Äsken laitoin 110e sähkölaskun Kelaan, ja lisäksi 17e terveyekeskuslaskun. Hirvittää ajatella miten en ollenkaan pärjäisi jos joutuisin itse maksamaan
Minulle siis maksetaan vuokra 870e, ja käyttörahaa ttt-perusosa 510e.
Lisäksi juuri tuo sähkölasku maksetaan, ja julkinen terveydenhuolto/reseptilääkkeet.
Minun pitäisi netota jotain 1600e töistä, jotta edes pääsisin rahallisesti "omilleni" verrattuna tukiin...Kun siis ottaa huomioon työmatkat, kasvaneen ruoankulutuksen ja vaatekulut.
Miksi Suomessa on niin matalat palkat?
Kommentit (717)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Palkat on juuri niin suuret kuin työn tuottavuus on. Miksi et perusta yritystä, palstan mukaan yrittäjät on kaikki rikkaita.
Ongelmana muuten ei ole liian pienet palkat vaan liian suuret tuet. Yksiasuvalle riittää soluhuone, jos ei kykene maksamaan itse vuokraansa. Minä maksan 870 e/kk Helsingin keskustan yksiöstä enkä keksi mitään syytä, miksi vastaava etu pitäisi olla työttömällä.
Varmaan siksi että ihmisarvoinen elämä kuuluu kaikille?
Suomen kaltaisia maita ei monia maailmassa ole, löydät kyllä varmasti haluamasi maan kovemmilla arvoilla, joten siitä vain pakkaamaan kamat kasaan ja käy matkaan!
Ihmisarvoko vaatii lähes kahdentonnin tuloja ilmaiseksi? Ei tämä maa mitenkään yksiselitteisesti kuulu kummeille. Myös tässä maassa voidaan rakentaa oikeudenmukaisempaa maailmaa ja lopettaa pummien hyysääminen. Ihan samalla lailla täällä muutkin ovat kansalaisia kuin sinä ja omaavat äänioikeuden.
No jos asumista ja perusmenoja ei pysty vähemmällä kustantamaan, niin silloin se vaatii sen kaksi tonnia. Kysehän on vain siitä, että pitää olla asiallinen, nykyaikainen asunto (ei siis mitään maakuoppaa eikä myöskään vessatonta hökkeliä), ja sen lisäksi sen verran käyttörahaa, että pystyy elämään nykyaikaista elämää. Useimmiten yksin asuvalla summa on pienempi kuin 2000, koska varmasti asunnon löytää sen verran halvemmalla.
Asiallinen asuntoko ei voi olla muuta kuin iso 900:n euron lukaali? Ja mitä helvettiä yksinäinen ihminen vetää sisäänsä viidelläsadalla kuussa? Sisäfilettä vissiin. Veronmaksajia ei tippaakaan kiinnosta saatko päiväsi miellyttävästi kulumaan siellä sohvalla vai onko tylsää ja ankeaa. Jos on tylsää, niin väsää työpaikkahakemuksia. Mikä se peruste ylipäätään on, että et töihin mene? Onko koulutusta? Tiliko koulussa keskityttyä perseen levittämiseen vai oppimiseen? Eikö kykyjä ole edes hanttihommiin? Toimitusjohtajan paikkojako pitäisi saada?
Tottakai asiallinen asunto voi maksaa vähemmänkin kuin 900 euroa. Mutta esim. Helsingissä näitä on melko mahdoton löytää, ja sen mukaanhan tukea on maksettava, mitä realistiset vuokrapyynnöt ovat. Kyllähän asiallisen asunnon vuokra voi olla vaikka vain 100 euroa, mikäli joku vuokranantaja pyytää siitä vain satasen. Ja mitä tulee siihen, meneekö ruokaan 500 kuussa - tuskinpa vaan, eikä kukaan ole niin ajatellutkaan. Toimeentulotuen on tarkoitus kattaa muitakin menoja kuin vain ruokamenot. Ruokamenot ovat ehlä vain jotain puolet koko toimeentulotuen perusosasta - tästä taitaa olla jossain ihan suuntaa-antava laskelmakin, jos joku haluaa penkoa Googlesta.
