Äsken laitoin 110e sähkölaskun Kelaan, ja lisäksi 17e terveyekeskuslaskun. Hirvittää ajatella miten en ollenkaan pärjäisi jos joutuisin itse maksamaan
Minulle siis maksetaan vuokra 870e, ja käyttörahaa ttt-perusosa 510e.
Lisäksi juuri tuo sähkölasku maksetaan, ja julkinen terveydenhuolto/reseptilääkkeet.
Minun pitäisi netota jotain 1600e töistä, jotta edes pääsisin rahallisesti "omilleni" verrattuna tukiin...Kun siis ottaa huomioon työmatkat, kasvaneen ruoankulutuksen ja vaatekulut.
Miksi Suomessa on niin matalat palkat?
Kommentit (717)
Vierailija kirjoitti:
Hyvänen aika, mitä uhriutumista näiltä tuella eläjiltä taas. Mitään ei tehdä oman itsen hyväksi. Ei kouluttauduta, ei muuteta työpaikan viereen, ei muuteta työn tai halvemman asunnon perässä muualle. Kunhan ruikutetaan ja vaaditaan lisää liksaa veronmaksajilta.
Joo, ei ole hyvinvointiyhteiskunta aiheuttanut kuin pahoinvointia. Mikään ei riitä/kelpaa kun sen saa tarjottimella ilmaiseksi.
Vierailija kirjoitti:
Hyvänen aika, mitä uhriutumista näiltä tuella eläjiltä taas. Mitään ei tehdä oman itsen hyväksi. Ei kouluttauduta, ei muuteta työpaikan viereen, ei muuteta työn tai halvemman asunnon perässä muualle. Kunhan ruikutetaan ja vaaditaan lisää liksaa veronmaksajilta.
Mulla on 3 koulutusta ja silti olen työtön. Muuttamista en edes harkitse koska mulla on perhe ja oma talo.
Ei kaikki ole aina niin yksinkertaista.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mulla on 3 koulutusta ja silti olen työtön. Muuttamista en edes harkitse koska mulla on perhe ja oma talo.
Ei kaikki ole aina niin yksinkertaista.
No ala vaikka perhepäivähoitajaksi. Kokemusta lastenhoidosta ja siihen sopivat tilat nähtävästi on. Ja päivähoitopaikoista on pula. Ei tarvi edes lähteä aamulla minnekään kun lapset tuodaan siihen kotiovelle.
Hieman ohi nyt tän tt-tuki vänkäämisen Miten hitossa teillä on noin pienet sähkölaskut. Mulla saunallinen kaksio. Kuukausittainen lasku kodin palvelusopimus(kotivakuutus+sähkö) 44 euroa ja reilu 20 euroa sähkön siirto/kk.
Eli reilu 60/kk. Ja tuo on noussut vuodessa perustuen sähkön hinnan nousuun. Eli sen vakuutuksen osuus ei ole iso. Luulin, että mulla on edullinen sopimus, mutta ei taida ollakaan..
Ihan itse maksan😂( sillä parjatulla hoitajan palkalla)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei kaikki ole aina niin yksinkertaista.No ala vaikka perhepäivähoitajaksi. Kokemusta lastenhoidosta ja siihen sopivat tilat nähtävästi on. Ja päivähoitopaikoista on pula. Ei tarvi edes lähteä aamulla minnekään kun lapset tuodaan siihen kotiovelle.
No en. Meillä on eläimiä, traktorit ajaa pihalla ja asutaan vesistön varrella joten ei todellakaan ole sopivat tilat.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Palkat on juuri niin suuret kuin työn tuottavuus on. Miksi et perusta yritystä, palstan mukaan yrittäjät on kaikki rikkaita.
Ongelmana muuten ei ole liian pienet palkat vaan liian suuret tuet. Yksiasuvalle riittää soluhuone, jos ei kykene maksamaan itse vuokraansa. Minä maksan 870 e/kk Helsingin keskustan yksiöstä enkä keksi mitään syytä, miksi vastaava etu pitäisi olla työttömällä.
Varmaan siksi että ihmisarvoinen elämä kuuluu kaikille?
Suomen kaltaisia maita ei monia maailmassa ole, löydät kyllä varmasti haluamasi maan kovemmilla arvoilla, joten siitä vain pakkaamaan kamat kasaan ja käy matkaan!
