Äsken laitoin 110e sähkölaskun Kelaan, ja lisäksi 17e terveyekeskuslaskun. Hirvittää ajatella miten en ollenkaan pärjäisi jos joutuisin itse maksamaan
Minulle siis maksetaan vuokra 870e, ja käyttörahaa ttt-perusosa 510e.
Lisäksi juuri tuo sähkölasku maksetaan, ja julkinen terveydenhuolto/reseptilääkkeet.
Minun pitäisi netota jotain 1600e töistä, jotta edes pääsisin rahallisesti "omilleni" verrattuna tukiin...Kun siis ottaa huomioon työmatkat, kasvaneen ruoankulutuksen ja vaatekulut.
Miksi Suomessa on niin matalat palkat?
Kommentit (717)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kaupan alalta ja palvelualalta tullaan irtisanomaan paljon porukkaa.
Toimeentulotuessa lainat ei ole laskuja, puolison tulot vaikuttavat eikä saa omistaa kesämökkiä.
Siksi en voisikaan muutttaa yhteen virallisesti kenenkään kanssa.
Systeemin takia joudun asumaan yksin, ainakin paperilla.
En koskaan haluaisi että puolisoni joutuisi elättämään minua...ellei hän sitten olisi tyyliin miljonääri
Mulla on tää ihan sama. Olen työkyvytön ja kuntoutustuella ja pystyn vielä korteni kekoon kantamaan kun saan kuitenkin 1000€ käteen. Jos tipun työttömäksi niin silloin harkitsen vakavasti eroa. En nimittäin nimenomaan halua että puoliso joutuisi minua elättämään lasten lisäksi. Joutuisin pyytämään häneltä rahaa lääkkeisiin ja hammaslääkäriin ja kulkisin risoissa vaatteissa. Tilanne olisi täysin eri jos olisin terve.
Vierailija kirjoitti:
Oikeistolaisen märkä uni: kaikki tuet pois.
Lisään siihen vielä: kaikki veroedut pois. Silkkaa säästöä se!Pumpulissa elävät eivät ajattele järjellä sitä tilannetta, että mitä tapahtuisi, jos "laiskat sossupummit" pakotettaisiin töihin.
Työttömät hyllyttävät tavaroita kaupoissa työttömyyskorvauksella työkokeilu nimikkeellä. Luuletko, että kaikki on vakituisia?
Työttömät laittavat palautettuja kirjoja hyllyyn kirjastossa työttömyyskorvauksella.
Työttömät tekevät töitä palkkatuella: hoitavat lapsia tarhoissa, ovat koulunkäyntiavustajina kouluissa, ovat uimavalvojina uimahalleissa, tekevät pihatöitä kaupungin puutarhatoimessa.
Työttömät tekevät toimistotöitä työttömyyskorvauksella esim. sairaalat, vesilaitos, sähkölaitos, sosiaalitoimisto, kansalaisopistot, museot, taidemuseot, sivistyskeskus, seurakuntien toimistot, hautausmaiden toimistot, nuorisotalot, ympäristötoimi jne.
Työttömät ovat palkkatuella töissä SPR:n Kontti myymälöissä.
veronmaksaja kirjoitti:
Ongelma on liian suuret tuet. Ja terveenä (sairaat eri asemassa) tuilla eläville pitäisi olla pakollisena jotain yleishyödyllistä tehtävää vaikka päivä viikossa. Varmasti läytyisi sairaaloissa pyykättävää, pihanhoitoa, jätehuoltoa yms. Täysin vastikkeettomasti rahan nostaminen ei edistä yksilön eikä yhteiskunnan hyvinvointia.
Jos tuollaisia töitä on helposti järjestettävissä tuhansille työttömille niin miksi ne eivät ole avoimia työpaikkoja joista maksetaan palkkaa? Miksi osan pitäisi tehdä samaa työtä minimituella kun samaa aikaan työkaveri saisi oikean palkan? Miksi jotkut ihmiset ovat niin aliarvostettuja että heillä saisi oikein lain luvalla teettää ilmaista työtä? Miksi kaikki eivät ansaitse palkkaa työnteosta? Vastaapa nyt ensialkuun näihin, jos kykenet.
Työttömiä on palkkatuella töissä sairaalan infossa ja toimistotöissä sairaalan hallinnossa.
Työttömiä on palkkatuella toimistotöissä palolaitoksella.
veronmaksaja kirjoitti:
Ongelma on liian suuret tuet. Ja terveenä (sairaat eri asemassa) tuilla eläville pitäisi olla pakollisena jotain yleishyödyllistä tehtävää vaikka päivä viikossa. Varmasti läytyisi sairaaloissa pyykättävää, pihanhoitoa, jätehuoltoa yms. Täysin vastikkeettomasti rahan nostaminen ei edistä yksilön eikä yhteiskunnan hyvinvointia.
Sairaaloissa on laitoshuoltajat jotka siivoavat ja jakavat potilaille ruoat. Pesula pesee sairaalan pyykit. Pesularekka hakee likaiset pyykit ja tuo puhtaat.