En summia löytänyt vielä, mutta tämän kyllä:
https://www.kela.fi/toimeentulotuki-mihin-menoihin
"
Perusosa
Perusosaan on laskettu valmiiksi arjen tavalliset menot, kuten ruoka ja vaatteet. Kun haet tukea, sinun ei tarvitse esittää kuitteja tai laskuja näistä menoista.
Jokaiselle perheenjäsenelle otetaan huomioon
oma perusosansa.Perusosaan sisältyvät
ruokamenot
vaatemenot
vähäiset terveydenhuoltomenot (esimerkiksi itsehoitolääkkeet, joihin ei tarvita reseptiä)
henkilökohtaisesta puhtaudesta ja kodin puhtaudesta aiheutuvat menot
paikallisliikenteen käyttö
sanomalehden tilaus
puhelimen ja tietoliikenteen käyttö sekä verkkoyhteydet
harrastukset ja virkistys
muut vastaavat jokapäiväiseen elämään kuuluvat menot.
Muut perusmenot
Voit hakea tukea lisäksi myös muihin perusmenoihin.
Jos haet tukea näihin menoihin, sinun täytyy toimittaa menoihin liittyvät kuitit ja laskut Kelaan hakemuksen liitteenä.
Kela ottaa huomioon nämä menot kokonaisuudessaan, jos ne ovat kohtuullisen suuruisia.
Muita perusmenoja ovat
asumismenot (esimerkiksi vuokra, vastike, sähkö, kotivakuutus ja omakotitalon hoitomenot)
välttämättömät muuttokustannukset
julkisen terveydenhuollon menot, jotka eivät sisälly perusosaan (esimerkiksi terveyskeskuksen asiakasmaksut, reseptilääkkeet ja silmälasit)
lasten kunnallisen päivähoidon menot
koululaisten aamu- ja iltapäivätoiminnan menot
tietyt menot, jotka aiheutuvat etävanhemmalle lapsen tapaamisesta
välttämättömän henkilötodistuksen, oleskeluasiakirjan tai matkustusasiakirjan hankintamenot."
Laskennalliset määrät löytyy täältä: https://www.kela.fi/documents/10192/3464829/Toimeentulotuki.pdf#page15
Perusosa sisältää laskennallisia menoja seuraavassa suhteessa:
ravintomenot 49 %
vaate- ja jalkinemenot 9 %
informaatiomenot (puhelin, internet, lehdet) 20 %
vähäiset terveydenhuoltomenot 3 %
muut menot 19 %
Minulla nuo jakaantuvat suurin piirtein näin:
Ruoka 36 %
Vaate- ja jalkinemenot 8 %
Informaatiomenot 10 %
Terveydenhuoltomenot 26 %
Muut menot 20 %
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tukien saamiseksi pitäisi edellyttää päihteettömyyttä ja elämän hallintaa säännöllisen päivärytmin muodossa. Tällaisella ihmisellä on paljon suuremmat edellytykset työllistyä, joten työttömyysjaksot jäisivät lyhyiksi.
Miten ajattelit, että tätä kontrolloidaan? Toimeentulotukihakemukseen kirjoitetaan aina heräämis- ja nukkumaanmenoajat, vai? Ja merkataan mihin kellonaikaan on syöty aamiainen, lounas, päivällinen ja iltapala? Tukea leikataan jos jollain on jäänyt aterioita välistä, vai pitääkö silloin perustella, että "oli vatstaauti niin en pystynyt syömään aikataulun mukaisesti"?
Meinaatko, että yhteiskunnan varoja aletaan käyttää ihmisten päivittäisiin puhalluttamisiin ja huumetesteihin? Mistä kohteesta ajattelit, että leikattaisiin, jotta tämä saataisiin järjestettyä - vai riittääkö, että ihmiset kirjoittavat olevansa päihteettömiä kristittyjä, jotka heräävät aina klo 7 aamuhartauteen ja menevät nukkumaan klo 21 heti iltarukouksen jälkeen?
