Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

"Kaveri" suuttui kun en suostunut korjaamaan hääpukua käytännössä ilmaiseksi

Vierailija
18.06.2022 |

"Kaveri" siksi, että ollaan tutustuttu yhteisen kaverin kautta, eikä olla kahdestaan oikeastaan ollenkaan tekemisissä, vaikka aika usein nähdäänkin isommassa porukassa. Hän osti käytetyn hääpuvun, mitä pitäisi korjata paremmin hänelle sopivaksi. Koristeiden takia työ olisi tosi aikaa vievä, arvioin että noin 15 tuntia, ja kuulemma 500 millä sen lupasin tehdä on liian kallis. Olenko muka ahne kuten hän väittää? Tuntipalkaksi tuosta ei jää paljon mitään. Miksi oletetaan, että ompelutyö ei saa maksaa mitään? Minua ja miestäni ei ole edes kutsuttu häihin, jolloin voisin antaa osan työstä lahjaksi.

Kommentit (411)

Vierailija
301/411 |
19.06.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hääpuku, joko korjattuna tai alusta asti tehtynä on yksi karmeimmista töistä mitä ompelijalle voi tulla. Hääpukuun liittyy niin valtavasti erilaisia tunteita, mielikuvia ja odotuksia, että niiden täyttäminen on paljon vaativampaa kuin tavallisen juhlapuvun kohdalla. Siinä voi mennä vikaan niin monella tavalla, että en ihmettele aloittajan hintapyyntöä.

Vierailija
302/411 |
19.06.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

500e on pieni sijoitus. Naisen häävaate on viimeinen maksu, jonka joutuu itse maksamaan. Häiden jälkeen eletäänkin miehen tuloilla

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
303/411 |
19.06.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Niin oliko tuo 500€ vain työstä vai sisälsikö se materiaalit? No oli kuinka tahansa niin jos ihan verollisena menee niin ei tuosta käteen mitään älytöntä summaa jää. 

Ihan hyvä varmaan, että sun ei tarvitse tehdä tuota hommaa. Tiedän mitä tuosta olisi vielä seurannut. 

Vierailija
304/411 |
19.06.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Niin oliko tuo 500€ vain työstä vai sisälsikö se materiaalit? No oli kuinka tahansa niin jos ihan verollisena menee niin ei tuosta käteen mitään älytöntä summaa jää. 

Ihan hyvä varmaan, että sun ei tarvitse tehdä tuota hommaa. Tiedän mitä tuosta olisi vielä seurannut. 

Tuskin siihen juuri muita materiaaleja menee kuin lankaa. Lankakin tietysti maksaa, mutta se on aika pieni summa, jos ei sitten tarvitse ostaa erikseen silkkilankaa.

Vierailija
305/411 |
19.06.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Sanot sille, että hintasi perustuu taitoihisi ja siihen paljonko työ vie aikaa eikä siihen paljonko kaverin budjetti sattuu olemaan.

Sekä lisäät ; " Millä hinnalla Sinä (se kaveri)  tekisit  pyydetyn työn toiselle ja ottaisit siitä vielä vastuun ?"

Vierailija
306/411 |
19.06.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lone Star kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Sanot sille, että hintasi perustuu taitoihisi ja siihen paljonko työ vie aikaa eikä siihen paljonko kaverin budjetti sattuu olemaan.

Sekä lisäät ; " Millä hinnalla Sinä (se kaveri)  tekisit  pyydetyn työn toiselle ja ottaisit siitä vielä vastuun ?"

Mä sanoisin, että mulla on (kallis) tuntitaksa ja olen aivan helvetin hidas. Jälki on kyllä priimaa.

Vierailija
307/411 |
19.06.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tässä tyypillinen pikkupalveluksen pyyntö feissarimokkiin tallennettuna 😅

https://www.feissarimokat.com/2017/10/pienenpieni-palvelus/

Kuitenkin, tuo harrastajaompelija olisi pyytänyt vuoden työstä vain 350e tarvikkeineen.

Omasta mielestäni asettuisi johonkin 800 euron hujakoille, mutta veikkaan, että tämän ketjun ap olisi pyytänyt 4500 euroa vähintään. (pimeänä).

Eihän tuossa feissarimokassa ollut kyseessä mikään ompelutyö.

Käsityö kuitenkin, ja aivan naurettavan halvalla tarjottu.

Niin on, mutta luulisi ihmisten ymmärtävän ompeleminen ja virkkaaminen eron.

