Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

"Kaveri" suuttui kun en suostunut korjaamaan hääpukua käytännössä ilmaiseksi

Vierailija
18.06.2022 |

"Kaveri" siksi, että ollaan tutustuttu yhteisen kaverin kautta, eikä olla kahdestaan oikeastaan ollenkaan tekemisissä, vaikka aika usein nähdäänkin isommassa porukassa. Hän osti käytetyn hääpuvun, mitä pitäisi korjata paremmin hänelle sopivaksi. Koristeiden takia työ olisi tosi aikaa vievä, arvioin että noin 15 tuntia, ja kuulemma 500 millä sen lupasin tehdä on liian kallis. Olenko muka ahne kuten hän väittää? Tuntipalkaksi tuosta ei jää paljon mitään. Miksi oletetaan, että ompelutyö ei saa maksaa mitään? Minua ja miestäni ei ole edes kutsuttu häihin, jolloin voisin antaa osan työstä lahjaksi.

Kommentit (411)

Vierailija
221/411 |
19.06.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Sano, että voi kysyä apua sitten joltain muulta puoliksi ilmaiseksi, jos tuota tai vastaavaa korvausta ei edes osissa pysty hoitamaan. 15h ja kokemus maksaa, valitettavasti. Se on tietysti oma valinta, haluaako ammattilaisen vai ei-ammattilaisen taitoa.

Tuo 15 tuntia on ihan yläkanttiin. Siinä ajassa tekee koko mekon.

Äly hoi, tässähän oli kyse siitä että ensin puretaan ja sitten kootaan uudestaan!

Missä niin sanotaan?

Jokainen vähänkin ompeleva ymmärtää sopimattoman hääpuvun korjauksen mittoihin sopivaksi tarkoittavan juuri tuota purkamista ja uudelleen kokoamista. Ei se hääpuku muuten istu. Ilmeisesti morsian ei ole tuota itse ostovaiheessa ymmärtänyt.

Voi kuule, tuskinpa kyseessä on kermakakku, normaalit häämekot eivät vaadi purkamista ja iudelleen kokoamista.

Mitä istuvampi malli, sitä enemmän pitää purkaa. Esimerkiksi prinsessaleikatusta puvusta kaikki yläosan saumat pitää tehdä uudestaan. Suurin osa hääpuvuista on noita. Tietenkin jo se "häämekko" on kaftaani, se ei juurikaan muutoksia edes tarvitse.

Vierailija
222/411 |
19.06.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ap on provotrollaaja tai sitten täysi idiootti. 

Ja tuskinpa se "kaveri" nyt ihan suuttui. Teet itsestäsi nyt vain turhan tärkeän "ammattitaitoinesi."

Ihan ok. jos kysyi hintaa (ehkä jopa ajatteli auttavansa sinua, että saat töitä ja palkkaa).

Jos itse annat ihan kohtuuttoman hinta-arvion, niin on ihan ok. että hän ei palvelujasi käytä, vaan valitsee jonkun normaalihintaisen, tai hyvässä lykyssä löytää jonkun huokean tekijän. 

Jos et halunnut alkaa tekemään tätä työtä, niin miksi et voinut vain kieltäytyä? Miksi pitää kolminkertaistaa hinta ja nyt esittää jotain marttyyria ja haukkua morsiainta? 

Tuliko morsiankin langoille? Kuulostaa ihan siltä...

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
223/411 |
19.06.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sama se on, kun on ollut hoitoalalla. Aivan ihmeellisiä pyyntöjä ja odotuksia. Hoidin ilmaiseksi monet kerrat muiden lapsia, mutta siinä vaiheessa kun tuli p****a päälle ja "virheistä" juoruttiin säännöllisesti muille, päätin lopettaa. Lapsilla oli oikeasti turvallinen hoito, mutta virheeksi riitti milloin mikäkin. Ei olisi esim. saanut käyttää sanaa "tuhma", olisi pitänyt vaihtaa omaa istumapaikkaa, kun lapsi niin halusi ym ym. Kiitos, mutta hankkikoon mieleisensä tuki aikuisen muualta.

Vierailija
224/411 |
19.06.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tuntipalkaksi ei jää paljon mitään? Jos 15 tuntia ja 500e niin tuntipalkka on silloin 33e. Joka on mun mielestä enemmän kuin hyvä.

