Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

"Kaveri" suuttui kun en suostunut korjaamaan hääpukua käytännössä ilmaiseksi

Vierailija
18.06.2022 |

"Kaveri" siksi, että ollaan tutustuttu yhteisen kaverin kautta, eikä olla kahdestaan oikeastaan ollenkaan tekemisissä, vaikka aika usein nähdäänkin isommassa porukassa. Hän osti käytetyn hääpuvun, mitä pitäisi korjata paremmin hänelle sopivaksi. Koristeiden takia työ olisi tosi aikaa vievä, arvioin että noin 15 tuntia, ja kuulemma 500 millä sen lupasin tehdä on liian kallis. Olenko muka ahne kuten hän väittää? Tuntipalkaksi tuosta ei jää paljon mitään. Miksi oletetaan, että ompelutyö ei saa maksaa mitään? Minua ja miestäni ei ole edes kutsuttu häihin, jolloin voisin antaa osan työstä lahjaksi.

Kommentit (411)

Vierailija
261/411 |
19.06.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eikö tää ole nyt ihan sama asia, kun serkun kumminkaima ykskaks pyytää perheen kylään ja sitten heillä selkiää, että on tietokoneongelmia. Perheen it-ihminen sitten istuu sen vierailun ajan makkarin nurkassa korjaamassa suttusta tietokonetta ja muut nauttii palkaksi kahvit.

Tai sultahan se onnistuu vasurilla nopeesti.. juhliin ruoka kuin ruoka. Olen kokki. - ilmaiseksi tietenkin.

Vierailija
262/411 |
19.06.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Miksi se ostaa sen käytetyn puvun jos ei ymmärrä että korjaaminen on kallis ja iso työ?

Juuri siksi. Ei ymmärrä.

Enpä usko, että kukaan ostaa käytettyä pukua, jos rahat on niukassa ja vielä ymmärtää, että muuttoduuni voi olla kalliimpaa kuin alkuperäinen hinta.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
263/411 |
19.06.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Meidän häissä hyvän ystäväni mies on muusikko. Olimme valitsemassa nändiä ja soitin muusikolle ja kysyin mitä on mieltä. Häistä on yki 20 v aikaa, google ei liikaa kertonut.

Sanoi palaa mulle. Seuraavana päivänä kertoi on oikein hyvä. Sanoi hän odotti minä pyydän häntä esiintymään

Kerroin hän on valmis esiintymään, jos haluaa, mutta meillä on maksettu bändi sitä varten.

Kuvaajatuttumme sanoi hän on törmännyt siihen, että hänen edessä on kamera. Laitettiin hänen eteensä pöydällä kamera, jossa oli jäljellä pari kuvaa. Silloin oli rullat. Kirjoitin lapun voit ottaa loput kuvat, jos haluat. Ymmärsi huumoria

Hyvä tarina, mutta että-sanan käyttö lauseessa olisi hyvä opetella :)

Vierailija
264/411 |
19.06.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ohis mutta uskallan kysyä kun täällä on selvästi ihmisiä jotka tietävät ompelusta ja ompelijan työstä. 

Minulla on ihana, täydellisesti istuva melko yksinkertainen (ei koristeita, taskuja tms) A-linjainen trikkomekko, joka alkaa valitetttavasti olemaan melko kauhtunut. Voinko mennä mekon kanssa ompelijalle pyytämään että tekisi minulle uuden samanlaisen mekon toisesta kankaasta? Niin että ompelija ottaisi mekostani kaavat ja uusi mekko olisi täsmälleen saman kokoinen ja mallinen.

Malli on suunnilleen tällainen: https://img01.ztat.net/article/spp-media-p1/e7edf451396c383ba2083402f11…

Tekevätkö ompelijat tällaista työtä ja millaisesta hintaluokasta puhutaan? Ymmärrän että hinta riippuu kankaan hinnasta ja muista yksityiskohdista, mutta olisiko haarukka esim. 100-200€ vai enemmän?

Periaatteessa vanhan vaatteen käyttäminen kaavana on mahdollista, mutta jos se on kulunut ja kauhtunut, ehkä jo alunperin vähän vinoon leikattu, niin paremman lopputuloksen saa piirtämällä ihan uuden kaavan. Siinä tapauksessa ensimmäisen mekon hinta voisi asettua tuonne 200 euron tuntumaan, mutta samalla kaavalla tekee sitten nopeammin lisää samanlaisia mekkoja, jolloin hinta kankaineen voisi olla jotakuinkin satasen per mekko. Riippuu ompelijasta, jotkut korjausompelijat eivät edes tee uusia vaatteita. 