Niin justiinsa. Onhan timpurillakin eri hinta vasaroinnille ja sahaamiselle :DDDDD

Kaikki ei tosiaan ymmärrä ompelemisen ja virkkaamisen eroa. Kun timpuri menee naimisiin ja pyytää ompelijaa ompelemaan hänelle mittatilauspuvun, niin ei se timpuri huomaa onko puku ommeltu vai virkattu. 

Vierailija
308/411 |
19.06.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos siis 500 euroa 15 h työstä hääpuvun korjauksesta on ehdottomasti liikaa, mitäpä olette mieltä hääautojen vuokrahinnoista? Näyttää yleisesti olevan 300 euroa minimi. Siis tyyliin minimi tunnin käytöstä. Onko tämä paljon vai vähän?

Tai dokumentaarinen hääkuvaus, kesto 8 - 10 h, hinta 2 000 - 6 000 euroa, tuntitaksa siis suunnilleen 200 - 600 euroa?

Vierailija
309/411 |
19.06.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Olen korjannut useita kymmeniä hääpukuja. Aika kauan menee aikaa, mutta tuo 15 tuntia on kyllä liioittelua.

Otan max 300 €.

Jos on esim. paljon koristeiden näpräämistä käsin, kyllä menee aikaa.

Nimenomaan näin. Helmikirjonnat täytyy purkaa ja päätellä, jotta pääsee toteuttamaan muutokset ja sen jälkeen taas ommella helmet paikoilleen. Luukujien purkaminen ja ompelu sekä metalliluiden lyhentäminen on vielä oma juttunsa. Itsekin olen joskus ehdottanut vaihtokauppaa puolitutulle, joka on kysellyt maksuttoman ompelutyön perään: pyydän tekemään vastaavan tuntimäärän omaa ammattiaan minulle. Ei yleensä kelpaa tämä aikapankkisysteemi heille kuitenkaan. Miksiköhän?

Vierailija
310/411 |
19.06.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Jos siis 500 euroa 15 h työstä hääpuvun korjauksesta on ehdottomasti liikaa, mitäpä olette mieltä hääautojen vuokrahinnoista? Näyttää yleisesti olevan 300 euroa minimi. Siis tyyliin minimi tunnin käytöstä. Onko tämä paljon vai vähän?

Tai dokumentaarinen hääkuvaus, kesto 8 - 10 h, hinta 2 000 - 6 000 euroa, tuntitaksa siis suunnilleen 200 - 600 euroa?

Katsos kun autojen vuokraus on Miesten Työtä, ja naisvalokuvaajatkin saavat harrastella siinä mieskuvaajien rinnalla. Mutta ompelu, sehän on vain naisihmisten huvin vuoksi puuhastelua, minkä kuka tahansa oppii jo ala-asteella.

Vierailija
311/411 |
19.06.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Katsos kun autojen vuokraus on Miesten Työtä, ja naisvalokuvaajatkin saavat harrastella siinä mieskuvaajien rinnalla. Mutta ompelu, sehän on vain naisihmisten huvin vuoksi puuhastelua, minkä kuka tahansa oppii jo ala-asteella.

Unohdit että ompelu on heikkolahjaisten hommaa ja on suorastaan vääryys ja häpeä kun tällainen vain ompelija kehtaa hyppiä silmille ja pyytää työstään hinnan mistä on hänelle itselleenkin jotain hyötyä. Nöyränä pitää olla iloinen kun joku tällaista palvelusta pyytää.

Vierailija
312/411 |
19.06.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Unohdit että ompelu on heikkolahjaisten hommaa ja on suorastaan vääryys ja häpeä kun tällainen vain ompelija kehtaa hyppiä silmille ja pyytää työstään hinnan mistä on hänelle itselleenkin jotain hyötyä. Nöyränä pitää olla iloinen kun joku tällaista palvelusta pyytää.

Tosin ompelijalta ei pyydetä palvelusta, vaan ompelijalle tehdään palvelus antamalla hänelle ommeltavaa.

Vierailija
313/411 |
19.06.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Sano, että voi kysyä apua sitten joltain muulta puoliksi ilmaiseksi, jos tuota tai vastaavaa korvausta ei edes osissa pysty hoitamaan. 15h ja kokemus maksaa, valitettavasti. Se on tietysti oma valinta, haluaako ammattilaisen vai ei-ammattilaisen taitoa.

Tuo 15 tuntia on ihan yläkanttiin. Siinä ajassa tekee koko mekon.

Äly hoi, tässähän oli kyse siitä että ensin puretaan ja sitten kootaan uudestaan!

Missä niin sanotaan?

Kun ryhdytään korjaamaan yhden henkilön mitoilla tehtyä vaatetta toiselle henkilölle, joka on eri kokoinen ja erimallinen, joutuu kyllä purkamaan ensin vähintään kaikki saumat mekon yläosasta koko vartalon pituudelta ja sitten mitoitetaan ja sovitellaan kaikki kangaskaistaleet uudestaan. Vartalot ovat erilaisia.

