä.
Siellä ihmiset heitetään kadulle
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ja ennen oli normaalia, että samassa huoneessa asui 2 tai jopa 4 opiskelijaa ja aivan hyvin pärjättiin. Ihmisillä on nykyään liian suuret ja kalliit vaatimukset mitä elintasoon ja mukavuuteen tulee
Minuakin hirvittää että miten pärjään kun kaikki tuet lopetetaan joskus, ei näitä varaa ole loputtomiin maksaa. Saan ainoastaan työmarkkinatukea ja pakko käydä osa-aikatyössä sen lisäksi että pärjää. Tulot työmarkkinatuki + palkka on nettona n.1000e/kk. Onneksi omistusasunnon asumiskulut ei ole isot, ainoastaan 250-270e/kk. (sis. vastike, sähkö, vesi, netti). Minun osuus siis tuo, mies maksaa oman osansa eli myös tuon summan.
"Me", olet sivistymätön moukka! Ole tyytyväinen siihen, mitä sinulla toistaiseksi on.