Mutta useinhan se on niin että työstä kuin työstä ei maltettaisi maksaa, puoli-ilman pitäisi saada. Aina kun mä huomaan pitäväni jotain työtä kalliina, mietin mikä sen tuntipalkka on ja millä rahalla itse tekisin. Se auttaa hahmottamaan hyvin asioita. Mutta edelleen, yli kolmenkympin tuntipalkka on hyvä.

Oletat selvästi että tämä "kaveri" ostaa kaikki tarvikkeet ja työvälineet, tarjoaa ehkä työtilankin.

Sähkö, langat, tarvikkeet, työvälineet eivät ole ilmaisia.

Vierailija
225/411 |
19.06.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ja tuskinpa se "kaveri" nyt ihan suuttui. Teet itsestäsi nyt vain turhan tärkeän "ammattitaitoinesi."

Ihan ok. jos kysyi hintaa (ehkä jopa ajatteli auttavansa sinua, että saat töitä ja palkkaa).

Jos itse annat ihan kohtuuttoman hinta-arvion, niin on ihan ok. että hän ei palvelujasi käytä, vaan valitsee jonkun normaalihintaisen, tai hyvässä lykyssä löytää jonkun huokean tekijän. 

Jos et halunnut alkaa tekemään tätä työtä, niin miksi et voinut vain kieltäytyä? Miksi pitää kolminkertaistaa hinta ja nyt esittää jotain marttyyria ja haukkua morsiainta? 

Saat tämän kuulostamaan siltä, että ap olisi jostain syystä tarvinnut tai jopa halunnut homman. Jos olisi, hän olisi tehnyt uuden edullisemman tarjouksen. Nyt kaverin kaveri etsii omalle budjetilleen sopivamman tekijän, eikä ap ole hävinnyt yhtään mitään.

Vierailija
226/411 |
19.06.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Sano, että voi kysyä apua sitten joltain muulta puoliksi ilmaiseksi, jos tuota tai vastaavaa korvausta ei edes osissa pysty hoitamaan. 15h ja kokemus maksaa, valitettavasti. Se on tietysti oma valinta, haluaako ammattilaisen vai ei-ammattilaisen taitoa.

Äly hoi, tässähän oli kyse siitä että ensin puretaan ja sitten kootaan uudestaan!

Missä niin sanotaan?

Jokainen vähänkin ompeleva ymmärtää sopimattoman hääpuvun korjauksen mittoihin sopivaksi tarkoittavan juuri tuota purkamista ja uudelleen kokoamista. Ei se hääpuku muuten istu. Ilmeisesti morsian ei ole tuota itse ostovaiheessa ymmärtänyt.

Voi kuule, tuskinpa kyseessä on kermakakku, normaalit häämekot eivät vaadi purkamista ja iudelleen kokoamista.

No niin, ilmeisesti olet tällainen ala-asteella oppinsa saanut huipputaitaja!

Kerropa minulle miten korjaus vaatteen istuvaksi ilman että purat ja kokoat uudelleen?

Miten ajattelit suurentaa pukua ilman purkamista?

Tai pienentää? Saumurilla vaan surautat sivuista pari kolme senttiä sisään!

Vähän voi haitata jos puvussa on jotain helmiä tai muuta koristetta. Tai vaikka luut tukemassa

Voi joutua remontoimaan sen saumurin sitten seuraavaksi.

Mut nopeasti saa kyllä pienemmäksi sen hääpuvun!

Vierailija
227/411 |
19.06.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Missä niin sanotaan?

Paitsi että kermakakku on paljon helpompi kuin esim. merenneitolinjainen hyvin pelkistetty mekko. Kermakakun suurin haaste on saada sellainen mahtumaan kotiompelijan työpisteelle, jos siitä ei saa alushameita erilleen.

Vierailija
228/411 |
19.06.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kaikenmaailman patalappujen ompelijat yrittää näköjään vähätellä ompelijoita

Vierailija
229/411 |
19.06.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Korjausompelusta: housuihini vaihdettiin vetoketju. Maksoi 37€, arvioni on, että työhön meni n. 30 min.

Kun viet autosi merkkihuoltoon, puolen tunnin työstä veloitetaan vähintään kaksinkertainen hinta, eikä kukaan kyseenalaista sitä.

Eri juttu koska auto on pakko huoltaa.

Lumppuja ja rättejä maailma täynnä ja niitä saa halvalla ja ovat ihan kivoja vaikka eivät nyt mitään laatua ole.

Palvelut joita en käytä on ompelija ja verhoilija.

Samoin maalari..

