Äsken laitoin 110e sähkölaskun Kelaan, ja lisäksi 17e terveyekeskuslaskun. Hirvittää ajatella miten en ollenkaan pärjäisi jos joutuisin itse maksamaan
Minulle siis maksetaan vuokra 870e, ja käyttörahaa ttt-perusosa 510e.
Lisäksi juuri tuo sähkölasku maksetaan, ja julkinen terveydenhuolto/reseptilääkkeet.
Minun pitäisi netota jotain 1600e töistä, jotta edes pääsisin rahallisesti "omilleni" verrattuna tukiin...Kun siis ottaa huomioon työmatkat, kasvaneen ruoankulutuksen ja vaatekulut.
Miksi Suomessa on niin matalat palkat?
Kommentit (717)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
510 euroa on iso raha pelkkään ruokaan ja kaikkeen ylimääräiseen yksinasuvalle ihmiselle...
Vaatteet, hygieniatarvikkeet ja esim. puhelin ja netti ylimääräisiä? Mistä näistä luopuisit itse?
Aikuinen ei tarvitse joka kuukausi uusia vaatteita. Ellei sitten syö itseään entisistä ulos. Eikä tarvi lapsikaan. Jos on useampi lapsi, vaatteita voi kierrättää nuoremmalle. Hygieniaankin riittää hammastahna, hammasharja, saippua, shampoo, dödö. Lidlistä löytää kaikkea edullisesti. Noihin ei mene kuukaudessa kymppiäkään.
Ja sit jouluavusta kuitenkin toivotaan vielä lisää hygieniaa, lakanoita, vaatteita ja kenkiä, itselle ja lapsille??Mahdat tuoksua hyvältä, jos käytät hygieniatuotteisiin alle 10 euroa/kk?
Hän tuoksuu varmaan ihan normaalille... Miten monta litraa kallista sampoota ja saippuaa sinä tarvitset kuukaudessa samaan?
Käytän ihan tavallisia markettituotteita eikä 10e/kk todellakaan riitä hygienian ylläpitämiseen. Käyn päivittäin suihkussa, helteillä kahdesti päivässä. Noita haisuleita, jotka eivät pese itseään tosiaan usein haistaa esim. kauppojen kassajonoissa.
Kympillä saa saippuan, deodorantin, shampoon ja vielä vaikka jonkun hoitoaineen tai kosteusvoiteen. Käyn suihkussa päivittäin enkä kyllä onnistu läträämään pullollista noita jokaista kuukaudessa.
Jaa, minulla menee enemmäin kuin yksi pullo sekä shampoota että suihkugeeliä kuukaudessa. En tiedä mitä jättipulloja sinä sitten ostat.
Ehkä sinun kannattaa tutustua niiden käyttämiesi tuotteiden käyttöohjeisiin, esimerkiksi shampoota kuuluisi käyttää pitkiinkin hiuksiin noin kolikon kokoinen määrä. Ei siinä kovin isoa pullollista kuukaudessa kulu.
Olen koettanut. Kolikonkokoinen määrä ei todellakaan riitä pitkiin, hyvin paksuihin hiuksiini jos haluan pestä ne kunnolla.
No läträäpä sitten niin paljon shampoota kuin tarvis, kyllä siitä viissatasesta riittää kunhan muistat että jostain muusta on vähennettävä. Ja että se kolikonkokoinenkin määrä on sinulle lahja tältä yhteiskunnalta, ihan vaan siitä hyvästä että olet olemassa.
Maksajille ei sitten pelkkä olemassaolo enää riitäkään.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Miksi ei noita tukia saada vastikkeellisiksi? Työvelvoite niin monta tuntia kuin keskipalkalla kertyy tukien verran kuukaudessa. Tällöin se ei ole orjatyö vaan vastaava tienesti kuin palkkatyöläisillä.
Itse olen ollut kannustamassa nuoria (18-25) hakeutumaan kesäksi ulkomaille. Ap saattaa olla monisairas, perheellinen etc.
Suomesta ei löydy samalla tavoin töitä. Ulkomailla pääsee valitsemaan eri työnantajien välillä.
Juu. Ulkomaille kannattaa mennä!
