Miten löytää uusia ystäviä aikuisena, kun oikeasti yrittää ja ei vaan löydä?
Minulla on taustalla tavallinen tarina, kuten monella muullakin: aikuisena ystävyyssuhteet ovat olleet yksipuolisia ja pysyneet hengissä niin kauan, kun itse otan yhteyttä tai menin käymään. Väsyin tuohon ja annoin yksipuolisten ihmissuhteiden lopahtaa. Muuttaminen töiden perässä on tehnyt sen, että asun nytkin vieraalla paikkakunnalla, josta en tunne ketään. Lapsen saaminen näivetti osan ystävyyssuhteista, kun osa ei halunnut enää olla tekemisissä. Olen etsinyt uusia ystäviä, mutta on monesta syystä vaikeaa:
1. Todella moni sanoo, että "Mulla on jo tarpeeksi ystäviä, en kaipaa enää enempää". "Mulla on jo läheiset ystävät, niin enää ei ole aikaa muille ihmissuhteille." Eli vaikka yrittäisit tutustua, niin osa ihan suoraan tekee selväksi, ettei aikaa sinulle ole. Monilla on jo omalla paikkakunnallaan ystävät ja ulkopuolisena et pääse mukaan. Päädyt kaveriasteelle, jossa toisella on aikaa kerran vuodessa käydä kanssani kahvilla ja vastata viesteihisi parin päivän/parin viikon viiveellä, jos hän muistaa.
2. Jos tutustut jonkun kanssa, heti ei voi päästä kovin syvälliselle asteelle, vaan tutustuminen vie aikaa. Tämän ymmärrän. Tutustut uuteen ihmiseen ja kaikki vaikuttaa kivalta. Herkästi käy kuitenkin niin, että käytät aikaa ja vaivaa toiseen tutustumiseen ja yhtäkkiä toinen ghostaa sinut. Mitään syytä et saa kuulla. Tämä voi käydä melko pitkänkin tutustumisvaiheen jälkeen. Joudut taas aloittamaan tutustumisen johonkin toiseen alusta.
3. Löydät itsellesi ystävän, jonka kanssa yhteydenpito sujuu tasapuolisesti. Ystävä löytääkin itselleen uuden kumppanin ja katoaa seurustelun uumeniin. Ystävä ei enää ota yhteyttä, eikä hänellä ole sinulle aikaa, kun kaikki aika menee uuden kumppanin kanssa. Ei ole mitään takeita, että muutamassa vuodessa ystävä palautuisi itsekseen, kun rakastumisvaihe menee ohi.
4. Olen yrittänyt taaperon kautta tutustua muihin perheellisiin. Välit ovat todella pintapuolisia, eikä syvempää yhteyttä löydy. Näkeminen jää, kun joku ryhmä lakkaa kokoontumasta. Osa äideistä ei edes suostu juttelemaan, vaan pitäytyvät omassa porukassaan. Se, että meillä on suunnilleen saman ikäiset lapset ei ole riittävä yhdistävä tekijä. Kaipaisin trendilastenvaatteista keskustelun sijaan syvällisempää keskustelua ja elämässäni on muitakin mielenkiinnonkohteita kuin vanhemmuus.
Olen oikeasti yrittänyt tutustua ihmisiin. Olen pyytänyt tuntemattomia/puolituttuja ihmisiä kahville ja ollaan nähty. Nämä jäävät aina yksittäiseen kertaan, emmekä enää tapaa. Juttelen rohkeasti vieraille ihmisille, olen ystävällinen ja kiinnostunut muiden kuulumisista. Alan olla väsynyt siihen, miten vaikeaa uusien ystävyyssuhteiden löytäminen on aikuisena. Olen ihan tavallinen kolmekymppinen nainen, minulla on peruskäytöstavat kunnossa ja elän tavallista elämää (on puoliso, pieni lapsi, käyn töissä jne). En ole mikään räväkkä tai erikoinen, vaan tosi tavallinen. Arjessa ei valitettavasti ole aikaa siihen, että voisin joka päivä käyttää tuntikausia uusien ystävien etsimiseen, uusien harrastusten kokeilemiseen yms, koska aika on rajallista.
Miten ihmeessä te muut olette löytäneet aikuisena uusia ystäviä?
Kommentit (752)
pakottamalla ei tuu kuin paska housuun
Hanki koira niin pian tunnet puoli kaupunkia!