Ihmisarvoko vaatii lähes kahdentonnin tuloja ilmaiseksi? Ei tämä maa mitenkään yksiselitteisesti kuulu kummeille. Myös tässä maassa voidaan rakentaa oikeudenmukaisempaa maailmaa ja lopettaa pummien hyysääminen. Ihan samalla lailla täällä muutkin ovat kansalaisia kuin sinä ja omaavat äänioikeuden.
No jos asumista ja perusmenoja ei pysty vähemmällä kustantamaan, niin silloin se vaatii sen kaksi tonnia. Kysehän on vain siitä, että pitää olla asiallinen, nykyaikainen asunto (ei siis mitään maakuoppaa eikä myöskään vessatonta hökkeliä), ja sen lisäksi sen verran käyttörahaa, että pystyy elämään nykyaikaista elämää. Useimmiten yksin asuvalla summa on pienempi kuin 2000, koska varmasti asunnon löytää sen verran halvemmalla.
Asiallinen asuntoko ei voi olla muuta kuin iso 900:n euron lukaali? Ja mitä helvettiä yksinäinen ihminen vetää sisäänsä viidelläsadalla kuussa? Sisäfilettä vissiin. Veronmaksajia ei tippaakaan kiinnosta saatko päiväsi miellyttävästi kulumaan siellä sohvalla vai onko tylsää ja ankeaa. Jos on tylsää, niin väsää työpaikkahakemuksia. Mikä se peruste ylipäätään on, että et töihin mene? Onko koulutusta? Tiliko koulussa keskityttyä perseen levittämiseen vai oppimiseen? Eikö kykyjä ole edes hanttihommiin? Toimitusjohtajan paikkojako pitäisi saada?
Tottakai asiallinen asunto voi maksaa vähemmänkin kuin 900 euroa. Mutta esim. Helsingissä näitä on melko mahdoton löytää, ja sen mukaanhan tukea on maksettava, mitä realistiset vuokrapyynnöt ovat. Kyllähän asiallisen asunnon vuokra voi olla vaikka vain 100 euroa, mikäli joku vuokranantaja pyytää siitä vain satasen. Ja mitä tulee siihen, meneekö ruokaan 500 kuussa - tuskinpa vaan, eikä kukaan ole niin ajatellutkaan. Toimeentulotuen on tarkoitus kattaa muitakin menoja kuin vain ruokamenot. Ruokamenot ovat ehlä vain jotain puolet koko toimeentulotuen perusosasta - tästä taitaa olla jossain ihan suuntaa-antava laskelmakin, jos joku haluaa penkoa Googlesta.
En summia löytänyt vielä, mutta tämän kyllä:
https://www.kela.fi/toimeentulotuki-mihin-menoihin
"
Perusosa
Perusosaan on laskettu valmiiksi arjen tavalliset menot, kuten ruoka ja vaatteet. Kun haet tukea, sinun ei tarvitse esittää kuitteja tai laskuja näistä menoista.
Jokaiselle perheenjäsenelle otetaan huomioon
oma perusosansa.Perusosaan sisältyvät
ruokamenot
vaatemenot
vähäiset terveydenhuoltomenot (esimerkiksi itsehoitolääkkeet, joihin ei tarvita reseptiä)
henkilökohtaisesta puhtaudesta ja kodin puhtaudesta aiheutuvat menot
paikallisliikenteen käyttö
sanomalehden tilaus
puhelimen ja tietoliikenteen käyttö sekä verkkoyhteydet
harrastukset ja virkistys
muut vastaavat jokapäiväiseen elämään kuuluvat menot.
Muut perusmenot
Voit hakea tukea lisäksi myös muihin perusmenoihin.
Jos haet tukea näihin menoihin, sinun täytyy toimittaa menoihin liittyvät kuitit ja laskut Kelaan hakemuksen liitteenä.
Kela ottaa huomioon nämä menot kokonaisuudessaan, jos ne ovat kohtuullisen suuruisia.