Kiitos kovasti vastauksesta, tästä on apua :)

Vierailija
265/411 |
19.06.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tuntipalkaksi ei jää paljon mitään? Jos 15 tuntia ja 500e niin tuntipalkka on silloin 33e. Joka on mun mielestä enemmän kuin hyvä.

Mutta useinhan se on niin että työstä kuin työstä ei maltettaisi maksaa, puoli-ilman pitäisi saada. Aina kun mä huomaan pitäväni jotain työtä kalliina, mietin mikä sen tuntipalkka on ja millä rahalla itse tekisin. Se auttaa hahmottamaan hyvin asioita. Mutta edelleen, yli kolmenkympin tuntipalkka on hyvä.

Jos ap. ompelee työkseen, tuosta pitäisi vähentäå alvi 24%, vakuutukset, koneet, tarvikkeet, vuokrat jne.

Jos työhön menee 15h, niin helposti mee yhtäpaljon tunteja suunnittelutyöhön, puhelinkeskusteluihin, vähintäin 2-3 sovitusta jne.

Puku pitää sovittaa etukäteen ja tehdä korjausmerkinmät, jonka jälkeen pukua pitää vielä sovittaa ja tehdä tarvittavat korjaukset.

Vierailija
266/411 |
19.06.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tuo 15 tuntiahan on vain arvio, siihen pukuun voi mennä 20 tai 25 tuntia, jos joutuu ompelemaan käsin ja välillä purkamaan. Siihen vielä vähintään yksi sovitus. Ap ei taida olla ompeluyrittäjä vaan taitava harrastaja. En itsekään omaa vapaa-aikaa möisi mihin tahansa hintaan jollekin tutuntutulle. Ompeluyrittäjiä on, joten on pelkkää pihiyttä yrittää käyttää hyväksi jotain tuttavaa.

Uskon myös että AP on harrastaja koska ammattilainen olisi varmasti maininnut aloituksessa että kyseessä on päivätyönä tehtävä tilaustyö. Eli tekisi varmaan pimeänä.

33€/h kuulostaa äkkiseltään paljolta, mutta itse en myisi vähää vapaa-aikaani tuollaiseen hintaan. Teen jo päivätöitä joilla saan laskut maksettua ja ruokaa pöytään, ja töiden, kotitöiden ym lisäksi jää arki-illassa ehkä 2h omaa aikaa. Uhraisinko parin viikon kaikkien arki-iltojen vapaa-ajan tuollaisen summan takia? Ehkä jos olisin pulassa, mutta normaalitilanteessa en todellakaan. 

Vierailija
267/411 |
19.06.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Eikö tää ole nyt ihan sama asia, kun serkun kumminkaima ykskaks pyytää perheen kylään ja sitten heillä selkiää, että on tietokoneongelmia. Perheen it-ihminen sitten istuu sen vierailun ajan makkarin nurkassa korjaamassa suttusta tietokonetta ja muut nauttii palkaksi kahvit.

Tai sultahan se onnistuu vasurilla nopeesti.. juhliin ruoka kuin ruoka. Olen kokki. - ilmaiseksi tietenkin.

Juristisukulainen kutsutaan kahville, ja pyydetään siinä sivussa hoitamaan peruskirjoituspaperit, "eihän se kauaa vie".

Valokuvaaja nappaa ihan nopsaan vaan pari hääkuvaa, kun "sullahan on se kamera".

Lähihoitajaksi opiskeleva teini tuupataan juhlissa sivuhuoneeseen viihdyttämään lapsia, "saat siinä vähän harjoitella".

Sähkömies asentaa muutaman pihavalon noin ohimennen, kun toiset grillailevat, "me tässä aloitellaan jo, jätetään kyllä sullekin pihvi".

Vierailija
268/411 |
19.06.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tässä tyypillinen pikkupalveluksen pyyntö feissarimokkiin tallennettuna 😅

https://www.feissarimokat.com/2017/10/pienenpieni-palvelus/

Kuitenkin, tuo harrastajaompelija olisi pyytänyt vuoden työstä vain 350e tarvikkeineen.

