Äsken laitoin 110e sähkölaskun Kelaan, ja lisäksi 17e terveyekeskuslaskun. Hirvittää ajatella miten en ollenkaan pärjäisi jos joutuisin itse maksamaan
Minulle siis maksetaan vuokra 870e, ja käyttörahaa ttt-perusosa 510e.
Lisäksi juuri tuo sähkölasku maksetaan, ja julkinen terveydenhuolto/reseptilääkkeet.
Minun pitäisi netota jotain 1600e töistä, jotta edes pääsisin rahallisesti "omilleni" verrattuna tukiin...Kun siis ottaa huomioon työmatkat, kasvaneen ruoankulutuksen ja vaatekulut.
Miksi Suomessa on niin matalat palkat?
Kommentit (717)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Aloituksen kaltaisten takia on juurikin poistettava paikkakunnan vaikutus tukiin, varsinkin asumistukeen. APn olisi muutettava halvemmalle paikkakunnalle mistä saa yksiön 300 eurolla /kk.
Jos haluaa asua siellä Helsingin keskustassa, olisi muutettava soluun.
Kannatatko sitä että kaikki työttömät/syrjäytyneet pakkautuvat tiettyihin paikkoihin, ja ajan kuluessa muodostavat omia rinnakkaisyhteiskuntiaan?
Tuo kannustaisi töihin, myös matalamman palkan aloille
Vierailija kirjoitti:
Olen itsekin valitettavasti työttömänä ja saan myös toimeemtulotukea.
Veikkaan, että tämä maailmantilanne tulee näkymään myös tuissa ja niitä tullaan leikkaamaan.
Tulee näkymään ainoastaan korotuksina inflaation takia...Tuet kun on sidottu elinkustannusindeksiin.
Elokuussa jo tulee ensimmäinen ylimääräinen korotus tt-tukeen.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Palkat on juuri niin suuret kuin työn tuottavuus on. Miksi et perusta yritystä, palstan mukaan yrittäjät on kaikki rikkaita.
Ongelmana muuten ei ole liian pienet palkat vaan liian suuret tuet. Yksiasuvalle riittää soluhuone, jos ei kykene maksamaan itse vuokraansa. Minä maksan 870 e/kk Helsingin keskustan yksiöstä enkä keksi mitään syytä, miksi vastaava etu pitäisi olla työttömällä.
Varmaan siksi että ihmisarvoinen elämä kuuluu kaikille?
Suomen kaltaisia maita ei monia maailmassa ole, löydät kyllä varmasti haluamasi maan kovemmilla arvoilla, joten siitä vain pakkaamaan kamat kasaan ja käy matkaan!
Soluhuoneessa voi ihan hyvin elää ihmisarvoista elämää. Itsekin tein sitä 2½ vuotta opiskeluaikanani.
Niin jos satut saamaan kivat kämppikset.
Miten hitossa teillä on tommosia sähkölaskuja! Onko laskutus 3kk välei, silti, yli 30€/kk!
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Palkat on juuri niin suuret kuin työn tuottavuus on. Miksi et perusta yritystä, palstan mukaan yrittäjät on kaikki rikkaita.
Ongelmana muuten ei ole liian pienet palkat vaan liian suuret tuet. Yksiasuvalle riittää soluhuone, jos ei kykene maksamaan itse vuokraansa. Minä maksan 870 e/kk Helsingin keskustan yksiöstä enkä keksi mitään syytä, miksi vastaava etu pitäisi olla työttömällä.
Palkatkin tuntuisi isommilta kun ei olisi niin kovia veroja näiden työttömien elämän kustantamisen takia.
Mikä on tt perusosa 510e? Siis pitääkö ihmisellä jäädä tuon verran rahaa kuussa asumiskustannusten ja lääkkeiden yms. jälkeen? Mulla on palkka vähän alle 1700e ja lapsia kolme, teinejä. Kahdesta tulee vielä lapsilisä. Ei muita tukia.
"Perusosa on kiinteä summa niistä menoista, jotka on tarkoitettu jokapäiväisen elämän välttämättömiin menoihin (esim. ruoka ja vaatteet). Jokaiselle perheenjäsenelle huomioidaan laskelmassa menoeränä oma perusosansa. Vuonna 2022 toimeentulotuen perusosan määrä on yksin asuvalle 514,82 e/kk."
Tuo siis yksin asuvalle, en tiedä paljonko sinulle olisi...Enemmän joka tapauksessa
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Aloituksen kaltaisten takia on juurikin poistettava paikkakunnan vaikutus tukiin, varsinkin asumistukeen. APn olisi muutettava halvemmalle paikkakunnalle mistä saa yksiön 300 eurolla /kk.
