Äsken laitoin 110e sähkölaskun Kelaan, ja lisäksi 17e terveyekeskuslaskun. Hirvittää ajatella miten en ollenkaan pärjäisi jos joutuisin itse maksamaan
Minulle siis maksetaan vuokra 870e, ja käyttörahaa ttt-perusosa 510e.
Lisäksi juuri tuo sähkölasku maksetaan, ja julkinen terveydenhuolto/reseptilääkkeet.
Minun pitäisi netota jotain 1600e töistä, jotta edes pääsisin rahallisesti "omilleni" verrattuna tukiin...Kun siis ottaa huomioon työmatkat, kasvaneen ruoankulutuksen ja vaatekulut.
Miksi Suomessa on niin matalat palkat?
Kommentit (717)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mietin myös tuon sähkölaskun suuruutta. Jos Kela maksaa, ei tarvitse juuri miettiä miten voisi sähköä säästää. Päinvastoin, sauna lämpiää päivittäin? Tässä tulee taas yksi työssäkäyvän ja työttömän ero. Työtön saa vielä kaikkien tukien lisäksi alennuksia, ilmaista ruokaa, avustuksia järjestöiltä, keräyksissä aina työttömät etusijalla
Sepä se. Sossuloisten luvattu maa. Työssäkäyvä miettii kyllä, mitä ostaa, miten kuluttaa ja paljonko lapsia tulee jos on tullakseen. Toivottavasti tulee tuolle ilmaisen rahan jakamiselle stoppi. Ei kestä enää yhteiskunnan kantokyky kun vapaamatkustajia alkaa olla joka oksalla ja lisää raahataan ulkomailta.
Tukien lisäksi nyhdetään eri järjestöiltä lomatuet ja lapsille vaatteet Hopesta ja MLL:n lahjakortit ja jouluavut ym.
Yhyy, yhyy, Kelan armoilla ollaan. On niin rankkaa. On sentään se Kela. Oikeassa elämässä olisivat kadulla ilman Kelaa jos ei perse nouse penkistä.Pääsääntöisesti työssäkäyvien elintaso on kuitenkin paljon korkeampi. Kyllähän he miettivät, mitä ostavat, mutta ne pohdinnat liittyvät isompiin hankintoihin kuin siihen, ostetaanko leivän päälle voitakin ja onko varaa ostaa kahvia. Aika moni ostelee merkkivaatteita eli pohdinta liittyy siihen, mikä laukku olis kiva ja mistä merkistä tykkää eniten. Eikä niinä mitään. Tämä on ihan ok. Mutta turha esittää, että eletään samalla lailla kädestä suuhun kuin jossain leipäjonossa. Työssäkäyvät matkustelevat ulkomaille, joten tuskin haittaa jos joku työtön saa tuetun loman jonnekin suomalaiseen pikkukaupunkiin.
Oma tuttavapiirini on varsin koulutettua ja varakastakin. Kyllä ne päätökset tehdään jo siinä arjessa, käytetään kirppareita, säästetään ja kierrätetään. Remontoidaan itse, tehdään kotiruokaa. Sähköä ja vettä ei tuhlata. Merkkilaukut harvaa kiinnostavat. Siksipä se elintaso on pitkässä juoksussa korkeampi; ei laiteta kaikkea menemään saman tien. Pienistä puroista jne.......
Ja kyllä useimmat ovat ennen vaurastumistaan kituuttaneet sillä opintorahalla, keränneet pulloja ja jakaneet mainoksia. Niinhän se on, että jos maailman kaikki rahat jaettaisiin tasan kaikkien kesken, jonkin ajan kuluttua meillä olisi taas köyhiä ja rikkaita.Ei ole tarkoituskaan että työttömän tai muusta syystä tuilla elävän elintaso on sama kuin työssäkäyvän. Eikö siitä omasta panostuksesta opintoihin ja uran luomiseen saisi olla mitään iloa itselle? Ai niin, ei saa koska Suomi ja tasa-arvo ja ne muut elätettävät.