Pysähdyin oikein mietimään, kun itse olen 70+. Olen sillälailla onnekas, että hyviä ystäviä on ollut ihan lapsuudesta,ilman sen kummempaa yrittämistä kait koskaan . Ja on eletty pitkä aika ilman somettakin. Mietin että yhdistäviä asioita on olleet usein samankaltaiset elämäntilanteet, samankaltaiset elämän arvot esim vapaaehtoistyö ja oma työ, opiskelut , harrastukset . Lisäksi ehdottomasti hyvä huumorintaju, ja yleensäkin ottaen kaikkien ihmisten hyvä kohtelu, niin vanhusten kuin lastenkin. Käytöksellään moni kertoo itsestään, jos on negatiivinen tiukkapipo tai kaikesta valittaja, eihän semmoista kukaan jaksa.
Tällä iällä on ehtinyt jo hautajaisiinkin liian monta kertaa mutta kyllä sielläkin sen on aistinut, ei suinkaan väkimäärästä , vaan muuten vaan ilmapiiristä että joku on ollut kovin pidetty. Ja noita edesmenneitäkin usein yhdistää se ,että ovat olleet monin tavoin hyväkäytöksisiä, kaikkia arvostavia, empaattisia ja ihmisiä kunnioittavia henkilöitä. Ihan ammatista ja titteleistä riippumatta. Ja omia itsejään, ei teeskenneltä kuorta.
30-v on vielä kovin nuori, ihan varmasti ehdit saada vielä ystäviä, ei ne hakemalla tule. Ne tupsahtelee elämään, joskus voi mennä vuosiakin välissä , eämäntilanteet vaihtelevat, saadaan lapsia, erotaan tai sitten ei, monet asiat elämän varrella yhdistävät usein ihmisiä. itsekin tämän myötä on elämässä ollut ihmisiä matkan varrelta, jotkut on tulleet ja jotkut ovat jääneet taa. Ja uusia on tullut.Olen asunut niin Suomessa kuin ulkomaillakin ja osa on välimatkasta huolimatta mukana edelleen, silloin kun puolinja toisin ehditään
Itselläni lapsuuden ystävät ovat edelleen ja pysyvät varmaan loppuun asti, tulleet aikoinaan koulusta ja myöhemmin opiskeluista. On liitoista karanneita ja eronneita, osa ei ole ernonut, on leskiä ja uudelleen pariutuneita, kaikkea mahdollista mahtuu pitkään elämään. Ystävyys on ain akuitenkin pysynyt. ei välttämättä aina kaikkien kanssa ihankaikkea jaeta, mutta tilanne kerrallaan .
Eli elä vaan ihan sitä omaa elämää, ole oma itsesi, ja ole ystävällinen. Se kannattaa aina.
Jos otan yhteyttä Itse johonkin ihmiseen esim. facebookin kautta, soitan tms. toinen on tosi tympeän oloinen tai ignooraa täysin. johonkin entiseen luokkakaverin tms. Tai jos menen juttelemaan jollekin entiselle työkaverille vaikka jos esim. näen kaupassa, kävelyllä tms. näyttää selvästi, että ei tykkää. Pelkään nykyään ihmisiä.
Vierailija kirjoitti:
Hanki koira niin pian tunnet puoli kaupunkia!
Tämä. Minut tunnetaan nimellä X:n emäntä 😅
Lapset valitettavasti karsii paljon. Itseänikään ei valitettavasti kiinnosta tutustua ihmisiin joilla on lapsia (elleivät sitten ole jo aikuisia joista ei tarvitse jauhaa eikä paapoa, eikä lapsenlapsista). Ei vaan voisi vähempää kiinnostaa kenenkään lapsijutut, ja ahdistaa vaan ajatella mihin ovat itsensä ajaneet. Ei mitään yhteistä sellaisen ihmisen kanssa.
En tiedä koskeeko sinua, mutta monilla myös ainakin liika epätoivoisuus yksi syy, se kun on luotaantyöntävää. Samoin liika takertuvuus.
Se on kyllä merkillisen vaikeaa löytää enää aikuisiällä uusia ystäviä. Kuten ap:nkin kohdalla, joka on kaikkensa koittanut ja on mielestään ihan hyvää seuraakin. Ja silti ei vaan löydy sitä ystävää.