Melkein toivoisin, että joku tekisi tästä kansalaisaloitteen. Olisi viihdyttävää seurata sitä keskustelua :D
Minusta olisi hyvä, että tuet maksettaisiin päivittäin käteisellä Kelan konttorista klo 08:00-08:30 välisenä aikana. Jos ei silloin olisi paikalla, jäisi rahat saamatta.
Et näköjään tiedä, miten kelassa pääsee asioimaan nykyään.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tukien saamiseksi pitäisi edellyttää päihteettömyyttä ja elämän hallintaa säännöllisen päivärytmin muodossa. Tällaisella ihmisellä on paljon suuremmat edellytykset työllistyä, joten työttömyysjaksot jäisivät lyhyiksi.
Miten ajattelit, että tätä kontrolloidaan? Toimeentulotukihakemukseen kirjoitetaan aina heräämis- ja nukkumaanmenoajat, vai? Ja merkataan mihin kellonaikaan on syöty aamiainen, lounas, päivällinen ja iltapala? Tukea leikataan jos jollain on jäänyt aterioita välistä, vai pitääkö silloin perustella, että "oli vatstaauti niin en pystynyt syömään aikataulun mukaisesti"?
Meinaatko, että yhteiskunnan varoja aletaan käyttää ihmisten päivittäisiin puhalluttamisiin ja huumetesteihin? Mistä kohteesta ajattelit, että leikattaisiin, jotta tämä saataisiin järjestettyä - vai riittääkö, että ihmiset kirjoittavat olevansa päihteettömiä kristittyjä, jotka heräävät aina klo 7 aamuhartauteen ja menevät nukkumaan klo 21 heti iltarukouksen jälkeen?
Melkein toivoisin, että joku tekisi tästä kansalaisaloitteen. Olisi viihdyttävää seurata sitä keskustelua :D
Minusta olisi hyvä, että tuet maksettaisiin päivittäin käteisellä Kelan konttorista klo 08:00-08:30 välisenä aikana. Jos ei silloin olisi paikalla, jäisi rahat saamatta.
Osa työssäkäyvistä saa asumistukea ja toimeentulotukea sekä eläkeläiset.
Lehdessä oli juttu eläkeläisistä joka sai rintamamiestaloonsa toimeentulotukea.
Sain Kelalta tarveharkinnan perusteella auton että pääsen rukoilemaan. Bensat maksetaan kuitteja vastaan. Vakuutus ja huollot menevät suoraan Kelasta.
Lehdessä oli juttu eläkeläisestä joka sai 1500 netto kuukaudessa, koska hänelle maksettiin toimeentulotukea lääkkeisiin.
Sähkölasku on monella ensi talvena kolminkertainen eikä kaikille työttömille makseta sähkölaskua kelasta, osalla kun voi olla asuntovelkaa, yhtiölainaa tai pienipalkkainen puoliso.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Palkat on juuri niin suuret kuin työn tuottavuus on. Miksi et perusta yritystä, palstan mukaan yrittäjät on kaikki rikkaita.
Ongelmana muuten ei ole liian pienet palkat vaan liian suuret tuet. Yksiasuvalle riittää soluhuone, jos ei kykene maksamaan itse vuokraansa. Minä maksan 870 e/kk Helsingin keskustan yksiöstä enkä keksi mitään syytä, miksi vastaava etu pitäisi olla työttömällä.
Palkatkin tuntuisi isommilta kun ei olisi niin kovia veroja näiden työttömien elämän kustantamisen takia.
Mikä on tt perusosa 510e? Siis pitääkö ihmisellä jäädä tuon verran rahaa kuussa asumiskustannusten ja lääkkeiden yms. jälkeen? Mulla on palkka vähän alle 1700e ja lapsia kolme, teinejä. Kahdesta tulee vielä lapsilisä. Ei muita tukia.
