Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

"Kaveri" suuttui kun en suostunut korjaamaan hääpukua käytännössä ilmaiseksi

Vierailija
18.06.2022 |

"Kaveri" siksi, että ollaan tutustuttu yhteisen kaverin kautta, eikä olla kahdestaan oikeastaan ollenkaan tekemisissä, vaikka aika usein nähdäänkin isommassa porukassa. Hän osti käytetyn hääpuvun, mitä pitäisi korjata paremmin hänelle sopivaksi. Koristeiden takia työ olisi tosi aikaa vievä, arvioin että noin 15 tuntia, ja kuulemma 500 millä sen lupasin tehdä on liian kallis. Olenko muka ahne kuten hän väittää? Tuntipalkaksi tuosta ei jää paljon mitään. Miksi oletetaan, että ompelutyö ei saa maksaa mitään? Minua ja miestäni ei ole edes kutsuttu häihin, jolloin voisin antaa osan työstä lahjaksi.

Kommentit (411)

Vierailija
41/411 |
18.06.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Siitä on jo yli 10 vuotta kun pienensi ja muokkasi minulle sopivaksi äitini vanhan juhlamekon. Mekko oli pitkä, aika suoralinjainen ja siinä oli vuori. Muotolaskosten kohdalta mekkoa pienennettiin, olkaimia lyhennettiin ja helmaa myös. Samat muokkaukset piti siis tehdä myös vuoreen. Hinta oli silloin 120 euroa. Vaikka mekko todellakin oli tosi yksinkertainen, ei ollut koristeita, ei helmiä, paljetteja, tuki"luita" tai muuta mitä hääpuvussa yleensä on. Tuo 500 on kyllä ihan sopivalta vaikuttava hinta.

Vierailija
42/411 |
18.06.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Siitä on jo yli 10 vuotta kun pienensi ja muokkasi minulle sopivaksi äitini vanhan juhlamekon. Mekko oli pitkä, aika suoralinjainen ja siinä oli vuori. Muotolaskosten kohdalta mekkoa pienennettiin, olkaimia lyhennettiin ja helmaa myös. Samat muokkaukset piti siis tehdä myös vuoreen. Hinta oli silloin 120 euroa. Vaikka mekko todellakin oli tosi yksinkertainen, ei ollut koristeita, ei helmiä, paljetteja, tuki"luita" tai muuta mitä hääpuvussa yleensä on. Tuo 500 on kyllä ihan sopivalta vaikuttava hinta.

Ompelija siis pienensi ja muokkasi

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
43/411 |
18.06.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Päättymätön ongelma kaikilla kädentaitojen aloilla. On kyllä käsittämätöntä, miten vähän käsityötä arvostetaan: se ei saisi maksaa mitään, ja jotkut vielä tuhahtelevat, että eivät he itse rupea mitään vaatetta "nyhräämään"-

Minä keksin vuosia sitten nerokkaan eli aina toimivan keinon kieltäytyä ompelemisesta. Kaveri halusi vuoritetun kesämekon ja jotenkin oli ajatellut, että minä sen ompelisin, koska niin tykkään ommella. Arvioin, että aikaa kuluisi (kaavoituksineen) yhden viikon illat ja yksi viikonloppu, mahdollisesti kaksikin, ja kerroin, että rahaa en ottaisi, mutta kaveri saisi istua pitämässä minulle seuraa koko projektin ajan - hän olisi koko ajan saatavilla sovitukseen ja voisi vaikka silittää saumoja auki siinä joutessaan. Ompelua ei enää mainittu sanallakaan niinä vuosina, jotka hänet vielä tunsin. Vähän kyllä vieläkin kismittää se, miten vähän hän arvosti minun taitojani ja seuraani.

Sama ongelma koskee myös muusikoita, valokuvaajia ja kirjoitustaitoisia. Kohdalleni sattu usein tuttava tai jopa tutun tuttava, joka on kirjoittanut runoja,  omaelämäkerran tai peräti "romaanin". Halutaan palautetta esimerkiksi 300-sivuisesta fantasiaromaanista ja arvio työn kustannuskelpoisuudesta. Ohjaan kysyjät arvostelupalveluun. Valittavat siitä, että se maksaa. Niinpä.

Arvostelupalvelun ohjehinta: 100 euroa + 0,50 euroa / liuska

https://pirkkalaiskirjailijat.net/arvostelupalvelu/

Niin totta. Itse en edes tee mitään rahasta, mutta olen tehnyt pariinkin eri levyyn sanoitukset ja sävellykset. Monestakin paikkaa kuullut että en ole niitä itse tehnyt, koska en ole soittanut niitä kaikkia soittimia levylle... Huoh. Mulle riittää ihan teosto vaan.

Vierailija
44/411 |
18.06.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

En ymmärrä hinnasta suuttujia.