Omasta mielestäni asettuisi johonkin 800 euron hujakoille, mutta veikkaan, että tämän ketjun ap olisi pyytänyt 4500 euroa vähintään. (pimeänä).

269/411 |
19.06.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Aika hyvä tuntiliksa tuo olisi ollut ompelemisesta

Vierailija
270/411 |
19.06.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tuntipalkaksi ei jää paljon mitään? Jos 15 tuntia ja 500e niin tuntipalkka on silloin 33e. Joka on mun mielestä enemmän kuin hyvä.

Mutta useinhan se on niin että työstä kuin työstä ei maltettaisi maksaa, puoli-ilman pitäisi saada. Aina kun mä huomaan pitäväni jotain työtä kalliina, mietin mikä sen tuntipalkka on ja millä rahalla itse tekisin. Se auttaa hahmottamaan hyvin asioita. Mutta edelleen, yli kolmenkympin tuntipalkka on hyvä.

Tämä. Aika 15 h on kaksi työpäivää ja kuukaudessa on 21-22 työpäivää. Eli jos AP tekisi tuollaista keikkaa koko ajan hän saisi 5250 - 5500 e/kk. Jos tarkoitus tehdä pimeästi niin kuka kehtaa sanoa ettei jää paljon mitään? Uskon että suurimmalla osalla palstamammoista on pienemmät bruttotulot.

Se on toinen juttu jos AP on ammattiompelija ja laskuttaisi yrityksensä kautta niin silloin hinta voisi olla tuota luokkaa mutta siinä on mukana sitten eläke-, työttömyys- jne. maksut jolloin nettotuntiansio on pienempi.

Vierailija
271/411 |
19.06.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ihmiset aina unohtavat, että kaikki eivät voi olla rikkaita. Haluatteko te että kaikista ammateista maksetaan sama palkka? Että diplomi-insinöörillä ja ompelijalla olisi yhtä kovat tulot?

Ikävä kyllä maailma ei toimi niin. Palveluammatit ovat olleet huonommin palkattuja kautta historian, ja lukemalla ja opiskelemalla voi sitten päästä parempiin ansioihin.

Minusta on ihan oikein, että siivoojilla, ompelijoilla ja kaupan kassoilla jää sen verran käteen rahaa, että he pystyvät elämään hyvää elämää vuokra-asunnossaan, ja satunnaisesti käymään reissussa. Se on ihan oikea määrä rahaa työstä, joka ei vaadi opiskelua tai erityisiä lahjoja.

Lääkäreilla, insinööreillä, managereilla ym. rahaa pitää sitten tulla enemmän.

Jos matalapalkka-alojen palkkoja nostettaisiin, nostettaisiin myös muiden palkkoja hiljalleen ja sen seurauksena hinnat nousee eli ollaan taas lähtöpisteessä. En usko että tästä yhteiskuntarakenteesta päästään ikinä eroon, eikä tarvitsekaan. Kaikkien ei vaan kuulu saada yhtä hyvää palkkaa. Jos et ole tyytyväinen tuloihisi, tee asialle jotain äläkä marise kuin pieni kateellinen lapsi.

Öö... ompelijan perustutkinto suoritetaan kolmessa vuodessa toisen asteen oppilaitoksessa.  Jokin tehdasompelu liukuhihnalla, siis saman sauman jyystäminen, ei vaadi erityisiä lahjoja, mutta mittatilausompelu, kaavoitus jne. todellakin vaativat.

Mutta eivät todellakaan niin paljon, kuin esimerkiksi diplomi-insinöörin työ yliopiston laboratoriossa tai kirurgin työ leikkaussalissa. Tai edes niin paljon kuin tavallisen amk-tuotantoinsinöörin työ.

Joku minulle joskus sanoi, että kyllä siivoojankin työ on hankalaa. Jos on vaikka jossakin erityistä puhtautta vaativassa laboratoriossa töissä, kun pitää tietää mitä aineita käyttää millekin pinnalle. Minun mielestäni kuka tahansa heikkolahjainenkin pystyy oppimaan, mikä purkki sopii millekin pinnalle. Uskon myös, että lähes kuka tahansa pystyy oppimaan, kuinka kaavoja piirretään ompelijana. Toki siihen tarvitsee ammattikoulututkinnon, mutta ei ammattikoulututkinnolla minun mielestäni tarvitse saada työpaikkaa, jossa palkka riittää kevyesti isoon omakotitaloon ja useaan ulkomaanreissuun vuosittain. Ammattikoulututkinnolla pitää saada sen verran palkkaa, että normaali ihmisarki sujuu. Matkustaminen on etuoikeus, ei ihmisoikeus. 

