Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Kysymys pakkoruotsin vastustajille

Vierailija
18.06.2022 |

Mitä ajattelitte tehdä sen eteen, että pakkoruotsi saadaan poistettua? Asiasta on käyty julkista keskustelua monia vuosikymmeniä. On tehty kansalaisaloitteita. Muutama vuosi sitten yksin pakkoruotsin vastainen kansalaisaloite keräsi kevyesti tarvittavat äänet ja se eteni eduskunnan käsittelyyn. Aloite ei mennyt läpi. Todennäköisesti enemmistö suomalaisista vastustaa pakkoruotsia.

Aiotteko jatkaa näitä pakkoruotsin vastaisia keskustelun avauksia netissä vai onko suunnitteilla jotain muuta toimintaa asian edistämiseksi?

Kommentit (85)

Vierailija
41/85 |
18.06.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Minä olisin nyt paljon vähävaraisempi ja työtön, jos en osaisi ruotsia. Minulla olisi myös vähemmän ystäviä enkä voisi pitää sujuvasti yhteyttä kaikkiin Ruotsissa asuviin sukulaisiini. Myös vapaa-ajan harrastuksissa ja matkaillessa ruotsista on ollut paljon hyötyä - Norjassa ja Tanskassakin auttaa, kun ruotsin kautta ymmärtää paikallista kieltä. Ruotsin opiskelu siis kannatti ainakin minun tapauksessani. Ikävää, että kaikki eivät halua nähdä niitä mahdollisuuksia, joita ruotsin osaaminen antaa.

Hauska, kun aina sanotaan, että Tanskassa ja Norjassa pärjää ruotsinkielellä. Kuitenkaan ruotsalaiset työkaverini eivät ymmärrä juurikaan puhuttua norjaa tai tanskaa.

Itse teen kansainvälisessä yrityksessä töitä, enkä osaa ruotsia muuta kuin sen verran, että tarvittaessa osaan sanoa, etten puhu ruotsia. Ainoa hyöty on, että pystyin hakemaan 5 vuoden viisumia 3 vuoden työviisumin sijaan, koska koulutodistuksessa on toinen kotimainen kieli läpäisty.

Vierailija
42/85 |
18.06.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ajattelin olla kehittämässä yhteiskuntajärjestelmää, joka perustuu AI:iin. Järjestelmä mahdollistaa tehokkaamman, loogisemman päätöksenteon ja lisää avoimuutta.

Oletko tosissasi? Itse olen mietinyt vähän samantapaista (massaälyä) hyödyntävää järjestelmää. Kiinnostaisiko tutustua? -ap

Olen tosissani. Mutta luomassa vasta arvoja järjestelmälle. Kyllä, kiinnostaisi tutustua.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
43/85 |
18.06.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minulla oli lukiossa erinomainen ruotsinopettaja, ja ruotsi on todella helppo kieli. Mutta nyt ei ole kyse pelkästään ruotsista.

Vierailija
44/85 |
18.06.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ainoa mitä voin tehdä että en palvele rantaruotsalaisia kuin suomeksi vaatimuksista huolimatta. Eipä sille oikein mitään muuta voi edes tehdä kun vaikka rkp ei vaaleissa pärjäisi heidän tahto on kuitenkin toteutettava tämän asian suhteen

Vierailija
45/85 |
18.06.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Entä ruotsinkielisen väestön pakkosuomi, kuuluuko sekin mielestänne poistaa?

Mikäs siinä. Jos ei koe suomea tarvitsevansa niin sitten jättää sen opiskelematta.

Lääkäriksi ja hammaslääkäriksi voi toki opiskella virkamiessuomen minimillä, mutta harvassa ovat paikkakunnat, joiden yksityisillä lääkäriasemilla pärjäisi vain ruotsilla ja muilla koulussa tai omatoimisesti opituilla kielillä.

Vierailija
46/85 |
18.06.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Et varmaan ole huomannut, mutta asumme Suomi- nimisessä maassa, jonka ainoa, oikea virallinen kieli on suomi. Mutta ei niitten kieliv@mmaisten ole pakko suomea opiskella, jos kuvittelevat pärjäävänsä ilman.

Vierailija
47/85 |
18.06.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ajattelin olla kehittämässä yhteiskuntajärjestelmää, joka perustuu AI:iin. Järjestelmä mahdollistaa tehokkaamman, loogisemman päätöksenteon ja lisää avoimuutta.

Oletko tosissasi? Itse olen mietinyt vähän samantapaista (massaälyä) hyödyntävää järjestelmää. Kiinnostaisiko tutustua? -ap

Olen tosissani. Mutta luomassa vasta arvoja järjestelmälle. Kyllä, kiinnostaisi tutustua.

Voit laittaa viestin osoitteeseen marmelotti38@gmail.com

Vierailija
48/85 |
18.06.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ainoa mitä voin tehdä että en palvele rantaruotsalaisia kuin suomeksi vaatimuksista huolimatta. Eipä sille oikein mitään muuta voi edes tehdä kun vaikka rkp ei vaaleissa pärjäisi heidän tahto on kuitenkin toteutettava tämän asian suhteen

Oletko julkisessa virassa? Kyse on oikeudesta saada julkisen sektorin palveluita äidinkielellään jos se on kansalliskieli. En minäkään viito suomeksi, mutta pyrin hoitamaan asian niin hyvin kuin pystyn. Ruotsia osaan paremmin kuin viittoa suomeksi. Osaan viittoa vain aakkoset.

Vierailija
49/85 |
18.06.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Putinin porukat kyllä mielellään poistavat pakkoruotsin.

