Äsken laitoin 110e sähkölaskun Kelaan, ja lisäksi 17e terveyekeskuslaskun. Hirvittää ajatella miten en ollenkaan pärjäisi jos joutuisin itse maksamaan
Minulle siis maksetaan vuokra 870e, ja käyttörahaa ttt-perusosa 510e.
Lisäksi juuri tuo sähkölasku maksetaan, ja julkinen terveydenhuolto/reseptilääkkeet.
Minun pitäisi netota jotain 1600e töistä, jotta edes pääsisin rahallisesti "omilleni" verrattuna tukiin...Kun siis ottaa huomioon työmatkat, kasvaneen ruoankulutuksen ja vaatekulut.
Miksi Suomessa on niin matalat palkat?
Kommentit (717)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Aloituksen kaltaisten takia on juurikin poistettava paikkakunnan vaikutus tukiin, varsinkin asumistukeen. APn olisi muutettava halvemmalle paikkakunnalle mistä saa yksiön 300 eurolla /kk.
Jos haluaa asua siellä Helsingin keskustassa, olisi muutettava soluun.
Kannatatko sitä että kaikki työttömät/syrjäytyneet pakkautuvat tiettyihin paikkoihin, ja ajan kuluessa muodostavat omia rinnakkaisyhteiskuntiaan?
Totta, jos haluaa asua keskustassa on itse maksettava vuokransa. Muuttakoon lähiöön. Suurempi osa ihmisitä asuu jo lähiöissä ja siellä on niin työssäkäyviä kuin työttömiä sekaisian. Opiskelijoitakin löytyy.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Poistetaan asumistuki ja todetaan, että ota vastuu omasta asumisestasi. Alkaa yllättäen kiinnostaa Kerava ja Järvenpää.
Ei niissäkään olisi varaa asua jos on tuloton tai pienituloinen.
Sitten kimppakämppään, niin tehtiin jo 70-luvulla eli porukalla oli 4h+k ja siellä asui 3-4 asukasta. Vain suomalainen toimeentulotukiasiakas on oikeutettu keskustakaksioon maan parhaalla paikalla.
Vuokraisitko itse omistamasi nelihuoneisen asunnon kimppakämpäksi, vai haluaisitko mieluummin perheen siihen asumaan? Eivät tällaiset kimppakämpät ole realistisia eivätkä nykyaikaa. 70-luvusta on aikaa puoli vuosisataa, asiat mitkä olivat silloin ovat menneisyyttä. Ratkaisut nykypäivään täytyy hakea nykypäivästä, ei menneisyydestä. Onhan joskus asuttu maakuopissakin.
Entinen kotini sijaitsi Helsingin keskustassa, kolme isoa huonetta ja keittiö. Yläkerran samanlainen asunto oli juurikin kimppakämppänä, yksi opiskelija ja kaksi (baari)työntekijää sitä asuivat. Tietojeni mukaan on edelleen kimppa-asuntona.
Jaaha, taas käynnissä mielipiteenmuokkaus, että saataisiin ihmiset vihaamaan työttömiä ja sosiaaliturvaa ja sitten äänestämään oikeistoa tulevissa vaaleissa. Ei kannata mennä halpaan. Jokainen tavallinen palkansaaja (ja pienyrittäjä) ampuu itseään jalkaan oikeistoa äänestämällä. Perehtykää asioihin eri tietolähteistä. Kaikkea lukemaansa ei kannata suoriltaan uskoa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Miksi ei noita tukia saada vastikkeellisiksi? Työvelvoite niin monta tuntia kuin keskipalkalla kertyy tukien verran kuukaudessa. Tällöin se ei ole orjatyö vaan vastaava tienesti kuin palkkatyöläisillä.
Siis jos on työ josta saa palkkaa niin miksei se silloin ole tavallinen työ vaan tukia? Sinun mielestä pitää tehdä vaikka turhaa työtä = työtä josta kukaan ei halua maksaa palkkaa, tukia vastaan, sen sijaan, että käyttäisi aikansa esim oikean työpaikan hankkimiseen?
Joku tolkkuhan tähän on saatava, kun ei 2000 bruttopalkkaista työtä kannata ottaa vastaan. Kestämätön tilanne pitkän päälle.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Aloituksen kaltaisten takia on juurikin poistettava paikkakunnan vaikutus tukiin, varsinkin asumistukeen. APn olisi muutettava halvemmalle paikkakunnalle mistä saa yksiön 300 eurolla /kk.
