Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Neljän hengen perhe, viikon ruokamenot 62,96

Vierailija
17.06.2022 |

Laskin ja laitoin viime viikolla ylös mitä meillä kului ruokaan nyt, kun hinnat nousee koko ajan. Ei tällä muuta tarkoitusta ole kuin olla yksi esimerkki vaan. Ruoissa on 30% ja 50% alennuslihaa ja halloumi oli -30%. Kallein oli kokonainen tarjouslohi, joka maksoi 16 euroa, mutta josta tuli 2 ruokaa ja osa lohesta on vielä pakkasessa. Lohen osuus on laskettu tässä 2/3, kun kaikkea ei käytetty. Tykkään leipoa. Leivät ja piirakat ovat itse tehtyjä kuten muutkin ruoat. Hummus on tehty itse. Lapsien välipalat ovat olleet esimerkiksi sämpylä, vesimelonia tai karjalan piirakka.

Meitä on 2 aikuista ja 3v + 8v. Mies on lomalla ja lapset kotona, eli täysi muonavahvuus aamusta iltaan.

Rahaa ruokiin kului 62,96.

Maanantai

kaurapuuroa ja maitoa
vihanneskeittoa ja sämpylöitä
makaroonilaatikkoa
sämpylä ja teetä

Tiistai

kaurapuuroa ja maitoa
nokkoskeittoa, kananmunan puolikas, lättyjä ja hilloa
nakkikastike, perunamuusi ja salaattia
sämpylä ja teetä

Keskiviikko

mannapuuroa ja hilloa
peltilihapiirakkaa ja salaattia
täytettyjä lettuja (eiliseltä), sisällä riisiä, vihanneksia, broileria (valmiiksi grillattua -50%) ja päällä juustoa
puolukkavispipuuroa

Torstai

jogurttia ja hedelmiä
peltilihapiirakkaa eiliseltä, tomaattia
kalapuikkoja, perunamuusia, salaattia
puolukkavispipuuroa eiliseltä

Perjantai

jogurttia ja banaania
kalakeittoa, ruisleipää
lasagne, tomaattia
sämpylää, juustoa ja paprikaa

Lauantai

muroja ja maitoa
hummusta, vihannestikkuja, porkkanapihvejä ja puolukkahilloa
juurespyttipannu, seassa halloumia
karjalanpiirakoita ja munavoita

Sunnuntai

sämpylää, hummusta ja vihanneksia
kasvissosekeitto, näkkäriä
grillattua lohta, keitettyjä perunoita, muna-sipulikastike, salaattia
suklaamannapuuro

Kommentit (276)

Vierailija
1/276 |
17.06.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olet saanut herkullista ja monipuolista ruokaa valmistettua todella edullisesti!

Vierailija
2/276 |
17.06.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Höpö höpö.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/276 |
17.06.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kuulostaa todella herkulliselta

Vierailija
4/276 |
17.06.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Nostan hattua! Upea viikkolista. Juuri tämmöistä olen toivonut näkeväni, normaaleja ruokia jotka maistuvat kaikille. Mahtavaa että on vielä tekijöitä eikä vain kitisijöitä. Hyvä ap!!

Vierailija
5/276 |
17.06.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hyvät ruuat!

Vierailija
6/276 |
17.06.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Höpö höpö.

Jos sulla on jotain kysyttävää, niin kysy hei pois vaan. Tää on ihan oikea ruokalista ja tähän on tarkkaan laskettu kuhunkin ruokaan käytetyt eurot sentilleen :)

Vierailija
7/276 |
17.06.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä ainakin kaipaisin lisäksi välipaloja. Ja omaan makuuni tuossa on ihan liian vähän kasviksia, erityisesti hedelmiä. Mulla menee jo hedelmiä 3-5 päivässä.

Vierailija
8/276 |
17.06.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vähällä olet selvinnyt. Toisaalta eihän tuonikäiset lapset oikein syö vielä paljon mitään.

Vierailija
9/276 |
17.06.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Missä sipsit karkit ja limukka?

Vierailija
10/276 |
17.06.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mä ainakin kaipaisin lisäksi välipaloja. Ja omaan makuuni tuossa on ihan liian vähän kasviksia, erityisesti hedelmiä. Mulla menee jo hedelmiä 3-5 päivässä.

