Kysymys pakkoruotsin vastustajille
Mitä ajattelitte tehdä sen eteen, että pakkoruotsi saadaan poistettua? Asiasta on käyty julkista keskustelua monia vuosikymmeniä. On tehty kansalaisaloitteita. Muutama vuosi sitten yksin pakkoruotsin vastainen kansalaisaloite keräsi kevyesti tarvittavat äänet ja se eteni eduskunnan käsittelyyn. Aloite ei mennyt läpi. Todennäköisesti enemmistö suomalaisista vastustaa pakkoruotsia.
Aiotteko jatkaa näitä pakkoruotsin vastaisia keskustelun avauksia netissä vai onko suunnitteilla jotain muuta toimintaa asian edistämiseksi?
Kommentit (85)
Vierailija kirjoitti:
On vain hyvä osata muutakin kuin englantia ja suomea.
Englannin ja suomen ohella tulisikin vahvistaa B2 toisen vieraan kielen asemaa ilman että pitäisi sitä ennen vielä opiskella ruotsia. Miksi jonkun keskiverto-opiskelijan on pakko opiskella ruotsia ennen kuin hän voi edes suunnitella saksan, ranskan, espanjan tai jonkun muun kielen opiskelua. Vapaaehtoiseksi muuttaminen ei estä opiskelelmasta ruotsia tai venäjää jos ne kokee hyödyllisiksi ja tarpeellisiksi ta ulkoeurooppalaisia kieliä kuten japania, kiinaa tai arabiaa.
Olihan se hämmentävää yliopistossa käydä niillä parilla hassulla ruotsin tunnilla, että olisi olevinaan pätevä opettamaan matematiikkaa ruotsiksi...
Sieltä sen karsisin ensimmäisenä pois. Osalle se on todella iso peikko ja aivan turhaan. Pari fysiikan tutkijaa kertasi ruotsin kurssin neljä kertaa, ja minkä ihmeen takia. Eivät sitä kieltä ikinä tarvitse.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Entä ruotsinkielisen väestön pakkosuomi, kuuluuko sekin mielestänne poistaa?
Mitä eroa siihen ettei somali puhu suomea 30 vuoden jälkeen muutamaa sanaa enempää?
Somalien äo ei riitä uuden kielen oppimiseen vaikka halua olisikin.
Vierailija kirjoitti:
Olihan se hämmentävää yliopistossa käydä niillä parilla hassulla ruotsin tunnilla, että olisi olevinaan pätevä opettamaan matematiikkaa ruotsiksi...
Sieltä sen karsisin ensimmäisenä pois. Osalle se on todella iso peikko ja aivan turhaan. Pari fysiikan tutkijaa kertasi ruotsin kurssin neljä kertaa, ja minkä ihmeen takia. Eivät sitä kieltä ikinä tarvitse.
Virkamiesruotsin suorittaminen sisältyy yleensä pakollisiin kieliopintoihin ja antaa pätevyyden hakea virkaa kaksikielisellä alueella. Se käytännön kielitaito on sitten kokonaan toinen juttu.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Entä ruotsinkielisen väestön pakkosuomi, kuuluuko sekin mielestänne poistaa?
Mitä eroa siihen ettei somali puhu suomea 30 vuoden jälkeen muutamaa sanaa enempää?
Somalien äo ei riitä uuden kielen oppimiseen vaikka halua olisikin.
Monet englantia äidinkielenä puhuvat eivät myöskään koe tarpeelliseksi opetella suomea riippumatta siitä miten pitkään he ovat asuneet Suomessa ja osin sen vuoksi että monet suomalaiset haluavat puhua englantia heidän kanssaan.
Vierailija kirjoitti:
Voi kyynel, opiskelkaa muuta vapaa-ajalla. En minäkään liikunnasta pitänyt.
Jaa, ei meillä yliopistossa ollut liikuntaa, eikä edes äidinkieltä. Ruotsia oli.
Jos lukiosta kirjoittaa kaikki muut aineet M-L ja ruotsi A, niin on ainakin tehnyt osansa pakkoruotsin vastustamiseen. Ei sitä kieltä kannata opiskella. Se mitä pakollisella läsnäololla tarttuu, riittää A:han.
Ruotsin kielen asemasta ja myös ahvenanmaasta on kai ihan perustuslakitasoiset päätökset ja toisesta jopa kansaivälinen sopimuskin. Ruotsin kielen poistamisesta kimpoilee lähinnä ne joilla oli eniten haasteita koulussa.
Ööriäikeistöä kannattaville tuo ruotsi on vastenmielinen, mutta ei persut ole asiaq lähtenyt tosimielellä ajamaan.
Minulle ruotsi oli epämieluisa aine yläkouluun asti mutta lukiossa opettaja vaihtui ja aikuisena olen rohkeasti käyttänyt ruotsia.