Pitäisikö nuo työntekijät irtisanoa ja laittaa heidät työttömyyskorvauksella töihin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Poistetaan asumistuki ja todetaan, että ota vastuu omasta asumisestasi. Alkaa yllättäen kiinnostaa Kerava ja Järvenpää.
Ei niissäkään olisi varaa asua jos on tuloton tai pienituloinen.
Sitten kimppakämppään, niin tehtiin jo 70-luvulla eli porukalla oli 4h+k ja siellä asui 3-4 asukasta. Vain suomalainen toimeentulotukiasiakas on oikeutettu keskustakaksioon maan parhaalla paikalla.
Vuokraisitko itse omistamasi nelihuoneisen asunnon kimppakämpäksi, vai haluaisitko mieluummin perheen siihen asumaan? Eivät tällaiset kimppakämpät ole realistisia eivätkä nykyaikaa. 70-luvusta on aikaa puoli vuosisataa, asiat mitkä olivat silloin ovat menneisyyttä. Ratkaisut nykypäivään täytyy hakea nykypäivästä, ei menneisyydestä. Onhan joskus asuttu maakuopissakin.
Kuule Suomessa on edelleen paljon ihmisiä, jotka asuvat yhdessä. Osa opiskelijoita, osa työssäkäyviä. Saa ison asunnon tai talon edut pienen yksiön hinnalla. Facebookissakin on ryhmä Yhteisöasuminen - kommuunit koolle sekä Lapsiperheyhteisöt. Ja aivan tavallisia työssäkäyviäkin ihmisiä asuu tällä tavoin. Myös perheitä. NYKYPÄIVÄNÄ.
Mutta yhteisöasuminen ei sovi kaikille!
Mulle ei sovi yksiössä asuminen, kun liian lähekkäin olevista seinistä tulee klaustrofobinen olo. Voinko vaatia Kelalta kaksion, tai mielellään kolmion vuokraa?
veronmaksaja kirjoitti:
Sairaalaan matkaa 100km joten sehän menis koko työmarkkinatuki bensoihin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Palkat on juuri niin suuret kuin työn tuottavuus on. Miksi et perusta yritystä, palstan mukaan yrittäjät on kaikki rikkaita.
Ongelmana muuten ei ole liian pienet palkat vaan liian suuret tuet. Yksiasuvalle riittää soluhuone, jos ei kykene maksamaan itse vuokraansa. Minä maksan 870 e/kk Helsingin keskustan yksiöstä enkä keksi mitään syytä, miksi vastaava etu pitäisi olla työttömällä.
Palkatkin tuntuisi isommilta kun ei olisi niin kovia veroja näiden työttömien elämän kustantamisen takia.
Mikä on tt perusosa 510e? Siis pitääkö ihmisellä jäädä tuon verran rahaa kuussa asumiskustannusten ja lääkkeiden yms. jälkeen? Mulla on palkka vähän alle 1700e ja lapsia kolme, teinejä. Kahdesta tulee vielä lapsilisä. Ei muita tukia.
Eläkkeitä maksetaan 33 miljardia, eläkeläisten hoitokoteja 5 miljardia, eläkeläisten terveydenhoitoa 6500 / 1 eläkeläinen vuodessa ja eläkeläisiä on 1,6 miljoonaa. Lisäksi eläkeläisille maksetaan kodinhoitajia, kelatakseja, palveluseteleitä, lääkkeitä (lääkekatto 600 vuodessa). 200 000 eläkeläistä saa asumistukea.
Työttömyyskorvauksia maksetaan 4,9 miljardia ja osa työttömistä tekee työttömyyskorvauksella töitä.
Puolison kanssa asuva työtön ei saa asumistukea eikä toimeentulotukea.
Missä noin sanotaan?
TUO ei ole mikään peruste saako asumistukea vai eikö. Kyllä puolisonkin kanssa asuva VOI noita saada jos puolison olosuhteet ovat sellaiset että talous on tukiin oikeutettu. Suomeksi. PUHUT PASKAA.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Hyvänen aika, mitä uhriutumista näiltä tuella eläjiltä taas. Mitään ei tehdä oman itsen hyväksi. Ei kouluttauduta, ei muuteta työpaikan viereen, ei muuteta työn tai halvemman asunnon perässä muualle. Kunhan ruikutetaan ja vaaditaan lisää liksaa veronmaksajilta.
Mulla on 3 koulutusta ja silti olen työtön. Muuttamista en edes harkitse koska mulla on perhe ja oma talo.
Ei kaikki ole aina niin yksinkertaista.No ala vaikka perhepäivähoitajaksi. Kokemusta lastenhoidosta ja siihen sopivat tilat nähtävästi on. Ja päivähoitopaikoista on pula. Ei tarvi edes lähteä aamulla minnekään kun lapset tuodaan siihen kotiovelle.