Itse etsisin halvemman vaihtoehdon jos on liian kallis

Vierailija
45/411 |
18.06.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

33€/tunti eli tietysti ap:lla on yritys, jonka kautta laskutus.

Melko kova liksa kuitenkin, mutta kyseessä tietysti luksusateljee.

Se on todella uskomatonta, mutta arvonlisäverollisesta laskutushinnasta jää yrittäjälle n. 30 % palkanmaksuvaraa.

Tämä siis, jos ajatellaan, että yrittäjä ottaa kaiken rahan palkkana ulos. Eikä esim. varaa rahaa investointeihin, vapaaehtoisiin vakuutuksiin, mainontaan/markkinointiin jne.

Miksi pitää maksaa alvit? Turhaa verottajan lihottamista. Kyllä kaverille saa satunnaisen homman tehdä ja auttaa verovapaasti.

Jos ompelija on alv-velvollinen yrittäjä, tilittämättä jättäminen on veronkiertoa eli rikollista toimintaa.

Vierailija
46/411 |
18.06.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Yrittäjällä on oikeus hinnoitella työnsä miten haluaa, asiakas päättää onko valmis maksamaan vai ei. Harrastelijalla on oikeus hinnoitella vapaa-aikansa miten haluaa, asiakas päättää onko valmis maksamaan vai ei.

Vierailija
47/411 |
18.06.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mä luen tarotkortteja ja lähestulkoon kaikki olettavat, että luen ilmaiseksi. Ihan yhtälailla siihen mun aikaa kuluu kun mihin tahansa muuhun työhön. Joillekin tosi läheisille olen lukenut ilmaiseksi, mutta aina löytää näitä kaverinkaverinkaverinkaverita, jotka jostain syystä uskovat, että näitä pitäisi saada ilmaiseksi. 

Huomioiden tuottamasi palvelun totuudellisuuden, ilmainen on varsin sopiva hinta.

Miksi sitten haluat palveluitani, jos et usko niihin?

Ei se ole mikään uskon asia.

Vierailija
48/411 |
18.06.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

No menee sinne halvemmalle ompelijalle sitten ja jättää ap:n rauhaan.

Vierailija
49/411 |
18.06.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tuntipalkaksi ei jää paljon mitään? Jos 15 tuntia ja 500e niin tuntipalkka on silloin 33e. Joka on mun mielestä enemmän kuin hyvä.

Mutta useinhan se on niin että työstä kuin työstä ei maltettaisi maksaa, puoli-ilman pitäisi saada. Aina kun mä huomaan pitäväni jotain työtä kalliina, mietin mikä sen tuntipalkka on ja millä rahalla itse tekisin. Se auttaa hahmottamaan hyvin asioita. Mutta edelleen, yli kolmenkympin tuntipalkka on hyvä.

Etenkin pimeänä ilman veroja ym. kuluja

Vierailija
50/411 |
18.06.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meidän häissä hyvän ystäväni mies on muusikko. Olimme valitsemassa nändiä ja soitin muusikolle ja kysyin mitä on mieltä. Häistä on yki 20 v aikaa, google ei liikaa kertonut.

Sanoi palaa mulle. Seuraavana päivänä kertoi on oikein hyvä. Sanoi hän odotti minä pyydän häntä esiintymään

Kerroin hän on valmis esiintymään, jos haluaa, mutta meillä on maksettu bändi sitä varten.

Kuvaajatuttumme sanoi hän on törmännyt siihen, että hänen edessä on kamera. Laitettiin hänen eteensä pöydällä kamera, jossa oli jäljellä pari kuvaa. Silloin oli rullat. Kirjoitin lapun voit ottaa loput kuvat, jos haluat. Ymmärsi huumoria

Vierailija
51/411 |
18.06.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Törkeä morsian. Miten edes kehtaa valittaa totta kai korjaustöistä kuuluu maksaa. Ei ompelija ole mikään ilmainen orja. Käsityöt kunniaan!

Vierailija
52/411 |
18.06.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mitä väliä, jos tyyppi on kerran joku hyvänpäiväntuttu?

Kysykööt ompelijalta paljonko työ maksaa.

Vierailija
53/411 |
18.06.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Korjasin aikanaan siskon vanhojentanssipuvun, halvalla ostettu pari kertaa vuokrattu puku. Helman lyhennys oli vielä helppo homma, mutta se yläosa oli varsinainen painajainen. Rigilenenauhalla tuettuja saumoja, ohueen verkkoon ommeltuja paljetteja mitkä karkailivat pitkältä matkalta heti kun kangasta vähän leikkasi saumojen kohdalta... Koko homma käsityönä, aikaa kului varmaan 20 tuntia. En ikinä enää tekisi sellaista urakkaa kaverin kaverille edes tonnilla puhtaana käteen, kun helpommalla ompelee koko puvun alusta alkaen. Ihan sama kuinka ahneena pidettäisiin.