Jos haluaa asua siellä Helsingin keskustassa, olisi muutettava soluun.
Kannatatko sitä että kaikki työttömät/syrjäytyneet pakkautuvat tiettyihin paikkoihin, ja ajan kuluessa muodostavat omia rinnakkaisyhteiskuntiaan?
Nythän tuo paikka tuntuu olevan Helsingin keskusta. Ei ole meilläkään brutto lähes 14K/kk tuloilla olisi varaa kolmiota suuremmassa perheasunnossa asua keskustassa, siksi muutimme Espooseen pientalolähiöön.
Ja huom kun joku kuitenkin tuohon tulon määrään tarttuu, niin huomioikaa myös, että tuosta meneekin n. puolet veroihin, niihin joista tämä koko sirkus kustannetaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Palkat on juuri niin suuret kuin työn tuottavuus on. Miksi et perusta yritystä, palstan mukaan yrittäjät on kaikki rikkaita.
Ongelmana muuten ei ole liian pienet palkat vaan liian suuret tuet. Yksiasuvalle riittää soluhuone, jos ei kykene maksamaan itse vuokraansa. Minä maksan 870 e/kk Helsingin keskustan yksiöstä enkä keksi mitään syytä, miksi vastaava etu pitäisi olla työttömällä.
Varmaan siksi että ihmisarvoinen elämä kuuluu kaikille?
Suomen kaltaisia maita ei monia maailmassa ole, löydät kyllä varmasti haluamasi maan kovemmilla arvoilla, joten siitä vain pakkaamaan kamat kasaan ja käy matkaan!
Soluhuoneessa voi ihan hyvin elää ihmisarvoista elämää. Itsekin tein sitä 2½ vuotta opiskeluaikanani.
Ei ole aikuiselle tavalliselle aikuiselle ihmiselle sopivaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Miten hitossa teillä on tommosia sähkölaskuja! Onko laskutus 3kk välei, silti, yli 30€/kk!
2kk välein.
Sähkön siirto perusmaksu 5e/kk
Siirto 2.90snt/kwhSähkän myynti perusmaksu 4,90/kk
sähkö 12,95sn/kwhKulutukseni 240kwh/kk
ap
Tajuttoman kallis sähkösoppari, jos siis asut Vantaalla. En tiedä juuri tämänhetkistä tilannetta, mutta tammikuussa kun oma määräaikainen sopimukseni erääntyi, kilpailutin sähköyhtiöitä ja sain kahdeksi vuodeksi 7.49 snt/kwh, tämä Helsingissä.
Ap:lla taitaa olla toistaiseksi voimassaoleva sopimus paikalliselta sähköyhtiöltä, sillä miksi hänellä olisi syytä käyttää aikaansa sopimuksen säännölliseen kilpailutukseen, kun lasku huomioidaan kuitenkin toimeentulotuessa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Miten hitossa teillä on tommosia sähkölaskuja! Onko laskutus 3kk välei, silti, yli 30€/kk!
Meillä on 60 neliön kaksiossa laskutus 3kk välein ja lasku noin 40e/kk.
Mulla kaksio 42 neliötä
ap
Minulla 49m2 kerrostalossa ilman saunaa ja sähkölasku 25e kahdelta kuukaudelta eli n. 13e/kk. Kuinka ihmeessä saat aikaan noin ison laskun?
Vierailija kirjoitti:
Mietin myös tuon sähkölaskun suuruutta. Jos Kela maksaa, ei tarvitse juuri miettiä miten voisi sähköä säästää. Päinvastoin, sauna lämpiää päivittäin? Tässä tulee taas yksi työssäkäyvän ja työttömän ero. Työtön saa vielä kaikkien tukien lisäksi alennuksia, ilmaista ruokaa, avustuksia järjestöiltä, keräyksissä aina työttömät etusijalla
Kela ei maksa ylisuuria sähkölaskuja. Niissä on katto, en nyt kylläkään muista summia.
Vierailija kirjoitti:
Jaaha, taas käynnissä mielipiteenmuokkaus, että saataisiin ihmiset vihaamaan työttömiä ja sosiaaliturvaa ja sitten äänestämään oikeistoa tulevissa vaaleissa. Ei kannata mennä halpaan. Jokainen tavallinen palkansaaja (ja pienyrittäjä) ampuu itseään jalkaan oikeistoa äänestämällä. Perehtykää asioihin eri tietolähteistä. Kaikkea lukemaansa ei kannata suoriltaan uskoa.