Sen sijaan en usko, että kovin moni selviäisi kaikista korkeimmin palkatuiden ammattien työtehtävistä, jotka vaativat aika paljon enemmän älynlahjoja, sitoutumista ja sinnikkyyttä. Tällaisesta työstä pitää saada sellainen korvaus, joka kannustaa niitä kaikista älykkäimpiä ja motivoituneimpia opiskelemaan ja lopulta johtamaan meitä tavallisempia tallaajia.

Alapeukuttakaa vaan kuinka paljon haluatte. Tiedätte kuitenkin että olen oikeassa, mutta harmittaahan se.

Missä kohtaa tässä ketjussa on mielestäsi ompelijalle vaadittu kirurgin palkkaa? On tosin välillä suorastaan huvittavaa, miten ihan aina kaikkien muiden työt ovat ihan simppeleitä verrattuna omaan työhön. Etenkin insinööreillä.

Sinun kateutesi kohteet ovat  siis omakotitalot ja ulkomaanmatkat, mitä ei rahvaalle pidä missään tapauksessa suoda?

En ota kantaa muuhun, mutta minä olen kirurgi ja minun tuntipalkkani on 34 euroa. Ei edes alin erikoislääkärin palkka, vaan sieltä keskivaiheilta taulukkoa. Joten kyllä tässä ketjussa nimenomaan on vaadittu kirurgin palkkaa.

-eri

Kuitenkin kun tulemme vastaanotollesi esimerkiksi Terveystaloon, laskutat tunnin töistä kolmesta 20 min vastaanottoajasta  3 x 123 euroa = 369 euroa.

Ääliö.

Tuosta summasta maksetaan kaikki. Ihan kaikki koko firman kulut. 

Rakennuksen vuokra, irtaimisto, sähköt, vedet, tarvikkeet, hoitajien palkat, vastaanoton, sihteerin palkat, siivoajien, talonmiehien palkat, kirjanpidon, palkanmaksun jne. Ja tietysti myös sen lääkärin palkka. 

-Vai mistä luulet, että ne rahat saadaan lääkäriaseman ylläpitoon?

-Sitten summassa on tietysti lisänä ne alvit ja tellit ja lellit yms.  sivukustannukset.

Pitää olla melkoisen yksinkertainen, että luulee lääkärin saavan nuo rahat kokonaan itselleen.

Ääliö.

Ompelijan "kirurgin palkasta" maksetaan myös kaikki yrityksen kulut, ennen kuin siitä jää käteen tuntipalkka.

Mutta ompelijalla on muitakin asiakkaita kuin yksi hääpuvun pienentäjä. 

Ap, hintasi on naurettavan korkea. Toki ymmärrän miksi, koska ei hääpuvun lyhentäminen varmasti mukavimmasta päästä ole. Missään yrityksessä ei velotettaisi noin paljon, tai muuten käytettyjä hääpukuja ei myytäisi lainkaan.

Vanhan vaatteen korjaaminen vie lähes puolta enemmän aikaa, kun uuden ompelimen, kun purkaminen on hidasta ja aikaa vievää, jos vaate tehdään mittojen mukaan.

Sama rempoissa, ihmiset jaksaa ihmetellä, mikä kylpyhuoneen remontissa maksaa, kun eivät tajua, miten paljon aikaa vie entisen purkaminen.

Vierailija
272/411 |
19.06.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ihmiset aina unohtavat, että kaikki eivät voi olla rikkaita. Haluatteko te että kaikista ammateista maksetaan sama palkka? Että diplomi-insinöörillä ja ompelijalla olisi yhtä kovat tulot?

Ikävä kyllä maailma ei toimi niin. Palveluammatit ovat olleet huonommin palkattuja kautta historian, ja lukemalla ja opiskelemalla voi sitten päästä parempiin ansioihin.

Minusta on ihan oikein, että siivoojilla, ompelijoilla ja kaupan kassoilla jää sen verran käteen rahaa, että he pystyvät elämään hyvää elämää vuokra-asunnossaan, ja satunnaisesti käymään reissussa. Se on ihan oikea määrä rahaa työstä, joka ei vaadi opiskelua tai erityisiä lahjoja.