Espanjassa minimipalkka 940€/kk ja esim sairaanhoitaja tienaa n 1200€/kk
USAssa tarjoilijat ei saa palkkaa vaan se kertyy pelkistä tipeistä. Sairastuessaan työnantajan vakuutus korvaa, tai sitten ei. (Kuka oli esim se näyttelijä joka sai korona-sairaanhoidostaan "väärässä sairaalassa" yli miljoonan euron laskun kun työnantajan vakuutus olisi kattanut hoidon ain toisessa sairaalassa ?) Ja jos päädyt työttömäksi ilman hyviä omia säästöjä olet varsin nopeasti autosi asukas.
Kiinassa tehdastyöläinen saa pari sataa kuussa. Toki "solu"asunto sitten järjestyy siitä tehtaan vierestä.
Monessa maassa olet ulkomaisena todellinen kakkosluokan kansalainen. Toki varmasti on niitäkin maita, joissa työtulot, olosuhteet, tuet on aidosti paremmin. Itse en ole vielä sellaista löytänyt. Yleensä joku asia on paremmin mutta joku vastaavasti paljon huonommin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
510 euroa on iso raha pelkkään ruokaan ja kaikkeen ylimääräiseen yksinasuvalle ihmiselle...
Vaatteet, hygieniatarvikkeet ja esim. puhelin ja netti ylimääräisiä? Mistä näistä luopuisit itse?
Aikuinen ei tarvitse joka kuukausi uusia vaatteita. Ellei sitten syö itseään entisistä ulos. Eikä tarvi lapsikaan. Jos on useampi lapsi, vaatteita voi kierrättää nuoremmalle. Hygieniaankin riittää hammastahna, hammasharja, saippua, shampoo, dödö. Lidlistä löytää kaikkea edullisesti. Noihin ei mene kuukaudessa kymppiäkään.
Ja sit jouluavusta kuitenkin toivotaan vielä lisää hygieniaa, lakanoita, vaatteita ja kenkiä, itselle ja lapsille??Mahdat tuoksua hyvältä, jos käytät hygieniatuotteisiin alle 10 euroa/kk?
Hän tuoksuu varmaan ihan normaalille... Miten monta litraa kallista sampoota ja saippuaa sinä tarvitset kuukaudessa samaan?
Käytän ihan tavallisia markettituotteita eikä 10e/kk todellakaan riitä hygienian ylläpitämiseen. Käyn päivittäin suihkussa, helteillä kahdesti päivässä. Noita haisuleita, jotka eivät pese itseään tosiaan usein haistaa esim. kauppojen kassajonoissa.
Kympillä saa saippuan, deodorantin, shampoon ja vielä vaikka jonkun hoitoaineen tai kosteusvoiteen. Käyn suihkussa päivittäin enkä kyllä onnistu läträämään pullollista noita jokaista kuukaudessa.
Jaa, minulla menee enemmäin kuin yksi pullo sekä shampoota että suihkugeeliä kuukaudessa. En tiedä mitä jättipulloja sinä sitten ostat.
Ehkä sinun kannattaa tutustua niiden käyttämiesi tuotteiden käyttöohjeisiin, esimerkiksi shampoota kuuluisi käyttää pitkiinkin hiuksiin noin kolikon kokoinen määrä. Ei siinä kovin isoa pullollista kuukaudessa kulu.
Olen koettanut. Kolikonkokoinen määrä ei todellakaan riitä pitkiin, hyvin paksuihin hiuksiini jos haluan pestä ne kunnolla.
No läträäpä sitten niin paljon shampoota kuin tarvis, kyllä siitä viissatasesta riittää kunhan muistat että jostain muusta on vähennettävä. Ja että se kolikonkokoinenkin määrä on sinulle lahja tältä yhteiskunnalta, ihan vaan siitä hyvästä että olet olemassa.
Maksajille ei sitten pelkkä olemassaolo enää riitäkään.
Pitkät paksut hyväntuoksuiset hiukset eivät ole mikään ihmisoikeus. Jos ei ole varaa huoltaa niin saa ne lyhyiksi leikattua, ihan itsekin.