Kyllä. Tää alkaa olla tosi härskiä jo. Ja valitettavasti todella moni menee halpaan ja uskoo näitä aloituksia.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Miksi ei noita tukia saada vastikkeellisiksi? Työvelvoite niin monta tuntia kuin keskipalkalla kertyy tukien verran kuukaudessa. Tällöin se ei ole orjatyö vaan vastaava tienesti kuin palkkatyöläisillä.
Siis jos on työ josta saa palkkaa niin miksei se silloin ole tavallinen työ vaan tukia? Sinun mielestä pitää tehdä vaikka turhaa työtä = työtä josta kukaan ei halua maksaa palkkaa, tukia vastaan, sen sijaan, että käyttäisi aikansa esim oikean työpaikan hankkimiseen?
Joku tolkkuhan tähän on saatava, kun ei 2000 bruttopalkkaista työtä kannata ottaa vastaan. Kestämätön tilanne pitkän päälle.
Kyllä kannattaa työ ottaa vastaan. Jos ei tuolla summalla pärjää, niin tekee kuten minä!
Etsii päätyön rinnalle toisen työn, jossa viettää illat, vapaapäivät ja lomat.
Ei tulisi mielenkäänkään jäädä elätettäväksi ja toisten ruokittavaksi.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kuinka paljon ap sun nettotulot on?
Työmarkkinatuen verran, eli jotain vajaa 600e/kk
ap
No entä asumistuki ja toimeentulotuki?
Asumistuki 400e ja pari euroa päälle
TTT jotain 440e muistaakseni
ap
Siis sun tulot on yli 1400e ja ei riitä?
Mikä ei riitä? Mitä tarkoitat?
Oletko edes lukenut ketjua?
ap
Itsehän sanoit ettei ole varaa maksaa edes sähkölaskua.
Sanoin että ei olisi varaa maksaa jos kävisin töissä.
ap
Mulla on 1600 euron nettopalkka ja käteen jää 600-700 euroa enemmän kuukaudessa kuin työttömänä ollessani. Taloudellisesti pärjään vallan mainiosti.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Palkat on juuri niin suuret kuin työn tuottavuus on. Miksi et perusta yritystä, palstan mukaan yrittäjät on kaikki rikkaita.
Ongelmana muuten ei ole liian pienet palkat vaan liian suuret tuet. Yksiasuvalle riittää soluhuone, jos ei kykene maksamaan itse vuokraansa. Minä maksan 870 e/kk Helsingin keskustan yksiöstä enkä keksi mitään syytä, miksi vastaava etu pitäisi olla työttömällä.
Suomen kaltaisia maita ei monia maailmassa ole, löydät kyllä varmasti haluamasi maan kovemmilla arvoilla, joten siitä vain pakkaamaan kamat kasaan ja käy matkaan!
Soluhuoneessa voi ihan hyvin elää ihmisarvoista elämää. Itsekin tein sitä 2½ vuotta opiskeluaikanani.
Muualla maailmassa soluasuminen perheettömänä on ihan tavallista. Esimerkiksi Manhattanilla asuessani maksoin ihan mielelläni 1000 dollaria kuussa omasta huoneesta, jos vaihtoehtona oli maksaa 3000-4000 dollaria omasta asunnosta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Sinulle se oli oma valinta, ja tiesit koko ajan että milloin pääset muuttamaan sieltä pois.
Mä en ainakaan pystyisi asumaan soluasunnossa, en pystynyt opiskeluaikanakaan. Olen sen verran erakkoluonne ja hiljaisuutta tarvitseva, että tulisin hulluksi jossain solukämpässä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kuinka paljon ap sun nettotulot on?
Työmarkkinatuen verran, eli jotain vajaa 600e/kk
ap
No entä asumistuki ja toimeentulotuki?
Asumistuki 400e ja pari euroa päälle
TTT jotain 440e muistaakseni
ap
Siis sun tulot on yli 1400e ja ei riitä?
Mikä ei riitä? Mitä tarkoitat?
Oletko edes lukenut ketjua?
ap
Itsehän sanoit ettei ole varaa maksaa edes sähkölaskua.
Sanoin että ei olisi varaa maksaa jos kävisin töissä.
ap
Mulla on 1600 euron nettopalkka ja käteen jää 600-700 euroa enemmän kuukaudessa kuin työttömänä ollessani. Taloudellisesti pärjään vallan mainiosti.