Muita perusmenoja ovat
asumismenot (esimerkiksi vuokra, vastike, sähkö, kotivakuutus ja omakotitalon hoitomenot)
välttämättömät muuttokustannukset
julkisen terveydenhuollon menot, jotka eivät sisälly perusosaan (esimerkiksi terveyskeskuksen asiakasmaksut, reseptilääkkeet ja silmälasit)
lasten kunnallisen päivähoidon menot
koululaisten aamu- ja iltapäivätoiminnan menot
tietyt menot, jotka aiheutuvat etävanhemmalle lapsen tapaamisesta
välttämättömän henkilötodistuksen, oleskeluasiakirjan tai matkustusasiakirjan hankintamenot."
Laskennalliset määrät löytyy täältä: https://www.kela.fi/documents/10192/3464829/Toimeentulotuki.pdf#page15
Perusosa sisältää laskennallisia menoja seuraavassa suhteessa:
ravintomenot 49 %
vaate- ja jalkinemenot 9 %
informaatiomenot (puhelin, internet, lehdet) 20 %
vähäiset terveydenhuoltomenot 3 %
muut menot 19 %
Ei soluasunto kyllä ole aikuiselle mikään pysyvä ratkaisu. En itse pystyisi kuvittelemaan asuvani sellaisessa, muiden kanssa. Elän toimeentulotuella ja asun mahdollisimman halvassa yksiössä pikkukaupungissa, vuokra n. 400e. Ei tämän ahtaammin haluaisi enää asua ja edullisempia asuntoja ei ole löytynytkään.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei kaikki ole aina niin yksinkertaista.No ala vaikka perhepäivähoitajaksi. Kokemusta lastenhoidosta ja siihen sopivat tilat nähtävästi on. Ja päivähoitopaikoista on pula. Ei tarvi edes lähteä aamulla minnekään kun lapset tuodaan siihen kotiovelle.
No en. Meillä on eläimiä, traktorit ajaa pihalla ja asutaan vesistön varrella joten ei todellakaan ole sopivat tilat.
Mutta lapsia olette tehneet tuollaiseen paikkaan?
Sitä tulee aika näköalattomaksi kun on pitkään työtön/toimeton.
Vaatii omaa halua että saa asiat muuttumaan, toisten haukkuminen ei siinä kyllä ainakaan auta.
Itse olen tyytyväinen, olin ns elämäntapatyötön ja kouluttamaton, tehnyt pätkätöitä, 0-sopimus yms. Sitten sain kurssin kautta työn josta jäi käteen n. 1600e kuussa, ulosoton takia sain myös tt tukea.
Oppisopparilla tutkinto, nyt palkka n 2600-2800 brutto. Palkallinen loma, e-passi ja ruokaetu, työsuhdematkalippu, työterveys. Seuraavaksi amk!
Ja ainiin, kävin myös lukion työn ohessa.
Vierailija kirjoitti:
Ei soluasunto kyllä ole aikuiselle mikään pysyvä ratkaisu. En itse pystyisi kuvittelemaan asuvani sellaisessa, muiden kanssa. Elän toimeentulotuella ja asun mahdollisimman halvassa yksiössä pikkukaupungissa, vuokra n. 400e. Ei tämän ahtaammin haluaisi enää asua ja edullisempia asuntoja ei ole löytynytkään.
En minäkään pystyisi solussa asumaan. En käy edes sukulaisten luona niin että pitäisi jäädä yöksi ellei ole joku erillinen vierasmaja. En vaan pysty nukkumaan jos tiedän viereisessä huoneessa olevan jonkun vähemmän läheisen. Ainoastaan oman perheeni kanssa pystyn nukkumaan samassa asunnossa. Enkä tietenkään muutenkaan lähtisi johonkin soluun asumaan pois oman perheeni luota, lapset varmaan ahdistuisivat jos äiti asuisi muualla kuin oman perheensä kanssa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mutta lapsia olette tehneet tuollaiseen paikkaan?
Niin mitä sitten?
Lapset isolla ikäerolla niin ollut vain 1 vahdittava kerralla.
Omat lapset on oppineet pienestä asti mihin saa mennä ja tottuneet eläimiin. En ikinä ottaisi vieraita lapsia vahdittavaksi.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
510 euroa on iso raha pelkkään ruokaan ja kaikkeen ylimääräiseen yksinasuvalle ihmiselle...
Vaatteet, hygieniatarvikkeet ja esim. puhelin ja netti ylimääräisiä? Mistä näistä luopuisit itse?