Itse toki jättäisin vaikka kahvin ennemmin kauppaan, mutta minullekin, joka en mitään tukia viimeiseen 18 vuoteen ole saanut , on kaupassa käynti joka kerta valintojen tekemistä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Miksi et mene töihin, joka on kotisi lähellä? Ei tarvitsisi maksaa matkakustannuksia. Vaihtoehtoisesti voit muuttaa työn perässä tai mennä sellaiseen työpaikkaan, jossa on mahdollisuus työsuhdeasuntoon. Miksi ihmiset pelkäävät niin kauheasti työn perässä muuttamista? Ihmisiä siellä muuallakin on ja ihan tavallista elämää.
Meidän kaupungissamme esim. kunnan työntekijöillä ja sairaanhoitopiirin työntekijöillä ainakin on erilliset kerrostalot olemassa, ja työntekijöille on näissä todella alhaiset asumiskulut. Tietty jos haluaa mieluummin asua muualla, esim. omakotitalossa, sitten maksaa itse kaiken.
Voisit myös kouluttautua uudelleen alalle, jossa on työvoimapula. Hoitajista tiemmä on. Samoin vaka-opettajista. Molemmilla on palkka rutkasti yli haluamasi määrän, ja päiväkotiin pääsee sisään kuka tahansa, vaikka epäpäteväkin.
Miksi ruokakulusi nousevat työssä käymällä? Minulla on töissä eväänä esim. pastapussi tai maksalaatikko, hyvää ja halpaa.
Miksi harhaisesti luulet että töihin "mennään" ?
Jos on hyvä tyyppi ja valmis tekemään mitä tahansa saa kyllä töitä.
Mun ulkomaalainen vävyni teki usealle yritykselle tuntitöitä saadakseen viikon n 40h viikossa täyteen (siivousta, keittiöhommia yms). Kaikkea muuta kuin oma kaupallinen koulutuksensa.
Tilanne päättyi kuukausi sitten siihen että hänelle tarjottiin 3 vakityötä ja 1 osa-aikaista. Hänestä tapeltiin ja hän sai tuntipalkan nostettua 3e siitä mitä ensin tarjottiin:) Ja sekin nousee taas koeajan jälkeen. Ehkä sitten jonain ivänä peräti oman alan töitä jos niitä enää kaipaa
Uskokaa jo, ei saa! Minulla on niin vaikea vamma että en voi käyttää käsiä juuri ollenkaan. Sanomattakin selvää että siivous ja keittiöhommat sun muut sekä toimistotyöt on täysin poissuljettu. Tottakai saisin töitä jos olisin täysin terve tai jos vammani olisi hyvin erilainen, heti saisin, ihan omalle alalleni koska siellä voi käytännössä valita työpaikkansa, täytyisi vain saada uudet kädet.
Varpaillako kirjoittelet?
Mitä jos hakeutuisit vaikka äänikirjojen lukijaksi, vai onko sinulla kyhmyjä äänihuulissa?
Suosittelen sinua katsomaan elokuvan "Vasen jalkani".
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ja sit jouluavusta kuitenkin toivotaan vielä lisää hygieniaa, lakanoita, vaatteita ja kenkiä, itselle ja lapsille??
Mutta näillä on aina viitoset, täsmälleen samankokoiset. Ja vielä kaikki eri sukupuolia. Jokainen tarvitsee neljä kertaa vuodessa uudet vaatteet ja kengät.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Palkat on juuri niin suuret kuin työn tuottavuus on. Miksi et perusta yritystä, palstan mukaan yrittäjät on kaikki rikkaita.
Ongelmana muuten ei ole liian pienet palkat vaan liian suuret tuet. Yksiasuvalle riittää soluhuone, jos ei kykene maksamaan itse vuokraansa. Minä maksan 870 e/kk Helsingin keskustan yksiöstä enkä keksi mitään syytä, miksi vastaava etu pitäisi olla työttömällä.
Palkatkin tuntuisi isommilta kun ei olisi niin kovia veroja näiden työttömien elämän kustantamisen takia.
Mikä on tt perusosa 510e? Siis pitääkö ihmisellä jäädä tuon verran rahaa kuussa asumiskustannusten ja lääkkeiden yms. jälkeen? Mulla on palkka vähän alle 1700e ja lapsia kolme, teinejä. Kahdesta tulee vielä lapsilisä. Ei muita tukia.