Ei autoa tarvitse eikä kannata viedä huoltoon. Öljyt ja suodattimet vaihtaa itsekin. Verhoilu on paljon vaikeampaa. Osaan ommella mutta mittatilauspukuni ompelee kyllä vaatturi.

M

Vierailija
230/411 |
19.06.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Missä niin sanotaan?

Itse voi omalle hääpuvulleen tehdä tietysti ihan minkälaisen ratkaisun haluaa. Voi vaikka surauttaa sillä saumurilla kuten joku ehdotti. Toki silloin pitää hyväksyä itse myös se lopputulos. Minkä jälkeen voi kirjoittaa tänne ketjuun "Mikä on älyttömin kuulemasi tai todistamasi "Tein itse ja säästin" -tapaus?" tykkäykset on taattuja. 

Vierailija
231/411 |
19.06.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Purin eilen miesten lyhythihaisen kauluspaidan osiin niin, että kaulus ja selkäkaitale jäivät yhteen mutta muut saumat saksilla/ratkojalla auki ja isoimmat kokonaiset kangaspalat askartelukäyttöön, napit irti. Tähän meni noin tunti (katsoin samalla Selviytyjät-ohjelmaa). Että siitä voi laskeskella itse kukin kuinka kauan kestää purkaa naisen juhlamekkoa, jossa koristeita, taitoksia ja laskoksia jne.

Vierailija
232/411 |
19.06.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eihän ompelijoita tarvita näköjään ollenkaan, kun kaikki on oppineet jo ala-asteella tarvittavat taidot!

Niinhän sitä kaikki osaa täydellisesti ruotsia ja matikkaa, nekin opetettiin jo koulussa!!

Vierailija
233/411 |
19.06.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ihmiset aina unohtavat, että kaikki eivät voi olla rikkaita. Haluatteko te että kaikista ammateista maksetaan sama palkka? Että diplomi-insinöörillä ja ompelijalla olisi yhtä kovat tulot?

Ikävä kyllä maailma ei toimi niin. Palveluammatit ovat olleet huonommin palkattuja kautta historian, ja lukemalla ja opiskelemalla voi sitten päästä parempiin ansioihin.

Minusta on ihan oikein, että siivoojilla, ompelijoilla ja kaupan kassoilla jää sen verran käteen rahaa, että he pystyvät elämään hyvää elämää vuokra-asunnossaan, ja satunnaisesti käymään reissussa. Se on ihan oikea määrä rahaa työstä, joka ei vaadi opiskelua tai erityisiä lahjoja.

Lääkäreilla, insinööreillä, managereilla ym. rahaa pitää sitten tulla enemmän.

Jos matalapalkka-alojen palkkoja nostettaisiin, nostettaisiin myös muiden palkkoja hiljalleen ja sen seurauksena hinnat nousee eli ollaan taas lähtöpisteessä. En usko että tästä yhteiskuntarakenteesta päästään ikinä eroon, eikä tarvitsekaan. Kaikkien ei vaan kuulu saada yhtä hyvää palkkaa. Jos et ole tyytyväinen tuloihisi, tee asialle jotain äläkä marise kuin pieni kateellinen lapsi.

Öö... ompelijan perustutkinto suoritetaan kolmessa vuodessa toisen asteen oppilaitoksessa.  Jokin tehdasompelu liukuhihnalla, siis saman sauman jyystäminen, ei vaadi erityisiä lahjoja, mutta mittatilausompelu, kaavoitus jne. todellakin vaativat.

Mutta eivät todellakaan niin paljon, kuin esimerkiksi diplomi-insinöörin työ yliopiston laboratoriossa tai kirurgin työ leikkaussalissa. Tai edes niin paljon kuin tavallisen amk-tuotantoinsinöörin työ.

Joku minulle joskus sanoi, että kyllä siivoojankin työ on hankalaa. Jos on vaikka jossakin erityistä puhtautta vaativassa laboratoriossa töissä, kun pitää tietää mitä aineita käyttää millekin pinnalle. Minun mielestäni kuka tahansa heikkolahjainenkin pystyy oppimaan, mikä purkki sopii millekin pinnalle. Uskon myös, että lähes kuka tahansa pystyy oppimaan, kuinka kaavoja piirretään ompelijana. Toki siihen tarvitsee ammattikoulututkinnon, mutta ei ammattikoulututkinnolla minun mielestäni tarvitse saada työpaikkaa, jossa palkka riittää kevyesti isoon omakotitaloon ja useaan ulkomaanreissuun vuosittain. Ammattikoulututkinnolla pitää saada sen verran palkkaa, että normaali ihmisarki sujuu. Matkustaminen on etuoikeus, ei ihmisoikeus. 