Suomessa opiskelukin on ilmaista ja siitä jopa maksetaan. Se on kaikille avoin tie. Voi perustaa yrityksen ja saa starttirahaa. Asumistuki juoksee aina jos ei muita tuloja ole. Kukaan ei joudu kadulle (muuta kuin omaa syytään). Ja kaikki menot voi tuupata sinne Kelan luukulle maksettavaksi. Työssäkäyvä maksaa ne kaikki itse. Lääkärikäynnit, lääkkeet, hammaslääkärin, silmälasit, sähköt, vedet, asumiskulut, henkkarit. Kaiken. Joten siinä ei se merkkilaukku tule ensimmäisenä mieleen.
Olen työtön ja maksan itse asumisen, lääkärikäynnit, lääkkeet, hammaslääkärin, sähköt, veden, silmälasit.
Millä? Työttömyysturvalla? Asumistuella? Ne ovat tukia, veronmaksajien lahja sinulle. Ole hyvä. Eli käytännössä veronmaksajat maksavat sinun elämisesi, et sinä. Se, että tuki käy sinun tililläsi, ei tarkoita, että sinä olisit maksaja.
Ellet sitten elä jollain muilla tuloilla/säästöillä/perinnöllä/lottovoitolla.En ole tuo vastaaja, mutta ehkä hänellä on hyvä ansiosidonnainen tai esim. pääomatuloja. Tai jotain muita tuloja. Eivät kaikki työttömät saa minimityökkärirahaa. Jonkun ansiosidonnainenhan voi olla paljon parempi kuin toisen palkka.
Kuten sanoin saan vain työmarkkinatukea 670e.
Sattuiko sulle lyöntivirhe vai miksi laitat tuollaisen summan työmarkkinatuen määräksi kuin 670 e? Kaiken lisäksi tuo olisi brutto, josta menee 20 prosenttia veroa...
Oikea työmarkkinatuen suuruus yksin olevalla henkilöllä, siis lapsettomalla, on 690 e per kk.
ELI VALEHTELIJA JA PROVOILIJA LIIKENTEESSÄ!
KERJÄÄMÄSSÄ HAUKKUJA TYÖTTÖMILLE!
Ai, että kun on ruhtinaallisesti rahaa mukamas sulla!
Niin, minulla on 2 lasta.
En ole missään vaiheessa sanonut että asun yksin.Mites noi lapsilisät, ei ne mitenkään vaikuta sun ttt:n määrään, tai toiselta vanhemmalta tuleva elatus/kunnan maksama elatus, vai ootko kuule sitten kuitenkin puolisos kanssa yhdessä. No, eiks silloin ttt:een vaikuta puolison tulot! Vai ihanko sun henkilökohtaiseen käyttöönkö se ttt tulee?
Olemme 4 hengen perhe ja elämme alle köyhyysrajan. Emme saa asumistukea tai toimeentulotukea.
Kaikki joudutaan maksamaan pienistä tuloista joten on todella ärsyttävä lukea miten toiset saa toimeentulotukea ja heille maksetaan sähkölaskut, lääkkeet sun muut. Itsellä jää usein tärkeät lääkkeet ostamatta ja vaatteista turha haaveilla.Onko teillä siis jotain ylimääräistä omaisuutta, minkä takia ette saa tt-tukea? Jos ei ole, niin ette ole yhtä köyhiä kuin tt-tuen saajat. Jos olisitte, teilläkin olisi siihen oikeus.
Ei sillä omaisuudella makseta laskuja. Omaisuutta ei voi aina muuttaa rahaksi eikä tarvikkaan.
Eli jos joku omistaa velattoman miljoonatalon Helsingin ytimessä, mutta on tuloton ja hassaa kaikki viimeiset rahansa shamppanjaan ja kaviaariin, niin mielestäsi olisi reilua jos hän nostaisi toimeentulotukea?
En asu Helsingissä ja ei ole miljoonataloa. Tänään syötiin makaronilaatikkoa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Olen itsekin valitettavasti työttömänä ja saan myös toimeemtulotukea.
Veikkaan, että tämä maailmantilanne tulee näkymään myös tuissa ja niitä tullaan leikkaamaan.
Päinvastoin; tuet nousee taas elokuussa. Viimeksi nousi tammikuussa.
Mietippä tarkemmin mitkä tuet nousi! Työmarkkinatuki nousi muutaman euron, sitten se sama muutama euro vähennetään toimeentulotuesta eli plus miinus nolla.