Aikuinen ei tarvitse joka kuukausi uusia vaatteita. Ellei sitten syö itseään entisistä ulos. Eikä tarvi lapsikaan. Jos on useampi lapsi, vaatteita voi kierrättää nuoremmalle. Hygieniaankin riittää hammastahna, hammasharja, saippua, shampoo, dödö. Lidlistä löytää kaikkea edullisesti. Noihin ei mene kuukaudessa kymppiäkään.
Ja sit jouluavusta kuitenkin toivotaan vielä lisää hygieniaa, lakanoita, vaatteita ja kenkiä, itselle ja lapsille??Mahdat tuoksua hyvältä, jos käytät hygieniatuotteisiin alle 10 euroa/kk?
Hän tuoksuu varmaan ihan normaalille... Miten monta litraa kallista sampoota ja saippuaa sinä tarvitset kuukaudessa samaan?
Käytän ihan tavallisia markettituotteita eikä 10e/kk todellakaan riitä hygienian ylläpitämiseen. Käyn päivittäin suihkussa, helteillä kahdesti päivässä. Noita haisuleita, jotka eivät pese itseään tosiaan usein haistaa esim. kauppojen kassajonoissa.
Kympillä saa saippuan, deodorantin, shampoon ja vielä vaikka jonkun hoitoaineen tai kosteusvoiteen. Käyn suihkussa päivittäin enkä kyllä onnistu läträämään pullollista noita jokaista kuukaudessa.
Jaa, minulla menee enemmäin kuin yksi pullo sekä shampoota että suihkugeeliä kuukaudessa. En tiedä mitä jättipulloja sinä sitten ostat.
Ehkä sinun kannattaa tutustua niiden käyttämiesi tuotteiden käyttöohjeisiin, esimerkiksi shampoota kuuluisi käyttää pitkiinkin hiuksiin noin kolikon kokoinen määrä. Ei siinä kovin isoa pullollista kuukaudessa kulu.
Olen koettanut. Kolikonkokoinen määrä ei todellakaan riitä pitkiin, hyvin paksuihin hiuksiini jos haluan pestä ne kunnolla.
No läträäpä sitten niin paljon shampoota kuin tarvis, kyllä siitä viissatasesta riittää kunhan muistat että jostain muusta on vähennettävä. Ja että se kolikonkokoinenkin määrä on sinulle lahja tältä yhteiskunnalta, ihan vaan siitä hyvästä että olet olemassa.
Maksajille ei sitten pelkkä olemassaolo enää riitäkään.
Pitkät paksut hyväntuoksuiset hiukset eivät ole mikään ihmisoikeus. Jos ei ole varaa huoltaa niin saa ne lyhyiksi leikattua, ihan itsekin.
Itse toki jättäisin vaikka kahvin ennemmin kauppaan, mutta minullekin, joka en mitään tukia viimeiseen 18 vuoteen ole saanut , on kaupassa käynti joka kerta valintojen tekemistä.
Mulla on paksut, piikkisuorat ja jäykät hiukset ja näitä ei todellakaan kukaan itse leikkaa tai edes perheenjäsen. Mulla on kuvia tällaisen "äiti leikkasi" -operaation jäljiltä ja hiukset ovat kyllä olleet ihan hirveät! Lyhyt malli tulisi todella kalliiksi, ehdottomasti ennemmin läträän shampoolla, tulee paljon halvemmaksi kuin kampaajalla ravaaminen parin kuukauden välein. Kerran vuodessa käyn kampaajalla tasoittamassa ja siinä se.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Palkat on juuri niin suuret kuin työn tuottavuus on. Miksi et perusta yritystä, palstan mukaan yrittäjät on kaikki rikkaita.
Ongelmana muuten ei ole liian pienet palkat vaan liian suuret tuet. Yksiasuvalle riittää soluhuone, jos ei kykene maksamaan itse vuokraansa. Minä maksan 870 e/kk Helsingin keskustan yksiöstä enkä keksi mitään syytä, miksi vastaava etu pitäisi olla työttömällä.
Palkatkin tuntuisi isommilta kun ei olisi niin kovia veroja näiden työttömien elämän kustantamisen takia.
Mikä on tt perusosa 510e? Siis pitääkö ihmisellä jäädä tuon verran rahaa kuussa asumiskustannusten ja lääkkeiden yms. jälkeen? Mulla on palkka vähän alle 1700e ja lapsia kolme, teinejä. Kahdesta tulee vielä lapsilisä. Ei muita tukia.