Jos haluaa asua siellä Helsingin keskustassa, olisi muutettava soluun.
Kannatatko sitä että kaikki työttömät/syrjäytyneet pakkautuvat tiettyihin paikkoihin, ja ajan kuluessa muodostavat omia rinnakkaisyhteiskuntiaan?
Tuo kannustaisi töihin, myös matalamman palkan aloille
Suomesta ei löydy riittävästi matalapalkkaisia töitä. Väkiselläkin joku jää työttömäksi.
Yksin asuvalle ei todellakaan makseta 870e koko vuokraa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Varmaan siksi että ihmisarvoinen elämä kuuluu kaikille?
Suomen kaltaisia maita ei monia maailmassa ole, löydät kyllä varmasti haluamasi maan kovemmilla arvoilla, joten siitä vain pakkaamaan kamat kasaan ja käy matkaan!
Soluhuoneessa voi ihan hyvin elää ihmisarvoista elämää. Itsekin tein sitä 2½ vuotta opiskeluaikanani.
Tosin mitenkään erityisen halpa vaihtoehto nekään eivät ole. Lapseni vuokra soluhuoneessa oli 260 euroa ( 2018) , ne ovat usein keskeisellä paikalla. Itse asun vuokralla pienessä kaksiossa ( halvimpia asuinalueita) ja vuokrani on 310 euroa.
Vierailija kirjoitti:
Meillä sähkölasku 300-400e/kk ja ihan itse pitää maksaa.
Samoin lääkkeet ja lääkärimaksut.T. Pitkäaikaistyötön
Mihin teillä palaa noin paljon sähköä??
Ellet provoile.
Vierailija kirjoitti:
Miten hitossa teillä on tommosia sähkölaskuja! Onko laskutus 3kk välei, silti, yli 30€/kk!
Meillä on 60 neliön kaksiossa laskutus 3kk välein ja lasku noin 40e/kk.
Vierailija kirjoitti:
2kk välein.
Sähkön siirto perusmaksu 5e/kk
Siirto 2.90snt/kwh
Sähkän myynti perusmaksu 4,90/kk
sähkö 12,95sn/kwh
Kulutukseni 240kwh/kk
ap
Vierailija kirjoitti:
joo, jos puolisolla on tuloja, on säästöjä jne .niin tietenkään ei makseta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Meillä on 60 neliön kaksiossa laskutus 3kk välein ja lasku noin 40e/kk.
Mulla kaksio 42 neliötä
ap
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mihin teillä palaa noin paljon sähköä??
Ellet provoile.
Meillä on omakotitalo.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
2kk välein.
Siirto 2.90snt/kwhSähkän myynti perusmaksu 4,90/kk
sähkö 12,95sn/kwhKulutukseni 240kwh/kk
ap
Edelleen Kela ei maksa ylisuuria vuokria. Joudut tulemaan tietyn summan jälkeen vastaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
2kk välein.
ap
Ja siirrossa on vielä joku sähkövero 1
2,79snt/kwh
ap
Vierailija kirjoitti:
Työtön ei todellakaan saa 870e asuntoa Kelan maksamana, koska Helsingissä hyväksyttävät asumismenot ovat 680e/kk.
Ja mikään soluhuone ei todellakaan ole riittävä kellekään, kyllä ihmisellä pitää olla ihan oikea koti/asunto.
Mietin myös tuon sähkölaskun suuruutta. Jos Kela maksaa, ei tarvitse juuri miettiä miten voisi sähköä säästää. Päinvastoin, sauna lämpiää päivittäin? Tässä tulee taas yksi työssäkäyvän ja työttömän ero. Työtön saa vielä kaikkien tukien lisäksi alennuksia, ilmaista ruokaa, avustuksia järjestöiltä, keräyksissä aina työttömät etusijalla
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
2kk välein.
ap
Edelleen Kela ei maksa ylisuuria vuokria. Joudut tulemaan tietyn summan jälkeen vastaan.
Missä lähde väitteellesi?
Tässä faktaa:
https://www.is.fi/taloussanomat/art-2000005595092.html
"Joulukuussa toimeentulotukea maksettiin asumiseen 92 000 kotitaloudelle, joista 40 000:n vuokra ylitti kuntakohtaisen rajan. Näistä 30 000:lle eli 77 prosentille asumismenot korvattiin rajan ylittymisestä huolimatta kokonaisuudessaan."
77 prosentille, eli melkein 4/5:lle huomioitiin kokonaisuudessaan rajan ylittäväkin vuokra
Samoin lääkkeet ja lääkärimaksut.
T. Pitkäaikaistyötön