Valkoista vaatetta en muokkaisi uudestaan kuin itselleni.

Vierailija
314/411 |
19.06.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ompelimoissa (ainakin osassa) lisäksi hääpukujen käsittely vaatii tilojen siisteydeltä korkeampaa tasoa eli kaiken pitää olla viimeisen päälle pölytöntä, langanpätkät siivottuina ympäristöstä jne. Lisäksi käsiä pitää pestä jatkuvasti ja olla muutenkin erityisen tarkkana, ettei puku vain likaannu. Tämä myös lisää hintaa hääpuvun ompelulle ja muokkaukselle.

Vierailija
315/411 |
19.06.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tosin ompelijalta ei pyydetä palvelusta, vaan ompelijalle tehdään palvelus antamalla hänelle ommeltavaa.

Kyllä se nyt vaan lyylit on niin, että työMIES on palkkansa ansainnut, mutta tyhmän ompelijatTAREN pitää muistaa olla nöyrä ja palvella ilmaiseksi. Ompelijalle tehdään palvelus nimenomaan antamalla haastava tehtävä toteutettavaksi ilman palkkaa. 😎

Pieni kevennys loppuun; kuvailin joskus häitä ihan valokuvaajana. Oli tietysti melkoinen välinearsenaalikin silloin aina mukana. Ei ollut yksi tai kaksi kertaa kun joku setämies tuli neuvomaan ja pätemään. Jos oli miesoletettu apumiehenä, moni puhui pelkästään hänelle, minä, oikea valokuvaaja mutta nainen, olin monen mielestä työssä ihan väärässä paikassa. Näin asenteellista meillä edelleen on.

Vierailija
316/411 |
19.06.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tuntipalkka nettona pitkästi yli 30 euroa, joten kyllä, olet ahne. Eihän tuota toki pakko ole tehdä, mutta itse sanoisin, että sellainen 250 euroa nettona käteen olisi kaikkien kannalta järkevä summa.

Vierailija
317/411 |
19.06.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tuntipalkka nettona pitkästi yli 30 euroa, joten kyllä, olet ahne. Eihän tuota toki pakko ole tehdä, mutta itse sanoisin, että sellainen 250 euroa nettona käteen olisi kaikkien kannalta järkevä summa.

Jokainen voi hinnoitella itse työnsä. Ota tai jätä.

Vierailija
318/411 |
19.06.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tuntipalkaksi ei jää paljon mitään? Jos 15 tuntia ja 500e niin tuntipalkka on silloin 33e. Joka on mun mielestä enemmän kuin hyvä.

Mutta useinhan se on niin että työstä kuin työstä ei maltettaisi maksaa, puoli-ilman pitäisi saada. Aina kun mä huomaan pitäväni jotain työtä kalliina, mietin mikä sen tuntipalkka on ja millä rahalla itse tekisin. Se auttaa hahmottamaan hyvin asioita. Mutta edelleen, yli kolmenkympin tuntipalkka on hyvä.

Ja varsinkin se yli 30 € tuntipalkka on hyvä, jos siitä ei meinaa veroja maksaa....

Vierailija
319/411 |
19.06.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ihmiset aina unohtavat, että kaikki eivät voi olla rikkaita. Haluatteko te että kaikista ammateista maksetaan sama palkka? Että diplomi-insinöörillä ja ompelijalla olisi yhtä kovat tulot?

Ikävä kyllä maailma ei toimi niin. Palveluammatit ovat olleet huonommin palkattuja kautta historian, ja lukemalla ja opiskelemalla voi sitten päästä parempiin ansioihin.

Minusta on ihan oikein, että siivoojilla, ompelijoilla ja kaupan kassoilla jää sen verran käteen rahaa, että he pystyvät elämään hyvää elämää vuokra-asunnossaan, ja satunnaisesti käymään reissussa. Se on ihan oikea määrä rahaa työstä, joka ei vaadi opiskelua tai erityisiä lahjoja.

Lääkäreilla, insinööreillä, managereilla ym. rahaa pitää sitten tulla enemmän.

Jos matalapalkka-alojen palkkoja nostettaisiin, nostettaisiin myös muiden palkkoja hiljalleen ja sen seurauksena hinnat nousee eli ollaan taas lähtöpisteessä. En usko että tästä yhteiskuntarakenteesta päästään ikinä eroon, eikä tarvitsekaan. Kaikkien ei vaan kuulu saada yhtä hyvää palkkaa. Jos et ole tyytyväinen tuloihisi, tee asialle jotain äläkä marise kuin pieni kateellinen lapsi.