Eikö sulla ole puolisoa, joka tienaa? Jos ei, mikset saa ekatustukia? Ap on on tosin trolli, joka on jauhanut samaa vuosia kyllä hänellä olisi karensseja ollut, jos olisi aito.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Olen itsekin valitettavasti työttömänä ja saan myös toimeemtulotukea.
Veikkaan, että tämä maailmantilanne tulee näkymään myös tuissa ja niitä tullaan leikkaamaan.
Päinvastoin; tuet nousee taas elokuussa. Viimeksi nousi tammikuussa.
Mietippä tarkemmin mitkä tuet nousi! Työmarkkinatuki nousi muutaman euron, sitten se sama muutama euro vähennetään toimeentulotuesta eli plus miinus nolla.
Tiedäthän sen, että ainoastaan kaikkien köyhin ei saa pitää edes veronpalatustaan. Eli jos saat yli 50€ veronpalautusta, ylimenevä osa pienentää jälleen toimeentulotukea. Eli pitää laskea jossain vaiheessa sitä 20% veroprosenttia, ettei vahingossakaan saa "liikaa" palautusta.
Saahan pitää sen veronpalautuksen, mutta jos kerran on omaakin rahaa niin silloin ei tarvitse toimeentulotukea. Yrittäkää nyt jo tajuta että se ei ole mikään maksettava palkka joka automaattisesti teille kuuluu, vaan se viimeinen apu niille ihmisille joilla ei muuten ole mitään.
Veronpalautuksethan tarkoittaa sitä, että olet maksanut liikaa veroa. Joten kyllä ne olisi oikeus saada itselleen niin kuin kaikki muutkin saavat. Mutta koska ne tosiaan katsotaan tuloksi tt-tuessa, niin olen aina hakenut muutosverokortin. Näin en ole koskaan maksanut liikaa veroja.
Nyt en edes saa tt-tukea, mutta olen hakenut muutosverokortin silti. Nimittäin jos niihin aikoihin kun veronpalautukset tulevat, minulle sattuisikin tulemaan joku isompi terveydenhuollon maksu, niin ei olisi mitään mahdollisuuksia saada siihen apuja Kelalta.
Eikö toimeentulotuki määrity nettotulon perusteella? Eli liikaa veroa maksaessasi olet saanut oikeuttamatonta tukea koska muuten nettotulosi olisi olleet korkeammat etkä olisi ollut oikeutettu yhtä isoon tukeen.
Voi tuota typeryyden määrää.... Toimeentulotuesta ei ensinnäkään makseta veroa, se on tuki! Kun työmarkkinatuesta automaattisesti otetaan veroa 20%, niin köyhän työttömän pitää älytä vähentää se Kelan automaattisesti pidättämä prosentti pienemmäksi, koska muuten saa liikaa veronpalautusta. Joka sitten siinä kuussa (ja mahdollisesti seuraavissa) vähentää saatavan toimeentulotuen määrää. Eli tt määrä ei ole vakio, siihen vaikuttaa kaikki saatava "tulo". Joko meni jakeluun?
Yleensä toimeentulotukea saava henkilö saa jotakin muutakin tuloa, kuten eläke, työmarkkinatuki jne. Harva saa pelkästään toimeentulotukea.
Huoh, kun sinä se nyt et tajua että se toimeentulotuki ei ole mikään perustulo joka kuuluu kaikille. Se maksetaan vasta siinä kohtaa kun tulot muuten jää alle tietyn rajan. Jos maksat veroa enemmän kun pitäisi niin virheellisesti vääristät tulojasi matalammaksi ja sillä perusteella saat tukea enemmän kuin kuuluisi. Silloinhan se on hyvinkin oikeutettua että tukea ei makseta silloin kun tämän kikkailun vuoksi sinulle maksetaan veronpalautusta.
Kaikkien olennaisin kysymys on, että miksi työmarkkinatuen veroprosentti on asetettu aivan liian korkeaksi. Ja siksi sen alentaminenkaan ei kyllä varsinaisesti mitään kikkailua ole.
-eri
Opetelkaa nyt oikeasti lukemaan niin voitte vaikka joskus ihan itse elättää itsenne.