Vierailija kirjoitti:
Ruotsin kielen asemasta ja myös ahvenanmaasta on kai ihan perustuslakitasoiset päätökset ja toisesta jopa kansaivälinen sopimuskin. Ruotsin kielen poistamisesta kimpoilee lähinnä ne joilla oli eniten haasteita koulussa.
Ööriäikeistöä kannattaville tuo ruotsi on vastenmielinen, mutta ei persut ole asiaq lähtenyt tosimielellä ajamaan.
Minulle ruotsi oli epämieluisa aine yläkouluun asti mutta lukiossa opettaja vaihtui ja aikuisena olen rohkeasti käyttänyt ruotsia.
Selitä sitten, että millä logiikalla Ahvenanmaa poisti "pakkosuomen"
Minä olisin nyt paljon vähävaraisempi ja työtön, jos en osaisi ruotsia. Minulla olisi myös vähemmän ystäviä enkä voisi pitää sujuvasti yhteyttä kaikkiin Ruotsissa asuviin sukulaisiini. Myös vapaa-ajan harrastuksissa ja matkaillessa ruotsista on ollut paljon hyötyä - Norjassa ja Tanskassakin auttaa, kun ruotsin kautta ymmärtää paikallista kieltä. Ruotsin opiskelu siis kannatti ainakin minun tapauksessani. Ikävää, että kaikki eivät halua nähdä niitä mahdollisuuksia, joita ruotsin osaaminen antaa.
Vierailija kirjoitti:
Minä olisin nyt paljon vähävaraisempi ja työtön, jos en osaisi ruotsia. Minulla olisi myös vähemmän ystäviä enkä voisi pitää sujuvasti yhteyttä kaikkiin Ruotsissa asuviin sukulaisiini. Myös vapaa-ajan harrastuksissa ja matkaillessa ruotsista on ollut paljon hyötyä - Norjassa ja Tanskassakin auttaa, kun ruotsin kautta ymmärtää paikallista kieltä. Ruotsin opiskelu siis kannatti ainakin minun tapauksessani. Ikävää, että kaikki eivät halua nähdä niitä mahdollisuuksia, joita ruotsin osaaminen antaa.
Eihän tässä kait kukaan ole kieltämässä ruotsin kielen opiskelua. Varmaan suurin osa sen valitsisi, vaikka pakko poistuisi.
Vierailija kirjoitti:
Nuo samat argumentit käyvät varmaan kaikkiin muihinkin kieliin kuin ruotsiin.
Tiedättekö jonkun toisen maan maailmassa, jossa enemmistö pakotetaan opiskelemaan vähemmistön kieltä? Pelkkää sisäpoliittista suhmurointia ja muinaisjäänne.
Mitä pitäisi tehdä, että pakkoruotsi saadaan poistettua? Kansalaisaloitteiden lisäksi? (Itse muuten kerran mainostin kansalaisaloitetta facebookissa ja jotkut kieltäytyivät allekirjoittamasta sitä, koska se ei heidän mielestään voinut mennä läpi sellaisenaan.) Millä tavalla ihmisiä voisi osallistaa kansalaisaloitteiden laadintaan, jotta niistä tulisi mieluisia ja ne menisivät läpi?
Ajattelin olla kehittämässä yhteiskuntajärjestelmää, joka perustuu AI:iin. Järjestelmä mahdollistaa tehokkaamman, loogisemman päätöksenteon ja lisää avoimuutta.
Vierailija kirjoitti:
Mitä pitäisi tehdä, että pakkoruotsi saadaan poistettua? Kansalaisaloitteiden lisäksi? (Itse muuten kerran mainostin kansalaisaloitetta facebookissa ja jotkut kieltäytyivät allekirjoittamasta sitä, koska se ei heidän mielestään voinut mennä läpi sellaisenaan.) Millä tavalla ihmisiä voisi osallistaa kansalaisaloitteiden laadintaan, jotta niistä tulisi mieluisia ja ne menisivät läpi?
Huomiota ei mielestäni tule kohdista toiveiden esittämiseen (eli määräajassa riittävästi kannatusta saaneisiin kansalaisaloitteisiin) vaan siihen, että yhteiskuntajärjestelmä sisältäisi jonkinlaisen velvollisuuden kansalaisten tahdon noudattamiseen. Nythän sellaista velvollisuutta ei ole.
Vierailija kirjoitti:
Ajattelin olla kehittämässä yhteiskuntajärjestelmää, joka perustuu AI:iin. Järjestelmä mahdollistaa tehokkaamman, loogisemman päätöksenteon ja lisää avoimuutta.
Oletko tosissasi? Itse olen mietinyt vähän samantapaista (massaälyä) hyödyntävää järjestelmää. Kiinnostaisiko tutustua? -ap
Aion myös omalta osaltani pyrkiä edistämään (en ole siihen vielä valmis) suomalaisten ja muidenin sivistyneisyyttä inhimillisissä asioissa (tiede, filosofia), sillä tiedättehän: tieto on valtaa.
Vai lisätäänkö suomalaisille pakkosomalia? Ihme ettei vihreät aja sitä?