Öö... ompelijan perustutkinto suoritetaan kolmessa vuodessa toisen asteen oppilaitoksessa.  Jokin tehdasompelu liukuhihnalla, siis saman sauman jyystäminen, ei vaadi erityisiä lahjoja, mutta mittatilausompelu, kaavoitus jne. todellakin vaativat.

Mutta eivät todellakaan niin paljon, kuin esimerkiksi diplomi-insinöörin työ yliopiston laboratoriossa tai kirurgin työ leikkaussalissa. Tai edes niin paljon kuin tavallisen amk-tuotantoinsinöörin työ.

Joku minulle joskus sanoi, että kyllä siivoojankin työ on hankalaa. Jos on vaikka jossakin erityistä puhtautta vaativassa laboratoriossa töissä, kun pitää tietää mitä aineita käyttää millekin pinnalle. Minun mielestäni kuka tahansa heikkolahjainenkin pystyy oppimaan, mikä purkki sopii millekin pinnalle. Uskon myös, että lähes kuka tahansa pystyy oppimaan, kuinka kaavoja piirretään ompelijana. Toki siihen tarvitsee ammattikoulututkinnon, mutta ei ammattikoulututkinnolla minun mielestäni tarvitse saada työpaikkaa, jossa palkka riittää kevyesti isoon omakotitaloon ja useaan ulkomaanreissuun vuosittain. Ammattikoulututkinnolla pitää saada sen verran palkkaa, että normaali ihmisarki sujuu. Matkustaminen on etuoikeus, ei ihmisoikeus. 

Sen sijaan en usko, että kovin moni selviäisi kaikista korkeimmin palkatuiden ammattien työtehtävistä, jotka vaativat aika paljon enemmän älynlahjoja, sitoutumista ja sinnikkyyttä. Tällaisesta työstä pitää saada sellainen korvaus, joka kannustaa niitä kaikista älykkäimpiä ja motivoituneimpia opiskelemaan ja lopulta johtamaan meitä tavallisempia tallaajia.

Alapeukuttakaa vaan kuinka paljon haluatte. Tiedätte kuitenkin että olen oikeassa, mutta harmittaahan se.

Missä kohtaa tässä ketjussa on mielestäsi ompelijalle vaadittu kirurgin palkkaa? On tosin välillä suorastaan huvittavaa, miten ihan aina kaikkien muiden työt ovat ihan simppeleitä verrattuna omaan työhön. Etenkin insinööreillä.

Sinun kateutesi kohteet ovat  siis omakotitalot ja ulkomaanmatkat, mitä ei rahvaalle pidä missään tapauksessa suoda?

Sinulla on selvästi jäänyt yläasteelta muutama äidinkielen kurssi väliin kun et ymmärrä lukemaasi. 

Tavallisen "rahvaan" ei tarvitse joka vuosi päästä reissaamaan Amerikkaan, eikä tavallisella "rahvaalla" tarvitse olla varaa isoon omakotitaloon. Tavallisella "rahvaalla" pitää olla sen verran rahaa käytettävissään, että hän voi silloin tällöin reissata, asua mukavassa vuokra-asunnossa tai pienessä omakotitalossa ja palkka riittää muutenkin ihan tavalliseen elämään. Sen ei tarvitse riittää siihen, että joka vuosi päästään monta kertaa ulkomaille ja voidaan ostaa joka viikonloppu naudan sisäfilettä ja käydä viikoittain koko perheen kanssa ravintolassa.

Tässäpä sinulle tehtävä, kerro mikä minun koulutukseni on. Asun todella isossa,  täysin maksetussa omakotitalossa järven rannalla. Huoneita meillä on 8 + keittiö + muut tilat. Tontti 3 000 m2.  Ravintolassa emme juurikaan käy, mutta sitä sisäfilettä tulee syötyä viikottain. Ulkomailla olemme välillä kuukausia putkeen.

Maanviljelijä, koulutusta en osaa sanoa, oletko opiskellut vai itse työssä oppinut. Asut maaseudulla, edullinen tontti. Talvisin voi matkustella. Karjaa sinulla ei ole, jos olet kuukausia pois.

Jos olet eläkkeellä, sinulla on Aurinkorannalla asunto.

Kaikki kohdat pielessä...

Kotiäideillä on usein nuo edut.

Vierailija
320/411 |
19.06.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tarkoitat kai, että edullista tekijää haluavan kannalta järkevä summa. Jos sen koltun vie "oikeaan ompelimoon", niin saa kyllä varautua pulittamaan vähän enemmänkin.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kuusi kolme seitsemän