Jep, rahan käytössä on ongelmia jos ei tuolla pärjää.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Muualla maailmassa soluasuminen perheettömänä on ihan tavallista. Esimerkiksi Manhattanilla asuessani maksoin ihan mielelläni 1000 dollaria kuussa omasta huoneesta, jos vaihtoehtona oli maksaa 3000-4000 dollaria omasta asunnosta.
No minulle joku Manhattan olisi ylipäätään ihan painajainen. Edes Helsingin, Turun tai vaikka Tampereen keskustassa en asuisi. Luontoa pitää olla ympärillä ja hiljaista ja rauhallista elämää.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mietin myös tuon sähkölaskun suuruutta. Jos Kela maksaa, ei tarvitse juuri miettiä miten voisi sähköä säästää. Päinvastoin, sauna lämpiää päivittäin? Tässä tulee taas yksi työssäkäyvän ja työttömän ero. Työtön saa vielä kaikkien tukien lisäksi alennuksia, ilmaista ruokaa, avustuksia järjestöiltä, keräyksissä aina työttömät etusijalla
Kela ei maksa ylisuuria sähkölaskuja. Niissä on katto, en nyt kylläkään muista summia.
Ollaankohan niitä päivittämässä nyt energian hinnannousun myötä, kun tästä tuoreimmasta ohjeistuksesta ei löydy linkkiä taloussähkön kohtuulliseen summaan: https://www.kela.fi/documents/10192/3464829/Toimeentulotuki.pdf
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Meillä on 60 neliön kaksiossa laskutus 3kk välein ja lasku noin 40e/kk.
Mulla kaksio 42 neliötä
ap
Minulla 49m2 kerrostalossa ilman saunaa ja sähkölasku 25e kahdelta kuukaudelta eli n. 13e/kk. Kuinka ihmeessä saat aikaan noin ison laskun?
Fortum ainakin osaa rahastaa, mulla on 36 neliön yksiöstä noin sata euroa kolmen kuukauden välein. Tosin en tiedä onko tuo sitten paljon vai vähän kun ei ole muista yhtiöistä kokemusta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Nämä soluhuonepuheet ovat täysin epärealistisia. Suomalainen asuntokanta on rakennettu sen mukaisesti, että ihmiset asuvat joko itsekseen, kumppanin kanssa tai sitten perheenä. Mitään soluja ei ole rakennettu, pois lukien harvat opiskelijaasunnot, ja niistäkin monia soluasuntoja on remontoitu yksiöiksi. Ja suurin osa perheasunnoista rakennetaan sellaisiksi, etteivät ne toimisi soluasuntoina. Ja ainakaan itse, jos olisin vuokranantaja, en haluaisi vuokrata kolmiota tai neliötä soluhuonekäyttöön, vaan nimenomaan jollekin perheelle. Myöskään asumistukikäytäntö ei toimi enää kovin hyvin kommuuniasumisen kohdalla.
Ei myöskään olisi realistista ajatella, että kaikkien pientenkin työttömyysaikojen takia pitäiis luopua omasta asunnostaan ja muuttaa jonnekin työttömien soluun - kpska sieltähän täytyisio olla sitten heti mahdollisuus päästä pois, jos vähänkin työllistyy. Vai olisiko sinusta reilua, että työssäkäyvä joutuisi asumaan edelleen solussa eikä saisikaan mainitsemaasi työssäkäyvien "etua"? Ja tuollainen jatkuva muuttaminen toisi lisäkuluja yhteiskunnalle, koska toimeentulotukenahan ne soluun muuttamiset sitten maksettaisiin, ja toisaalta ei niitä yksiöitä noin vaan löydy heti kun joku työllistyy.
Ja ilmeisesti tarkoitat, että juuri yksin asuvien työttömien pitäisi muuttaa soluun? Niitähän on sellaisia pariskuntia ja perheitäkin, jotka saavat toimeentulotukea, mutta olisiko sinusta sitten reilua, että ihmisiä kohdeltaisiin eriarvoisesti sen mukaan, onko hänellä puoliso tai perhe? Vai kuuluuko fantasiaasi, että työttömät vanhemmat lapsineen asuisivat myös soluhuoneessa?
Anteeksi vain, mutta tulee hiukan yksinkertainen vaikutelma noista soluhuonekirjoitteluista.
Nuo kirjoittajat on trolleja!
En ole tietoinen työpaiksta johon "mennään"
Yleensä pitää hakea, ja toivoa että tulee valituksi