Jos matalapalkka-alojen palkkoja nostettaisiin, nostettaisiin myös muiden palkkoja hiljalleen ja sen seurauksena hinnat nousee eli ollaan taas lähtöpisteessä. En usko että tästä yhteiskuntarakenteesta päästään ikinä eroon, eikä tarvitsekaan. Kaikkien ei vaan kuulu saada yhtä hyvää palkkaa. Jos et ole tyytyväinen tuloihisi, tee asialle jotain äläkä marise kuin pieni kateellinen lapsi.

Öö... ompelijan perustutkinto suoritetaan kolmessa vuodessa toisen asteen oppilaitoksessa.  Jokin tehdasompelu liukuhihnalla, siis saman sauman jyystäminen, ei vaadi erityisiä lahjoja, mutta mittatilausompelu, kaavoitus jne. todellakin vaativat.

Mutta eivät todellakaan niin paljon, kuin esimerkiksi diplomi-insinöörin työ yliopiston laboratoriossa tai kirurgin työ leikkaussalissa. Tai edes niin paljon kuin tavallisen amk-tuotantoinsinöörin työ.

Joku minulle joskus sanoi, että kyllä siivoojankin työ on hankalaa. Jos on vaikka jossakin erityistä puhtautta vaativassa laboratoriossa töissä, kun pitää tietää mitä aineita käyttää millekin pinnalle. Minun mielestäni kuka tahansa heikkolahjainenkin pystyy oppimaan, mikä purkki sopii millekin pinnalle. Uskon myös, että lähes kuka tahansa pystyy oppimaan, kuinka kaavoja piirretään ompelijana. Toki siihen tarvitsee ammattikoulututkinnon, mutta ei ammattikoulututkinnolla minun mielestäni tarvitse saada työpaikkaa, jossa palkka riittää kevyesti isoon omakotitaloon ja useaan ulkomaanreissuun vuosittain. Ammattikoulututkinnolla pitää saada sen verran palkkaa, että normaali ihmisarki sujuu. Matkustaminen on etuoikeus, ei ihmisoikeus. 

Sen sijaan en usko, että kovin moni selviäisi kaikista korkeimmin palkatuiden ammattien työtehtävistä, jotka vaativat aika paljon enemmän älynlahjoja, sitoutumista ja sinnikkyyttä. Tällaisesta työstä pitää saada sellainen korvaus, joka kannustaa niitä kaikista älykkäimpiä ja motivoituneimpia opiskelemaan ja lopulta johtamaan meitä tavallisempia tallaajia.

Alapeukuttakaa vaan kuinka paljon haluatte. Tiedätte kuitenkin että olen oikeassa, mutta harmittaahan se.

Missä kohtaa tässä ketjussa on mielestäsi ompelijalle vaadittu kirurgin palkkaa? On tosin välillä suorastaan huvittavaa, miten ihan aina kaikkien muiden työt ovat ihan simppeleitä verrattuna omaan työhön. Etenkin insinööreillä.

Sinun kateutesi kohteet ovat  siis omakotitalot ja ulkomaanmatkat, mitä ei rahvaalle pidä missään tapauksessa suoda?

En ota kantaa muuhun, mutta minä olen kirurgi ja minun tuntipalkkani on 34 euroa. Ei edes alin erikoislääkärin palkka, vaan sieltä keskivaiheilta taulukkoa. Joten kyllä tässä ketjussa nimenomaan on vaadittu kirurgin palkkaa.

-eri

Kuitenkin kun tulemme vastaanotollesi esimerkiksi Terveystaloon, laskutat tunnin töistä kolmesta 20 min vastaanottoajasta  3 x 123 euroa = 369 euroa.

Ääliö.

Rakennuksen vuokra, irtaimisto, sähköt, vedet, tarvikkeet, hoitajien palkat, vastaanoton, sihteerin palkat, siivoajien, talonmiehien palkat, kirjanpidon, palkanmaksun jne. Ja tietysti myös sen lääkärin palkka. 

-Sitten summassa on tietysti lisänä ne alvit ja tellit ja lellit yms.  sivukustannukset.

Pitää olla melkoisen yksinkertainen, että luulee lääkärin saavan nuo rahat kokonaan itselleen.