En tosiaan laittanut ylös erikseen välipaloja, vaan mainitsin ne siinä alussa, kun lapset syövät välipaloja eri aikoina ja tilanteen mukaan. 8v menee jo kavereiden kanssa ja 3v on helmoissa. Välipalat on kuitenkin laskettu tuohon mukaan ja olivat monasti juuri hedelmää.

Kasviksia meillä kyllä syödään joka päivä paljon, oikeastaan joka aterialla. Mihin lisäisit niitä vielä?

Vierailija
11/276 |
17.06.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Missä tuoreet rehut ja hedelmät? Lohta ootte kyl syöneet todella vähän jos siitä pakkaseenkin jäänyt. Sitä ihmettelen et jos edellisenä päivänä lasagnea niin miten sitä ei jää seuraavalle päivälle vaikka lounaaksi. Kyllä kun itse oli kotona lasten kanssa suunnitteli listat just niin että ei tarvinnut kuin se yksi lämmin ruoka päivässä valmistaa että siitä jäi aina seuraavalle päivälle yksi ruoka. Saisi muuten olla keittiössä ihan liikaa.

Vierailija
12/276 |
17.06.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Missä sipsit karkit ja limukka?

Kyllä siellä namitkin oli lauantaina, mutta en laske niitä ruokamenoihin. Olisikohan niihin mennyt lauantaina 3 euroa, ei ainakaan enempää. Limua ja sipsejä meillä ei syöty viime viikolla. Ollaan ehkä enemmän popcornista tykkääviä kuin sipseistä.

Vierailija
13/276 |
17.06.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Missä hedelmät eikö nekin pitäisi laskea, vihannekset? 3v ei kyllä juuri salaattia juuri syö mutta esim keitettyjä vihanneksia syö. Missä ne on, tuoreet parsat, kukkakaalit, porkkanat jne?

Vierailija
14/276 |
17.06.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Monipuolisen ja hyvän kuuloista. Itse en niin paljoa ruuanlaitosta tykkää, niin tulee kokattua harvemmin isompia, useamman päivän satseja. Uteliaisuudesta kysyn, kauanko suunnilleen käytät viikossa/päivässä aikaa kokkailuun/ruokien tekoon ml. kaikki aamu-, ilta- ja välipalat? Itse haluaa aina selvitä jotenkin mahdollisimman nopeasti ruoka-asioista, jotta ehtii tekemään muuta mielekkäämpää. Mutta kukin tietysti tyylillään.

Vierailija
15/276 |
17.06.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Missä tuoreet rehut ja hedelmät? Lohta ootte kyl syöneet todella vähän jos siitä pakkaseenkin jäänyt. Sitä ihmettelen et jos edellisenä päivänä lasagnea niin miten sitä ei jää seuraavalle päivälle vaikka lounaaksi. Kyllä kun itse oli kotona lasten kanssa suunnitteli listat just niin että ei tarvinnut kuin se yksi lämmin ruoka päivässä valmistaa että siitä jäi aina seuraavalle päivälle yksi ruoka. Saisi muuten olla keittiössä ihan liikaa.

Hedelmiä en laittanut erikseen ylös, kuten alussa mainitsin, mutta ne on laskettu mukaan. Vihanneksia meillä syödään paljon. Lasagnea en tehnyt enempää, kuin sen, mikä vuokaan mahtuu. Kyllä siellä sitä kiertoakin on. Joskus enemmän ja joskus vähemmän. Nyt oli tällä tavalla. Esimerkiksi mammapuurosta vispipuuroksi, edellisen päivän jälkkäriräiskäleitä seuraavana päivänä täytettyinä, levypiirakkaa kahdelle päivälle, juurespyttipannusta vihannessosekeitoksi ja niin edelleen.

Tämä on vain yksi esimerkki, esimerkki siitä miten meidän perhe söi viime viikolla. Ei ole tarkoitus olla täydellinen ruokalista missään. Näin meillä nyt syötiin. Miten teillä meni ruoat viime viikolla?

Vierailija
16/276 |
17.06.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

En tosiaan laittanut ylös erikseen välipaloja, vaan mainitsin ne siinä alussa, kun lapset syövät välipaloja eri aikoina ja tilanteen mukaan. 8v menee jo kavereiden kanssa ja 3v on helmoissa. Välipalat on kuitenkin laskettu tuohon mukaan ja olivat monasti juuri hedelmää.