Eläkkeitä maksetaan 33 miljardia, eläkeläisten hoitokoteja 5 miljardia, eläkeläisten terveydenhoitoa 6500 / 1 eläkeläinen vuodessa ja eläkeläisiä on 1,6 miljoonaa. Lisäksi eläkeläisille maksetaan kodinhoitajia, kelatakseja, palveluseteleitä, lääkkeitä (lääkekatto 600 vuodessa). 200 000 eläkeläistä saa asumistukea.
Työttömyyskorvauksia maksetaan 4,9 miljardia ja osa työttömistä tekee työttömyyskorvauksella töitä.
Puolison kanssa asuva työtön ei saa asumistukea eikä toimeentulotukea.
Verorahoista maksetaan myös palkkoja työntekijöille.
Vierailija kirjoitti:
Missään päin Suomea ei ole hyväksytty maksimivuokra 870 euroa ja kohtuullisena pidetty sähkölasku ei ole 110 euroa.
Miten tästä on taas saatu kohkattua yli 20 sivua ei voi käsittää. Ja trolli nauraa partaansa.
Minun vuokrani on huomioitu täysimääräisenä perustoimeentulotuessa yli 7 vuotta, alussa 770e...ja siitä se nousi useamman kerran nykyiseen 870 euroon.
Viimeisin sähkölaskuni oli 110e kahdelta kuukaudelta, ja sen laitoin kelaan vasta eilen.
Edellinen 2kk sähkölasku oli 115e, ja sen kyllä maksoivat...sähkön hinta noussut, sille ei voi mitään. Ennen laskuni oli noin 75e/2kk
Ap
Kaupan alalta ja palvelualalta tullaan irtisanomaan paljon porukkaa.
Toimeentulotuessa lainat ei ole laskuja, puolison tulot vaikuttavat eikä saa omistaa kesämökkiä.
Vierailija kirjoitti:
Kaupan alalta ja palvelualalta tullaan irtisanomaan paljon porukkaa.
Toimeentulotuessa lainat ei ole laskuja, puolison tulot vaikuttavat eikä saa omistaa kesämökkiä.
Siksi en voisikaan muutttaa yhteen virallisesti kenenkään kanssa.
Systeemin takia joudun asumaan yksin, ainakin paperilla.
En koskaan haluaisi että puolisoni joutuisi elättämään minua...ellei hän sitten olisi tyyliin miljonääri
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Palkatkin tuntuisi isommilta kun ei olisi niin kovia veroja näiden työttömien elämän kustantamisen takia.
Mikä on tt perusosa 510e? Siis pitääkö ihmisellä jäädä tuon verran rahaa kuussa asumiskustannusten ja lääkkeiden yms. jälkeen? Mulla on palkka vähän alle 1700e ja lapsia kolme, teinejä. Kahdesta tulee vielä lapsilisä. Ei muita tukia.
2400 bruttopalkasta maksat eläkemaksua 180 euroa kuukaudessa, josta omaan eläkkeeseesi menee 2,7 euroa kuukaudessa ja loput nyt kotona eläkkeellä oleville.
[/quote]
P4sk4puhetta. Erittäin menestyneet lafkat potkii porukkaa pihalle ja maksaa lopuille pennejä, itse nostaa huipputuotot. Amazon maksaa työntekijöilleen niin vähän, että joutuvat hakemaan food stamppejä, johtajalla oli rahaa niin että oli kevyesti varaa huvilentää avaruuteen.
Työ tuottaa rahaa omistajalle, mutta sen voiton tuottavan työvoiman pitäisi olla tyytyväisiä pelkkään lämpimään käteen.[/quote]
Ei se työvoima sitä voittoa tuota vaan se tuote, jonka "johtaja" tai "omistaja" on ideoinut tai muuten hankkinut käyttöönsä.
Jos ei työntekijöille kerrota mitä tehdään, ei synny yhtään mitään.
Ainakaan myytäväksi kelpaavaa.
Kyllä korkeakoulutetulle ja ammattitaitoiselle ihmiselle töitä löytyy ja kunnolliset asuinolot. Katuja siivoilemaan tai tukien perään ei varmaan kannata ulkomaille lähteäkään.