Sen sijaan en usko, että kovin moni selviäisi kaikista korkeimmin palkatuiden ammattien työtehtävistä, jotka vaativat aika paljon enemmän älynlahjoja, sitoutumista ja sinnikkyyttä. Tällaisesta työstä pitää saada sellainen korvaus, joka kannustaa niitä kaikista älykkäimpiä ja motivoituneimpia opiskelemaan ja lopulta johtamaan meitä tavallisempia tallaajia.

Alapeukuttakaa vaan kuinka paljon haluatte. Tiedätte kuitenkin että olen oikeassa, mutta harmittaahan se.

Missä kohtaa tässä ketjussa on mielestäsi ompelijalle vaadittu kirurgin palkkaa? On tosin välillä suorastaan huvittavaa, miten ihan aina kaikkien muiden työt ovat ihan simppeleitä verrattuna omaan työhön. Etenkin insinööreillä.

Sinun kateutesi kohteet ovat  siis omakotitalot ja ulkomaanmatkat, mitä ei rahvaalle pidä missään tapauksessa suoda?

Sinulla on selvästi jäänyt yläasteelta muutama äidinkielen kurssi väliin kun et ymmärrä lukemaasi. 

Tavallisen "rahvaan" ei tarvitse joka vuosi päästä reissaamaan Amerikkaan, eikä tavallisella "rahvaalla" tarvitse olla varaa isoon omakotitaloon. Tavallisella "rahvaalla" pitää olla sen verran rahaa käytettävissään, että hän voi silloin tällöin reissata, asua mukavassa vuokra-asunnossa tai pienessä omakotitalossa ja palkka riittää muutenkin ihan tavalliseen elämään. Sen ei tarvitse riittää siihen, että joka vuosi päästään monta kertaa ulkomaille ja voidaan ostaa joka viikonloppu naudan sisäfilettä ja käydä viikoittain koko perheen kanssa ravintolassa.

Näin parempana ihmisenä eli ison tuotantolaitoksen johtajana (täten tietenkin koulutukseltani DI:nä) en osaa piirtää tikku-ukkoa kummempaa enkä tehdä kaavoja enkä ommella edes reikää lasten housun polvista umpeen kunnolla. Kasaan sen kyllä saan kursittua (silloin harvoin kun innostun kokeilemaan) mutta eipä sillä sen jälkeen mitään enää tee. Ostan siis aina uusia vaatteita vaikka olisi vain pikkuriikkinen reiän alku koska en vaan osaa enkä halua kiusata lastakaan niillä onnettomilla kötöstyksilläni.

Joten mielelläni maksan ammattikäsityöntekijälle laadusta kun sellaista palvelua tarvitsen. Aivan kuten mullekin maksetaan.

Vierailija
234/411 |
19.06.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jopa minäkin, joka en osaa ommella muuta kuin joitain yksinkertaisia juttuja, osaan suurin piirtein hahmottaa miten iso homma tuossa on kaikista em. syistä. Tervemenoa vain kaikki patalappujen ompelijat sun muut huutelijat yrittämään samaa työtä. 🤯 Eihän sillä hääpuvulla niin väliä ole jos nyt vähän hutaisten tehty, eikös niin?

Vierailija
235/411 |
19.06.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Oma helmikoristeinen pukuni kavennettiin ja lyhennettiin eikä maksanut kuun 150euroa ammattilaisella. Sanoisin siis että saatat olla kallis ompelija ja "kaverisi" kannattaa teettää muualla. Jokaisella "yrittäjällä" on oikeus määrittää työlleen hintansa ja näin myös sinulla. Jos joku kieltäytyy niin ei kai se sinun murheesi ole.

Vierailija
236/411 |
19.06.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Korjausompelusta: housuihini vaihdettiin vetoketju. Maksoi 37€, arvioni on, että työhön meni n. 30 min.

Tällaista työtä ei tehdäkään tuntitaksalla kuten isommat työt.

Vierailija
237/411 |
19.06.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ihmiset aina unohtavat, että kaikki eivät voi olla rikkaita. Haluatteko te että kaikista ammateista maksetaan sama palkka? Että diplomi-insinöörillä ja ompelijalla olisi yhtä kovat tulot?

Ikävä kyllä maailma ei toimi niin. Palveluammatit ovat olleet huonommin palkattuja kautta historian, ja lukemalla ja opiskelemalla voi sitten päästä parempiin ansioihin.