Tiedäthän sen, että ainoastaan kaikkien köyhin ei saa pitää edes veronpalatustaan. Eli jos saat yli 50€ veronpalautusta, ylimenevä osa pienentää jälleen toimeentulotukea. Eli pitää laskea jossain vaiheessa sitä 20% veroprosenttia, ettei vahingossakaan saa "liikaa" palautusta.
Saahan pitää sen veronpalautuksen, mutta jos kerran on omaakin rahaa niin silloin ei tarvitse toimeentulotukea. Yrittäkää nyt jo tajuta että se ei ole mikään maksettava palkka joka automaattisesti teille kuuluu, vaan se viimeinen apu niille ihmisille joilla ei muuten ole mitään.
Veronpalautuksethan tarkoittaa sitä, että olet maksanut liikaa veroa. Joten kyllä ne olisi oikeus saada itselleen niin kuin kaikki muutkin saavat. Mutta koska ne tosiaan katsotaan tuloksi tt-tuessa, niin olen aina hakenut muutosverokortin. Näin en ole koskaan maksanut liikaa veroja.
Nyt en edes saa tt-tukea, mutta olen hakenut muutosverokortin silti. Nimittäin jos niihin aikoihin kun veronpalautukset tulevat, minulle sattuisikin tulemaan joku isompi terveydenhuollon maksu, niin ei olisi mitään mahdollisuuksia saada siihen apuja Kelalta.
Niinhän ne saakin itselle. Mutta sitten siinä kuussa on vähemmän täydennettävää toimeentulotuesta. Newsflash niin me muutkin käytetään ne rahat itsemme elättämiseen (kuten myös sen palkkamme josta ITSE maksamme kaiken).
Tämä. En käsitä ajatusmallia, jossa nähdään vääryytenä että omia rahoja joudutaan käyttämään omaan elämiseen. Niin me kaikki muutkin tehdään! Eihän se ole kivaa, kun tilille jää laskujen jälkeen muutama kymppi, mutta ei se ole kivaa meistäkään jotka maksetaan kulumme kokonaan itse.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
510 euroa on iso raha pelkkään ruokaan ja kaikkeen ylimääräiseen yksinasuvalle ihmiselle...
Vaatteet, hygieniatarvikkeet ja esim. puhelin ja netti ylimääräisiä? Mistä näistä luopuisit itse?
Aikuinen ei tarvitse joka kuukausi uusia vaatteita. Ellei sitten syö itseään entisistä ulos. Eikä tarvi lapsikaan. Jos on useampi lapsi, vaatteita voi kierrättää nuoremmalle. Hygieniaankin riittää hammastahna, hammasharja, saippua, shampoo, dödö. Lidlistä löytää kaikkea edullisesti. Noihin ei mene kuukaudessa kymppiäkään.
Ja sit jouluavusta kuitenkin toivotaan vielä lisää hygieniaa, lakanoita, vaatteita ja kenkiä, itselle ja lapsille??Mahdat tuoksua hyvältä, jos käytät hygieniatuotteisiin alle 10 euroa/kk?
Hän tuoksuu varmaan ihan normaalille... Miten monta litraa kallista sampoota ja saippuaa sinä tarvitset kuukaudessa samaan?
Käytän ihan tavallisia markettituotteita eikä 10e/kk todellakaan riitä hygienian ylläpitämiseen. Käyn päivittäin suihkussa, helteillä kahdesti päivässä. Noita haisuleita, jotka eivät pese itseään tosiaan usein haistaa esim. kauppojen kassajonoissa.
Kympillä saa saippuan, deodorantin, shampoon ja vielä vaikka jonkun hoitoaineen tai kosteusvoiteen. Käyn suihkussa päivittäin enkä kyllä onnistu läträämään pullollista noita jokaista kuukaudessa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Veikkaan, että tämä maailmantilanne tulee näkymään myös tuissa ja niitä tullaan leikkaamaan.
Mietippä tarkemmin mitkä tuet nousi! Työmarkkinatuki nousi muutaman euron, sitten se sama muutama euro vähennetään toimeentulotuesta eli plus miinus nolla.