Missään päin Suomea ei ole hyväksytty maksimivuokra 870 euroa ja kohtuullisena pidetty sähkölasku ei ole 110 euroa.
Miten tästä on taas saatu kohkattua yli 20 sivua ei voi käsittää. Ja trolli nauraa partaansa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
2 l saippuakanisterillinen maksaa pari euroa. Riittää aika monelle kuukaudelle.
2in1 sampoo ja dödö riittävät myös vähintäänkin kuukaudeksi, kauemminkin. Hiukset voi hyvin pestä kahden tai kolmen päivän välein, eikä yöksi tarvitse laittaa dödöä erikseen.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Palkat on juuri niin suuret kuin työn tuottavuus on. Miksi et perusta yritystä, palstan mukaan yrittäjät on kaikki rikkaita.
Ongelmana muuten ei ole liian pienet palkat vaan liian suuret tuet. Yksiasuvalle riittää soluhuone, jos ei kykene maksamaan itse vuokraansa. Minä maksan 870 e/kk Helsingin keskustan yksiöstä enkä keksi mitään syytä, miksi vastaava etu pitäisi olla työttömällä.
Varmaan siksi että ihmisarvoinen elämä kuuluu kaikille?
Suomen kaltaisia maita ei monia maailmassa ole, löydät kyllä varmasti haluamasi maan kovemmilla arvoilla, joten siitä vain pakkaamaan kamat kasaan ja käy matkaan!
Ihmisarvoko vaatii lähes kahdentonnin tuloja ilmaiseksi? Ei tämä maa mitenkään yksiselitteisesti kuulu kummeille. Myös tässä maassa voidaan rakentaa oikeudenmukaisempaa maailmaa ja lopettaa pummien hyysääminen. Ihan samalla lailla täällä muutkin ovat kansalaisia kuin sinä ja omaavat äänioikeuden.
No jos asumista ja perusmenoja ei pysty vähemmällä kustantamaan, niin silloin se vaatii sen kaksi tonnia. Kysehän on vain siitä, että pitää olla asiallinen, nykyaikainen asunto (ei siis mitään maakuoppaa eikä myöskään vessatonta hökkeliä), ja sen lisäksi sen verran käyttörahaa, että pystyy elämään nykyaikaista elämää. Useimmiten yksin asuvalla summa on pienempi kuin 2000, koska varmasti asunnon löytää sen verran halvemmalla.
Asiallinen asuntoko ei voi olla muuta kuin iso 900:n euron lukaali? Ja mitä helvettiä yksinäinen ihminen vetää sisäänsä viidelläsadalla kuussa? Sisäfilettä vissiin. Veronmaksajia ei tippaakaan kiinnosta saatko päiväsi miellyttävästi kulumaan siellä sohvalla vai onko tylsää ja ankeaa. Jos on tylsää, niin väsää työpaikkahakemuksia. Mikä se peruste ylipäätään on, että et töihin mene? Onko koulutusta? Tiliko koulussa keskityttyä perseen levittämiseen vai oppimiseen? Eikö kykyjä ole edes hanttihommiin? Toimitusjohtajan paikkojako pitäisi saada?
Tottakai asiallinen asunto voi maksaa vähemmänkin kuin 900 euroa. Mutta esim. Helsingissä näitä on melko mahdoton löytää, ja sen mukaanhan tukea on maksettava, mitä realistiset vuokrapyynnöt ovat. Kyllähän asiallisen asunnon vuokra voi olla vaikka vain 100 euroa, mikäli joku vuokranantaja pyytää siitä vain satasen. Ja mitä tulee siihen, meneekö ruokaan 500 kuussa - tuskinpa vaan, eikä kukaan ole niin ajatellutkaan. Toimeentulotuen on tarkoitus kattaa muitakin menoja kuin vain ruokamenot. Ruokamenot ovat ehlä vain jotain puolet koko toimeentulotuen perusosasta - tästä taitaa olla jossain ihan suuntaa-antava laskelmakin, jos joku haluaa penkoa Googlesta.
En summia löytänyt vielä, mutta tämän kyllä:
https://www.kela.fi/toimeentulotuki-mihin-menoihin
"
Perusosa
Perusosaan on laskettu valmiiksi arjen tavalliset menot, kuten ruoka ja vaatteet. Kun haet tukea, sinun ei tarvitse esittää kuitteja tai laskuja näistä menoista.