Minusta on ihan oikein, että siivoojilla, ompelijoilla ja kaupan kassoilla jää sen verran käteen rahaa, että he pystyvät elämään hyvää elämää vuokra-asunnossaan, ja satunnaisesti käymään reissussa. Se on ihan oikea määrä rahaa työstä, joka ei vaadi opiskelua tai erityisiä lahjoja.

Jos matalapalkka-alojen palkkoja nostettaisiin, nostettaisiin myös muiden palkkoja hiljalleen ja sen seurauksena hinnat nousee eli ollaan taas lähtöpisteessä. En usko että tästä yhteiskuntarakenteesta päästään ikinä eroon, eikä tarvitsekaan. Kaikkien ei vaan kuulu saada yhtä hyvää palkkaa. Jos et ole tyytyväinen tuloihisi, tee asialle jotain äläkä marise kuin pieni kateellinen lapsi.

Öö... ompelijan perustutkinto suoritetaan kolmessa vuodessa toisen asteen oppilaitoksessa.  Jokin tehdasompelu liukuhihnalla, siis saman sauman jyystäminen, ei vaadi erityisiä lahjoja, mutta mittatilausompelu, kaavoitus jne. todellakin vaativat.

Mutta eivät todellakaan niin paljon, kuin esimerkiksi diplomi-insinöörin työ yliopiston laboratoriossa tai kirurgin työ leikkaussalissa. Tai edes niin paljon kuin tavallisen amk-tuotantoinsinöörin työ.

Joku minulle joskus sanoi, että kyllä siivoojankin työ on hankalaa. Jos on vaikka jossakin erityistä puhtautta vaativassa laboratoriossa töissä, kun pitää tietää mitä aineita käyttää millekin pinnalle. Minun mielestäni kuka tahansa heikkolahjainenkin pystyy oppimaan, mikä purkki sopii millekin pinnalle. Uskon myös, että lähes kuka tahansa pystyy oppimaan, kuinka kaavoja piirretään ompelijana. Toki siihen tarvitsee ammattikoulututkinnon, mutta ei ammattikoulututkinnolla minun mielestäni tarvitse saada työpaikkaa, jossa palkka riittää kevyesti isoon omakotitaloon ja useaan ulkomaanreissuun vuosittain. Ammattikoulututkinnolla pitää saada sen verran palkkaa, että normaali ihmisarki sujuu. Matkustaminen on etuoikeus, ei ihmisoikeus. 

Sen sijaan en usko, että kovin moni selviäisi kaikista korkeimmin palkatuiden ammattien työtehtävistä, jotka vaativat aika paljon enemmän älynlahjoja, sitoutumista ja sinnikkyyttä. Tällaisesta työstä pitää saada sellainen korvaus, joka kannustaa niitä kaikista älykkäimpiä ja motivoituneimpia opiskelemaan ja lopulta johtamaan meitä tavallisempia tallaajia.

Alapeukuttakaa vaan kuinka paljon haluatte. Tiedätte kuitenkin että olen oikeassa, mutta harmittaahan se.

Missä kohtaa tässä ketjussa on mielestäsi ompelijalle vaadittu kirurgin palkkaa? On tosin välillä suorastaan huvittavaa, miten ihan aina kaikkien muiden työt ovat ihan simppeleitä verrattuna omaan työhön. Etenkin insinööreillä.

Sinun kateutesi kohteet ovat  siis omakotitalot ja ulkomaanmatkat, mitä ei rahvaalle pidä missään tapauksessa suoda?

En ota kantaa muuhun, mutta minä olen kirurgi ja minun tuntipalkkani on 34 euroa. Ei edes alin erikoislääkärin palkka, vaan sieltä keskivaiheilta taulukkoa. Joten kyllä tässä ketjussa nimenomaan on vaadittu kirurgin palkkaa.

-eri

Kuitenkin kun tulemme vastaanotollesi esimerkiksi Terveystaloon, laskutat tunnin töistä kolmesta 20 min vastaanottoajasta  3 x 123 euroa = 369 euroa.

Ääliö.

Tuosta summasta maksetaan kaikki. Ihan kaikki koko firman kulut. 

Rakennuksen vuokra, irtaimisto, sähköt, vedet, tarvikkeet, hoitajien palkat, vastaanoton, sihteerin palkat, siivoajien, talonmiehien palkat, kirjanpidon, palkanmaksun jne. Ja tietysti myös sen lääkärin palkka. 