Tiedäthän sen, että ainoastaan kaikkien köyhin ei saa pitää edes veronpalatustaan. Eli jos saat yli 50€ veronpalautusta, ylimenevä osa pienentää jälleen toimeentulotukea. Eli pitää laskea jossain vaiheessa sitä 20% veroprosenttia, ettei vahingossakaan saa "liikaa" palautusta.
Saahan pitää sen veronpalautuksen, mutta jos kerran on omaakin rahaa niin silloin ei tarvitse toimeentulotukea. Yrittäkää nyt jo tajuta että se ei ole mikään maksettava palkka joka automaattisesti teille kuuluu, vaan se viimeinen apu niille ihmisille joilla ei muuten ole mitään.
Veronpalautuksethan tarkoittaa sitä, että olet maksanut liikaa veroa. Joten kyllä ne olisi oikeus saada itselleen niin kuin kaikki muutkin saavat. Mutta koska ne tosiaan katsotaan tuloksi tt-tuessa, niin olen aina hakenut muutosverokortin. Näin en ole koskaan maksanut liikaa veroja.
Nyt en edes saa tt-tukea, mutta olen hakenut muutosverokortin silti. Nimittäin jos niihin aikoihin kun veronpalautukset tulevat, minulle sattuisikin tulemaan joku isompi terveydenhuollon maksu, niin ei olisi mitään mahdollisuuksia saada siihen apuja Kelalta.
Eikö toimeentulotuki määrity nettotulon perusteella? Eli liikaa veroa maksaessasi olet saanut oikeuttamatonta tukea koska muuten nettotulosi olisi olleet korkeammat etkä olisi ollut oikeutettu yhtä isoon tukeen.
Voi tuota typeryyden määrää.... Toimeentulotuesta ei ensinnäkään makseta veroa, se on tuki! Kun työmarkkinatuesta automaattisesti otetaan veroa 20%, niin köyhän työttömän pitää älytä vähentää se Kelan automaattisesti pidättämä prosentti pienemmäksi, koska muuten saa liikaa veronpalautusta. Joka sitten siinä kuussa (ja mahdollisesti seuraavissa) vähentää saatavan toimeentulotuen määrää. Eli tt määrä ei ole vakio, siihen vaikuttaa kaikki saatava "tulo". Joko meni jakeluun?
Yleensä toimeentulotukea saava henkilö saa jotakin muutakin tuloa, kuten eläke, työmarkkinatuki jne. Harva saa pelkästään toimeentulotukea.
Huoh, kun sinä se nyt et tajua että se toimeentulotuki ei ole mikään perustulo joka kuuluu kaikille. Se maksetaan vasta siinä kohtaa kun tulot muuten jää alle tietyn rajan. Jos maksat veroa enemmän kun pitäisi niin virheellisesti vääristät tulojasi matalammaksi ja sillä perusteella saat tukea enemmän kuin kuuluisi. Silloinhan se on hyvinkin oikeutettua että tukea ei makseta silloin kun tämän kikkailun vuoksi sinulle maksetaan veronpalautusta.
No huoh, ymmärrän erittäin hyvin, että toimeentulotuki on se viimeinen vaihtoehto. Jos osaisit lukea, huomasit etten ole maksanut liikaa veroa virheellisesti tai vääristänyt tulojani, vaan työmarkkinatuesta otetaan automaattisesti veroa 20%. Siksi se pitää pienentää, tämä oli vain vinkki toiselle köyhälle, joka luulee, että Kelan automaattisesti ottama veroprosentti olisi oikea.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
510 euroa on iso raha pelkkään ruokaan ja kaikkeen ylimääräiseen yksinasuvalle ihmiselle...
Vaatteet, hygieniatarvikkeet ja esim. puhelin ja netti ylimääräisiä? Mistä näistä luopuisit itse?
Aikuinen ei tarvitse joka kuukausi uusia vaatteita. Ellei sitten syö itseään entisistä ulos. Eikä tarvi lapsikaan. Jos on useampi lapsi, vaatteita voi kierrättää nuoremmalle. Hygieniaankin riittää hammastahna, hammasharja, saippua, shampoo, dödö. Lidlistä löytää kaikkea edullisesti. Noihin ei mene kuukaudessa kymppiäkään.