Jokaiselle perheenjäsenelle otetaan huomioon
oma perusosansa.Perusosaan sisältyvät
ruokamenot
vaatemenot
vähäiset terveydenhuoltomenot (esimerkiksi itsehoitolääkkeet, joihin ei tarvita reseptiä)
henkilökohtaisesta puhtaudesta ja kodin puhtaudesta aiheutuvat menot
paikallisliikenteen käyttö
sanomalehden tilaus
puhelimen ja tietoliikenteen käyttö sekä verkkoyhteydet
harrastukset ja virkistys
muut vastaavat jokapäiväiseen elämään kuuluvat menot.
Muut perusmenot
Voit hakea tukea lisäksi myös muihin perusmenoihin.
Jos haet tukea näihin menoihin, sinun täytyy toimittaa menoihin liittyvät kuitit ja laskut Kelaan hakemuksen liitteenä.
Kela ottaa huomioon nämä menot kokonaisuudessaan, jos ne ovat kohtuullisen suuruisia.
Muita perusmenoja ovat
asumismenot (esimerkiksi vuokra, vastike, sähkö, kotivakuutus ja omakotitalon hoitomenot)
välttämättömät muuttokustannukset
julkisen terveydenhuollon menot, jotka eivät sisälly perusosaan (esimerkiksi terveyskeskuksen asiakasmaksut, reseptilääkkeet ja silmälasit)
lasten kunnallisen päivähoidon menot
koululaisten aamu- ja iltapäivätoiminnan menot
tietyt menot, jotka aiheutuvat etävanhemmalle lapsen tapaamisesta
välttämättömän henkilötodistuksen, oleskeluasiakirjan tai matkustusasiakirjan hankintamenot."
Tuossahan olikin aika kattava listaus. Nuo ovat siis asioita, joiden on ajateltu kuuluvan tavalliseen peruselämään, ja siten rahoitettavan sillä toimeentulotuen perusosalla. Toki niin, että jos joku ei tilaa lehteä, hänellä riittää enemmän rahaa vaikka harrastusmenoihin, tai jos löytää vaatteita halvemmalla kirppikseltä, pystyy ostamaan vaikka D-vitamiinia ja käymään kampaajalla. Mutta toisin kuin moni tuntuu ajattelevan, ei toimeentulotuki ole mikään "ruokaraha".
Vai vielä lehtitilauksetkin veronmaksajien rahoista? Kirjastossa voi lukea lehdet ja netistä pääsee lukemaan ne myös.
Sairas yhteiskunta. Hyvinvointiyhteiskunta. Ehkä niille, jotka nostelee kaikki tuet ja chillailee päivät pitkät.Käytännössä varmaan hyvin harva tt-tukilainen tilaa mitään lehteä/lehtiä. Itse en ole tilannut yli kymmeneen vuoteen mitään.
Mutta jos menisin kirjastoon lukemaan lehtiä, tulisi sekin kalliiksi. Kausikortti 55 €/30 päivää.
Ei kirjastossa ole kausikorttia. Se on ilmainen palvelu.
Kaikki ihmiset asuvat sinun mielestäsi kirjaston vieressä?
Työttömällä on aikaa kävellä
Mitä tekemistä kelalla on sähkölaskun kanssa?
Suomi on täynnä tekemätöntä työtä. Kaikki terveet laiskat työhön, muuten tuet poistetaan heiltä.
Hyvänen aika, mitä uhriutumista näiltä tuella eläjiltä taas. Mitään ei tehdä oman itsen hyväksi. Ei kouluttauduta, ei muuteta työpaikan viereen, ei muuteta työn tai halvemman asunnon perässä muualle. Kunhan ruikutetaan ja vaaditaan lisää liksaa veronmaksajilta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Palkatkin tuntuisi isommilta kun ei olisi niin kovia veroja näiden työttömien elämän kustantamisen takia.
Mikä on tt perusosa 510e? Siis pitääkö ihmisellä jäädä tuon verran rahaa kuussa asumiskustannusten ja lääkkeiden yms. jälkeen? Mulla on palkka vähän alle 1700e ja lapsia kolme, teinejä. Kahdesta tulee vielä lapsilisä. Ei muita tukia.