Kasviksia meillä kyllä syödään joka päivä paljon, oikeastaan joka aterialla. Mihin lisäisit niitä vielä?

Ellet saa salaattitarvikkeita jo omasta kasvihuoneesta tai puutarhasta, niin väitän kyllä, että tuohon budjettiin ei todellakaan sisälly salaatit jokaiselle lämpimälle aterialle. Tuossa on myös paljon sellaista, mitä on kaapissa ennestään, esimerkiksi lätyt eivät synny ilman vehnäjauhoja ja sokeria. Mannaryynitkin ovat valmiiksi kaapissa, samoin kauraryynit, ja marjoja on ilmeisesti pakastimessa tai hillottuna.

Vierailija
17/276 |
17.06.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minusta oikein hyvä lista rahamäärään nähden. Vaihtelevaa, maukkaan kuuloista kotiruokaa. Ehkä kasviksia/hedelmiä voisi olla vähän enemmän tai vaikka pakastemarjoja aamupuuron kanssa? Mutta joka päivä näkyy kasviksiakin kuitenkin olevan ja välillä ihan tyystin kasvisruokia, että ei tuossa varmasti suurempaa ongelmaa ole. Ja vaihdellen lihaa, kanaa, kalaa, kasviksia, hyvä! Tästä voisi varmaan moni saada inspiraatiota, minäkin. Fiksun oloinen lista.

Onko teillä mitään ruokarajoitteita? Teettekö viikon ostokset kerralla?

Vierailija
18/276 |
17.06.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Missä hedelmät eikö nekin pitäisi laskea, vihannekset? 3v ei kyllä juuri salaattia juuri syö mutta esim keitettyjä vihanneksia syö. Missä ne on, tuoreet parsat, kukkakaalit, porkkanat jne?

Varmaan tuossa listassa kohdissa salaatti, vihannekset, juurekset.. Tossahan on kasviksia aivan huikea määrä.

Älä välitä ap. Noita nillittäjiä on aina ihan sama mitä tekee.

Vierailija
19/276 |
17.06.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä menee n.50e/vkossa pelkästään hevi-osastolle, vanhemmat ja vielä kotona asuva 19v.

Esikoisen kotona asuessa ja kun on käymässä, niin tietty enemmän.

Vierailija
20/276 |
17.06.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ellet saa salaattitarvikkeita jo omasta kasvihuoneesta tai puutarhasta, niin väitän kyllä, että tuohon budjettiin ei todellakaan sisälly salaatit jokaiselle lämpimälle aterialle. Tuossa on myös paljon sellaista, mitä on kaapissa ennestään, esimerkiksi lätyt eivät synny ilman vehnäjauhoja ja sokeria. Mannaryynitkin ovat valmiiksi kaapissa, samoin kauraryynit, ja marjoja on ilmeisesti pakastimessa tai hillottuna.

Olet ihan oikeassa. Lettuihin täytyy olla jauhoja ja sokeria, mannapuuroon mannaryynejä ja kaurapuuroon kauraryynejä ;) Ateriaan kuluu kuitenkin sama määrä rahaa on se paketti jo kaapissa tai kaupan kassalta juuri tuotu, ellei hinta ole muuttunut. Tein esimerkin ja laskin mitä meidän ruokamme viime viikolla maksoivat. Tietenkin jos olisin osatnut kaikki raaka-aineet jokaiseen ruokaan viime viikolla, ne olisivat maksaneet enemmän kuin tässä mainitun summan, mutta koska pakkauksesta ei käytetä 100%, myöskään aterian hintaa ei lasketa paketin hinnan mukaan, vaan sen mukaan minkä verran se osuus paketista maksaa.

Kyllä tähän sisältyi salaatit melkein kaikille aterioille. Meillä on salaattia rivaripihalla, mutta ei vielä niin suurta, että voisi poimia. Noissa salaateissa oli ihan tavallisia halpoja kasviksia ja jonkin verran villivihanneksiakin. Nyt niitä saa kerättyä paljon ja lasten kanssa on mukavaa kulkea luonnossa.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yksi kahdeksan kolme