Ja sit jouluavusta kuitenkin toivotaan vielä lisää hygieniaa, lakanoita, vaatteita ja kenkiä, itselle ja lapsille??Mahdat tuoksua hyvältä, jos käytät hygieniatuotteisiin alle 10 euroa/kk?
Hän tuoksuu varmaan ihan normaalille... Miten monta litraa kallista sampoota ja saippuaa sinä tarvitset kuukaudessa samaan?
Käytän ihan tavallisia markettituotteita eikä 10e/kk todellakaan riitä hygienian ylläpitämiseen. Käyn päivittäin suihkussa, helteillä kahdesti päivässä. Noita haisuleita, jotka eivät pese itseään tosiaan usein haistaa esim. kauppojen kassajonoissa.
Kympillä saa saippuan, deodorantin, shampoon ja vielä vaikka jonkun hoitoaineen tai kosteusvoiteen. Käyn suihkussa päivittäin enkä kyllä onnistu läträämään pullollista noita jokaista kuukaudessa.
Jaa, minulla menee enemmäin kuin yksi pullo sekä shampoota että suihkugeeliä kuukaudessa. En tiedä mitä jättipulloja sinä sitten ostat.
Ongelma on liian suuret tuet. Ja terveenä (sairaat eri asemassa) tuilla eläville pitäisi olla pakollisena jotain yleishyödyllistä tehtävää vaikka päivä viikossa. Varmasti läytyisi sairaaloissa pyykättävää, pihanhoitoa, jätehuoltoa yms. Täysin vastikkeettomasti rahan nostaminen ei edistä yksilön eikä yhteiskunnan hyvinvointia.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jaa, minulla menee enemmäin kuin yksi pullo sekä shampoota että suihkugeeliä kuukaudessa. En tiedä mitä jättipulloja sinä sitten ostat.
Ehkä sinun kannattaa tutustua niiden käyttämiesi tuotteiden käyttöohjeisiin, esimerkiksi shampoota kuuluisi käyttää pitkiinkin hiuksiin noin kolikon kokoinen määrä. Ei siinä kovin isoa pullollista kuukaudessa kulu.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Meinaatko että tuotteen hinta vaikuttaa siihen, tuleeko puhdasta vai ei? Vaikka tuohon lisäisi vielä tuoksuvan suihkusaippuan, kuukauden PERUSpesuaineet saa muutamalla eurolla (+-10€). Per hlö. Tarkoitushan ei ole että yhteiskunnan varoilla ostetaan merkkituotteita tai hajuvesiä. Esim. Dovella on edullisia ja riittoisia (ja hyväntuoksuisiakin) tuotteita. Saa ainakin S- ja K-kaupoista, jos Lidl ei kelpaa. Doven suihkusaippua maksaa pari euroa. Tuoksuvan käsisaippuan saa alle kahdella eurolla, pumppupullossa (noin 1.5€). Sitten shampoo. Kolmisen euroa. Rahaa jää vielä dödöön, joka sekin on kolmisen euroa. Hammastahna euron. Siitä veronmaksajien lahjoittamasta tukipotista saa kyllä vielä hoitoaineenkin jos sellaista kaipaa, maksaa sekin kolmisen euroa.
Ja tosiaan, vastaavat tuotteet saa halvemmallakin eli kyllä sinne alle kymppiin pääsee. Aika usein on myös tarjouksia. Kolme kahden hinnalla tms. Voi ostaa varastoon seuraavallekin kuulle. Ja tarkoitus ei tietenkään ole että niitä aineita kaadetaan sinne viemäriin asti. Miehille lisäksi jotain parranajoon. Luulisi siitä viissatasesta riittävän. Laskepa joutessas kuinka moni joutuu painamaan duunia ihan jo siihen että saat ne säälittävät kympin hygieniatuotteet ihan noin veronmaksajien selkänahasta. Ja rahaa vielä siihenkin että pääset kulkemaan kauppaan jollain.