Jos asut vuokralla saat asumistukea, elatustukea, lapsilisät. Joten et varsinaisesti pärjää sillä 1700e:lla. Jos et ole asumistukea hakenut niin se on oma häpeäsi. Sinulle pitäisi jäädä elämisen kulujen jälkeen käteen noin 1400e, mutta tietysti se on hienompaa kitua ja kiillotella martyyrin kruunuaan.
Vetuttaa ap:n kaltaiset loiset, jotka lykkää laskunsa meidän muiden maksettavaksi.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Miksi et mene töihin, joka on kotisi lähellä? Ei tarvitsisi maksaa matkakustannuksia. Vaihtoehtoisesti voit muuttaa työn perässä tai mennä sellaiseen työpaikkaan, jossa on mahdollisuus työsuhdeasuntoon. Miksi ihmiset pelkäävät niin kauheasti työn perässä muuttamista? Ihmisiä siellä muuallakin on ja ihan tavallista elämää.
Meidän kaupungissamme esim. kunnan työntekijöillä ja sairaanhoitopiirin työntekijöillä ainakin on erilliset kerrostalot olemassa, ja työntekijöille on näissä todella alhaiset asumiskulut. Tietty jos haluaa mieluummin asua muualla, esim. omakotitalossa, sitten maksaa itse kaiken.
Voisit myös kouluttautua uudelleen alalle, jossa on työvoimapula. Hoitajista tiemmä on. Samoin vaka-opettajista. Molemmilla on palkka rutkasti yli haluamasi määrän, ja päiväkotiin pääsee sisään kuka tahansa, vaikka epäpäteväkin.
Miksi ruokakulusi nousevat työssä käymällä? Minulla on töissä eväänä esim. pastapussi tai maksalaatikko, hyvää ja halpaa.
Mun ulkomaalainen vävyni teki usealle yritykselle tuntitöitä saadakseen viikon n 40h viikossa täyteen (siivousta, keittiöhommia yms). Kaikkea muuta kuin oma kaupallinen koulutuksensa.
Tilanne päättyi kuukausi sitten siihen että hänelle tarjottiin 3 vakityötä ja 1 osa-aikaista. Hänestä tapeltiin ja hän sai tuntipalkan nostettua 3e siitä mitä ensin tarjottiin:) Ja sekin nousee taas koeajan jälkeen. Ehkä sitten jonain ivänä peräti oman alan töitä jos niitä enää kaipaa
Uskokaa jo, ei saa! Minulla on niin vaikea vamma että en voi käyttää käsiä juuri ollenkaan. Sanomattakin selvää että siivous ja keittiöhommat sun muut sekä toimistotyöt on täysin poissuljettu. Tottakai saisin töitä jos olisin täysin terve tai jos vammani olisi hyvin erilainen, heti saisin, ihan omalle alalleni koska siellä voi käytännössä valita työpaikkansa, täytyisi vain saada uudet kädet.
Mitä jos hakeutuisit vaikka äänikirjojen lukijaksi, vai onko sinulla kyhmyjä äänihuulissa?
Yhdellä sormella naputtelen puhelimella. Palkkaisitko minut töihin esim toimistoon? Niin, ei ole kukaan muukaan. Äänikirjojen lukijoille on älyttömöt vaatimukset, täälläkin oli ihan hetki sitten ketju aiheesta. Täytyi olla tyyliin näyttelijä, ei sinne bvain kävellä niin että riittää kunhan osaan lukea. Äänihuulet on kunnossa mutta refluksin vuoksi joudun selvittämään kurkkua/rykimään melko paljon (liman muodostus on liiallista, somacit ei ole apua tuoneet tähän). Asiantuntija ei ollut kovin toiveikas tämän uran suhteen. Otin kyllä siitäkin selvää kuten niin monesta muusta. Ja kyllä keksisin työtä mitä pystyisin vajaavuuksieni kanssa tekemään mutta en ole päässyt opiskelemaan. Ensikertalaisia ja juuri ylioppilaiksi kirjoittaneita suositaan yhteishaussa ja pääsykokeissa joten suosittua alaa on aikuisen alanvaihtajan todella vaikea päästä opiskelemaan.