Niin, melko yksinkertainen pitää lääkärin tai kenen tahansa muun myös olla jos luulee että ap saa sen mahdollisen 500 euroa hääpuvun korjauksesta puhtaana käteen. Siitäkin summasta maksetaan kaikki ihan samat kulut kuin lääkärikeskus maksaa omista palkkioistaan. 

Vierailija
273/411 |
19.06.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kuitenkin, tuo harrastajaompelija olisi pyytänyt vuoden työstä vain 350e tarvikkeineen.

Omasta mielestäni asettuisi johonkin 800 euron hujakoille, mutta veikkaan, että tämän ketjun ap olisi pyytänyt 4500 euroa vähintään. (pimeänä).

Eihän tuossa feissarimokassa ollut kyseessä mikään ompelutyö.

Vierailija
274/411 |
19.06.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

BMW kirjoitti:

Aika hyvä tuntiliksa tuo olisi ollut ompelemisesta

Ihan hyvä, mutta ei liian korkea.

Vierailija
275/411 |
19.06.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

-eri

Ääliö.

Ääliö.

Ompelijan "kirurgin palkasta" maksetaan myös kaikki yrityksen kulut, ennen kuin siitä jää käteen tuntipalkka.

Mutta ompelijalla on muitakin asiakkaita kuin yksi hääpuvun pienentäjä. 

Ap, hintasi on naurettavan korkea. Toki ymmärrän miksi, koska ei hääpuvun lyhentäminen varmasti mukavimmasta päästä ole. Missään yrityksessä ei velotettaisi noin paljon, tai muuten käytettyjä hääpukuja ei myytäisi lainkaan.

Ap:n tarinasta kävi kyllä hyvin ilmi, ettei tarvittava työ ollut puvun lyhentäminen.

Vierailija
276/411 |
19.06.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tämä. Aika 15 h on kaksi työpäivää ja kuukaudessa on 21-22 työpäivää. Eli jos AP tekisi tuollaista keikkaa koko ajan hän saisi 5250 - 5500 e/kk. Jos tarkoitus tehdä pimeästi niin kuka kehtaa sanoa ettei jää paljon mitään? Uskon että suurimmalla osalla palstamammoista on pienemmät bruttotulot.

Se on toinen juttu jos AP on ammattiompelija ja laskuttaisi yrityksensä kautta niin silloin hinta voisi olla tuota luokkaa mutta siinä on mukana sitten eläke-, työttömyys- jne. maksut jolloin nettotuntiansio on pienempi.

Oli ap. harrastaja tai ammattiompelija, jotta voi edes ommella, tarvitaan jonkinlaiset työtilat, ompelukone (hyvä kone maksaa tonneja) sakset (maksaa satasia), kaikenlaisia tarvikkeita neuloja, mittanauhoja jne. Ja omelukoneen lisäksi saumuri.

Vierailija
277/411 |
19.06.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Myytkö tosiaan 800 eurolla vuoden vapaa-aikasi? Täällä olisi tarjolla mm. ikkunanpesua, terassin hionta ja öljyäminen ja kaikenlaista muuta mukavaa pikkuhommaa. Milloin tulet?

Vierailija
278/411 |
19.06.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tuo 15 tuntiahan on vain arvio, siihen pukuun voi mennä 20 tai 25 tuntia, jos joutuu ompelemaan käsin ja välillä purkamaan. Siihen vielä vähintään yksi sovitus. Ap ei taida olla ompeluyrittäjä vaan taitava harrastaja. En itsekään omaa vapaa-aikaa möisi mihin tahansa hintaan jollekin tutuntutulle. Ompeluyrittäjiä on, joten on pelkkää pihiyttä yrittää käyttää hyväksi jotain tuttavaa.

Oikealta ammattilaiselta voi mennä myös paljon vähemmän aikaa, ja todennäköisesti meneekin.

Olen ihan samaa mieltä. Siksi tuntuukin hullulta, että mekon ostanut ei mennyt suoraan ammattilaisen luo vaan kysyi harrastelijaa.

Missä kohtaa on kerrottu ap:n olevan harrastelija?

Vierailija
279/411 |
19.06.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Eihän tuossa feissarimokassa ollut kyseessä mikään ompelutyö.

Käsityö kuitenkin, ja aivan naurettavan halvalla tarjottu.

Vierailija
280/411 |
19.06.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tuo oli hyvä!!!

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kuusi viisi viisi