Kuinka pahalle sinä itse haiset, jos tarvitset vielä tujumpia tuotteita? Siis ihan siihen perushygieniaan? Ei ole yhteiskunnan tehtävä tarjotakaan enempää. Diorit ja Chanelit ja Bossit voi jokainen ostaa sitten kun käy töissä tai on muuta OMAA rahaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Eikö toimeentulotuki määrity nettotulon perusteella? Eli liikaa veroa maksaessasi olet saanut oikeuttamatonta tukea koska muuten nettotulosi olisi olleet korkeammat etkä olisi ollut oikeutettu yhtä isoon tukeen.
Voi tuota typeryyden määrää.... Toimeentulotuesta ei ensinnäkään makseta veroa, se on tuki! Kun työmarkkinatuesta automaattisesti otetaan veroa 20%, niin köyhän työttömän pitää älytä vähentää se Kelan automaattisesti pidättämä prosentti pienemmäksi, koska muuten saa liikaa veronpalautusta. Joka sitten siinä kuussa (ja mahdollisesti seuraavissa) vähentää saatavan toimeentulotuen määrää. Eli tt määrä ei ole vakio, siihen vaikuttaa kaikki saatava "tulo". Joko meni jakeluun?
Yleensä toimeentulotukea saava henkilö saa jotakin muutakin tuloa, kuten eläke, työmarkkinatuki jne. Harva saa pelkästään toimeentulotukea.
Huoh, kun sinä se nyt et tajua että se toimeentulotuki ei ole mikään perustulo joka kuuluu kaikille. Se maksetaan vasta siinä kohtaa kun tulot muuten jää alle tietyn rajan. Jos maksat veroa enemmän kun pitäisi niin virheellisesti vääristät tulojasi matalammaksi ja sillä perusteella saat tukea enemmän kuin kuuluisi. Silloinhan se on hyvinkin oikeutettua että tukea ei makseta silloin kun tämän kikkailun vuoksi sinulle maksetaan veronpalautusta.
No huoh, ymmärrän erittäin hyvin, että toimeentulotuki on se viimeinen vaihtoehto. Jos osaisit lukea, huomasit etten ole maksanut liikaa veroa virheellisesti tai vääristänyt tulojani, vaan työmarkkinatuesta otetaan automaattisesti veroa 20%. Siksi se pitää pienentää, tämä oli vain vinkki toiselle köyhälle, joka luulee, että Kelan automaattisesti ottama veroprosentti olisi oikea.
Kyllä se rikaskin joutuu ihan itse huolehtimaan veroprosentistaan. Pitäisikö sekin nyt jo jonkun tehdä teidän puolesta?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Minulla riittä shampoo helposti 2-3 kuukautta (400 ml), ja maksaa 4 €, ja halvemmallakin saisi shampoon. Ihmiset yleensä käyttävät reilusti liikaa noita shampoita ja nestemäisiä suihkusaippuoita.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Sinulla on aineenvaihdunnassa jotain vikaa jos ei tavan hygieniatuotteet riitä tai sitten käytät niitä tolkuttomia määriä yhteen pesukertaan.
Millaisessa kartanossa sitä asutaan että on tuollainen sähkölasku? Minun 3kk sähkölasku oli 57€
Vierailija kirjoitti:
Miten ihmeessä saat noin ison sähkölaskun? Minulla on kolmiossa kolmen kuukauden sähkölasku 35 euroa.
Miten onnistut tuossa? Minulla on pienessä kaksiossa noin 50 e ja asun yksin.
Toisaalta eihän kotona makaavalla ole tarvetta käydä päivittäin suihkussa ja hiuksetkin voi pestä pari kertaa viikossa. Eri asia jos on työelämässä eikä voi olla haisuli. Työttömälle varmasti riittää pienempi määrä myös hygienituotteita koska deodoranttia kainaloon vain kotoa lähtiessä jos edes silloinkaan. Eihän kukaan pidä sitä mitenkään ihmeellisenä jos syrjäytynyt haisee. Kun työpaikalla löyhkää niin pomo tulee nopsasti juttelemaan sillä vastenmielistä kaikille ja antaa huonon kuvan niin työntekijästä kuin koko työyhteisöstä.
Vi*un pummi! Mene töihin luuseri.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ehkä sinun kannattaa tutustua niiden käyttämiesi tuotteiden käyttöohjeisiin, esimerkiksi shampoota kuuluisi käyttää pitkiinkin hiuksiin noin kolikon kokoinen määrä. Ei siinä kovin isoa pullollista kuukaudessa kulu.