Vierailija kirjoitti:
Missään päin Suomea ei ole hyväksytty maksimivuokra 870 euroa ja kohtuullisena pidetty sähkölasku ei ole 110 euroa.
Miten tästä on taas saatu kohkattua yli 20 sivua ei voi käsittää. Ja trolli nauraa partaansa.
Et ymmärrä keskusteluista mitään. Provoihin pitää lähteä mukaan. XD
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Yhdellä sormella naputtelen puhelimella. Palkkaisitko minut töihin esim toimistoon? Niin, ei ole kukaan muukaan. Äänikirjojen lukijoille on älyttömöt vaatimukset, täälläkin oli ihan hetki sitten ketju aiheesta. Täytyi olla tyyliin näyttelijä, ei sinne bvain kävellä niin että riittää kunhan osaan lukea. Äänihuulet on kunnossa mutta refluksin vuoksi joudun selvittämään kurkkua/rykimään melko paljon (liman muodostus on liiallista, somacit ei ole apua tuoneet tähän). Asiantuntija ei ollut kovin toiveikas tämän uran suhteen. Otin kyllä siitäkin selvää kuten niin monesta muusta. Ja kyllä keksisin työtä mitä pystyisin vajaavuuksieni kanssa tekemään mutta en ole päässyt opiskelemaan. Ensikertalaisia ja juuri ylioppilaiksi kirjoittaneita suositaan yhteishaussa ja pääsykokeissa joten suosittua alaa on aikuisen alanvaihtajan todella vaikea päästä opiskelemaan.
Ja tuollaiset elokuvaesimerkit ovat aivan typeriä. Maailmasta löytyy selviytymistarinoita kyllä vaikka kuinka. Kyllähän yksi pariskunta kehitteli vakavasti sairaalle pojalleen hoidon kuolettavaan sairauteen mutta moniko vanhempi tällaiseen pystyy? Tapahtuuko tällaista useinkin? No ei ja siksi siitä on hyvä tehdä elokuva! Jos tällainen olisi tavallista niin ei kukaan jaksaisi katsoa sitä. Näin se vaan on.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Miksi ei noita tukia saada vastikkeellisiksi? Työvelvoite niin monta tuntia kuin keskipalkalla kertyy tukien verran kuukaudessa. Tällöin se ei ole orjatyö vaan vastaava tienesti kuin palkkatyöläisillä.
Itse olen ollut kannustamassa nuoria (18-25) hakeutumaan kesäksi ulkomaille. Ap saattaa olla monisairas, perheellinen etc.
Suomesta ei löydy samalla tavoin töitä. Ulkomailla pääsee valitsemaan eri työnantajien välillä.Juu. Ulkomaille kannattaa mennä!
Espanjassa minimipalkka 940€/kk ja esim sairaanhoitaja tienaa n 1200€/kk
USAssa tarjoilijat ei saa palkkaa vaan se kertyy pelkistä tipeistä. Sairastuessaan työnantajan vakuutus korvaa, tai sitten ei. (Kuka oli esim se näyttelijä joka sai korona-sairaanhoidostaan "väärässä sairaalassa" yli miljoonan euron laskun kun työnantajan vakuutus olisi kattanut hoidon ain toisessa sairaalassa ?) Ja jos päädyt työttömäksi ilman hyviä omia säästöjä olet varsin nopeasti autosi asukas.Kiinassa tehdastyöläinen saa pari sataa kuussa. Toki "solu"asunto sitten järjestyy siitä tehtaan vierestä.
Monessa maassa olet ulkomaisena todellinen kakkosluokan kansalainen. Toki varmasti on niitäkin maita, joissa työtulot, olosuhteet, tuet on aidosti paremmin. Itse en ole vielä sellaista löytänyt. Yleensä joku asia on paremmin mutta joku vastaavasti paljon huonommin.
Maailmassa on muitakin maita. Euroopassakin monta, joissa maksetaan parempaa palkkaa kuin Suomessa. Norja, Saksa, Sveitsi nyt alkuun.
Kummasti Espanjassakin pärjätään vaikka ei ole tässä mittakaavassa tukia.
Kaikki ihmiset asuvat sinun mielestäsi kirjaston vieressä?