Itsekään en ole omista piireistäni uusia ystäviä löytänyt. Kenenkään kanssa ei vaan natsaa niin kuin nuoruuden ystävien kanssa on joskus natsannut ja niin kuin natsasi yhden ystävän kanssa, joka muutti sitten kauas, mistä syystä olen nyt kuin orpo piru omalla paikkakunnallani. Aina yksin. Vastaavaa ihmistä ei vaan ole tullut eteeni, jonka kanssa samalla tavalla haluaisin olla ystävä ja jakaa asioitani, niin kuin tämän pois muuttaneen ihmisen kanssa tein. Onneksi on ihan kelpo suhteet joihinkin ihmisiin ympärillä, että on edes jotain hyvää päivää-juttuseuraa välillä. Muuten olisin 24/7 hiljaa ja yksin.
Ehkä kannattaa sitten vaan tyytyä niihin yksittäisiin kahville kutsuttuihin ihmisiin ja kutsua vaan sinnikkäästi yhä uusia ihmisiä kahville, vaikka ei sitä omaa ystävää sillä tavalla löytyisikään. Parempi kai sellainen tilanne on, että on elämässä edes sellaisia, joiden kanssa kertaluonteisesti tai satunnaisesti juttelee tai kahvittelee kuin sellainen tilanne, jossa ei ole yhtään mitään seuraa koskaan.
Yksinäisyydessä pahinta on häpeä, joka estää myöntämästä yksinäisyyttään. Kaksi yksinäistä kun kohtaa on molemmat olevinaan kovin kiireisiä ja heidän elämä on muka toisaalla.
Vierailija kirjoitti:
Ikävä sanoa suoraan, mutta aika moni skippaa ystävälistalta ihmiset, joilla on pieniä lapsia.
Kaikki eivät kaipaa lapsista puhumista tai lasten seuraa. Huomasin itse aikanaan, että raskaudesta kertominen etäännytti jo osan kavereista. Monien kanssa emme enää nähneet lainkaan, kun sain lapsen. Eivät tulleet kylään, eivätkä enää ehdottaneet näkemistä.
Etsi muita perheellisiä esim. facebookryhmistä.
Tämä. Mutta toisaalta lasten kautta löytyy sitten helpommin seuraa toisista vanhemmista.
Uppis kirjoitti:
Oletko tullut ajatelleeksi, ettei kukaan ehkä halua sinun ystäväkseen? Auttaako siihen, että yrittää liikaa, kutsuu tuntemattomia kahville jne. ja hankkii sen kylähullun maineen? Tässä sinulle tietoisku: Kukaan ei voi tietää mikä tai kuka luulet siellä pääsi sisällä olevasi, kaikki näkevät vain sen ulkoisen olemuksen, ja vetävät johtopäätökset siitä. Ylipainoinen yksinhuoltaja ei nyt vaan ole sellainen ihmistyyppi, jolle löytyy helposti ystäviä, piste..
Olipas ylimielinen ja ilkeä kirjoitus "Uppis". Mistä edes tiedät että ihminen joka hakee ystävää on esim. ylipainoinen?!?
Toivottavasti on ihmisiä jotka eivät halua SINUN kaltaista ystäväksi, ja en kyllä edes ihmettele että, miksi.... 🙈!!!
Pelaa ahkerasti Veikkauksen pelejä ja voita milli, niin sulla on "ystäviä" ympärillä siihen asti kun olet taas yhtä köyhä kuin olit ennen voittoa tai jopa köyhempi. Siitä se yksinäisyys taas jatkuu.
Raha on semmonen, että ei sitä tarvi olla mitään eurojackpot tai lottomiljoonia. Ihan jo kymppitonni ja tonnit riittää siihen että ympärillä on heti jos jonkun näköistä korppikotkaa kärkkymässä osingoille. Jos olet yksinäinen ja sulla on vaikka toistakymmentä tuhatta euroa säästöinä, niin kerropa rahoistasi kylillä, niin se on Simsalabim ja yksinäisyytesi poistuu. Siinä on sen jälkeen jatkuvasti rahan vippaajaa, jotka meinaavat, että heillä on oikeus sinun rahojesi jäljelle jäävään osuuteen. Heillä on sun rahoille parempaa käyttöä kuin sulla itsellä.
Kel onni on, se onnen kätkeköön eli suu kiinni omista raha-asioista. Ei sanaakaan mistään säästöistä, palkoista, perintö rahoista, voitoista yms. korkeintaan muulle kuin omalle peilikuvalle. Jos myyt fillarisi ja sanot juopolle työttömälle naapurille, että myin sen mun pyörän kolmella sataa, niin eikö tuo heti tai kohta pyydä satasta lainaan.