Olen koettanut. Kolikonkokoinen määrä ei todellakaan riitä pitkiin, hyvin paksuihin hiuksiini jos haluan pestä ne kunnolla.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Palkat on juuri niin suuret kuin työn tuottavuus on. Miksi et perusta yritystä, palstan mukaan yrittäjät on kaikki rikkaita.
Ongelmana muuten ei ole liian pienet palkat vaan liian suuret tuet. Yksiasuvalle riittää soluhuone, jos ei kykene maksamaan itse vuokraansa. Minä maksan 870 e/kk Helsingin keskustan yksiöstä enkä keksi mitään syytä, miksi vastaava etu pitäisi olla työttömällä.
Palkatkin tuntuisi isommilta kun ei olisi niin kovia veroja näiden työttömien elämän kustantamisen takia.
Mikä on tt perusosa 510e? Siis pitääkö ihmisellä jäädä tuon verran rahaa kuussa asumiskustannusten ja lääkkeiden yms. jälkeen? Mulla on palkka vähän alle 1700e ja lapsia kolme, teinejä. Kahdesta tulee vielä lapsilisä. Ei muita tukia.
Hae toimeentulotukea.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kaikkien olennaisin kysymys on, että miksi työmarkkinatuen veroprosentti on asetettu aivan liian korkeaksi. Ja siksi sen alentaminenkaan ei kyllä varsinaisesti mitään kikkailua ole.
-eri
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Palkat on juuri niin suuret kuin työn tuottavuus on. Miksi et perusta yritystä, palstan mukaan yrittäjät on kaikki rikkaita.
Ongelmana muuten ei ole liian pienet palkat vaan liian suuret tuet. Yksiasuvalle riittää soluhuone, jos ei kykene maksamaan itse vuokraansa. Minä maksan 870 e/kk Helsingin keskustan yksiöstä enkä keksi mitään syytä, miksi vastaava etu pitäisi olla työttömällä.
Varmaan siksi että ihmisarvoinen elämä kuuluu kaikille?
Suomen kaltaisia maita ei monia maailmassa ole, löydät kyllä varmasti haluamasi maan kovemmilla arvoilla, joten siitä vain pakkaamaan kamat kasaan ja käy matkaan!
Ihmisarvoko vaatii lähes kahdentonnin tuloja ilmaiseksi? Ei tämä maa mitenkään yksiselitteisesti kuulu kummeille. Myös tässä maassa voidaan rakentaa oikeudenmukaisempaa maailmaa ja lopettaa pummien hyysääminen. Ihan samalla lailla täällä muutkin ovat kansalaisia kuin sinä ja omaavat äänioikeuden.
No jos asumista ja perusmenoja ei pysty vähemmällä kustantamaan, niin silloin se vaatii sen kaksi tonnia. Kysehän on vain siitä, että pitää olla asiallinen, nykyaikainen asunto (ei siis mitään maakuoppaa eikä myöskään vessatonta hökkeliä), ja sen lisäksi sen verran käyttörahaa, että pystyy elämään nykyaikaista elämää. Useimmiten yksin asuvalla summa on pienempi kuin 2000, koska varmasti asunnon löytää sen verran halvemmalla.
Asiallinen asuntoko ei voi olla muuta kuin iso 900:n euron lukaali? Ja mitä helvettiä yksinäinen ihminen vetää sisäänsä viidelläsadalla kuussa? Sisäfilettä vissiin. Veronmaksajia ei tippaakaan kiinnosta saatko päiväsi miellyttävästi kulumaan siellä sohvalla vai onko tylsää ja ankeaa. Jos on tylsää, niin väsää työpaikkahakemuksia. Mikä se peruste ylipäätään on, että et töihin mene? Onko koulutusta? Tiliko koulussa keskityttyä perseen levittämiseen vai oppimiseen? Eikö kykyjä ole edes hanttihommiin? Toimitusjohtajan paikkojako pitäisi saada?