No en. Meillä on eläimiä, traktorit ajaa pihalla ja asutaan vesistön varrella joten ei todellakaan ole sopivat tilat.
Mutta lapsia olette tehneet tuollaiseen paikkaan?
"Tuollaiset paikat" on ihan normaalia maaseudulla.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Hyvänen aika, mitä uhriutumista näiltä tuella eläjiltä taas. Mitään ei tehdä oman itsen hyväksi. Ei kouluttauduta, ei muuteta työpaikan viereen, ei muuteta työn tai halvemman asunnon perässä muualle. Kunhan ruikutetaan ja vaaditaan lisää liksaa veronmaksajilta.
Mulla on 3 koulutusta ja silti olen työtön. Muuttamista en edes harkitse koska mulla on perhe ja oma talo.
Ei kaikki ole aina niin yksinkertaista.No ala vaikka perhepäivähoitajaksi. Kokemusta lastenhoidosta ja siihen sopivat tilat nähtävästi on. Ja päivähoitopaikoista on pula. Ei tarvi edes lähteä aamulla minnekään kun lapset tuodaan siihen kotiovelle.
No en. Meillä on eläimiä, traktorit ajaa pihalla ja asutaan vesistön varrella joten ei todellakaan ole sopivat tilat.
Mutta lapsia olette tehneet tuollaiseen paikkaan?
LOL. Et ole tainnut paljon maaseudulla käydä? Tuollaista siellä on. Minäkin olen kasvanut eläinten ja traktoreiden keskellä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Palkat on juuri niin suuret kuin työn tuottavuus on. Miksi et perusta yritystä, palstan mukaan yrittäjät on kaikki rikkaita.
Ongelmana muuten ei ole liian pienet palkat vaan liian suuret tuet. Yksiasuvalle riittää soluhuone, jos ei kykene maksamaan itse vuokraansa. Minä maksan 870 e/kk Helsingin keskustan yksiöstä enkä keksi mitään syytä, miksi vastaava etu pitäisi olla työttömällä.
Palkatkin tuntuisi isommilta kun ei olisi niin kovia veroja näiden työttömien elämän kustantamisen takia.
Mikä on tt perusosa 510e? Siis pitääkö ihmisellä jäädä tuon verran rahaa kuussa asumiskustannusten ja lääkkeiden yms. jälkeen? Mulla on palkka vähän alle 1700e ja lapsia kolme, teinejä. Kahdesta tulee vielä lapsilisä. Ei muita tukia.
Eläkkeitä maksetaan 33 miljardia, eläkeläisten hoitokoteja 5 miljardia, eläkeläisten terveydenhoitoa 6500 / 1 eläkeläinen vuodessa ja eläkeläisiä on 1,6 miljoonaa. Lisäksi eläkeläisille maksetaan kodinhoitajia, kelatakseja, palveluseteleitä, lääkkeitä (lääkekatto 600 vuodessa). 200 000 eläkeläistä saa asumistukea.
Työttömyyskorvauksia maksetaan 4,9 miljardia ja osa työttömistä tekee työttömyyskorvauksella töitä.
Missä noin sanotaan?
TUO ei ole mikään peruste saako asumistukea vai eikö. Kyllä puolisonkin kanssa asuva VOI noita saada jos puolison olosuhteet ovat sellaiset että talous on tukiin oikeutettu. Suomeksi. PUHUT PASKAA.
Totta. Asumistukea saavat myös perheet, samoin toimeentulotukea.
Jos työtön ei ole oikeutettu tt-tukeen puolison tulojen vuoksi, se tarkoittaa sitä, että puolisolla on sen verran tuloja, että hän voi elättää työttömän.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Missä noin sanotaan?
Jos molemmat on työttömiä niin voi saada asumistukea.
Meillä puoliso sai palkkaa 1600 netto, minä työmarkkinatuen 660 ja 200 lapsilisää 2 lapsesta. Ei saatu vuokralla asuesssa asumistukea eikä toimeentulotukea, haettiin kelalta, mutta kieltävä vastaus. Ja puoliso tarvitsee auton töissä käymiseen.
Terveisiä tuleville irtisanotuille.
Boikottiin kaikki paikat, joissa on työttömiä töissä.
Vuonna 2019 tuli uudistus, että yhtiölaina ei ole enää lasku toimeentulotuessa. Ja EU:n ruoka apukin loppui.
Vierailija kirjoitti:
Vuonna 2019 tuli uudistus, että yhtiölaina ei ole enää lasku toimeentulotuessa. Ja EU:n ruoka apukin loppui.
Porukkaa irtisanotan paljon kaupan alalta ja palvelualalta.
No, oma vika jos on yhtiölainaa.
Oikeistolaisen märkä uni: kaikki tuet pois.
Lisään siihen vielä: kaikki veroedut pois. Silkkaa säästöä se!
Pumpulissa elävät eivät ajattele järjellä sitä tilannetta, että mitä tapahtuisi, jos "laiskat sossupummit" pakotettaisiin töihin.