Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Kysymys pakkoruotsin vastustajille

Vierailija
18.06.2022 |

Mitä ajattelitte tehdä sen eteen, että pakkoruotsi saadaan poistettua? Asiasta on käyty julkista keskustelua monia vuosikymmeniä. On tehty kansalaisaloitteita. Muutama vuosi sitten yksin pakkoruotsin vastainen kansalaisaloite keräsi kevyesti tarvittavat äänet ja se eteni eduskunnan käsittelyyn. Aloite ei mennyt läpi. Todennäköisesti enemmistö suomalaisista vastustaa pakkoruotsia.

Aiotteko jatkaa näitä pakkoruotsin vastaisia keskustelun avauksia netissä vai onko suunnitteilla jotain muuta toimintaa asian edistämiseksi?

Kommentit (85)

Vierailija
61/85 |
18.06.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Minä olisin nyt paljon vähävaraisempi ja työtön, jos en osaisi ruotsia. Minulla olisi myös vähemmän ystäviä enkä voisi pitää sujuvasti yhteyttä kaikkiin Ruotsissa asuviin sukulaisiini. Myös vapaa-ajan harrastuksissa ja matkaillessa ruotsista on ollut paljon hyötyä - Norjassa ja Tanskassakin auttaa, kun ruotsin kautta ymmärtää paikallista kieltä. Ruotsin opiskelu siis kannatti ainakin minun tapauksessani. Ikävää, että kaikki eivät halua nähdä niitä mahdollisuuksia, joita ruotsin osaaminen antaa.

Hauska, kun aina sanotaan, että Tanskassa ja Norjassa pärjää ruotsinkielellä. Kuitenkaan ruotsalaiset työkaverini eivät ymmärrä juurikaan puhuttua norjaa tai tanskaa.

Itse teen kansainvälisessä yrityksessä töitä, enkä osaa ruotsia muuta kuin sen verran, että tarvittaessa osaan sanoa, etten puhu ruotsia. Ainoa hyöty on, että pystyin hakemaan 5 vuoden viisumia 3 vuoden työviisumin sijaan, koska koulutodistuksessa on toinen kotimainen kieli läpäisty.

No jos ruotsia osaa, se auttaa, kun liikkuu Norjassa tai Tanskassa. Aika lahjaton pitää olla, jos ei huomaa yhtäläisyyksiä noin läheisten sukulaiskielien välillä.

Kuinkas hyvin pärjäät Virossa suomella, jos Tallinnaa pidemmälle menet?

Vierailija
62/85 |
18.06.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Minä olisin nyt paljon vähävaraisempi ja työtön, jos en osaisi ruotsia. Minulla olisi myös vähemmän ystäviä enkä voisi pitää sujuvasti yhteyttä kaikkiin Ruotsissa asuviin sukulaisiini. Myös vapaa-ajan harrastuksissa ja matkaillessa ruotsista on ollut paljon hyötyä - Norjassa ja Tanskassakin auttaa, kun ruotsin kautta ymmärtää paikallista kieltä. Ruotsin opiskelu siis kannatti ainakin minun tapauksessani. Ikävää, että kaikki eivät halua nähdä niitä mahdollisuuksia, joita ruotsin osaaminen antaa.

Hauska, kun aina sanotaan, että Tanskassa ja Norjassa pärjää ruotsinkielellä. Kuitenkaan ruotsalaiset työkaverini eivät ymmärrä juurikaan puhuttua norjaa tai tanskaa.

Itse teen kansainvälisessä yrityksessä töitä, enkä osaa ruotsia muuta kuin sen verran, että tarvittaessa osaan sanoa, etten puhu ruotsia. Ainoa hyöty on, että pystyin hakemaan 5 vuoden viisumia 3 vuoden työviisumin sijaan, koska koulutodistuksessa on toinen kotimainen kieli läpäisty.

No jos ruotsia osaa, se auttaa, kun liikkuu Norjassa tai Tanskassa. Aika lahjaton pitää olla, jos ei huomaa yhtäläisyyksiä noin läheisten sukulaiskielien välillä.

Toki on yhtäläisyyksiä, mutta tanska erityisesti on vaikea ymmärtää ihan natiiviruotsalaisten osalta. Kuten sanoin, ymmärtävät kirjoitettua Tanskaa ja norjaa, mutta puhuttua ei.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
63/85 |
18.06.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Entä ruotsinkielisen väestön pakkosuomi, kuuluuko sekin mielestänne poistaa?

Et varmaan ole huomannut, mutta asumme Suomi- nimisessä maassa, jonka ainoa, oikea virallinen kieli on suomi. Mutta ei niitten kieliv@mmaisten ole pakko suomea opiskella, jos kuvittelevat pärjäävänsä ilman.