-Vai mistä luulet, että ne rahat saadaan lääkäriaseman ylläpitoon?

-Sitten summassa on tietysti lisänä ne alvit ja tellit ja lellit yms.  sivukustannukset.

Pitää olla melkoisen yksinkertainen, että luulee lääkärin saavan nuo rahat kokonaan itselleen.

Vierailija
238/411 |
19.06.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Sinulla on selvästi jäänyt yläasteelta muutama äidinkielen kurssi väliin kun et ymmärrä lukemaasi. 

Tavallisen "rahvaan" ei tarvitse joka vuosi päästä reissaamaan Amerikkaan, eikä tavallisella "rahvaalla" tarvitse olla varaa isoon omakotitaloon. Tavallisella "rahvaalla" pitää olla sen verran rahaa käytettävissään, että hän voi silloin tällöin reissata, asua mukavassa vuokra-asunnossa tai pienessä omakotitalossa ja palkka riittää muutenkin ihan tavalliseen elämään. Sen ei tarvitse riittää siihen, että joka vuosi päästään monta kertaa ulkomaille ja voidaan ostaa joka viikonloppu naudan sisäfilettä ja käydä viikoittain koko perheen kanssa ravintolassa.

Tässäpä sinulle tehtävä, kerro mikä minun koulutukseni on. Asun todella isossa,  täysin maksetussa omakotitalossa järven rannalla. Huoneita meillä on 8 + keittiö + muut tilat. Tontti 3 000 m2.  Ravintolassa emme juurikaan käy, mutta sitä sisäfilettä tulee syötyä viikottain. Ulkomailla olemme välillä kuukausia putkeen.

Anteeksi mutta minulla on kyllä paljon parempaa tekemistä kuin leikkiä arvausleikkejä minulle täysin vieraan ja merkityksettömän ihmisen kanssa. 

Jos tykkäät itse arvailla, voit vaikka itse ratkaista mikä eläin on kyseessä:

Iso ruskeakarvainen nisäkäs, jota tavataan monilla alueilla Euroopassa ja Pohjois-Amerikassa. Se on noin 200 cm pitkä ja voi painaa 60-300 kilogrammaa. Tämä eläin nukkuu talviunta. 

Vierailija
239/411 |
19.06.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

En ota kantaa muuhun, mutta minä olen kirurgi ja minun tuntipalkkani on 34 euroa. Ei edes alin erikoislääkärin palkka, vaan sieltä keskivaiheilta taulukkoa. Joten kyllä tässä ketjussa nimenomaan on vaadittu kirurgin palkkaa.

-eri

Kuitenkin kun tulemme vastaanotollesi esimerkiksi Terveystaloon, laskutat tunnin töistä kolmesta 20 min vastaanottoajasta  3 x 123 euroa = 369 euroa.

Ääliö.

Tuosta summasta maksetaan kaikki. Ihan kaikki koko firman kulut. 

Rakennuksen vuokra, irtaimisto, sähköt, vedet, tarvikkeet, hoitajien palkat, vastaanoton, sihteerin palkat, siivoajien, talonmiehien palkat, kirjanpidon, palkanmaksun jne. Ja tietysti myös sen lääkärin palkka. 

-Vai mistä luulet, että ne rahat saadaan lääkäriaseman ylläpitoon?

-Sitten summassa on tietysti lisänä ne alvit ja tellit ja lellit yms.  sivukustannukset.

Pitää olla melkoisen yksinkertainen, että luulee lääkärin saavan nuo rahat kokonaan itselleen.

Ääliö.

Ompelijan "kirurgin palkasta" maksetaan myös kaikki yrityksen kulut, ennen kuin siitä jää käteen tuntipalkka.

Vierailija
240/411 |
19.06.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Saat tämän kuulostamaan siltä, että ap olisi jostain syystä tarvinnut tai jopa halunnut homman. Jos olisi, hän olisi tehnyt uuden edullisemman tarjouksen. Nyt kaverin kaveri etsii omalle budjetilleen sopivamman tekijän, eikä ap ole hävinnyt yhtään mitään.

Niin. Jos ja kun ap ei tarvinnut ja halunnut hommaa, niin miksi hän ei suoraan sanonut sitä tuolle kaverin kaverille? Outoa hinnoitella itsensä moninkertaisesti ja sitten kirjoitella johonkin vauva-palstalle, että kaveri suuttui, kun työstä olisi pitänyt jopa maksaa... 

Hohhoijaa.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kolme viisi neljä