Eläkkeitä maksetaan 33 miljardia, eläkeläisten hoitokoteja 5 miljardia, eläkeläisten terveydenhoitoa 6500 / 1 eläkeläinen vuodessa ja eläkeläisiä on 1,6 miljoonaa. Lisäksi eläkeläisille maksetaan kodinhoitajia, kelatakseja, palveluseteleitä, lääkkeitä (lääkekatto 600 vuodessa). 200 000 eläkeläistä saa asumistukea.
Työttömyyskorvauksia maksetaan 4,9 miljardia ja osa työttömistä tekee työttömyyskorvauksella töitä.
Puolison kanssa asuva työtön ei saa asumistukea eikä toimeentulotukea.
Missä noin sanotaan?
TUO ei ole mikään peruste saako asumistukea vai eikö. Kyllä puolisonkin kanssa asuva VOI noita saada jos puolison olosuhteet ovat sellaiset että talous on tukiin oikeutettu. Suomeksi. PUHUT PASKAA.
Jos molemmat on työttömiä niin voi saada asumistukea.
Meillä puoliso sai palkkaa 1600 netto, minä työmarkkinatuen 660 ja 200 lapsilisää 2 lapsesta. Ei saatu vuokralla asuesssa asumistukea eikä toimeentulotukea, haettiin kelalta, mutta kieltävä vastaus. Ja puoliso tarvitsee auton töissä käymiseen.
Terveisiä tuleville irtisanotuille.
Toimeentulotuen saaminen taitaa melkeinpä edellyttää, että molemmat puolisoista ovat työttöminä tai jompi kumpi tai molemmat jossain osa-aikaisessa tai keikkaluonteisessa työssä niin, että tulot jäävät hyvin pieniksi.
Jokaisesta kokoaikaisesta työstä tienaa enemmän kuin tt-tuki on, joten työssäkäyvä on silloin velvollinen elättämään työttömän puolison.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Hyvänen aika, mitä uhriutumista näiltä tuella eläjiltä taas. Mitään ei tehdä oman itsen hyväksi. Ei kouluttauduta, ei muuteta työpaikan viereen, ei muuteta työn tai halvemman asunnon perässä muualle. Kunhan ruikutetaan ja vaaditaan lisää liksaa veronmaksajilta.
Mulla on 3 koulutusta ja silti olen työtön. Muuttamista en edes harkitse koska mulla on perhe ja oma talo.
Ei kaikki ole aina niin yksinkertaista.No ala vaikka perhepäivähoitajaksi. Kokemusta lastenhoidosta ja siihen sopivat tilat nähtävästi on. Ja päivähoitopaikoista on pula. Ei tarvi edes lähteä aamulla minnekään kun lapset tuodaan siihen kotiovelle.
Mä voin ruveta perhepäivähoitaksi tai lastenhoitajaksi, mutta niiden lasten kannattaa olla sitten hiljaa ja piileskellä jossain, koska en todellakaan tykkää lapsista. Tuotko lapsesi mulle hoitoon?
T. Eri
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Palkatkin tuntuisi isommilta kun ei olisi niin kovia veroja näiden työttömien elämän kustantamisen takia.
Mikä on tt perusosa 510e? Siis pitääkö ihmisellä jäädä tuon verran rahaa kuussa asumiskustannusten ja lääkkeiden yms. jälkeen? Mulla on palkka vähän alle 1700e ja lapsia kolme, teinejä. Kahdesta tulee vielä lapsilisä. Ei muita tukia.
Eläkkeitä maksetaan 33 miljardia, eläkeläisten hoitokoteja 5 miljardia, eläkeläisten terveydenhoitoa 6500 / 1 eläkeläinen vuodessa ja eläkeläisiä on 1,6 miljoonaa. Lisäksi eläkeläisille maksetaan kodinhoitajia, kelatakseja, palveluseteleitä, lääkkeitä (lääkekatto 600 vuodessa). 200 000 eläkeläistä saa asumistukea.
Työttömyyskorvauksia maksetaan 4,9 miljardia ja osa työttömistä tekee työttömyyskorvauksella töitä.
Missä noin sanotaan?