Ei Sveitsissäkään puhua sveitsiä eikä Kanadassa kanadaa eikä Australiassa australiaa. Maan nimellä ei ole mitään tekemistä sen kanssa, mitä kieltä siellä puhutaan. Aika monessa maassa on myös useampi kuin yksi virallinen kieli.

Vierailija
64/85 |
18.06.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Toki on yhtäläisyyksiä, mutta tanska erityisesti on vaikea ymmärtää ihan natiiviruotsalaisten osalta. Kuten sanoin, ymmärtävät kirjoitettua Tanskaa ja norjaa, mutta puhuttua ei.

Kuultu tanska voi olla vaikeaa, mutta norjaa ymmärrän minäkin ruotsin kautta, vaikka äidinkieleni on suomi. Justiinsa kuuntelen norjankielistä radiokanavaa netin kautta ja ihan hyvin pysyn kärryillä.

Vierailija
65/85 |
18.06.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

http://pakkoruotsi.net/vaikuta.shtml

Hyvä jokaisen peruskoulua käyvän tietää.

Vierailija
66/85 |
18.06.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kirjoittelen välillä kommentteja. Äänestän vain sellaisia, jotka vastustaa pakkoruotsia. Ja yllätys persuille: Nimittäin vihreät oli aikoinaan vastustamassa pakkoruotsia. Se vastustaminen ei siis ole persujen keksintö.

Vierailija
67/85 |
18.06.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kuinkas hyvin pärjäät Virossa suomella, jos Tallinnaa pidemmälle menet?

Minä aloitan Virossa aina englannilla, mutta käytän myös opettelemiani vironkielisiä tervehdys- ja kohteliaisuusfraaseja. Puhun virolaisen kanssa suomea vain jos hän itse tekee aloitteen sen käyttämisestä - en halua esiintyä minään 1980-luvulle jumiutuneena junttina. Kirjoitettua viroa ymmärrän jossain määrin.

Vierailija
68/85 |
18.06.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mitä eroa siihen ettei somali puhu suomea 30 vuoden jälkeen muutamaa sanaa enempää?

Somalien äo ei riitä uuden kielen oppimiseen vaikka halua olisikin.

Mutta ruotsi, tuo kaikkien kielien portti, olisi helpompi oppia kuin suomi.

Vierailija
69/85 |
18.06.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ruotsin kielen asemasta ja myös ahvenanmaasta on kai ihan perustuslakitasoiset päätökset ja toisesta jopa kansaivälinen sopimuskin. Ruotsin kielen poistamisesta kimpoilee lähinnä ne joilla oli eniten haasteita koulussa.

Ööriäikeistöä kannattaville tuo ruotsi on vastenmielinen, mutta ei persut ole asiaq lähtenyt tosimielellä ajamaan.

Minulle ruotsi oli epämieluisa aine yläkouluun asti mutta lukiossa opettaja vaihtui ja aikuisena olen rohkeasti käyttänyt ruotsia.

Niin tämäkin vielä, että usein ne ruotsinkielen opettajat on tosi huonoja opettajiksi.

Vierailija
70/85 |
18.06.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ajattelin olla kehittämässä yhteiskuntajärjestelmää, joka perustuu AI:iin. Järjestelmä mahdollistaa tehokkaamman, loogisemman päätöksenteon ja lisää avoimuutta.

Oletko tosissasi? Itse olen mietinyt vähän samantapaista (massaälyä) hyödyntävää järjestelmää. Kiinnostaisiko tutustua? -ap

Olen tosissani. Mutta luomassa vasta arvoja järjestelmälle. Kyllä, kiinnostaisi tutustua.

Voit laittaa viestin osoitteeseen marmelotti38@gmail.com

Kiitos, lähetän sulle viestin tänään! :)

Vierailija
71/85 |
18.06.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

On vain hyvä osata muutakin kuin englantia ja suomea.

Niin olisi. Itse aloitin lukiossa ranskan ja espanjan kielet. Valitettavasti jouduin jättämään niiden opiskelun kesken, koska PAKKOruotsi vei niin paljon aikaa.

Tuossa iässä osasin ruotsia muuten ihan hyvin, mutta nyt yli kolmikymppisenä en osaa sitä enää käytännössä ollenkaan, koska en ole käyttänyt ruotsia kertaakaan yksityis- tai työelämässäni. Nyt haaveenani olisi muuttaa ulkomaille töihin. Mitä veikkaat, olisiko espanjan tai ranskan kielen osaamisesta hyötyä tässä haaveessani? :)

Vierailija
72/85 |
18.06.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Putinin porukat kyllä mielellään poistavat pakkoruotsin.