Vierailija
50/85 |
18.06.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Minulla oli lukiossa erinomainen ruotsinopettaja, ja ruotsi on todella helppo kieli. Mutta nyt ei ole kyse pelkästään ruotsista.

Ongelma on suomalaisten kapeassa kielivarannossa. Vaikka lukiolaiset saivat ajat sitten helpotuksensa ruotsin suhteen niin vieraiden kielten opiskelija- ja kirjoittajamäärä ei noussut.

Vierailija
51/85 |
18.06.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Putinin porukat kyllä mielellään poistavat pakkoruotsin.

Ja pakkosuomenkin. Laittavat pakkovenäjän muka kompromissina kaikille. Loppuu iänikuinen valitus.

Vierailija
52/85 |
18.06.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Minä olisin nyt paljon vähävaraisempi ja työtön, jos en osaisi ruotsia. Minulla olisi myös vähemmän ystäviä enkä voisi pitää sujuvasti yhteyttä kaikkiin Ruotsissa asuviin sukulaisiini. Myös vapaa-ajan harrastuksissa ja matkaillessa ruotsista on ollut paljon hyötyä - Norjassa ja Tanskassakin auttaa, kun ruotsin kautta ymmärtää paikallista kieltä. Ruotsin opiskelu siis kannatti ainakin minun tapauksessani. Ikävää, että kaikki eivät halua nähdä niitä mahdollisuuksia, joita ruotsin osaaminen antaa.

Luuletko, että valtio käyttää vuosittain rahaa pakkoruotsiin vain siksi, että jollakulla olisi kivaa?

Vierailija
53/85 |
18.06.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Valtiomuodossa taidetaan sanoa, että viralliset kielet ovat mitkä ovat.

Tulkinta on sitten että virkamiesten pitäisi osata noita virallisia kieliä ja siksi sitä opetetaan kouluissa varmuuden vuoksi.

Virkamiesten kielitaitovaatimuksista sitä voisi lähteä purkamaan, etenkin jollei hallitus kaipaa RKP:n tukea.

Vierailija
54/85 |
18.06.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mitä pitäisi tehdä, että pakkoruotsi saadaan poistettua? Kansalaisaloitteiden lisäksi? (Itse muuten kerran mainostin kansalaisaloitetta facebookissa ja jotkut kieltäytyivät allekirjoittamasta sitä, koska se ei heidän mielestään voinut mennä läpi sellaisenaan.) Millä tavalla ihmisiä voisi osallistaa kansalaisaloitteiden laadintaan, jotta niistä tulisi mieluisia ja ne menisivät läpi?

Huomiota ei mielestäni tule kohdista toiveiden esittämiseen (eli määräajassa riittävästi kannatusta saaneisiin kansalaisaloitteisiin) vaan siihen, että yhteiskuntajärjestelmä sisältäisi jonkinlaisen velvollisuuden kansalaisten tahdon noudattamiseen. Nythän sellaista velvollisuutta ei ole.

Jotta tässä olisi järkeä, järjestelmän tulisi sulkea pois se aggressiivinen, suomalaisiin jo vuosikymmenien ajan kohdistunut vääristelyn kulttuuri.

Vierailija
55/85 |
18.06.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ei tietenkään. Suomi on maan pääkieli ja sitä olisi kaikkien syytä osata.

Vierailija
56/85 |
18.06.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mitä pitäisi tehdä, että pakkoruotsi saadaan poistettua? Kansalaisaloitteiden lisäksi? (Itse muuten kerran mainostin kansalaisaloitetta facebookissa ja jotkut kieltäytyivät allekirjoittamasta sitä, koska se ei heidän mielestään voinut mennä läpi sellaisenaan.) Millä tavalla ihmisiä voisi osallistaa kansalaisaloitteiden laadintaan, jotta niistä tulisi mieluisia ja ne menisivät läpi?

Pakkoruotsi tai kaksikielisyys ei muutu niin kauan kuin poliitikkoja lahjotaan ruottalaisten säätiöistä.

Vierailija
57/85 |
18.06.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ongelma on suomalaisten kapeassa kielivarannossa. Vaikka lukiolaiset saivat ajat sitten helpotuksensa ruotsin suhteen niin vieraiden kielten opiskelija- ja kirjoittajamäärä ei noussut.

Oli erikoinen helpotus, kun tuntimäärä pysyi ennallaan.

Vierailija
58/85 |
18.06.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Hauska, kun aina sanotaan, että Tanskassa ja Norjassa pärjää ruotsinkielellä. Kuitenkaan ruotsalaiset työkaverini eivät ymmärrä juurikaan puhuttua norjaa tai tanskaa.

Itse teen kansainvälisessä yrityksessä töitä, enkä osaa ruotsia muuta kuin sen verran, että tarvittaessa osaan sanoa, etten puhu ruotsia. Ainoa hyöty on, että pystyin hakemaan 5 vuoden viisumia 3 vuoden työviisumin sijaan, koska koulutodistuksessa on toinen kotimainen kieli läpäisty.

No jos ruotsia osaa, se auttaa, kun liikkuu Norjassa tai Tanskassa. Aika lahjaton pitää olla, jos ei huomaa yhtäläisyyksiä noin läheisten sukulaiskielien välillä.

Vierailija
59/85 |
18.06.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miksi meillä olisi presidentti & ministerit & kumppanit, jos Ruotsi kerran sanelee.

Vierailija
60/85 |
18.06.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ruotsiko ei missään muussa asiassa puutu Suomen asioihin?