Tottakai asiallinen asunto voi maksaa vähemmänkin kuin 900 euroa. Mutta esim. Helsingissä näitä on melko mahdoton löytää, ja sen mukaanhan tukea on maksettava, mitä realistiset vuokrapyynnöt ovat. Kyllähän asiallisen asunnon vuokra voi olla vaikka vain 100 euroa, mikäli joku vuokranantaja pyytää siitä vain satasen. Ja mitä tulee siihen, meneekö ruokaan 500 kuussa - tuskinpa vaan, eikä kukaan ole niin ajatellutkaan. Toimeentulotuen on tarkoitus kattaa muitakin menoja kuin vain ruokamenot. Ruokamenot ovat ehlä vain jotain puolet koko toimeentulotuen perusosasta - tästä taitaa olla jossain ihan suuntaa-antava laskelmakin, jos joku haluaa penkoa Googlesta.
En summia löytänyt vielä, mutta tämän kyllä:
https://www.kela.fi/toimeentulotuki-mihin-menoihin
"
Perusosa
Perusosaan on laskettu valmiiksi arjen tavalliset menot, kuten ruoka ja vaatteet. Kun haet tukea, sinun ei tarvitse esittää kuitteja tai laskuja näistä menoista.
Jokaiselle perheenjäsenelle otetaan huomioon
oma perusosansa.Perusosaan sisältyvät
ruokamenot
vaatemenot
vähäiset terveydenhuoltomenot (esimerkiksi itsehoitolääkkeet, joihin ei tarvita reseptiä)
henkilökohtaisesta puhtaudesta ja kodin puhtaudesta aiheutuvat menot
paikallisliikenteen käyttö
sanomalehden tilaus
puhelimen ja tietoliikenteen käyttö sekä verkkoyhteydet
harrastukset ja virkistys
muut vastaavat jokapäiväiseen elämään kuuluvat menot.
Muut perusmenot
Voit hakea tukea lisäksi myös muihin perusmenoihin.
Jos haet tukea näihin menoihin, sinun täytyy toimittaa menoihin liittyvät kuitit ja laskut Kelaan hakemuksen liitteenä.
Kela ottaa huomioon nämä menot kokonaisuudessaan, jos ne ovat kohtuullisen suuruisia.
Muita perusmenoja ovat
asumismenot (esimerkiksi vuokra, vastike, sähkö, kotivakuutus ja omakotitalon hoitomenot)
välttämättömät muuttokustannukset
julkisen terveydenhuollon menot, jotka eivät sisälly perusosaan (esimerkiksi terveyskeskuksen asiakasmaksut, reseptilääkkeet ja silmälasit)
lasten kunnallisen päivähoidon menot
koululaisten aamu- ja iltapäivätoiminnan menot
tietyt menot, jotka aiheutuvat etävanhemmalle lapsen tapaamisesta
välttämättömän henkilötodistuksen, oleskeluasiakirjan tai matkustusasiakirjan hankintamenot."
Tuossahan olikin aika kattava listaus. Nuo ovat siis asioita, joiden on ajateltu kuuluvan tavalliseen peruselämään, ja siten rahoitettavan sillä toimeentulotuen perusosalla. Toki niin, että jos joku ei tilaa lehteä, hänellä riittää enemmän rahaa vaikka harrastusmenoihin, tai jos löytää vaatteita halvemmalla kirppikseltä, pystyy ostamaan vaikka D-vitamiinia ja käymään kampaajalla. Mutta toisin kuin moni tuntuu ajattelevan, ei toimeentulotuki ole mikään "ruokaraha".
Vai vielä lehtitilauksetkin veronmaksajien rahoista? Kirjastossa voi lukea lehdet ja netistä pääsee lukemaan ne myös.
Sairas yhteiskunta. Hyvinvointiyhteiskunta. Ehkä niille, jotka nostelee kaikki tuet ja chillailee päivät pitkät.Käytännössä varmaan hyvin harva tt-tukilainen tilaa mitään lehteä/lehtiä. Itse en ole tilannut yli kymmeneen vuoteen mitään.
Mutta jos menisin kirjastoon lukemaan lehtiä, tulisi sekin kalliiksi. Kausikortti 55 €/30 päivää.
Ei kirjastossa ole kausikorttia. Se on ilmainen palvelu.