Eivätpä muuten poistaneet. 100 vuotta oli aikaa poistaa ruotsi, mutta niin vaan se jäi tämän kansan riesaksi. 

Pointsit kuitenkin siitä, etteivät vaatineet pakkovenäjää.

Vierailija
73/85 |
18.06.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pakkoruotsi ei tule pitkään aikaan häviämään, koska:

A) RKP lähtee käytännössä aina hallitukseen, kunhan saavat pakkoruotsin ja muutaman muun myönnytyksen. Käytännössä nykygalluppien valossa ainoa hallituspohja, joka voisi poistaa pakkoruotsin on Kesk+Kok+PS.

B) Valtava määrä ruotsin kielen opettajia kaikilla asteilla joutuu työttömiksi, jos pakkoruotsia ei olisi.

C) Ruotsinkielinen vähemmistö lobbaa (aiheesta ja turhaan) virkamiesruotsia, että saavat palvelua ruotsiksi.

Mutta kaikista tärkeimpänä voidaan pitää tätä, että:

D) Mitään suurta palkintoa pakkoruotsin poistavalle hallitukselle ei ole, mutta sen tekeminen suututtaisi ison vähemmistön ja todennäköisesti laskisi omaa kannatusta opposition iloksi. Poliittinen motiivi siis puuttuu. Ehkä persut on oikeastaan ainoa (eduskunta)puolue, jossa tuohon on edes laajaa kannatusta, koska keskustassa ja kokoomuksessa on myös isot määrät niitä, jotka haluavat säilyttää pakkoruotsin puolueen sisälläkin.

Vierailija
74/85 |
18.06.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei ole olemassa mitään pakkoruotsia. Ruotsin kieli on osa suomalaista kulttuuria ja yhteiskuntaa - siitä asiasta ei pidä väkisin tehdä näennäistä ongelmaa.

Vierailija
75/85 |
18.06.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

>Taidan sittenkin äänestää persuja ens vaaleissa bensaveron ja pakkoruotsin takia.

Vierailija
76/85 |
18.06.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ei ole olemassa mitään pakkoruotsia. Ruotsin kieli on osa suomalaista kulttuuria ja yhteiskuntaa - siitä asiasta ei pidä väkisin tehdä näennäistä ongelmaa.

Missään muussa maassa ei nautita alistamisesta näin paljon! Ootte te tyhmiä!

Vierailija
77/85 |
18.06.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Minulla oli lukiossa erinomainen ruotsinopettaja, ja ruotsi on todella helppo kieli. Mutta nyt ei ole kyse pelkästään ruotsista.

Ongelma on suomalaisten kapeassa kielivarannossa. Vaikka lukiolaiset saivat ajat sitten helpotuksensa ruotsin suhteen niin vieraiden kielten opiskelija- ja kirjoittajamäärä ei noussut.

Tuo johtuu siitä, että jatko-opintoihin hakeutuessa vieraista kielistä saa huonosti pisteitä todistusvalinnassa.

Vierailija
78/85 |
18.06.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kyllä, koska norjalaiset ja tanskalaiset eivät osaa englantia. He puhuvat ja ymmärtävät ainoastaan omia kieliään ja ruotsia.

Vierailija
79/85 |
18.06.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Et varmaan ole huomannut, mutta asumme Suomi- nimisessä maassa, jonka ainoa, oikea virallinen kieli on suomi. Mutta ei niitten kieliv@mmaisten ole pakko suomea opiskella, jos kuvittelevat pärjäävänsä ilman.

Ei Sveitsissäkään puhua sveitsiä eikä Kanadassa kanadaa eikä Australiassa australiaa. Maan nimellä ei ole mitään tekemistä sen kanssa, mitä kieltä siellä puhutaan. Aika monessa maassa on myös useampi kuin yksi virallinen kieli.

Miten sveitsiläiset suhtautuvat siihen, että Sveitsissä puhutaan useita kieliä? Sveitsissä on tietääkseni edistynyt yhteiskuntajärjestelmä, hyvin demokraattinen ja tehokas. Joten heillä monikielisyyteen tuskin liittyy samanlaista ongelmaa, kuin Suomessa pakkoruotsiin.

Vierailija
80/85 |
18.06.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Sujuvasti ei kuitenkaan norjaa  tai tanskaa ymmärrä/osaa puhua vaikka kuinka osaisi ruotsia. Ihan äidinkieleltään ruotsinkielisille tuottaa vaikeuksia. Esimerkiksi Ruotsissa nousi suuri haloo kun eräässä ohjelmassa ei norjankielistä osuutta oltu tekstitetty, ihmiset eivät ymmärtäneet ilman tekstitystä.