TUO ei ole mikään peruste saako asumistukea vai eikö. Kyllä puolisonkin kanssa asuva VOI noita saada jos puolison olosuhteet ovat sellaiset että talous on tukiin oikeutettu. Suomeksi. PUHUT PASKAA.
Totta. Asumistukea saavat myös perheet, samoin toimeentulotukea.
Jos työtön ei ole oikeutettu tt-tukeen puolison tulojen vuoksi, se tarkoittaa sitä, että puolisolla on sen verran tuloja, että hän voi elättää työttömän.
Ei se ihan noinkaan mene. Mun puoliso tienaa 1000e ja silti ei saada toimeentulotukea.
Vierailija kirjoitti:
Miten ihmeessä saat noin ison sähkölaskun? Minulla on kolmiossa kolmen kuukauden sähkölasku 35 euroa.
Miksi ihmeessä sähkölaskusi on noin pieni. Minulla pelkkä siirron perusmaksu on 33,15€/kk.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Millä autoton menee Kelan konttorille? Tai tankki tyhjä ja tili nollilla.
Onnea vaan loppuelämään tuolla ajatusmallilla.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Missä noin sanotaan?
Jos molemmat on työttömiä niin voi saada asumistukea.
Meillä puoliso sai palkkaa 1600 netto, minä työmarkkinatuen 660 ja 200 lapsilisää 2 lapsesta. Ei saatu vuokralla asuesssa asumistukea eikä toimeentulotukea, haettiin kelalta, mutta kieltävä vastaus. Ja puoliso tarvitsee auton töissä käymiseen.
Terveisiä tuleville irtisanotuille.
Toimeentulotuen saaminen taitaa melkeinpä edellyttää, että molemmat puolisoista ovat työttöminä tai jompi kumpi tai molemmat jossain osa-aikaisessa tai keikkaluonteisessa työssä niin, että tulot jäävät hyvin pieniksi.
Jokaisesta kokoaikaisesta työstä tienaa enemmän kuin tt-tuki on, joten työssäkäyvä on silloin velvollinen elättämään työttömän puolison.
Tosin tuossa toisessa tapauksessa molemmat vanhemmat on kotona, kun taas toisessa toinen vanhempi 40 tuntia viikossa vuorotöissä eli paljon iltaa ja joka toinen viikonloppu töissä.
Joskus luin lehtiartikkelia, jossa oli, että perheen tulotaso ei parane, jos toinen puoliso saa pienipalkkaisen työn, koska asumistuki ja toimeentulotuki jää silloin pois.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Millä autoton menee Kelan konttorille? Tai tankki tyhjä ja tili nollilla.
Muslimiystäväni sai Kelalta auton päästäkseen asioimaan Kelassa.
Vierailija kirjoitti:
Lehdessä oli juttu eläkeläisestä joka sai 1500 netto kuukaudessa, koska hänelle maksettiin toimeentulotukea lääkkeisiin.
voihan se olla vaikka 5000€, jos on kalliit lääkkeet, mutta yhtään enempää ei jää rahaa käytettäväksi.
Vierailija kirjoitti:
Minunkin työikäinen sukulaiseni sai syöpälääkitystä jonka hinta oli 8000 € kuussa. Kela maksoi. Nämä on nimenomaan niitä arvovalintoja, joihin äänestyskopissa voi vaikuttaa. Mitä yhteiskunnan tulisi korvata, kenelle, ja kuinka paljon?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
voihan se olla vaikka 5000€, jos on kalliit lääkkeet, mutta yhtään enempää ei jää rahaa käytettäväksi.
2400 brutto palkalla saa eläkettä 1000 netto ja jos on kesämökki niin ei saa toimeentulotukea lääkkeisiin eikä muuhunkaan.
Tuli just päätös. Minun on kelan mukaan realisoitava henkivakuutus ja käytettävä siitä tulevat rahat ennen kuin voin hakea uudestaan toimeentulotukea.
Tämä vuosien ketkuttelu alkaa tuntua. Hyödynnänkö henkivakuutuksen kuolemalla vai onko jokin keino päästä eläkkeelle.