Vierailija
54/411 |
18.06.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Pyydät liikaa ap. Edes ammattiompelijalle ei makseta noin paljon per tunti. 500 eurolla saa jo uuden puvun ja hän voi sen ostaa jos ei ole tyytyväinen hintaasi. Jos kaverisi lukee tätä:

Soita korjausompelimoon, heiltä saa halvemmalla + jos löydät vielä jonkun tekemään oppilastyönä, niin kannattaa. Kesäaikana tosin vaikeampaa.

Tämä mekon ostaja ei löytänyt sopivaa käytettynä eikä uutena. Jos korjauksella on kiire, ei vaihtoehtoja taida enää olla.

Pointtina on, älä pyydä kaveriltasi palvelusta, jos et ole valmis maksamaan siitä kunnolla.

Vierailija
55/411 |
18.06.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Meidän häissä hyvän ystäväni mies on muusikko. Olimme valitsemassa nändiä ja soitin muusikolle ja kysyin mitä on mieltä. Häistä on yki 20 v aikaa, google ei liikaa kertonut.

Sanoi palaa mulle. Seuraavana päivänä kertoi on oikein hyvä. Sanoi hän odotti minä pyydän häntä esiintymään

Kerroin hän on valmis esiintymään, jos haluaa, mutta meillä on maksettu bändi sitä varten.

Kuvaajatuttumme sanoi hän on törmännyt siihen, että hänen edessä on kamera. Laitettiin hänen eteensä pöydällä kamera, jossa oli jäljellä pari kuvaa. Silloin oli rullat. Kirjoitin lapun voit ottaa loput kuvat, jos haluat. Ymmärsi huumoria

Minä en ymmärtänyt sinun tekstiäsi? Käytitkö jotain ennakoivaa tekstinsyöttöä?

Vierailija
56/411 |
18.06.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Päättymätön ongelma kaikilla kädentaitojen aloilla. On kyllä käsittämätöntä, miten vähän käsityötä arvostetaan: se ei saisi maksaa mitään, ja jotkut vielä tuhahtelevat, että eivät he itse rupea mitään vaatetta "nyhräämään"-

Minä keksin vuosia sitten nerokkaan eli aina toimivan keinon kieltäytyä ompelemisesta. Kaveri halusi vuoritetun kesämekon ja jotenkin oli ajatellut, että minä sen ompelisin, koska niin tykkään ommella. Arvioin, että aikaa kuluisi (kaavoituksineen) yhden viikon illat ja yksi viikonloppu, mahdollisesti kaksikin, ja kerroin, että rahaa en ottaisi, mutta kaveri saisi istua pitämässä minulle seuraa koko projektin ajan - hän olisi koko ajan saatavilla sovitukseen ja voisi vaikka silittää saumoja auki siinä joutessaan. Ompelua ei enää mainittu sanallakaan niinä vuosina, jotka hänet vielä tunsin. Vähän kyllä vieläkin kismittää se, miten vähän hän arvosti minun taitojani ja seuraani.

Hyvän diilin tarjosit. Mä olisin suostunut heti. + Olisin ehkä oppinutkin sulta jotain taitoja.

Minä itse asiassa uskoin, että hän suostuisi. Ehdotin tuota järjestelyä siksi, että olisi ollut kiva puuhailla ja jutella, kun hänellä muulloin oli niin vähän aikaa minulle.

Monien muiden kanssa hän viihtyi matkoilla, terassilla ja kaupungilla, mutta minun seurani ei kelvannut edes siten, että samalla olisi tehty hänelle kesämekkoa. Hänen aikansa oli niin paljon arvokkaampaa kuin minun aikani. :(

Vierailija
57/411 |
18.06.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sulla on kyllä hurja tuntipalkka!

En tiedä yhtään ammatti ompelijaa, joka velottaisi noin paljon.

Vierailija
58/411 |
18.06.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Nyt oli niin sekavaa settiä etten tajunnut mitään.

Vierailija
59/411 |
18.06.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ihan loistava keksintö sinulta. Täytyykin ottaa itse käytäntöön myös.

Vierailija
60/411 |
18.06.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mä luen tarotkortteja ja lähestulkoon kaikki olettavat, että luen ilmaiseksi. Ihan yhtälailla siihen mun aikaa kuluu kun mihin tahansa muuhun työhön. Joillekin tosi läheisille olen lukenut ilmaiseksi, mutta aina löytää näitä kaverinkaverinkaverinkaverita, jotka jostain syystä uskovat, että näitä pitäisi saada ilmaiseksi. 

Mä luen kenelle vaan ilmaiseksi tarotkortteja. Ei olisi tullut mieleenkään pyytää siitä rahaa.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: viisi kahdeksan viisi